"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Red Sea Reefer Nano

Forum for Akvarier 0 -> 100 Liter
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
8
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Red Sea Reefer Nano

Indlæg af Tutter »

Så blev det min tur til en lille opgradering :W i morgen kommer mit nye Red Sea Reefers Nano akvarie. Jeg har jo så et Boyu 58 liter som jeg skal have flyttet over i det nye kar. Planen er så først at sætte min nye søjle i, herefter lave saltvand direkte i akvariet af noget osmosevand jeg har som har ved stue temperatur. Da det ikke er koldt satser jeg på at det er ok at blande direkte i DT uden der kommer grimme kalk aflejringer på glasset. Jeg vil så lade vandet stå indtil dagen efter hvor jeg begynder selve flytningen.

Her vil jeg så starte med at flytte sten og koraller over. Inden jeg putter stenne i vil jeg spule dem i en spand med rent saltvand. Så vil jeg flytte så meget af vandet som muligt og til sidst skal dyrene så over.

Hvis det lyder helt galt eller der er noget jeg kan gøre anderledes modtager jeg gerne gode råd. :happy:
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Tutter lør 5. mar 2016 16:51, rettet i alt 11 gange.


Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Red Sea Reefers Nano flytning

Indlæg af jonas _sandager »

Husk at hvis du tager stenene op af akvariet, får du en masse lort i vandet, som du nok helst ikke vil have over i dit nye. Så tøm så meget vand over som du kan, før du flytter stenene :-) Jeg lavede en tjekliste tidligere på året. Prøver lige at finde den :-)


Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
8
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Red Sea Reefers Nano flytning

Indlæg af Tutter »

jonas _sandager skrev:Husk at hvis du tager stenene op af akvariet, får du en masse lort i vandet, som du nok helst ikke vil have over i dit nye. Så tøm så meget vand over som du kan, før du flytter stenene :-) Jeg lavede en tjekliste tidligere på året. Prøver lige at finde den :-)
Tak ja det har du jo helt ret i, det vil jeg gøre. :GO


Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Red Sea Reefers Nano flytning

Indlæg af dyne »

Den nyos bliver du glad for i starten syntes jeg den larmde men nu er den ret lydløs men husk ikke at spænde pumpen for hårdt så larmer den mere


180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
8
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Red Sea Reefers Nano flytning

Indlæg af Tutter »

dyne skrev:Den nyos bliver du glad for i starten syntes jeg den larmde men nu er den ret lydløs men husk ikke at spænde pumpen for hårdt så larmer den mere
Tak jeg vil løsne den lidt. :)


Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Red Sea Reefers Nano flytning

Indlæg af jonas _sandager »

Nå. Den liste har jeg vist smidt ud. Men Nicki Henriksen skrev hvordan han plejede at gøre, og det var stort set samme fremgangsmåde jeg brugte, uden de store problemer
Nicki Henriksen skrev:Det vi plejer at gøre, er først af tage så meget vand som mulig af før vi begynder a rode rundt, så piller vi alle koraller op og ligger i en flamingo kasse med vand, den kan holde tæt nogle timer, derefter tager vi alle sten op de kommes ligeledes i en flamingo kasse, her har vi ikke altid vand med i, så fanges alle fiskene osv i kommes i poser og ned i en ny flamingokasse, sandet plejer vi lade være i bunden med lidt vand max 1 cm over sandet så det er til at løfte stadig. Når vi er fremme sætter vi akvarie i vatter og så fyldes det halv op med vand fra før, så kommer stenene i og så koraller og fisk, til sidst fylder vi det op med det resterende vand samt efterfylder med lidt nyt, vandet fra sumpen bruger vi til at skylde stenen lidt i
Held og lykke med overflytningen og tillykke med det nye akvarie. Det skal du nok blive glad for.

...og husk masser af billeder!


Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
8
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Red Sea Reefers Nano flytning

Indlæg af Tutter »

Tak Jonas, ja jeg har fundet spejlrefleksen frem, så billederne vender rigtigt. :wink:


Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Red Sea Reefers Nano flytning

Indlæg af Nicki Henriksen »

Tillykke med akvariet og den lækre skummer, Og fed atoll, har selv kun disse i mit akvarie. Bliver spændende a følge


Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
8
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Red Sea Reefers Nano flytning

Indlæg af Tutter »

Nicki Henriksen skrev:Tillykke med akvariet og den lækre skummer, Og fed atoll, har selv kun disse i mit akvarie. Bliver spændende a følge
Tak min atoll er hjemmelavet, bliver spænende om det akvascape jeg har i hovedet også kommer til at fungere i virkeligheden. :be: :h


Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
8
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Red Sea Reefers Nano overløb larmer!

Indlæg af Tutter »

Så har vi samlet og fyldt vand i, problemet er bare at overløbet lyder som et toilet der løber. Det kan da ikke være rigtigt? Hvad filan har jeg mon ikke samlet rigtigt. :embarassed:


jonashh
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 133
Tilmeldt: man 5. jan 2015 19:54
9
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2015

Re: Red Sea Reefers Nano overløb larmer!

Indlæg af jonashh »

Har du sat den store "plastikkop" på nedløbsrøret? Derudover har jeg vandstanden til at være mellem 1-2cm under sikkerhedsrådet på mit.. Så skal vandet ikke falde så langt ned i overløbet.


Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
8
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Red Sea Reefers Nano overløb larmer!

Indlæg af Tutter »

jonashh skrev:Har du sat den store "plastikkop" på nedløbsrøret? Derudover har jeg vandstanden til at være mellem 1-2cm under sikkerhedsrådet på mit.. Så skal vandet ikke falde så langt ned i overløbet.
Ja jeg har sat plastickoppen på.

Vandstanden er meget lavere i mit, hvordan får jeg den højre, skal der mere vand i?


Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
8
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Red Sea Reefers Nano overløb larmer!

Indlæg af Tutter »

Så nu fik jeg justeret vandstanden og det er blevet meget stille. :GO


Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
8
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Red Sea Reefers Nano cirkulation?

Indlæg af Tutter »

Så er jeg ved at have fået flyttet alt og tingene er nogenlunde placeret. Det var heldigvis ikke svært at samle, alt i alt god kvalitet. :GO Vi vælger i første omgang at have stikdåser uden for skabet da der ikke er meget plads til det i skabet og så er der det med fugt og el vi ikke er så glade for. Jeg skal så også have tilsluttet min doseringsmaskine.
Nu er det så spænende hvor meget algefase jeg skal ud i, værdierne to dag efter flytning siger NO3 på 8 og PO4 på 0,08 hvilket faktisk er et fald i NO3.

Jeg er så lidt usikker mht cirkulation for i følge Red Sea anbefaler de 2000 l/h på returpumpen og det betyder at dem pumpe jeg har kører på max styrke men så syntes jeg der er for meget gang i den, så jeg har sat den to trin ned. Jeg har flest LPS og polypper i og de bliver blæst for meget igennem ved max styrke. Akvariet er på 77 liter hvad vil I anbefale at returpumpen skal køre?

Jeg går så også at ovevejer at få en lille Medic reaktor med noget Rowa i. Lige nu kører jeg med lidt NOPOX samt en pose med Boyds cemipure i sumpen og vil lige se hvordan det virker i det nye setup, det virkede ikke i min gamle Boyu men der var heller ikke meget cirkulation i sumpen. Jeg har nu posen placeret i returkamret men er også i tvivl om den placering?

Så lidt billeder. :beer:
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Red Sea Reefers Nano cirkulation?

Indlæg af jonas _sandager »

Tutter skrev:Så er jeg ved at have fået flyttet alt og tingene er nogenlunde placeret. Det var heldigvis ikke svært at samle, alt i alt god kvalitet. :GO Vi vælger i første omgang at have stikdåser uden for skabet da der ikke er meget plads til det i skabet og så er der det med fugt og el vi ikke er så glade for. Jeg skal så også have tilsluttet min doseringsmaskine.
Nu er det så spænende hvor meget algefase jeg skal ud i, værdierne to dag efter flytning siger NO3 på 8 og PO4 på 0,08 hvilket faktisk er et fald i NO3.

