"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

John's RSM 130D

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
Besvar
Brugeravatar
sintamus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 265
Tilmeldt: tirs 10. mar 2009 17:58
15
Postnummer: 7200 Grindsted
Saltvand siden?: 2009

John's RSM 130D

Indlæg af sintamus »

Hejsa

Da jeg (efter lidt forskning her på dette forum) skulle kaste mig ud i denne verden, tænkte jeg, at jeg ville skrive mine erfaringer ned til senere brug, hvis man skulle få overtalt fruen til lidt større vandbassin :y Det blev så til en "dagbog" som jeg skriver lidt i, når der sker lidt nyt i bajlen.
Her er hvad der forløbig er kommet i den efter den første mdr.
(jeg skal nok ligge billeder op senere i denne tråd, så i kan se hvad der sker i processen.


Akvarie dagbog

14.03.2009 Så fik vi sgu købt en saltvandsbalje, en Red Sea Max 130D, med 15kg levende sten hos Petsupply i Fredericia. Det tog omkring 3-4 timer at samle underskab og akvarium, med alt teknik. Da jeg skulle i gang med stenopsætningen, fandt jeg en lille fætter i bunden af flamingokassen. Den kom i baljen med det samme, og ser ud til at trives okay. Har gennem saltvandsforum fået af vide, at det vist er en Pistolreje, og er god for akvariet. Allerede samme aften begyndte det første liv at spire frem. Der var både rørorme, søstjerne, og en enkelt snegl….alt sammen i mini mini størrelse.

15.03.2009 I dag prøvede jeg at flytte lidt rundt på stenopsætningen, men var ikke helt tilfreds, så det endte med at jeg kørte et smut ud til KS-fugle her i Filskov, og købte 3-4 kg sten mere, og tror jeg er nogenlunde tilfreds nu….meeeen man ved jo aldrig.

16.03.2009 Jeg har fundet ud af, at vores første lille beboer er en Candy Stripe Pistol Shrimp - Alpheus randalli http://www.melevsreef.com/id/goby_n_shrimp.html
Igen i dag har jeg opserveret nyt liv. Ved ikke hvad det er, men er temmelig sikker på, at det er nogle anemonearter. Den ene er ca. 4-5mm i diameter, og lyserød i farven. Den anden har nogle ca. 8-10mm lange hvide tentakler.

17.03.2009 Dette var så min anden test-dag, og tingen går vist efter planen. Synes det gik lidt nemmere i dag, så den del af saltvands-verdene frygter jeg ikke. Jeg har været lidt inde og kigge på nogle mulige fisk til at stoppe i baljen når den tid kommer. Efter lidt søgen på nettet, fandt jeg ud af, at den ene af mine anemone fund fra i går er en Glas-rose, så den har fået noget kogende vand (det er nemlig en ”pest” for akvariet” Ja, og så har jeg flyttet rundt på stenene endnu en gang).

20-03-2009 Fandt desværre endnu en Glas-rose, så må nok have købt noget Joe-Juice, som skulle klare dem. Der kommer mere og mere liv for hver dag der går; har set både noget der ligner minitanglopper, og noget jeg tror, er søstjerne arme der kommer ud af en LS. Der er også kommet meget mere algevækst (brune, grå og lidt grønne)

24-03-2009 Så kom der nyt liv i baljen. Jeg var på indkøb i Ribe Zoocenter i dag, og kom hjem med 1 Hugo, 1 dannebrogsreje, 1 dansereje, 2 turbosnegle og 1 eremitkrebs, så nu er der endnu mere sjov at kigge på.

