"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

54L nano - feedback på aquascabe

Forum for Akvarier 0 -> 100 Liter
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 216
Tilmeldt: tirs 20. jan 2015 19:35
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2015

54L nano - feedback på aquascabe

Indlæg af TRG »

Hey all :beer:

Så har jeg fået sat mit akvarie op, og skal selvfølgelig have en lille tråd herinde med det :f1:
Det er som sagt et 54L startsæt jeg starter ud med. I fredags hentede jeg en Maxspect Razor 60W 16000K, som leverer lyset til. Der var desværre ikke ophæng med, så har måtte i gang med at lave mit eget. Det er oppe og holder endnu, så jeg krydser fingre for det bliver ved med at holde :T

Stenene er hentet fra Carsten herinde fra, og har planer om at tilføje en enkelt eller 2 til, for at få så godt liv i som muligt.

Skummeren er en Tunze 9004, købt brugt. Den larmer desværre lidt, med mindre ledningen er ret meget i spænd, så den er helt strem nede i. Nogle der ved hvordan man kan lave dette, så den bliver dejlig lydløs?

Der er allerede begyndt at komme alger på en af stenene, og der er også lidt liv der titter frem en gang i mellem, og andre gange gemmer sig - nogen der har en ide om hvad det kunne være? :sneaky2:
image.jpg
Her er der lidt ekstra billeder af setuppet. Sand kommer forhåbentlig en af dagene :GO Kan jeg stable stenene op nu som jeg vil ha, eller er det bedre at vente, til det er mere indkørt?
image.jpg
image.jpg
Planerne med dette indlæg er lidt det skal fungere som logbog, og forhåbentlig vil jeg få gode ideer og feedback på det jeg skriver.
Jeg glæder mig rigtig meget til det er indkørt, og man kan komme rigtigt i gang :f2:
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af TRG søn 1. mar 2015 19:27, rettet i alt 1 gang.
DBH
Tim
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Første saltvandsakvarie - 54L - opstarten

Indlæg af Jones »

Hej Tim

Jeg tror at det bliver et fint lille akvarie. Jeg kører jo nærmest med samme setup. Dog tunze 9001 skummer. Jeg vil anbefale dig at lave sump. Dermed kan du skjule teknik og slipper for det meste lyd fra skummeren. Du skal nok bruge mere cirkulation end en Hydor nano. Det ligner sådan en. Jeg har en tunze 6015 til salg hvis det er aktuelt. Jeg tror desuden at det ville være pænt med sort eller blå baggrund. Så ses ledningerne ikke. Jeg har brugt skabsfolie fra bauhaus. Man kan også bare male på glasset.

Mvh Johan
o_O
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Første saltvandsakvarie - 54L - opstarten

Indlæg af jonas _sandager »

Hejsa. Tillykke med akvariet! :) Det skal du nok blive glad for.

Jeg syntes at rådene som Jones giver er rigtig gode. Overvej om ikke det var noget at ordne før der kommer alt for meget gang i baljen.

Det liv du har postet billede af er desværre en glasrose. Den skal DØ! De spreder sig ret meget, brænder koraller og er svære at komme af med. Søg på glasrose eller aiptasia, og så kommer der helt sikkert mange bud på udryddelse. Jeg har selv haft størst held med wurdemanni-rejer, men det er ikke alle der har samme oplevelse. Desuden går der jo lidt tid før du kan komme sådan nogen i akvariet. Ellers er der saltsyre, kogende vand og forskellige kommercielle midler. Læs lidt på det, og handl hurtigt før de spreder sig ;)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Første saltvandsakvarie - 54L - opstarten

Indlæg af Carsten »

Sad den lille glas rose på en sten fra mig af??
Som Jonas skriver, skal den væk, hellere i går end i morgen.
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 216
Tilmeldt: tirs 20. jan 2015 19:35
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2015

Re: Første saltvandsakvarie - 54L - opstarten

Indlæg af TRG »

Æv, nu troede man lige det var et eller andet godt, så det en en l*rte glasrose :BA
Der er 2, måske 3 da jeg ikke kan se den sidste ting ordenligt. De to sidder ret tæt på hinanden, så tror jeg dypper den ende i kogene vand. Burde det ikke tage dem?
UPDATE: Er ret sikker på den 3. lille dims også er en glasrose, ved ikke hvad det ellers skulle være. Den sidder nærmest modsat på stenen - kan man bare hælde lidt kogene vand direkte på den???