Jeg er så lidt usikker mht cirkulation for i følge Red Sea anbefaler de 2000 l/h på returpumpen og det betyder at dem pumpe jeg har kører på max styrke men så syntes jeg der er for meget gang i den, så jeg har sat den to trin ned. Jeg har flest LPS og polypper i og de bliver blæst for meget igennem ved max styrke. Akvariet er på 77 liter hvad vil I anbefale at returpumpen skal køre?

Jeg går så også at ovevejer at få en lille Medic reaktor med noget Rowa i. Lige nu kører jeg med lidt NOPOX samt en pose med Boyds cemipure i sumpen og vil lige se hvordan det virker i det nye setup, det virkede ikke i min gamle Boyu men der var heller ikke meget cirkulation i sumpen. Jeg har nu posen placeret i returkamret men er også i tvivl om den placering?

Så lidt billeder. :beer:
Jeg vil anbefale at du kører din retur, så det virker til at passe med flowmængden ;)
Men det er jo lidt et ubrugeligt svar. Ser jeg forkert, eller har du også en flowpumpe oppe i akvariet?
De 2000 l/h passer jo med at du får lige knap 30 gange cirkulation i DT, hvilket man normalt siger er passende minimum. Men det er jo så cirkulationspumperne man tænker på der, og ikke returen.
Din retur skal jo bare sørge for at der kommer vand fra sumpen til DT, således at din skummer får beskidt vand at skumme på. Så vidt jeg kan se kan din skummer tage op til 500 l/h, så hvis du bare mindst kører din retur på det, burde det være fint. Kører du mere vand igennem gør det dog heller ikke nogen skade.


Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Red Sea Reefers Nano cirkulation?

Indlæg af jonas _sandager »

Og så glemte jeg det vigtigste!
Det ser fedt ud! Rigtig godt stensætning I har fået bygget. Det skal nok blive rigtig fedt :)


Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
8
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Red Sea Reefers Nano cirkulation?

Indlæg af Tutter »

Ja det passer jeg har også en cirkulationspumpe. Det skal nok passe at skummeren tager 500 l/t jeg vil justere den ned og så op for bølgepumpen. Mange tak for forklaring. :GO


Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Red Sea Reefers Nano cirkulation?

Indlæg af Nicklossi »

Jeg ved ikke om det er mig der er ude på et sidespor, men er det ikke lidt tidligt at fylde kemi i baljen, for at tvinge algefasen væk? :)


Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 465
Tilmeldt: tors 12. jul 2012 22:07
11
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2013

Re: Red Sea Reefers Nano cirkulation?

Indlæg af Hareskov »

Ser godt ud :GO :GO . så håber vi bare der ikke kommer for stor opblomstring af alger :y

Mvh Anders


http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
8
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Red Sea Reefers Nano cirkulation?

Indlæg af Tutter »

Nicklossi skrev:Jeg ved ikke om det er mig der er ude på et sidespor, men er det ikke lidt tidligt at fylde kemi i baljen, for at tvinge algefasen væk? :)
Det ved jeg ikke? Det er ikke et nyt akvarie men et "gammelt" som jeg har flyttet. Det kan da godt være det er dumt, jeg er bare nybegynder og har hørt om andre der har flyttet deres akvarier uden at få en algefase. Stenene er lige blevet flyttet fra en balje til den nye, så der burde jo ikke dø noget men det er klart der har været rodet rundt med tingene og det kan frigive noget skidt.


Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 465
Tilmeldt: tors 12. jul 2012 22:07
11
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2013

Re: Red Sea Reefers Nano cirkulation?