31-03-2009 Tror alt køre som det skal…..alle test er fine, og brunalgerne er næsten væk, og Hugo og hans venner gør et godt indgreb i grønalgerne. I dag tog han endda lidt Gori-tang, så jeg håber han vil overlever når alle alger er spist. Han er i øvrigt ikke så sky mere, så nu ser vi ham regelmæssigt (ved for resten ikke om det er en han, men konen siger at så grim som den er, så må det være en han). Dannebrogsrejen er meget nysgerrig, og kravler op på hånden, når man stikker hånden ned til den.
01-04-2009 Så kom de første koraler i akvariet efter et besøg hos Joachim i Petsupply. Caulastrea sp., sarcopython sp., Oxypora og en Maxima musling…..og der kom da også en lille Scooter blennie med hjem. Ud over det, fik jeg også bestilt lidt koraler/anemoner i Tyskland. Dejligt med lidt mere farve i tanken.

08-04-2009 Mine ”vare” fra Tyskland lader vente på sig (lidt min egen skyld, da vi var på en lille miniferie), men skulle vist komme i løbet af næste uge. Ferien gik et lille smut syd på (en overnatning i Tyskland, og lidt golf), og så skulle vi da lige ned og kigge på en butik jeg havde fået anbefalet…..det endte naturligvis med lidt indkøb til baljen: 3 grønblå chromis, en 6 stribet gylte, et søpindsvin og 5 snegle. Butikken er Futterhaus i Flensborg, hvor de havde et temmelig stort udvalg, og en SUPER service, hvor man virkelig følte, at han kun ville sælge dig noget, som kunne bruges i min balje. Rigtig positiv oplevelse.

09-04-2009 Lavede test i dag, og de så ganske godt ud, men Alkinitat var dog lidt lav, så der blev proppet lidt ”buffer” i baljen. Nye fisk, og andet liv i akvariet ser ud til at have det godt, og Paddehat korallen begyndte også at vise sine polypper i dag . Der er kun et men….jeg synes der er begyndt at komme en del brun farve i mit bundlag, men mon ikke de fortager sig igen.

11-04-2009 Vrææææl….. det første dødfald i baljen. Vores nye søpindsvin døde desværre, og jeg aner ikke hvorfor, den tullede fint rundt de første dage, men i går var det ligesom om den sad lidt fast bag en sten, så jeg tog forsigtig ved den, og satte den frem i akvariet igen……men alle test var super fine i dag, efter et par dage, hvor calsium og alkinitet har været lidt ustabile.
RSM 130D Opstartet 14/3-09
Turbelle® nanostream® 6025
Tunze Osmolator
viewtopic.php?f=92&t=25510

Hvorfor har man da ikke haft "tid" til denne verden noget før???????
Michel sørensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 372
Tilmeldt: ons 18. feb 2009 12:49
15
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2009

Re: John's RSM 130D

Indlæg af Michel sørensen »

billede?
819l saltvand!
Brugeravatar
sintamus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 265
Tilmeldt: tirs 10. mar 2009 17:58
15
Postnummer: 7200 Grindsted
Saltvand siden?: 2009

Re: John's RSM 130D

Indlæg af sintamus »

Ja ja...jeg skal nok.. :y ...skulle lige have billederne ned i en størrelse, så de kunne indsættes her.

Desværre er billederne i omvendt rækkefølge. Håber i bære over med en nybegynder :sneaky2:
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
RSM 130D Opstartet 14/3-09
Turbelle® nanostream® 6025
Tunze Osmolator
viewtopic.php?f=92&t=25510

Hvorfor har man da ikke haft "tid" til denne verden noget før???????
Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 565
Tilmeldt: søn 20. jan 2008 15:27
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)

Re: John's RSM 130D

Indlæg af Lasse »

Det er godt nok meget du har hældt i baljen på under en måned :( Det er ikke umuligt det er en medårsag til du har mistet liv, og vær forberedt på du risikere at miste mere.

Du skriver at du tester baljen, hvad tester du ud over calcium og alkalinitet?

Det brune lag i bunden kan være tegn på enten høj silikat, phosphor, nitrat eller en kombination af de nævnte.

Du skriver at du har forsket lidt på dette forum, her burde du være støst på den meget brugte kommentar at det vigtigste inden for saltvand er tålmodighed, og 5 fisk plus diverse er meget på en måned. Mange avarier er slet ikke modnet/kørt ind på en måned, og under indkøring bør der slet ikke tilføjes fisk.

