"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Heine & Lottes RSM 250

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
Besvar
Brugeravatar
lotp
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 257
Tilmeldt: ons 18. mar 2009 19:09
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2009

Heine & Lottes RSM 250

Indlæg af lotp »

Sidste år begyndte vi at gå i saltvandstanker igen :) Men på daværende tidspunkt, syntes vi ikke vi havde plads i stuen. Så valget faldt på et lille reef max 105 liters, som kunne stå i vores gang. Men reef max´et blev hurtigt for lille. (Det ku vi jo have sagt os selv :) ) Så efter en mindre ommøblering, og prioritering, fandt vi alligevel en plads i stuen, og begyndte at se os om efter et større akvarie.

Valget faldt på et brugt RSM 250. Vi har altid været vilde med designet, men udmærket klar over at det ikke er det mest optimale teknik der sidder deri. Så missionen blev at lave det så lydløst som muligt.
juni 2015 693.JPG
Første skridt var udskiftning af blæserne i låget. Jeg søgte rundt på nettet og især her på forum, og fandt ud af at fractal design silent series 60 x 25 mm blæsere var sagen. MEN da de kom viste det sig at de ikke passede deri! Af uransagelige årsager kunne de ikke være bredere end 20 mm til vores akvarie, så de eneste jeg kunne finde var disse: https://www.dustinhome.dk/product/50103 ... -sy602012l" onclick="window.open(this.href);return false;

De passede perfekt og siger kun en brøkdel af de originale! :W

Næste skridt var lyset (Selvfølgelig ikke pga støj. Men de rør der sad i trængte til en udskiftning). Lidt søgning på nettet gav følgende tip, og rørene blev bestilt:
3x ATI Blue Plus
2x ATI Aquablue special
1x Purple Plus

Hvilket giver et superfint lys :)

Så var akvariet klar til at blive fyldt med indholdet fra vores reef max. Derudover skulle der selvfølgelig nogle ekstra sten i. Jeg har aldrig været til en alt for kompakt stensætning, så jeg rensede en masse døde sten og byggede en søjle.
juni 2015 705.JPG
juni 2015 711.JPG
juni 2015 721.JPG
Da jeg har en meget utålmodig mand i huset, er der allerede efter en måned blevet tilført lidt superfine fragmenter (tak til Anders GS :) ) samt en lille cola kirurg, som udover at pynte, nok også kan hjælpe lidt med at få styr på de sidste trådalger.
juni 2015 828.JPG
juni 2015 831.JPG
juni 2015 838.JPG
juni20152 002.JPG

Så kom overvejelserne i forhold til skummeren. RSM 250 er indrettet så tåbeligt at vandhøjden i displaytanken ligger ca 2 cm fra rammen. Det passer så glimrende med at når man sidder i en stol og nyder at kigge ind i akvariet, får man lyset lige i øjnene. Den originale skummer tillader ikke højere vandstand, så hvis man vil hæve vandstanden i DT, så man ikke får lyset i øjnene, kan man istedet nyde lyden af vandfald i sumpen.Den forrige ejer havde kørt med den originale skummer. -Og taget højde for dette! Han havde lagt et stykke plastik under skummeren og dermed hævet den. Hvilket så resulterede i at lågen bagi akvariet ikke kunne lukkes. Det syntes jeg ikke var videre fikst...

Derudover larmede skummeren ad H til og var helt umulig at indstille. Så jagten gik ind på en bedre skummer.

Endnu engang blev nettet gennemtrawlet. Umiddelbart var alternativet Deltec eller tunze. Men erfaringerne med disse, lod en del tilbage at ønske. Til gengæld kom jeg i tanker om den skummer vi havde i vores cube. Det var en ferplast bluskimmer 550. Superfin og lydløs skummer! Og så vidt jeg huskede, ikke særlig stor, og passede derfor måske i sumpen på RSM´et...

Og bingo! Yderligere søgning gav resultater på tyske og hollandske saltvandssider hvor netop denne skummer er meget brugt i RSM 250.

Den er komplet umulig at opstøve i DK, men jeg fandt den på Amazon.de til den nette sum af 936 kr incl fragt :W Den blev bestilt lørdag og ankom tirsdag, så det kunne jo ikke gå meget hurtigere.

