"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Koldt saltvand

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Koldt saltvand

Indlæg af Bingocaller »

Skal vi ikke se nogen flere billeder af haj og alle de andre akvarier????
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Volker
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 17. jul 2013 00:00
10
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2013

Re: Koldt saltvand

Indlæg af Volker »

Er der nogen af jer der har erfaring med om man kan bruge levende sten fra varmvandsakvarie i koldt vand og om de har nogen filtreringseffekt ved lavere temperaturer? Tænker at holde temperaturen i mit kattegat akvarie omkring 18-20 grader året rundt ifht 26-28 grader i et koral akvarie.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Koldt saltvand

Indlæg af Carsten »

Bakterier er jo nogle hårdføre nogen, så mon ikke de også fungerer ved den lidt lavere temperatur. Det havde nok være noget andet hvis temperaturen havde være 8-10 grader
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Koldt saltvand

Indlæg af Kasper j. »

Fedt akvarium, det bliver spændende at følge :-)
Mikolos
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 117
Tilmeldt: lør 19. apr 2008 23:58
16
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011

Re: Koldt saltvand

Indlæg af Mikolos »

Ja den haj ville være spændende at se.
Volker
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 17. jul 2013 00:00
10
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2013

Re: Koldt saltvand

Indlæg af Volker »

Hej har fået taget nogle fotos af mit nyetablerede 550l kattegat akvarie men kan ikke finde ud af hvordan man lægger dem på chatten her. Nogen der kan hjælpe med en step by step how to?
Henrikorg1
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 135
Tilmeldt: søn 2. jun 2013 10:28
10
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2013

Re: Koldt saltvand

Indlæg af Henrikorg1 »

Spændende læsning med danske koldtvands fisk,opload gerne flere billeder af akvariet og dens indhold og ikke mindst af din(e) hajèr.
Har aldrig dykket men med det interesante indhold så skulle det måske prøves.
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: Koldt saltvand

Indlæg af Michael_F »

Volker, du kan trykke på "Komplet skrivefelt" og her kan du så klikke på "Upload af vedhæftede filer". Når de er uploadet (en af gangen), kan du klikke på "placér inline" i chatbeskeden, og vupti, så er de på :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Koldt saltvand

Indlæg af Carsten »

Gramma440 skrev:Den ene haj klækkede i mandags, den anden ligger stadig i ægget. Nu skal jeg bare have den til at spise.
Det var nok lidt underforstået, fra min side BILLEDER!!!!
Volker
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 17. jul 2013 00:00
10
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2013

Re: Koldt saltvand

Indlæg af Volker »

Tak Michael. Det virker stadig ikke, når jeg trykker på uplaod filer bliver knappen rød men så sker der ikke mere. Chose file knappen er lysegrå og jeg kan ikke trykke pånden? Hvad nu?
Volker
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 17. jul 2013 00:00
10
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2013

Re: Koldt saltvand

Indlæg af Volker »

Har iøvrigt fanget 3 fjæsinger, 7 savgylt, 2 ulk, 2 ål, 1 tangnål og omkring 25 rejer til akvariet idag i ruserne. Rejerne holder ikke længe idet gylterne kaster sig over dem så snart de vover at kigge frem fra deres skjul bag ved stenene. Flere af dem er hoppet ud af akvariet efter at de blev jagtet af gylterne.

I sidste uge pøvede jeg at intruducere et par mørksej og 3 torsk (små) i akvariet (550l) som jeg alle havde fanget på stang i det nordlige øresund, men de døde alle sammen på mindre end 12 timer desværre. De var ellers friske da de kom ind i akvariet, men kunne ikke tåle transitionen måske grundet temperarurforskellen? Akvarietemp lå vel på 20-22gr og øresund i 12m dybde ligger vel på 14-16gr gætter jeg på. Er der nogen der har erfaringer med torsk og sej i akvariet???
Senest rettet af Volker lør 3. aug 2013 20:21, rettet i alt 1 gang.
Volker
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 17. jul 2013 00:00
10
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2013

Re: Koldt saltvand

Indlæg af Volker »

