"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Ny i saltvand (Dannerle marinus 60L) med spørgsmål

Forum for Akvarier 0 -> 100 Liter
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Ny i saltvand (Dannerle marinus 60L) med spørgsmål

Indlæg af ViggoN »

Hej jeg har for 3 uger siden startet et nano saltvands akvarie, modelen står i overskriften. I akvariet er der 7,5 LS, 4 in 1 bio-circulator fra dannerle, en tunze 9001 skummer, og dannerle lampe på 36w.

Der er dog noget som går mig på og det er lampen, den er nok kraftig nok til blødkoraller, men kunne godt tænke mig LPS eller SPS, måske en lille anemone til kommende klovnefisk. Mit spørgsmål er findes der nogle gode LED lamper til nano reefs, som ikke koster en formue. Jeg er studrende og kan ikke bare smide 2000+kr efter en lampe.
Har kigge på kessil som er en lovende lampe, men dyr. Er der nogle der har et bud på hvilken model der er bedst, hvis man skulle spare op til en.http://www.kessil.com/aquarium/A150.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Noget andet er, ved ikke om 4 in 1 pumpen/filter/opfaldeskimmer fra dannerle er noget værd, der følger en opfladeskimmer med til tunze 9001. ville det være mere fornuftig at købe et lille filter(hvilken?) og en cirkulator(hvilken?). Vil helst have så meget plads som muligt i akvariet.

Håber der er nogle herinde der kan hjælpe, en grøn saltvand hobbyist.


Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Ny i saltvand (Dannerle marinus 60L) med spørgsmål

Indlæg af jonas _sandager »

Hej Viggo.
Velkommen i hobbyen :)
Jeg ved ikke lige med billigt lys. Umiddelbart tror jeg at noget DIY er den måde du får mest for pengene. Det er ret nemt, vil jeg mene, men det kommer jo an på om du har mod på den slags?

Jeg kender ikke lige den Dennerledims, men umiddelbart er den ikke gearet til saltvand. Jeg vil bestemt mene at du skal have noget mere cirkulation. En tunze 6015 eller 6020, eller en jebao rw-4 ville passe perfekt, vil jeg mene. Når nu din skummer kan overfladeskimme, er der umiddelbart ingen grund til at bekymre sig om yderligere mekanisk filtrering.
Har du styr på temperaturen i akvariet. Den skal nødigt variere for meget, så et varmelegeme er nok en god idé :)


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Ny i saltvand (Dannerle marinus 60L) med spørgsmål

Indlæg af Carsten »

Enig med Jonas, er budgettet begrænset, så er DIY vejen frem.
3x10w hybrid led med en driver burde kunne klare det.


Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Ny i saltvand (Dannerle marinus 60L) med spørgsmål

Indlæg af ViggoN »

jonas _sandager skrev:Hej Viggo.
Velkommen i hobbyen :)
Jeg ved ikke lige med billigt lys. Umiddelbart tror jeg at noget DIY er den måde du får mest for pengene. Det er ret nemt, vil jeg mene, men det kommer jo an på om du har mod på den slags?

Jeg kender ikke lige den Dennerledims, men umiddelbart er den ikke gearet til saltvand. Jeg vil bestemt mene at du skal have noget mere cirkulation. En tunze 6015 eller 6020, eller en jebao rw-4 ville passe perfekt, vil jeg mene. Når nu din skummer kan overfladeskimme, er der umiddelbart ingen grund til at bekymre sig om yderligere mekanisk filtrering.
Har du styr på temperaturen i akvariet. Den skal nødigt variere for meget, så et varmelegeme er nok en god idé :)

Hej Jonas, tak for svar, når du siger at der ikke er brug for mere mekanisk filtrering, mener du så at filteret er overflødigt, og de LS+skimmer kan fungere som filter? Så jeg skal kun bruge en cirkulations pumpe? Jeg har et 50w varmelegeme glemte bare at skrive den på.

Nu snakker både du og Carten om DIY, er det et led system man selv bygger?