Carsten: ja, de sidder på den største af stenene jeg fik fra dig.

Ang sump ville jeg også gerne,,skal bare lige finde ud af hvordan - og have overtalt fruen herhjemme. Kan ikke bore hul ned i glasset, da der er opbevaring under, så kan man lave det på en anden måde, og stille sumpen ved siden af skabet??

Der skal også mere cirkulation i, så måske den pumpe kunne bruges. Blå baggrund skal også bare findes og monteres.
DBH
Tim
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Første saltvandsakvarie - 54L - opstarten

Indlæg af Carsten »

Få fat i en sprøjte med kanyle og fyld den med saltsyre, Rod godt rundt der hvor glasrosen sidder med kanylen. Som regel er ½ ml saltsyre nok til at få den væk. Husk bare at gøre det uden for akvariet. og skyl stenen i vand bagefter. Skylle vandet behøver ikke være saltvand. Et par hurtige dyp skader ikke bakterierne i stenen
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 216
Tilmeldt: tirs 20. jan 2015 19:35
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2015

Re: Første saltvandsakvarie - 54L - opstarten

Indlæg af TRG »

Så blev den store nuked, den mellem tror jeg, at jeg fik, og den mindste forsvandt i kampen, så den skylder jeg en omgang.
Nu er planen at jeg venter en dag eller tre, ser om der er flere, og så får de også en omgang.

Jeg slås stadigvæk med lidt larm fra min skummer. En dyb, rungende lyd. Har haft den adskildt, og samlet den igen, og det har umiddelbart hjulpet lidt. Men ved den kan være mere stille - når jeg hev i ledningen før den blev skildt ad blev den helt stille. Så håber jeg kan få den så stille hele tiden, på en eller anden måde :-)
DBH
Tim
Brugeravatar
Paulsen
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 176
Tilmeldt: ons 28. jul 2010 11:16
13
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Kolding

Re: Første saltvandsakvarie - 54L - opstarten

Indlæg af Paulsen »

Tillykke med dit nye akvarie :)

Næsten samme setup jeg har kørt med i 2 år:
Tunze 9004 skummer, Tunze 6015, 120W razor.

Jeg kørte ikke med sump - og har haft fint success med det (dog husk vandskifte er key til success)

Held og lykke!
160L MKII Akvastabil, Maxspect 160W R420R 16000K Razor, Jebao DC3000

Lukket ned: 54L mini reef
Tunze 9004, Tunze 6015, Maxspect 120W R420R 16000K, Tunze Osmolator, Tunze Care Magnet
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 216
Tilmeldt: tirs 20. jan 2015 19:35
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2015

Re: Første saltvandsakvarie - 54L - opstarten

Indlæg af TRG »

Paulsen skrev:Tillykke med dit nye akvarie :)

Næsten samme setup jeg har kørt med i 2 år:
Tunze 9004 skummer, Tunze 6015, 120W razor.

Jeg kørte ikke med sump - og har haft fint success med det (dog husk vandskifte er key til success)

Held og lykke!
Hej - hyggeligt at se dig her :-)

Hvor meget, og hvor ofte skifter du vand? Og synes du, din Tunze skummer larmer?
DBH
Tim
Brugeravatar
Paulsen
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 176
Tilmeldt: ons 28. jul 2010 11:16
13
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Kolding

Re: Første saltvandsakvarie - 54L - opstarten

Indlæg af Paulsen »

TRG skrev:
Paulsen skrev:Tillykke med dit nye akvarie :)

Næsten samme setup jeg har kørt med i 2 år:
Tunze 9004 skummer, Tunze 6015, 120W razor.

Jeg kørte ikke med sump - og har haft fint success med det (dog husk vandskifte er key til success)

Held og lykke!
Hej - hyggeligt at se dig her :-)

Hvor meget, og hvor ofte skifter du vand? Og synes du, din Tunze skummer larmer?
Den kan høres - men ikke så det er iriterende (og jeg er lydfølsom)
Det er mere en luftlyd - end en brummen.

Jeg havde ikke sump - derfor jeg valgte den.

Jeg skifter 10-12L vand i ugen. Prøvede en overgang at lade være - det gav bagslag i alger :BA
160L MKII Akvastabil, Maxspect 160W R420R 16000K Razor, Jebao DC3000

Lukket ned: 54L mini reef
Tunze 9004, Tunze 6015, Maxspect 120W R420R 16000K, Tunze Osmolator, Tunze Care Magnet
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 216
Tilmeldt: tirs 20. jan 2015 19:35
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2015

Re: Første saltvandsakvarie - 54L - opstarten

Indlæg af TRG »

Paulsen skrev:
TRG skrev:
Paulsen skrev:Tillykke med dit nye akvarie :)

Næsten samme setup jeg har kørt med i 2 år:
Tunze 9004 skummer, Tunze 6015, 120W razor.