Vil gerne prøve at placere nogle levende sten i akvariet da temperaturen i snit er på omkring 20-22 grader. Har en del begroede sten fra kattegat med blæretang og grøn tang, vil prøve at se om de 2 kan kombineres. Er der nogen der har en håndfuld levende sten tilovers/til salg? I nærheden af københavn?
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Koldt saltvand

Indlæg af Schwensen »

Volker skrev:Vil gerne prøve at placere nogle levende sten i akvariet da temperaturen i snit er på omkring 20-22 grader. Har en del begroede sten fra kattegat med blæretang og grøn tang, vil prøve at se om de 2 kan kombineres. Er der nogen der har en håndfuld levende sten tilovers/til salg? I nærheden af københavn?
Måske du skulle lave din egen tråd?
Volker
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 17. jul 2013 00:00
10
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2013

Re: Koldt saltvand

Indlæg af Volker »

God ide schwensen, jeg er helt ny herinde, hvordan gør jeg?
Brugeravatar
Gramma440
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 111
Tilmeldt: ons 20. feb 2008 14:35
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 1998
Geografisk sted: Nivå
Kontakt:

Re: Koldt saltvand

Indlæg af Gramma440 »

Hej Volker

Du er nødt til at sænke temperaturen under 18 grader, hvis du vil have fisk i akvariet. Der er stort set ikke andet end hundestejler og lidt gylter, der kan tåle 20-22 grader, slet ikke sej og torsk. De omsætter mere energi end de kan spise ved så høje temperaturer, så uanset, hvor meget du fodrer, dør de af sult. Det problem vil du få med flere af de andre fisk også.

Jeg har fået nogle søanemoner hjem, hvis du er interesseret, men de er ikke glade for så varmt vand.
Dansk saltvand -500 l., http://www.makvaerk.photo/
Flere flotte UV billeder på http://www.livetunderoverfladen.dk
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Koldt saltvand

Indlæg af nbd »

Hvorfor ser man aldrig middelhavsdyr i akvarier? I 'gamle' dage var der nogle - især tyskere - der gjorde i middelhavsakvarier.

Min favorit til det kolde saltvand er Blennius nigriceps. Hvorfor ser man aldrig den til salg? Den er flottere end sine tropiske slægtninge :-)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Koldt saltvand

Indlæg af Carsten »

nbd skrev:Hvorfor ser man aldrig middelhavsdyr i akvarier? I 'gamle' dage var der nogle - især tyskere - der gjorde i middelhavsakvarier.

Min favorit til det kolde saltvand er Blennius nigriceps. Hvorfor ser man aldrig den til salg? Den er flottere end sine tropiske slægtninge :-)
"I gamle dage" havde tyskerne også nogle restriktioner på hvad der måtte importeres. Mener det var kejsere og Chaetodon der ikke måtte importeres, hvorfor husker jeg ikke mere
Brugeravatar
Gramma440
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 111
Tilmeldt: ons 20. feb 2008 14:35
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 1998
Geografisk sted: Nivå
Kontakt:

Re: Koldt saltvand

Indlæg af Gramma440 »

Lidt nyt fra baljen

Hajen klækkede i juli og er overlevet indtil nu, den er svær at få til at spise, jeg har faktisk kun set den spise en kutling og en smule frostfoder.

Der har været hentet lidt dyr i sommer i Norge, søpindsvin og slangestjerne, en troldkrabbe og lidt kammuslinger (4 ud af 5 er nu spist af søstjernene)

Her er lidt fotos
_MG_3241.jpg
_MG_3242.jpg
_MG_3243.jpg
_MG_3244.jpg
_MG_3249.jpg
_MG_3253.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Dansk saltvand -500 l., http://www.makvaerk.photo/
Flere flotte UV billeder på http://www.livetunderoverfladen.dk
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Koldt saltvand

Indlæg af Jones »

Det er ellers et spændende akvarie. Er helt vild med din lille haj. Mig bekendt bliver de ikke ret store. Har du prøvet med små rejer på en pinset? Sådan ved jeg at mange fodrer bambushajer. Se evt videoer på youtube. Der er en del gode tips til at få babyhajer til at spise.
o_O
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Koldt saltvand

Indlæg af PederP »