Brugeravatar
Barner
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 931
Tilmeldt: fre 23. dec 2005 12:41
18
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2004

Re: Ny i saltvand (Dannerle marinus 60L) med spørgsmål

Indlæg af Barner »

DIY "Do It Your self" der er massere af DIY film om bygning af led på youtube div led drivere osv. Kan evt. Findes på eBay og mange andre stedere.


Brugeravatar
Paulsen
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 176
Tilmeldt: ons 28. jul 2010 11:16
13
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Kolding

Re: Ny i saltvand (Dannerle marinus 60L) med spørgsmål

Indlæg af Paulsen »

jonas _sandager skrev:Hej Viggo.
Velkommen i hobbyen :)
Jeg ved ikke lige med billigt lys. Umiddelbart tror jeg at noget DIY er den måde du får mest for pengene. Det er ret nemt, vil jeg mene, men det kommer jo an på om du har mod på den slags?

Jeg kender ikke lige den Dennerledims, men umiddelbart er den ikke gearet til saltvand. Jeg vil bestemt mene at du skal have noget mere cirkulation. En tunze 6015 eller 6020, eller en jebao rw-4 ville passe perfekt, vil jeg mene. Når nu din skummer kan overfladeskimme, er der umiddelbart ingen grund til at bekymre sig om yderligere mekanisk filtrering.
Har du styr på temperaturen i akvariet. Den skal nødigt variere for meget, så et varmelegeme er nok en god idé :)
Som overflade skimmer fungerer den 4i1 fint; hans skummer har jo ikke overflade skimming?
Jeg brugte en Eheim overflade skimmer (fjernede bare svampen) indtil jeg fik en tunze 9004.


160L MKII Akvastabil, Maxspect 160W R420R 16000K Razor, Jebao DC3000

Lukket ned: 54L mini reef
Tunze 9004, Tunze 6015, Maxspect 120W R420R 16000K, Tunze Osmolator, Tunze Care Magnet
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Ny i saltvand (Dannerle marinus 60L) med spørgsmål

Indlæg af ViggoN »

Paulsen skrev:
jonas _sandager skrev:Hej Viggo.
Velkommen i hobbyen :)
Jeg ved ikke lige med billigt lys. Umiddelbart tror jeg at noget DIY er den måde du får mest for pengene. Det er ret nemt, vil jeg mene, men det kommer jo an på om du har mod på den slags?

Jeg kender ikke lige den Dennerledims, men umiddelbart er den ikke gearet til saltvand. Jeg vil bestemt mene at du skal have noget mere cirkulation. En tunze 6015 eller 6020, eller en jebao rw-4 ville passe perfekt, vil jeg mene. Når nu din skummer kan overfladeskimme, er der umiddelbart ingen grund til at bekymre sig om yderligere mekanisk filtrering.
Har du styr på temperaturen i akvariet. Den skal nødigt variere for meget, så et varmelegeme er nok en god idé :)
Som overflade skimmer fungerer den 4i1 fint; hans skummer har jo ikke overflade skimming?
Jeg brugte en Eheim overflade skimmer (fjernede bare svampen) indtil jeg fik en tunze 9004.

Der føgler en overflader skimmer med til tunze 9001 som jeg bare kan sætte på, men er svampen på filteret ligegyldig i akvariet?


Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: søn 29. jan 2006 20:08
18
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Re: Ny i saltvand (Dannerle marinus 60L) med spørgsmål

Indlæg af Johnny »

den fjerner svæv hvis du bruger svampen skal den renses ofte og så ville jeg ikke have en annemone i så lille balje de sviner en del så ville jeg hellere vælge en epohyllia eller en lin passene blødkorral Sarcophyton måske


Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Ny i saltvand (Dannerle marinus 60L) med spørgsmål

Indlæg af jonas _sandager »

ViggoN skrev:
jonas _sandager skrev:Hej Viggo.
Velkommen i hobbyen :)
Jeg ved ikke lige med billigt lys. Umiddelbart tror jeg at noget DIY er den måde du får mest for pengene. Det er ret nemt, vil jeg mene, men det kommer jo an på om du har mod på den slags?