Jeg kørte ikke med sump - og har haft fint success med det (dog husk vandskifte er key til success)

Held og lykke!
Hej - hyggeligt at se dig her :-)

Hvor meget, og hvor ofte skifter du vand? Og synes du, din Tunze skummer larmer?
Den kan høres - men ikke så det er iriterende (og jeg er lydfølsom)
Det er mere en luftlyd - end en brummen.

Jeg havde ikke sump - derfor jeg valgte den.

Jeg skifter 10-12L vand i ugen. Prøvede en overgang at lade være - det gav bagslag i alger :BA
Jeg må skille skidtet ad igen. Min har sådan en dyb brummende resonans lyd. Det virker også som om koppen laver lidt larm :s

Perfekt med lidt erfaringer. Når det er kørt ind vil jeg også skifte så meget vand - tak :-)
DBH
Tim
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 216
Tilmeldt: tirs 20. jan 2015 19:35
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2015

Re: Første saltvandsakvarie - 54L - opstarten

Indlæg af TRG »

Kampen mod glasroserne går fremad. Der er en lille en synlig, der lige skal ha en sprøjt, ellers er der ikke flere man kan se - håber det bliver ved sådan :K

Ellers er der kommet godt gang i algerne, man kan snart ikke se ind af front glasset mere, så det er vel som det skal være? :)
På stenene er der begyndt at vokse nogle lange alger frem, som jeg næsten går ud fra er meningen.
Der er også samme halv lange alger ud fra frontglasset.

Jeg har fået det værste af larmen fra skummeren væk, det der er tilbage er fra pumpen og luften. Håber lyden fra pumpen bliver bedre, for den er halv træls :be:
UPDATE: det lyder som om, at selve skummer koppen laver resonans larmen nu? Hvis man holder på den, eller løfter lidt på den, forsvinder lyden. Er det muligt at putte noget anti resonans ned i akvariet, som koppen kan hvile på, for at tage larmen? Eller der andet man kan gøre?

I morgen skal jeg ud og hente sand, kan jeg bare smide det i nu, eller vil det være bedre at vente? Der er også alge-ting på bundglasset nemlig.

Jeg har i hvertfald prøvet at fange lidt billeder af det :wc:
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
DBH
Tim
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 216
Tilmeldt: tirs 20. jan 2015 19:35
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2015

Re: Første saltvandsakvarie - 54L - opstarten

Indlæg af TRG »

Det vrimler med liv, så det jo dejligt.
Der er nogle meget små snegle lignende dyr på ruderne, og i går aftes da lyset var slukket, og jeg lyste ind i det, vrimlede det med mellemstore orme på en af stenene. Der var i hvert fald 4 orme :-)

Så til dagens dårlige nyhed. Frygter akvariet er utæt :BA
Jeg har på lidt over en uge, genfyldt næsten 10L vand på det - er det ikke en meget voldsom fordampning på et 54L?
Bare siden i dag kl 15-16 stykker til nu, er vandstanden faldet 0.5-1cm, og det ligner der er vådt under akvariet. Håber det fordi jeg havde hånden i akvariet, men synes stadigvæk der forsvinder meget vand!?
DBH
Tim
Brugeravatar
thni
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 646
Tilmeldt: tors 9. okt 2014 12:34
9
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2014

Re: Første saltvandsakvarie - 54L - opstarten

Indlæg af thni »

Hvis du har meget vandbevægelse i toppen, skummer vådt, og kører uden dækglas lyder det ikke helt galt :)
Mvh Thomas
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Første saltvandsakvarie - 54L - opstarten

Indlæg af Jones »

her fordamper der 7-9 liter om ugen. Er akvariet utæt kan du se det. enten ved at der er vådt eller ved at der er salt. Det er bare at se efter. Tror dog ikke at det er utæt.
o_O
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 216
Tilmeldt: tirs 20. jan 2015 19:35
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2015

Re: Første saltvandsakvarie - 54L - opstarten

Indlæg af TRG »