Den passede på et my i sumpen. Helt lydløs, undtagen lidt susen fra bobler selvfølgelig. Og vandstanden kunne hæves så jeg ikke længere fik lyset i øjnene :K
juni20151 001.JPG
MEN i løbet af de sidste par dage er den begyndt at larme mere og mere, og sende mikrobobler ud i DT. Jeg har brugt hele weekenden på at prøve at løse problemet. Men det eneste jeg har fået ud af det er rynkede fingre, boblehelvede i DT og nu en returpumpe som er begyndt at skabe sig. Men nu overdøver den så i det mindste skummeren. :(

Jeg er noget uforstående overfor dette. Den vi havde i cuben gav slet ikke disse problemer, men med hensyn til støj, så var den jo også pakket væk i skabet i sumpen under akvariet...

Men her i eftermiddag gav jeg så til sidst op og skrev en meget vred mail til forhandleren. Der var hurtigt svar tilbage. -De sender en ny øjeblikkelig sammen med en returslip med betalt porto til den gamle. Sådan! :K

Så nu venter jeg bare på at den nye ankommer, og krydser fingre for at den virker som forventet.

Fortsættelse følger...
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af lotp søn 28. jun 2015 20:47, rettet i alt 2 gange.


Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
8
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Heine & Lottes RSM 250

Indlæg af Tutter »

Spænende projekt, håber at den nye skummer bare kører. Flot stensætning. :GO


Brugeravatar
lotp
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 257
Tilmeldt: ons 18. mar 2009 19:09
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2009

Re: Heine & Lottes RSM 250

Indlæg af lotp »

Takker :)

Glemte forresten lige at nævne at jeg har sat to tunze 6015 cirkulationspumper i, da jeg ikke stoler helt på at der er cirkulation nok med de to dyser. Og så har vi indtil videre ikke oplevet varmeproblemer! Jeg ved godt det ikke ligefrem har været den varmeste sommer endnu. Men temperaturen har da sneget sig op omkring de 24 grader i vores stue et par gange på det sidste. Akvariet ligger konstant på 25-26 grader. Og jeg har derfor ikke engang haft brug for at tænde de to blæsere bagi akvariet endnu. (De larmer ad H til og det er ikke lykkedes mig at finde en erstaning for dem endnu.) -Og nej termometeret er ikke i stykker :)

Jeg påtænker også at udskifte de to returpumper. Men skal lige overveje hvilke jeg skal anskaffe mig...


Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
8
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Heine & Lottes RSM 250

Indlæg af Tutter »

Sikkert en god ide med de ekstra cirkulationspumper. Fedt at I kan holde temperaturen, bare det var mig. :wink:


Brugeravatar
lotp
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 257
Tilmeldt: ons 18. mar 2009 19:09
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2009

Re: Heine & Lottes RSM 250

Indlæg af lotp »

Update!
Den nye skummer er ankommet og har nu kørt ca 14 dage. Den siger ikke en lyd. Jeg døjer stadig lidt med mikrobobler, men indtil videre ikke mere end jeg kan leve med:-)
Ellers må jeg prøve mig lidt frem og se om jeg evt kan lave en boblefælde i sumpen.

Men klart en anbefalelsesværdig skummer som passer perfekt i RSM 250.

Der er desværre også lidt dårligt nyt. Vores cola kirurg har nægtet at spise lige siden vi fik den. Jeg har prøvet alt slags foder. Men intet smagte den. Bortset fra de alger den har græsset lidt af. Så i går døde den desværre. Øv!

Og jeg tror vores klovne skal på slankekur nu. De har ihvertfald nydt lidt for godt af de sidste 3 ugers overfodring.


Brugeravatar
lotp
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 257
Tilmeldt: ons 18. mar 2009 19:09
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2009

Update oktober 2015

Indlæg af lotp »

Der er efterhånden sket lidt i akvariet, så det er vist på tide med en update:-)

Vores morderiske fløjlsklovne er solgt! Det lykkedes mig endelig at overtale min mand til at hans elskede fløjlsklovne skulle videre. De var flyttet ind i en tot xenia og terroriserede akvariet fuldstændigt. Dråben var da hunklovnen slog vores yellow watchman ihjel og forsøgte at fodre xeniaen med den. Jeg har aldrig set noget lignende!!! :dizzy: Men der var heldigvis hurtigt en køber på banen, så væk var de!