Jeg kender ikke lige den Dennerledims, men umiddelbart er den ikke gearet til saltvand. Jeg vil bestemt mene at du skal have noget mere cirkulation. En tunze 6015 eller 6020, eller en jebao rw-4 ville passe perfekt, vil jeg mene. Når nu din skummer kan overfladeskimme, er der umiddelbart ingen grund til at bekymre sig om yderligere mekanisk filtrering.
Har du styr på temperaturen i akvariet. Den skal nødigt variere for meget, så et varmelegeme er nok en god idé :)

Hej Jonas, tak for svar, når du siger at der ikke er brug for mere mekanisk filtrering, mener du så at filteret er overflødigt, og de LS+skimmer kan fungere som filter? Så jeg skal kun bruge en cirkulations pumpe? Jeg har et 50w varmelegeme glemte bare at skrive den på.

Nu snakker både du og Carten om DIY, er det et led system man selv bygger?
Jep. DIY er selvbyg. Med 10 watt led kan set, som carsten skriver, gøres rigtig billigt.
Hvad angår filtrering, så ja, jeg mener at skummer, LS og cirkulation burde være nok. Det kan tænkes at der kommer svæv i vandet, men gør der det, kan du bare koble dit filter på igen. Kører man med filtersvamp skal den renses meget jævnligt, så hvis det viser sig ikke at være nødvendigt, er det jo smart at vente :y


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Ny i saltvand (Dannerle marinus 60L) med spørgsmål

Indlæg af Carsten »

30 w led driver: http://www.ebay.com/itm/New-10W-20W-30W ... 3a960554f5" onclick="window.open(this.href);return false;

10w hybrid led, med 6 blå SMD dioder og 3 hvide: http://www.ebay.com/itm/1x-10W-Actinic- ... 3cd780818e" onclick="window.open(this.href);return false;
10w hybrid led med 6 hvide SMD dioder og 3 blå: http://www.ebay.com/itm/10W-Square-Hybr ... 3a90003220" onclick="window.open(this.href);return false;
60mm pc blæser til køling af dioderne:
http://www.ebay.com/itm/Hot-Sale-60mm-x ... 1e83d47bb8" onclick="window.open(this.href);return false;
Køleplade. Den må meget gerne være større, men generelt er det svært at finde køleplader der er kvadratiske. http://www.ebay.com/itm/Hot-Sale-60mm-x ... 1e83d47bb8" onclick="window.open(this.href);return false;
Lim til at klæbe dioderne fast med: http://www.ebay.com/itm/Thermal-Conduct ... 35c8c7bae1" onclick="window.open(this.href);return false;

Derud over skal du bruge en 9-12volt strømforsyning til pc blæseren


Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Ny i saltvand (Dannerle marinus 60L) med spørgsmål

Indlæg af Anden »

Denne http://www.decocean.dk/da/shop/p/596" onclick="window.open(this.href);return false; (evt 2-3stk)kan holde lps og de lette sps indtil du får sparet sammen til en kessel men kun i dit lave akvarie. Du skal bare være klar over de mister styrke på ca et år men det gør alle led uden køling på men til 150kr går det nok.


Billede
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Ny i saltvand (Dannerle marinus 60L) med spørgsmål

Indlæg af ViggoN »

Anden skrev:Denne http://www.decocean.dk/da/shop/p/596" onclick="window.open(this.href);return false; (evt 2-3stk)kan holde lps og de lette sps indtil du får sparet sammen til en kessel men kun i dit lave akvarie. Du skal bare være klar over de mister styrke på ca et år men det gør alle led uden køling på men til 150kr går det nok.

wow tak, sikke en pris den kan vel godt betale sig her i starten, indtil jeg lære DIY. Skal jeg have 2 for at holde lps og sps? hvad med denne her http://reefstore.dk/nano-lamper/65-skky ... ility.html" onclick="window.open(this.href);return false; . hvis den er god, skal jeg bruge 1-2? og hvilken model?


Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Ny i saltvand (Dannerle marinus 60L) med spørgsmål

Indlæg af Anden »

Jeg ved ik noget om de andre små lamper men den jeg linker til har jeg selv nogle af i 3 forskelige nano akvarier og de virker men jeg ville købe 2 eller 3 til et 60 liters da jeg har 2 på et 40liter og det virker fint men jeg ville helt klart ik gi over 500kr for en lampe der køre uden køling/blæser og så har jeg solgt alt det jeg havde fra innovative marine da jeg ik kan lide deres akvarier (de første var så tynde at de giver sig og toppen gaber) og syntes deres plastik virker meget billig og deres lamper bliver alt for varme(så dør led hurtig) og at en lampe er nede på halv styrke på under et år vil de ik gøre noget ved fordi den stadig virker så deres garanti er jeg heller ik glad for selv med par målinger vil de påstå deres lamper stadig virker fordi der er lys i og det så er de for dyre i forhold til andet Kina plastik på market.
Jeg vil også kun anbefale den skimz hvis du er ved at spare sammen til en rigtig lampe og alså ik anbefale den til længere tids brug da den jo også vil brænde ud rimelig hurtig uden blæser men 3 af dem vil helt sikkert virke bedre end en af dem du linker til og hvis du har råd til to af dem du linker til så har du jo næsten råd til en ordenlig lampe med cree-led og køling.


Billede
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Ny i saltvand (Dannerle marinus 60L) med spørgsmål

Indlæg af ViggoN »

Nu er 2 stk Cl48 købt, så må jeg bruge det år de holder på at sparer op til en Kessil a150 pga størrelse og design, da den taler til mig. Kan dog stadigvæk blive i tvivl om deres specs. Er 10000k, 15000k eller 20000k, er der den helt store forskel på disse tal. De koster det samme, så skal man bare vælge den kraftigeste eller skal man tage højde for ens bajlestørrelse?


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Ny i saltvand (Dannerle marinus 60L) med spørgsmål

Indlæg af Carsten »

Den eneste forskel på de 3 udgaver er hvor blå lyset skal være.
10000 er hvidt. 20000 er blåt. Jeg ville selv vælge den ned 15000 kelvin.

Men jeg synes nu nok at en 150w led lampe til et 60 liters akvarie, er vildt skudt over mål. Selvfølgelig kan den dæmpes, men hvorfor dæmpe den til 10-20%? Der må være andre alternativer


Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Ny i saltvand (Dannerle marinus 60L) med spørgsmål

Indlæg af ViggoN »

Carsten skrev:Den eneste forskel på de 3 udgaver er hvor blå lyset skal være.
10000 er hvidt. 20000 er blåt. Jeg ville selv vælge den ned 15000 kelvin.

Men jeg synes nu nok at en 150w led lampe til et 60 liters akvarie, er vildt skudt over mål. Selvfølgelig kan den dæmpes, men hvorfor dæmpe den til 10-20%? Der må være andre alternativer

tak for opklaringen, ud fra reefstore.dk hjemmeside, er kessil a150w en 35w lampe. http://reefstore.dk/lamper/14-kessil-a1 ... results=10" onclick="window.open(this.href);return false; så det er vel helt tilpas når man gerne muligvis vil have lps og sps? hvad er egentligt lyskrav og andre krav til en anemone? undskyld der hele tiden kommer nu spørgsmål, men nogle ting er svære at læse sig til selvom man har læst op til flere bøger.


Leth
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 212
Tilmeldt: tirs 18. okt 2011 22:00
12
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Østjylland

Re: Ny i saltvand (Dannerle marinus 60L) med spørgsmål

Indlæg af Leth »

Kunne en maxspect razor 60w ikke være perfekt til sådan en cube?
/Tony


Nuværende uden

Tidligere: 160x70x70 Opstartet 25/10-2014

Tidligere: 250L Cube. Bubble King 200mini, Razor 120W 16K.
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Ny i saltvand (Dannerle marinus 60L) med spørgsmål

Indlæg af ViggoN »

Leth skrev:Kunne en maxspect razor 60w ikke være perfekt til sådan en cube?
/Tony
jo men den er dyre end kessil, og bruger mere watt. som skrevet tidligere, er prisen en faktor.

men ville du anbefalde maxspect, hvis ja? hvorfor er der nogle bestemte fordele ved maxspect, som kan gøre valget nemmere?