Men nu må man vel bare håbe på det bedste.
112L display, 54L sump

RSM130 Februar 2008 - August 2020.
Brugeravatar
sintamus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 265
Tilmeldt: tirs 10. mar 2009 17:58
15
Postnummer: 7200 Grindsted
Saltvand siden?: 2009

Re: John's RSM 130D

Indlæg af sintamus »

Hej Lasse.

Ja, jeg kan godt forstå hva du siger med tålmodigheden, men jeg har taget test fra dag 3 af, med 2-3 dages mellemrum, og de har været rigtig gode hele vejen igennem... det er først efter at der er kommet lidt koral i, at Alkalinitet og Calsium har ændret sig lidt, men det udligner jeg med buffer, og den sidste test i dag er:

Temp 26 Grader
Salt 1,023
PH 8,2
NO2 0
NO3 0
Calsium 400
Amoniak 0,006
Alk 10
Silikat 0
Fosfat 0


Det er vist svært at få bedre.....

Mvh
John
RSM 130D Opstartet 14/3-09
Turbelle® nanostream® 6025
Tunze Osmolator
viewtopic.php?f=92&t=25510

Hvorfor har man da ikke haft "tid" til denne verden noget før???????
Brugeravatar
sintamus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 265
Tilmeldt: tirs 10. mar 2009 17:58
15
Postnummer: 7200 Grindsted
Saltvand siden?: 2009

Re: John's RSM 130D

Indlæg af sintamus »

Glemte lige Magnesium 1380
RSM 130D Opstartet 14/3-09
Turbelle® nanostream® 6025
Tunze Osmolator
viewtopic.php?f=92&t=25510

Hvorfor har man da ikke haft "tid" til denne verden noget før???????
Brugeravatar
Mickey86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 238
Tilmeldt: tors 21. aug 2008 22:51
15
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: John's RSM 130D

Indlæg af Mickey86 »

Det er klart testene har været fine, men det er desværre ikke ens betydende med at dit akvarie er klar til den belastning du udsætter det for, du vil nok opleve en pludselig bombe i dine værdier da du ikk har opbygget bakterie floraen endnu... du vil nok opleve problemer i fremtiden, men det vil jeg lade de mere erfarende fortælle dig om. men håber det bedste for dig og dit rsm :y


sø svinet døde måske af sult?
Brugeravatar
sintamus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 265
Tilmeldt: tirs 10. mar 2009 17:58
15
Postnummer: 7200 Grindsted
Saltvand siden?: 2009

Re: John's RSM 130D

Indlæg af sintamus »

Hej Mickey

Ja, tiden må vise hvad der sker, men forløbig ser det fint ud. Jeg tror ikke søpindsvinet døde af sult, så skulle det da have været sultet fra forhandleren af, da jeg kun havde den i 2 dage. Tror mere det kan være stress....men træls er det, for det var sgu et flot dyr.
RSM 130D Opstartet 14/3-09
Turbelle® nanostream® 6025
Tunze Osmolator
viewtopic.php?f=92&t=25510

Hvorfor har man da ikke haft "tid" til denne verden noget før???????
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3613
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: John's RSM 130D

Indlæg af nielsk »

Krydser fingre for dit projekt og din fascinering. Velkommen til en udfordrende og dejlig hobby. Vær forberedt på at det kan gå galt - du er hurtig ude med alt.

Din scooter kommer til at sulte, din seksstribede gylte er fødekonkurrent til den og piller alle pods op længe for den langsommelige scooter kommer til. Jeg havde 2 seksstribede gylter og 1 scooter i 1200 L vand og var nervøs for om der var føde nok! Du burde sælge den ene igen.
Med mindre du kan få scooteren til at tage frost/tørfoder - men det kræver igen at du fodrer ekstra og belaster systemet rigtigt meget!
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 926
Tilmeldt: fre 22. dec 2006 20:33
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Re: John's RSM 130D

Indlæg af UrbanSage »