Indlæg af Hareskov »

Tutter skrev:
Nicklossi skrev:Jeg ved ikke om det er mig der er ude på et sidespor, men er det ikke lidt tidligt at fylde kemi i baljen, for at tvinge algefasen væk? :)
Det ved jeg ikke? Det er ikke et nyt akvarie men et "gammelt" som jeg har flyttet. Det kan da godt være det er dumt, jeg er bare nybegynder og har hørt om andre der har flyttet deres akvarier uden at få en algefase. Stenene er lige blevet flyttet fra en balje til den nye, så der burde jo ikke dø noget men det er klart der har været rodet rundt med tingene og det kan frigive noget skidt.
Har du vendt stenene? syntes de ser så rene ud


http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
8
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Red Sea Reefers Nano cirkulation?

Indlæg af Tutter »

Hareskov skrev:
Tutter skrev:
Nicklossi skrev:Jeg ved ikke om det er mig der er ude på et sidespor, men er det ikke lidt tidligt at fylde kemi i baljen, for at tvinge algefasen væk? :)
Det ved jeg ikke? Det er ikke et nyt akvarie men et "gammelt" som jeg har flyttet. Det kan da godt være det er dumt, jeg er bare nybegynder og har hørt om andre der har flyttet deres akvarier uden at få en algefase. Stenene er lige blevet flyttet fra en balje til den nye, så der burde jo ikke dø noget men det er klart der har været rodet rundt med tingene og det kan frigive noget skidt.
Har du vendt stenene? syntes de ser så rene ud
Søjlen til venstre er lavet af nye døde sten resten er levende sten fra det gamle akvarie.


Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
8
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Red Sea Reefers Nano cirkulation?

Indlæg af Tutter »

Hareskov skrev:Ser godt ud :GO :GO . så håber vi bare der ikke kommer for stor opblomstring af alger :y

Mvh Anders
Tak skal du have, tror eller håber ikke det bliver slemt, må sige jeg aldrig har døjet med alger men man skal jo aldrig sige aldrig. :h


Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
8
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Red Sea Reefers Nano nye billeder

Indlæg af Tutter »

Så lige lidt flere billeder.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Red Sea Reefers Nano nye billeder

Indlæg af jonas _sandager »

Det ser jo stadig mægtig fint ud.
Jeg kan godt se hvorfor I har placeret bølgepumpen som I har. Men jeg tror nu nok, at jeg ville forsøge at flytte den længere bagud i akvariet. Den skæmmer desværre lidt som den sidder lige nu. Og jeg er ellers normalt ikke særlig overfølsom overfor synlige pumper...
Måske hvis bare den blev flyttet over på den modsatte side? Lige nu skygger den jo faktisk for udsynet til stensætningen.


Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
8
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Red Sea Reefers Nano nye billeder

Indlæg af Tutter »

Ja du har ret med den bølgepumpen :y jeg vil rykke den bagud, syntes det er svært at få det hele indstillet optimalt så korallerne og sandet ikke blæser væk og stadigvæk får nok cirkulation. :wink:


Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Red Sea Reefer Nano nye billeder

Indlæg af Nicklossi »

Jeg ville prøve at sætte den i modsatte side helt bagerst, og så få den til at pege frem mod frontglasset. Noget i den stil i hvert fald :)


michael26
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1688
Tilmeldt: fre 11. aug 2006 15:41
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: amager

Re: Red Sea Reefer Nano nye billeder

Indlæg af michael26 »

Ser godt ud, godt med en reefer mere


Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
8
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Red Sea Reefer Nano nye billeder

Indlæg af Tutter »

Nicklossi skrev:Jeg ville prøve at sætte den i modsatte side helt bagerst, og så få den til at pege frem mod frontglasset. Noget i den stil i hvert fald :)
Ja det tror jeg at jeg prøver. :y


Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
8
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Red Sea Reefer Nano nye billeder

Indlæg af Tutter »

michael26 skrev:Ser godt ud, godt med en reefer mere
Tak :GO


Besvar

Tilbage til "Akvarier 0 -> 100 Liter"