Hold da op, det var alligevel mere end jeg troede :T
Så er jeg lidt mere tryg - men er stadigvæk lidt utryg ved vandet under akvariet - der er intet rundt om, og et hjørne der er slået lidt i stykker.
UPDATE med billeder - og en video hvor jeg hiver i underlaget, bare så man kan se der er vand: " onclick="window.open(this.href);return false;
IMG_0151.jpg
IMG_0148.jpg
IMG_0149.jpg
Jeg ved godt det er fjollet, synes bare der pludselig er meget vand under akvariet - jeg havde noget opdaget hvis der var faldet så meget vand ned på reolen mens jeg lige havde hånden oppe og nede. Og der har egentlig været vand under hele tiden, bare ikke så meget som nu
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
DBH
Tim
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Første saltvandsakvarie - 54L - opstarten

Indlæg af jonas _sandager »

Hej Tim.
Hvis jeg var i tvivl om mit nyopstartede 54-liters var utæt, ville jeg finde et andet! De koster jo ikke mere end et par hundrede kroner, og flytter du vand og sten over i ét hug, vil der knap nok ske nogen tilbagegang i indkøringen. OK, det er da pisse træls nu, men det vil være langt mere træls når først akvariet er indkørt og fyldt med liv.
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 25. okt 2010 22:07
13
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Re: Første saltvandsakvarie - 54L - opstarten

Indlæg af Kewin »

Jeg bakker Jonas op på den her. Jeg var ude for et læk sidste år og, ud over et par forhastede akvarie-indkøb, krævede det også en masse koldt vand i blodet når man har en masse levende dyr i akvariet.
Hvis du har købt akvariet fra nyt og det er 'seriefremstillet' kan du få pengene tilbage (eller bytte til et andet) - det fik jeg.
/Kewin - 160L
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 216
Tilmeldt: tirs 20. jan 2015 19:35
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2015

Re: Første saltvandsakvarie - 54L - opstarten

Indlæg af TRG »

Jaa, det kan jeg egentlig godt følge jer i - og se ideen med. Jeg var bare lidt æv over det lækker lidt.
Men skal man have nyt akvarie, så skal det jo være større.
Og det tror jeg ikke lille mor er med på ;-)
DBH
Tim
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Første saltvandsakvarie - 54L - opstarten

Indlæg af Jones »

Hvis der er et revnet hjørne og vand under akvariet så skift det NU! Et nyt 54 liger koster, som Jonas skriver, ikke meget. Og det med et større akvarie gælder kun hvis man har gennemført en komplet opstart :D så find du dig et nyt 54 liter og bevar husfreden
o_O
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: Første saltvandsakvarie - 54L - opstarten

Indlæg af AndersBoerglum »

Kvinder kender jo ikke noget som helst til størrelser ;) du kan roligt smide det væk, og sætte et 160 liters op, hun opdager det aldrig. :)
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Første saltvandsakvarie - 54L - opstarten

Indlæg af MoG »

Hvis du mener at du ikke vil skifte dit utætte 54liters akvarie ud med er nyt 54l til få hundrede kroner, er det da (undskyld mig) pløk-åndssvagt!? Med dit setup er det da så let som ingenting at flytte det hele over i et nyt.. Plus det faktum at du lige er startet og intet liv har i..
Som der foreslåes , så gør det nu! Ellers fortryder du.. :wink:
Det er helt ude i hampen og køre videre med et utæt Akvarie.. Specielt når man tænker på du først lige har startet det op og intet spolerer ved at gøre det..
Morten
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 216
Tilmeldt: tirs 20. jan 2015 19:35
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2015

Re: Første saltvandsakvarie - 54L - opstarten

Indlæg af TRG »

MoG skrev:Hvis du mener at du ikke vil skifte dit utætte 54liters akvarie ud med er nyt 54l til få hundrede kroner, er det da (undskyld mig) pløk-åndssvagt!? Med dit setup er det da så let som ingenting at flytte det hele over i et nyt.. Plus det faktum at du lige er startet og intet liv har i..
Som der foreslåes , så gør det nu! Ellers fortryder du.. :wink:
Det er helt ude i hampen og køre videre med et utæt Akvarie.. Specielt når man tænker på du først lige har startet det op og intet spolerer ved at gøre det..
Bare roligt, det skal skiftes så hurtigt som muligt. Jeg øjnede bare chancen for at få et større akvarie ;-)

Men tak for svarende alle sammen. Jeg må ud og have et nyt - og måske lidt større ;-)
DBH
Tim
Brugeravatar
Kimkjaer
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 304
Tilmeldt: ons 14. aug 2013 13:47
10
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2014