Leth
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 212
Tilmeldt: tirs 18. okt 2011 22:00
12
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Østjylland

Re: Ny i saltvand (Dannerle marinus 60L) med spørgsmål

Indlæg af Leth »

Jeg har ingen erfaring med kessil lamperne.
Men maxspect har jeg selv og rigtig mange her på forum bruger dem.
Jeg kan ikke lige komme på om der været af problemer med disse.
Jeg har ihvertfald været yderst tilfreds.
Det kunne jo være at der på et tidspunkt kom en brugt 60w til salg her på forum.
/Tony


Nuværende uden

Tidligere: 160x70x70 Opstartet 25/10-2014

Tidligere: 250L Cube. Bubble King 200mini, Razor 120W 16K.
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Ny i saltvand (Dannerle marinus 60L) med spørgsmål

Indlæg af ViggoN »

Leth skrev:Jeg har ingen erfaring med kessil lamperne.
Men maxspect har jeg selv og rigtig mange her på forum bruger dem.
Jeg kan ikke lige komme på om der været af problemer med disse.
Jeg har ihvertfald været yderst tilfreds.
Det kunne jo være at der på et tidspunkt kom en brugt 60w til salg her på forum.
/Tony
ja det så sandt, der er der penge at spare.

men til noget helt andet, da jeg i lampe afdelingen er sat på enten kessil eller maxspect. Jeg har gået og tænkt på hvad jeg skal have at rejer og krabber i min balje(clean up crew). ville gerne have jeres input. Jeg havde forstillet mig en dannebrog reje, 2 blå ermit krabber, 1 tricolor og 2 boxer krabber. Er det for mange eller for lidt. skal man have turbo snegler eller kan det overstående "hold" klare det. nogle forslag?


Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Ny i saltvand (Dannerle marinus 60L) med spørgsmål

Indlæg af Bingocaller »

Meget få af dem du nævner er CUC


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Ny i saltvand (Dannerle marinus 60L) med spørgsmål

Indlæg af ViggoN »

Bingocaller skrev:Meget få af dem du nævner er CUC
det sandt nok, det nok mest ermit krabberne, og vel pudserejen. men kan du forslog nogle "gode" CUC'er?. Havde også tænkt mig at købe et par turbosnegle og en bundsøstjerne.


Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Ny i saltvand (Dannerle marinus 60L) med spørgsmål

Indlæg af Bingocaller »

Sandsøstjerner har Du ikke nok bund til at holde i live - jeg ville droppe krebs etc og så holde mig til ægte mexikanere turbosnegle og så et enkelt tuxido søpindsvin. Det burde være rigeligt


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Ny i saltvand (Dannerle marinus 60L) med spørgsmål

Indlæg af Bingocaller »

Pudserejer er awesome - men de gør ikke rent som et cuc


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Ny i saltvand (Dannerle marinus 60L) med spørgsmål

Indlæg af Bingocaller »

Boxer krApper ser du sjældent - og e krebs er skide gode til at vælte ting og stjæle sneglehuse - that Said syntes jeg selv de er mega sjove - de er bare med en risiko (sorry sidder på min tlf så kan ikke lige overskue de lange post :) )


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Ny i saltvand (Dannerle marinus 60L) med spørgsmål

Indlæg af Carsten »

ViggoN skrev:
Carsten skrev:Den eneste forskel på de 3 udgaver er hvor blå lyset skal være.
10000 er hvidt. 20000 er blåt. Jeg ville selv vælge den ned 15000 kelvin.