Det ser fedt ud. Pøj pøj med det :)
Dan.R
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 2
Tilmeldt: man 6. jan 2014 04:03
10
Postnummer: 5400 Bogense
Saltvand siden?: 2009

Re: Koldt saltvand

Indlæg af Dan.R »

hej
jeg er helt ny på denne site, og er meget intereseret i at få startet et kold akvarie op, jeg er selv fritids dykker, og da jeg bor et stenkast fra havet, er det jo lige som at gå i et supermarked for mig :O)
mit største problem bliver bare om jeg kan holde liv i det, da jeg ikke kan finde noget materiale på nettet, om hvordan man får det til at køre
så hvis du eller andre kender nogle link så ville jeg blive taknemmelig,
har du stadig liv i dine hajer,
jeg er også så heldig at jeg har en gylle tank under mit hus der er fyldt op med 12 grader koldt vand, så regner med at smide noget slange eller lign som jeg kan køre salt vandet i gennem
ville meget gerne se nogle billeder af dit akvarie og dine hajer/fisk er sikkert ikke den eneste der syntes du er for nærrig med billeder :O)
er der et filter du kan anbefale ?
hvad gør du med lyset og varmen fra det ?
Brugeravatar
Gramma440
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 111
Tilmeldt: ons 20. feb 2008 14:35
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 1998
Geografisk sted: Nivå
Kontakt:

Re: Koldt saltvand

Indlæg af Gramma440 »

Hej Dan

Jeg kender desværre ingen links på nettet til koldt saltvand - det er learning by doing:) - Det er dog altid en fordel at bo tæt på havet, hvis du dykker, så er det lettere at få fat på de sjove dyr og fisk:)

Min ene haj blev spist af en søanemone megasurt, når man har ventet 6 måneder på at ægget klækkede :( - jeg har en lille til, som lige nu hænger i en kuvøse og den kommer ud i hovedakvariet inden for den næste måned - jeg skal lige have fjernet de største søanemoner først.

Din gylletank vil være ideel til køling, hvis du fører akvarievandet ud i en lang slange og tilbage igen, vil den kunne fungere som varmeveksler - Jeg brugte min altan til at lede vandet ud i 40 m slange og tilbage igen - det er dog et helvede, når der kommer luftbobler i slangen og den skal tømmes og suges an igen.

Jeg kører basalt set samme filterssystem som på et tropisk saltvand - har en turboflotor 1000 Aquamedic skummer, biopellets og en filtersok med fosfatfjerner (bruger Quickphos og Rowaphos), jeg tilsætter også "purpleup" en gang imellem og sporstoffer med jern for at holde gang i rødalger og kalkalger. Derudover har jeg to tunze en 6000 l/t og en 2400 l/t til at holde cirkulation i vandet. I næste setup vil jeg gerne have en større sump, som jeg kan fylde med levende sten, da stenene i hovedakvariet er granit og ikke har nogen filtereffekt. Bundlaget jeg har er groft skalgrus. Drømmen var at have ålegræs til at filtrere med, men det har vist sig at være umuligt at holde i live.

Det vigtigste med koldt saltvand er at altid holde temperaturen under 20 og helst 18 grader - det fleste fisk herhjemme får simpelthen hedeslag ved varmere vand. Torsk dør hurtig over 20 grader, da de bruger mere energi end de kan spise sig til.

Lige nu har jeg Teco 15 køler på som står i underskabet - underskabet har så to 14 cm blæsere og ekstra borede huller på bagsiden, så den varme luft fra køleren kan komme ud, vil dog klart anbefale at have køleren stående frit, da den virkelig varmer op. Jeg har isoleret mit 250 med 25 mm styroporplader i bund, bagside og den ene kortside - det hjælpe meget til at holde det koldt, da varmetransporten fra rummet ind i akvariet begrænses.

Jeg har kun 36 W LED over akvariet, har købt Akvastabils nye LED skinne, der passer ind i deres lyskasser. Den giver et dunkelt lys, men grøn algerne holdes nede og rødalger og kalkalger kan vokse. I en større balje ville jeg gerne have en LED spot, for at give en mere flimrende lyseffekt. Øresundsakvariet i Helsingør har nogle rigtig flotte koldvandsakvarier, der kun er spotbelyst.