Re: Første saltvandsakvarie - 54L - opstarten

Indlæg af Kimkjaer »

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=134&t=72361" onclick="window.open(this.href);return false;

Do it :GO
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Første saltvandsakvarie - 54L - opstarten

Indlæg af MoG »

Ok.. Læste det som om du ville køre videre .. Da du kun ville skifte hvis du kunne få et større! :wink:
Morten
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Første saltvandsakvarie - 54L - opstarten

Indlæg af Anden »

Få lavet et nyt på mål og så kan du jo lave det med samme mål som et 54liter bare mere i højden eller så det fylder det bord som det gamle står på.
Billede
Brugeravatar
thni
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 646
Tilmeldt: tors 9. okt 2014 12:34
9
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2014

Re: Første saltvandsakvarie - 54L - opstarten

Indlæg af thni »

Har et 54L du kan komme og hente for 150. Dog med plastiktop, men den kan du jo tage af hvis det ønskes :)
Mvh Thomas
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 216
Tilmeldt: tirs 20. jan 2015 19:35
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2015

Re: Første saltvandsakvarie - 54L - opstarten

Indlæg af TRG »

Ja, livet går sin stille gang i baljen herhjemme. Algerne har overtaget, der er stadigvæk resonans og der er stadigvæk vand under akvariet - dog virker det ikke til der kommer mere dernede.

Jo længere tid der går, jo flere tanker kommer der om hvad man skal gøre med baljen - og endda fremtidige baljer og størrelse på disse.

Mine tanker lige nu, er dog på dette akvarie. Jeg kunne rigtig godt tænke mig en sump på, for at øge vandmængden og skjule skummeren fra den begrænsede plads der er i selve akvariet.
Er der nogle her der har erfaringer med de her overløbsbokse man kan få? Jeg har lidt kig på sådan en her bad boy http://www.ebay.co.uk/itm/Overflow-Box- ... 0363178760" onclick="window.open(this.href);return false;

Den skulle gå med slanger ned i en plastik-boks i første omgang - hvis det overhoved er muligt at bruge en plastik boks til dette??

Derudover har jeg opdaget 2 små døde reje-hvirveldyr, som ligger døde på bunden. Er dette normalt?

Jeg regner med, at så snart der tikker løn ind, bliver der bestilt en Jebao rw-4, så der kan komme ordenligt gang i baljen.

Og så vil jeg prøve at få tørret SF under akvariet, så jeg er sikker på det ikke lækker vand. I samme ombæring vil jeg prøve at sætte filtdutter under, dem man bruger under stole- og bordben, for at se om det tager noget af den resonans, der forplanter sig ned i bordet.

Jeg kan snart ikke vente med at få mere liv i - og til de irriterende alger forsvinder! :-)
DBH
Tim
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 216
Tilmeldt: tirs 20. jan 2015 19:35
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2015

Re: Første saltvandsakvarie - 54L - opstarten

Indlæg af TRG »

Så er der nyt at berette igen :GO
Jeg har fået skiftet min gamle Hydor pumpe ud med en Jebao rw-4, og sikke en forskel! :K har også fået sand i, så har lidt udfordringer med at få det til at blive liggende. Lige nu kører pumpen bare på 2 prikker, og konstant flow, så ikke noget fancy der. Kan ikke helt finde ud af, hvad og hvordan den ellers skal køre.

Jeg har også puttet de første beboere i - en Hugo og 3 turbosnegle - og så en random reje jeg fik med UB. Dejligt der sker lidt dernede, og nu glæder man sig først rigtigt til at få fisk og koraller i :T

Jeg har prøvet at kaste mig ud i noget aquascabe, jeg meget gerne vil have feedback på - gode råd, ideer, skal der flere sten i eller hvad skal gøres anderledes :beer:
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Glæder mig til at læse alle jeres gode råd til hvordan det ser ud :beer:
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
DBH
Tim
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54L nano - feedback på aquascabe

Indlæg af Jones »

Du skal da ikke gøre som vi siger, men holde dig til hvad DU kan lide. Jeg synes at det ser fint ud, men jeg synes at det er synd at du ikke har brugt mere tid på det indledende arbejde. Baggrund, overløb osv. Den slags er ikke nødvendigt, men jeg synes at det giver noget til helheden. Igen, du skal gøre som DU synes :)
o_O
Besvar

Tilbage til "Akvarier 0 -> 100 Liter"