Men jeg synes nu nok at en 150w led lampe til et 60 liters akvarie, er vildt skudt over mål. Selvfølgelig kan den dæmpes, men hvorfor dæmpe den til 10-20%? Der må være andre alternativer

tak for opklaringen, ud fra reefstore.dk hjemmeside, er kessil a150w en 35w lampe. http://reefstore.dk/lamper/14-kessil-a1 ... results=10" onclick="window.open(this.href);return false; så det er vel helt tilpas når man gerne muligvis vil have lps og sps? hvad er egentligt lyskrav og andre krav til en anemone? undskyld der hele tiden kommer nu spørgsmål, men nogle ting er svære at læse sig til selvom man har læst op til flere bøger.
Jeg kan godt se at der står 32w ud for lampen, men det er en oplysning som jeg først får nu. Men hvorfor kalde den 150w, hvis den kun trækker 32w?
En anemone er er absolut NO-GO i et så lille akvarie. Selv en anemone som ikke ser stor ud i butikken, kan vokse til enorm størrelse i akvariet. Vokse er nok ikke det rigtige ord, men svulme er nok bedre. Og så kræver den ret meget vandbevægelse og masser af lys som vand med fine værdier.
Jeg vil også mene at du bør holde dig til de mere hårdføre koraller som de bløde samt siver og polypper.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Ny i saltvand (Dannerle marinus 60L) med spørgsmål

Indlæg af Carsten »

ViggoN skrev:
Leth skrev:Jeg har ingen erfaring med kessil lamperne.
Men maxspect har jeg selv og rigtig mange her på forum bruger dem.
Jeg kan ikke lige komme på om der været af problemer med disse.
Jeg har ihvertfald været yderst tilfreds.
Det kunne jo være at der på et tidspunkt kom en brugt 60w til salg her på forum.
/Tony
ja det så sandt, der er der penge at spare.

men til noget helt andet, da jeg i lampe afdelingen er sat på enten kessil eller maxspect. Jeg har gået og tænkt på hvad jeg skal have at rejer og krabber i min balje(clean up crew). ville gerne have jeres input. Jeg havde forstillet mig en dannebrog reje, 2 blå ermit krabber, 1 tricolor og 2 boxer krabber. Er det for mange eller for lidt. skal man have turbo snegler eller kan det overstående "hold" klare det. nogle forslag?
En "tricolor" Hvad???


Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Ny i saltvand (Dannerle marinus 60L) med spørgsmål

Indlæg af ViggoN »

Carsten skrev:
ViggoN skrev:
Leth skrev:Jeg har ingen erfaring med kessil lamperne.
Men maxspect har jeg selv og rigtig mange her på forum bruger dem.
Jeg kan ikke lige komme på om der været af problemer med disse.
Jeg har ihvertfald været yderst tilfreds.
Det kunne jo være at der på et tidspunkt kom en brugt 60w til salg her på forum.
/Tony
ja det så sandt, der er der penge at spare.

men til noget helt andet, da jeg i lampe afdelingen er sat på enten kessil eller maxspect. Jeg har gået og tænkt på hvad jeg skal have at rejer og krabber i min balje(clean up crew). ville gerne have jeres input. Jeg havde forstillet mig en dannebrog reje, 2 blå ermit krabber, 1 tricolor og 2 boxer krabber. Er det for mange eller for lidt. skal man have turbo snegler eller kan det overstående "hold" klare det. nogle forslag?
En "tricolor" Hvad???
en Clibanarius tricolor


Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Ny i saltvand (Dannerle marinus 60L) med spørgsmål

Indlæg af Anden »

Får vi ik snart et foto af dit akvarie?


Billede
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Ny i saltvand (Dannerle marinus 60L) med spørgsmål

Indlæg af ViggoN »

Anden skrev:Får vi ik snart et foto af dit akvarie?
Jo da, nu er det også kørt rigtigt ind. Det skal dog siges at min tunze 6001 med filterstrømpe omkring, pga af minibobler, er blevet skiftet ud med min DIY skimmer i et aquaclear 20 filter, som fungere langt bedre end tunze. Så slipper man også får den grimme klods.

Kom gerne med input eller spørgsmål, jeg er stadigvæk grøn
IMG_0386.jpg
IMG_0393_2.jpg
IMG_0514.jpg
IMG_0521.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Besvar

Tilbage til "Akvarier 0 -> 100 Liter"