Den reje der er foran pudse rejen er en kamel reje. Den spiser koraller saa hold godt oeje med den.
Billede
Brugeravatar
sintamus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 265
Tilmeldt: tirs 10. mar 2009 17:58
15
Postnummer: 7200 Grindsted
Saltvand siden?: 2009

Re: John's RSM 130D

Indlæg af sintamus »

Hej Urban

Tak for den oplysning...det havde jeg sgu lige misset, da jeg læste om den...Den kommer lige på overvågningslisten.. ;.)
RSM 130D Opstartet 14/3-09
Turbelle® nanostream® 6025
Tunze Osmolator
viewtopic.php?f=92&t=25510

Hvorfor har man da ikke haft "tid" til denne verden noget før???????
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: John's RSM 130D

Indlæg af amddurin »

Hvis ikke du sælger din scooter, så prøv at søge her og på nettet om mandarin + diner / foder, da de begge er svære at lære op til at tage dødt foder og begge lever af pods som du sikkert ikke har ret mange af når det er så nyt. :(

Hold godt øje med det der er i akvariet, da det er så belastet nu, at et dødsfald kan give en katastrofal forurening hvis du ikke får afdøde om hurtigt. :h
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
sintamus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 265
Tilmeldt: tirs 10. mar 2009 17:58
15
Postnummer: 7200 Grindsted
Saltvand siden?: 2009

Re: John's RSM 130D

Indlæg af sintamus »

Hej amddurin
Jeg skal være ærlig at sige, at jeg egentlig troede at Scooter var mere i familie med Hugo end Mandariner(desværre lidt et impulskøb, da den kun er ca. 2cm, og så forbandet sød ud hos forhandleren :-( ) men der er faktisk en del pods, hvis det er de helt små hvide "dimser" der sejler rundt i baljen, og sidder på glasset. Jeg har konstant øje på hvad der sker i akvariet (svært at lade være med at kigge på vores nye "fjernsyn")
RSM 130D Opstartet 14/3-09
Turbelle® nanostream® 6025
Tunze Osmolator
viewtopic.php?f=92&t=25510

Hvorfor har man da ikke haft "tid" til denne verden noget før???????
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: John's RSM 130D

Indlæg af amddurin »

Det er fint at der er mange pods... :K
Det var måske stadigvæk en idé at prøve at se om den tager f.eks. atemia (Frost.) - de kan ligges i et olivenglas på bunden af akvariet, så der ikke er andre fisk som spiser det fra den... Det gør nogle for at fodre deres Mandarin fisk... :GO
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
sintamus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 265
Tilmeldt: tirs 10. mar 2009 17:58
15
Postnummer: 7200 Grindsted
Saltvand siden?: 2009

Re: John's RSM 130D

Indlæg af sintamus »

Jeg så faktisk lige i går, at den spiser atemia når jeg fodre de andre fisk, så jeg tror ikke der er fare for den....men som sagt så holder jeg øje med det.
RSM 130D Opstartet 14/3-09
Turbelle® nanostream® 6025
Tunze Osmolator
viewtopic.php?f=92&t=25510

Hvorfor har man da ikke haft "tid" til denne verden noget før???????
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: John's RSM 130D

Indlæg af amddurin »

Cool... :hehe:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
sintamus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 265
Tilmeldt: tirs 10. mar 2009 17:58
15
Postnummer: 7200 Grindsted
Saltvand siden?: 2009

Re: John's RSM 130D (update 8/11-09)

Indlæg af sintamus »

Nå, men det er vel blevet tid til en update herfra.

Det har været et vildt spædende og dyrt ½ år, hvor jeg bla. har været plaget af røde slimalger, som jeg dog rimelig hurtig fik bugt med ved at flytte lidt på min cirkulation, og bruge noget Red Slime remover.
Så blev jeg ramt af parasitangreb, som kostede en hel del af mine fisk :G . Det er jeg også helt over nu (indvisterede i den forbindelse i et mindre UV-lys, som passe ned i min "sump").
Lige nu slås jeg lidt med noget Byopsis-alger, som i kan se på billederne, men der er bestilt noget Magnesium fra Kent, som gerne skulle hjælpe på dette problem.
Bortset fra disse Møg-alger, synes jeg faktisk, at baljen køre rigtig fint nu, og har gjort det de sidste par mdr. så jeg er meget godt tilfreds med hvordan baljen ser ud nu.