Jeg skal se om jeg ikke kan lægge flere fotos op, jeg skulle bare af med mine store grønalger, der kom da jeg havde 80 W T5 over.
Dansk saltvand -500 l., http://www.makvaerk.photo/
Flere flotte UV billeder på http://www.livetunderoverfladen.dk
Brugeravatar
Gramma440
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 111
Tilmeldt: ons 20. feb 2008 14:35
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 1998
Geografisk sted: Nivå
Kontakt:

Re: Koldt saltvand

Indlæg af Gramma440 »

Coralreef.dk har en artikel om mit akvarium - her kan der ses nye fotos (og nogle gamle)

http://coralreef.dk/index.php?option=co ... Itemid=151
Dansk saltvand -500 l., http://www.makvaerk.photo/
Flere flotte UV billeder på http://www.livetunderoverfladen.dk
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Koldt saltvand

Indlæg af ole kekkonen »

Wow,og hvem siger koldt saltvand Ikke har Farver
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
11
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: Koldt saltvand

Indlæg af TOSTRA »

Mega flot! :GO
Volker
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 17. jul 2013 00:00
10
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2013

Re: Koldt saltvand

Indlæg af Volker »

Hej Dan er du komet igang med dit koldvandsakvarie? Hvis ja hvordan går det med det? Nu er det rigtige tidpunkt til at fange diverse fisk og dyr til akvariet da havvandet er relativt varmt samtidig med at fiskene er meget aktive og lette at fange. Jeg har selv et 550l koldvandsakvarie som nu har kørt i 1 år med større fisk end dem Gramma har. Jeg fange de fleste beboere til mit akvarie i åleruser og fladfiskgarn i kattegat fra Liseleje. Du kan finde min tråd under "550L Kattegat akvarie i København". Jeg vil gerne være behjælpelig med hvis du har spørgsmål om hvordan man gør.
KTR
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 131
Tilmeldt: lør 7. nov 2009 22:44
14
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2014

Re: Koldt saltvand

Indlæg af KTR »

Kunne rigtig godt lide den gamle tråd. Ser frem til opdateringer på denne :)
KTR
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 131
Tilmeldt: lør 7. nov 2009 22:44
14
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2014

Re: Koldt saltvand

Indlæg af KTR »

Kunne du ikke lave lidt reklame for den bog her. Det kunne måske være et julegaveønske :)
Brugeravatar
Gramma440
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 111
Tilmeldt: ons 20. feb 2008 14:35
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 1998
Geografisk sted: Nivå
Kontakt:

Koldt saltvand - livet under overfladen

Indlæg af Gramma440 »

Jeg vil meget gerne reklamere lidt for vores bog -

I 2012 udgav Gyldendal Livet under overfladen - Danmark fra kilde til hav. Bogen har været 4 år undervejs og viser de bedste fotos fra mere end 75 lokaliteter i Danmark (og Sverige/Norge). Vi har taget omtrent 40.000 fotos hvor de bedste 360 er kommet med i bogen. Bogen er i "coffee-table"-format og viser en rejse fra kilden, gennem bække åer og søer til havet. Der er helt sikkert kilde til inspiration, hvis man pønser på at indrette et koldtvandsakvarium hvad end det er fersk eller saltvand. Vi havde i arbejdet med bogen både møder med glubske guldsmedelarver, ørreder, torsk, fjæsinger, sæler og smukke undervandslandskaber.

Nedenfor er et par fotos fra bogen som smagsprøve. Der kan ses endnu flere fotos på http://www.livetunderoverfladen.dk" onclick="window.open(this.href);return false; og her kan du også følge vores blog, hvor vi lægger nye fotos op fra tid til anden. Bogen kan købes på saxo.com her er link http://www.saxo.com/dk/livet-under-over ... 8702098945

Stenrev ved Storebælt
_DSC0267.jpg
Brandmand i "badekaret"
_DSC0018 master (2).jpg
Tobiser på sandbund
_DSC0082_2.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Dansk saltvand -500 l., http://www.makvaerk.photo/
Flere flotte UV billeder på http://www.livetunderoverfladen.dk
Besvar

Tilbage til "Akvarier 101 -> 250 Liter"