Herefter fik vi et par almindelige occelaris klovne i, og freden var genoprettet. En lille bitte paletkirurg, en lille bitte gul kirurg, en langsnudet koralvogter og en gul gylte gjorde over den næste måneds tid også deres indtog i akvariet.

Men så ramte katastrofen. Parasitter! Øv! Alle blev ramt og trods masser af ro og mad mistede vi vores klovne og den gule kirurg. Vores paletkirurg så herrens ud. Og vi optrappede med yderligere to dannebrogsrejer og håbede at ride stormen af. Jeg ved godt at forskrifterne siger at pudserejer intet hjælper og det eneste der er at gøre, er karantæneakvarie til fiskene og medicinering. Med dt uden fisk i minimum 2 måneder. Men jeg har ikke noget karantæneakvarie. Og havde for 4-5 år siden et lignende angreb hvor vi også red stormen af med nogle af fiskene i behold.

Og det lykkedes også denne gang. Ihvertfald har de overlevende fisk det fint og der er ikke kommet nye angreb længe.

Jeg har tilført lidt flere levende sten, da jeg alligevel syntes stensætningen måske var lige "luftig nok". På billedet ser det lidt kompakt ud, men der er masser af plads omkring stenene, Jeg har bygget opad med hjemmelavede søjler, og det giver en god effekt samt god mulighed for placering af koraller i forskellige højder.
akvarie okt2015.jpg
Beklager den dårlige billedkvalitet

Akvariet er efterhånden ved at være godt fyldt med koraller. Størstedelen fragmenter, købt privat rundt omkring i Nordjylland. Herudover var vi så heldige at falde over en døende scolymia i Styr på dyr, som vi fik til nærmest ingen penge i et forsøg på at redde den. Og indtil videre tegner det godt :)
29.sep.jpg
Billede taget da vi fik den
6.okt.jpg
En uge senere
10.okt.jpg
Og yderligere en uge senere

På fiskefronten, hentede jeg i sidste uge to occelarisklovne og en gul kirurg, købt ubeset hos en privat. Jeg havde fået oplyst at kirurgen var 8 cm og tænkte det nok var fint. Men da jeg hentede den, var den noget større... Sælgeren var ved at tømme sit akvarie, så jeg syntes ikke jeg kunne få mig selv til at efterlade kirurgen, så jeg tog den med hjem og tænkte det går jo nok. Men de første par dage piskede den rundt i akvariet og så enorm stor ud :( Så jeg besluttede mig for at prøve at fange den ind og sælge den videre. Jeg havde ikke mulighed for at indfange den med net uden at vælte hele akvariet, så jeg besluttede mig for at forsøge mig med min hjemmelavede fiskefælde. Kirurgen var overhovedet ikke interesseret i fælden. Det var til gengæld min langsnudede koralvogter som brugte hele dagen på at svømme ud og ind ad fælden og betragte den som sit private spisekammer. Flere gange blev den endda derinde i længere tid og sad bare og hyggede sig gevaldigt. Til sidst var dens mave så fyldt at jeg blev bange for om den kunne blive syg af det, så jeg droppede idéen med fiskefælden igen.
koralvogter.jpg
koralvogter2.jpg
Og nu er kirurgen også faldet til ro og padler bare ligeså stille rundt og græsser, så den ser egentlig ikke så stor ud alligevel. Så jeg beholder den indtil videre imens jeg udtænker en plan for at indfange den uden at sprænge koralvogterens mave :biggrin:

Vi har stadig lidt alger og højt næringsindhold, men korallerne trives og kirurgerne og foxfacen har masser at græsse af, så nu skal jeg bare sætte mig på mine hænder igen og nyde at se det hele falde til og vokse :)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Heine & Lottes RSM 250

Indlæg af PoulD »

God redning af den scolly :GO


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
lotp
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 257
Tilmeldt: ons 18. mar 2009 19:09
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2009

Re: Heine & Lottes RSM 250

Indlæg af lotp »

Takker:-)


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Heine & Lottes RSM 250

Indlæg af Tykki »

Ja det er sgu fedt redet. Jeg syntes det er fedt med de der undervejs billeder. Gid jeg dog kunne huske sådan noget selv :y mvh Dan


Besvar

Tilbage til "Akvarier 101 -> 250 Liter"