Jeg er klar over, at en del af ovenstående problemer skyldes manglende tålmodighed, så træk lige klørende lidt ind, inden i kommer med jeres kommentar :T Men jeg synes selv jeg har lært en hel del af mine fejl, og føler mig bedre rustet til min Saltvands fremtid....hva den så end bringer :f2:

Ekstra udstyr:

Tunze skummer
Osmulator
UV-lys
Cirkulationspumpe

Fisk:

Klovenpar
Naso
6 stribet Gylte
Hugo
Zebrasoma desjardinii
Flammekejser :K

Interverbrater:

2 Sandsøstjerner
1 Lysmata reje
1 Eremitkrebs
og en hel del snegle

Korraller:

Tjek billederne (Undskyld den dårlige billedekvalitet, men det er vist en fejl 40 :dizzy: )
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
RSM 130D Opstartet 14/3-09
Turbelle® nanostream® 6025
Tunze Osmolator
viewtopic.php?f=92&t=25510

Hvorfor har man da ikke haft "tid" til denne verden noget før???????
Brugeravatar
dekoin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1049
Tilmeldt: tirs 20. nov 2007 21:05
16
Postnummer: 9520 Skørping
Geografisk sted: Rebild

Re: John's RSM 130D

Indlæg af dekoin »

Må vi ikke se din sump, hvordan har du lavet den?
VH dekoin alias Claus
Brugeravatar
sintamus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 265
Tilmeldt: tirs 10. mar 2009 17:58
15
Postnummer: 7200 Grindsted
Saltvand siden?: 2009

Re: John's RSM 130D

Indlæg af sintamus »

Hej Claus

Jeg er i den heldige situation, at jeg har et RSM, så det har de klaret for mig :T . Jeg har skiftet den Skummer der fulgte med, ud med en Tunze, hvilket har givet en del ekstra plads, som jeg så har brugt til et UV-filter.

Mvh
John
RSM 130D Opstartet 14/3-09
Turbelle® nanostream® 6025
Tunze Osmolator
viewtopic.php?f=92&t=25510

Hvorfor har man da ikke haft "tid" til denne verden noget før???????
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1170
Tilmeldt: tors 13. nov 2008 21:04
15
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Re: John's RSM 130D

Indlæg af nesnej »

Jeg synes du har fået en rigtig smuk balje. Tillykke med det. Jeg er så bare spændt på hvornår du synes at et 130 liters akvarium er alt for småt....
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
Brugeravatar
sintamus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 265
Tilmeldt: tirs 10. mar 2009 17:58
15
Postnummer: 7200 Grindsted
Saltvand siden?: 2009

Re: John's RSM 130D

Indlæg af sintamus »

Uha Henning....det er længe siden jeg har fundet ud af det.....men det tager lang tid at bearbejde fruen...(men har da listet et lille 60L mere ind til spisestuen :sneaky2:
Tak for rosen. Jeg/vi er også ved at være rigtig godt tilfreds med resultatet

Mvh
John
RSM 130D Opstartet 14/3-09
Turbelle® nanostream® 6025
Tunze Osmolator
viewtopic.php?f=92&t=25510

Hvorfor har man da ikke haft "tid" til denne verden noget før???????
Brugeravatar
dekoin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1049
Tilmeldt: tirs 20. nov 2007 21:05
16
Postnummer: 9520 Skørping
Geografisk sted: Rebild

Re: John's RSM 130D

Indlæg af dekoin »

Jeg troede du mente en ekstern sump, smart at skifte skummeren ud
VH dekoin alias Claus
Besvar

Tilbage til "Akvarier 101 -> 250 Liter"