Da jeg (efter lidt forskning her på dette forum) skulle kaste mig ud i denne verden, tænkte jeg, at jeg ville skrive mine erfaringer ned til senere brug, hvis man skulle få overtalt fruen til lidt større vandbassin

Her er hvad der forløbig er kommet i den efter den første mdr.
(jeg skal nok ligge billeder op senere i denne tråd, så i kan se hvad der sker i processen.
Akvarie dagbog
14.03.2009 Så fik vi sgu købt en saltvandsbalje, en Red Sea Max 130D, med 15kg levende sten hos Petsupply i Fredericia. Det tog omkring 3-4 timer at samle underskab og akvarium, med alt teknik. Da jeg skulle i gang med stenopsætningen, fandt jeg en lille fætter i bunden af flamingokassen. Den kom i baljen med det samme, og ser ud til at trives okay. Har gennem saltvandsforum fået af vide, at det vist er en Pistolreje, og er god for akvariet. Allerede samme aften begyndte det første liv at spire frem. Der var både rørorme, søstjerne, og en enkelt snegl….alt sammen i mini mini størrelse.
15.03.2009 I dag prøvede jeg at flytte lidt rundt på stenopsætningen, men var ikke helt tilfreds, så det endte med at jeg kørte et smut ud til KS-fugle her i Filskov, og købte 3-4 kg sten mere, og tror jeg er nogenlunde tilfreds nu….meeeen man ved jo aldrig.
16.03.2009 Jeg har fundet ud af, at vores første lille beboer er en Candy Stripe Pistol Shrimp - Alpheus randalli http://www.melevsreef.com/id/goby_n_shrimp.html
Igen i dag har jeg opserveret nyt liv. Ved ikke hvad det er, men er temmelig sikker på, at det er nogle anemonearter. Den ene er ca. 4-5mm i diameter, og lyserød i farven. Den anden har nogle ca. 8-10mm lange hvide tentakler.
17.03.2009 Dette var så min anden test-dag, og tingen går vist efter planen. Synes det gik lidt nemmere i dag, så den del af saltvands-verdene frygter jeg ikke. Jeg har været lidt inde og kigge på nogle mulige fisk til at stoppe i baljen når den tid kommer. Efter lidt søgen på nettet, fandt jeg ud af, at den ene af mine anemone fund fra i går er en Glas-rose, så den har fået noget kogende vand (det er nemlig en ”pest” for akvariet” Ja, og så har jeg flyttet rundt på stenene endnu en gang).
20-03-2009 Fandt desværre endnu en Glas-rose, så må nok have købt noget Joe-Juice, som skulle klare dem. Der kommer mere og mere liv for hver dag der går; har set både noget der ligner minitanglopper, og noget jeg tror, er søstjerne arme der kommer ud af en LS. Der er også kommet meget mere algevækst (brune, grå og lidt grønne)
24-03-2009 Så kom der nyt liv i baljen. Jeg var på indkøb i Ribe Zoocenter i dag, og kom hjem med 1 Hugo, 1 dannebrogsreje, 1 dansereje, 2 turbosnegle og 1 eremitkrebs, så nu er der endnu mere sjov at kigge på.
31-03-2009 Tror alt køre som det skal…..alle test er fine, og brunalgerne er næsten væk, og Hugo og hans venner gør et godt indgreb i grønalgerne. I dag tog han endda lidt Gori-tang, så jeg håber han vil overlever når alle alger er spist. Han er i øvrigt ikke så sky mere, så nu ser vi ham regelmæssigt (ved for resten ikke om det er en han, men konen siger at så grim som den er, så må det være en han). Dannebrogsrejen er meget nysgerrig, og kravler op på hånden, når man stikker hånden ned til den.
01-04-2009 Så kom de første koraler i akvariet efter et besøg hos Joachim i Petsupply. Caulastrea sp., sarcopython sp., Oxypora og en Maxima musling…..og der kom da også en lille Scooter blennie med hjem. Ud over det, fik jeg også bestilt lidt koraler/anemoner i Tyskland. Dejligt med lidt mere farve i tanken.
08-04-2009 Mine ”vare” fra Tyskland lader vente på sig (lidt min egen skyld, da vi var på en lille miniferie), men skulle vist komme i løbet af næste uge. Ferien gik et lille smut syd på (en overnatning i Tyskland, og lidt golf), og så skulle vi da lige ned og kigge på en butik jeg havde fået anbefalet…..det endte naturligvis med lidt indkøb til baljen: 3 grønblå chromis, en 6 stribet gylte, et søpindsvin og 5 snegle. Butikken er Futterhaus i Flensborg, hvor de havde et temmelig stort udvalg, og en SUPER service, hvor man virkelig følte, at han kun ville sælge dig noget, som kunne bruges i min balje. Rigtig positiv oplevelse.
09-04-2009 Lavede test i dag, og de så ganske godt ud, men Alkinitat var dog lidt lav, så der blev proppet lidt ”buffer” i baljen. Nye fisk, og andet liv i akvariet ser ud til at have det godt, og Paddehat korallen begyndte også at vise sine polypper i dag . Der er kun et men….jeg synes der er begyndt at komme en del brun farve i mit bundlag, men mon ikke de fortager sig igen.
11-04-2009 Vrææææl….. det første dødfald i baljen. Vores nye søpindsvin døde desværre, og jeg aner ikke hvorfor, den tullede fint rundt de første dage, men i går var det ligesom om den sad lidt fast bag en sten, så jeg tog forsigtig ved den, og satte den frem i akvariet igen……men alle test var super fine i dag, efter et par dage, hvor calsium og alkinitet har været lidt ustabile.