"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Nano Reef, Vesterbro - Den blå planet

Forum for Akvarier 0 -> 100 Liter
Lise BL
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 25
Tilmeldt: tirs 30. sep 2014 19:11
9
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2014

Nano Reef, Vesterbro - Den blå planet

Indlæg af Lise BL »

Hej Alle,
Som nyt medlem har jeg valgt at dele min akvarie oplevelser med Jer i forhold til mindre Nano akvarier, for at se hvad der virker og desværre også ikke. Jeg håber at jeg vil kunne få glæde af Jeres erfaringer, samt anbefalinger.
OG hvordan er det så liiige at jeg har fået mig en saltvands akvarie hobby. Ganske simpelt har jeg haft fornøjelsen af at passe Kenneth og Dino's akvarie og så fik jeg pludseligt mit eget :biggrin:

FAKTA:
Jeg fik Nano akvariet, 11 L i Juni 2014.
- Koraler: Xenia, Sarcophyton, Discosoma, zoanthus, sinularia, feather worm.
- 2 Percula Klovnfisk opdrættet af Dino og Kenneth (fra Feb. 2014).
- 1 Dannobro's reje.
- 1 Søpindsvin: blue tuxedo urchin
- 1 søstjerne: marbled fromia starfish
- 2 aioliops megastigma fisk
- Snegle.

ERFARINGER:
De :be:
- Et ugentlig vandskifte fra Dino/Kenneth gør, at der kun kommer en mikro del af alger på glasset –STORT succes kriterie TAK til Kenneth og Dino! :clap:
- Percula Klovnfiskene udvikler sig fint og det er interessant at dem skifte farve, som de bliver ældre.
- Koralerne: Xenia og sarcophyton ser ud til at stor trives -de vokser. Specielt feather wormen fornøjer sig meget med at formere sig.
- Søpindsvinet/ blue tuxedo urchin, har sig noget af en fest med at kravle rundt på stenen, samt samle pynt til sig selv –super trives.
- Dannebro rejen trives også fortrinligt.

De :BA
- Jeg købte mig en søstjerne: marbled fromia starfish, så den kunne støvsuge bunden. Måtte dog indse at den kun overlevede mindre end en uge.
- Næste læringspunkt er så, at -få kun kvalificerede personer til at passe akvariet! Det blev ikke opdaget at søstjernen var død, så da jeg kom hjem var vandet blevet forurenet og flere af blød kolalerne (discosoma) og nogle andre jeg ikke
ved hvad hedder døde. Det viste sig, at koralerne Sarcophyton, zoanthus og sinularia kan klare et død-vand-mareridtet, men de var ikke happy i 4-5 dage.
- De 2 aioliops megastigma fisk valgte at hoppe ud af akvariet efter 2-3 dage. Til stor overraskelse og :G hoppede den ene af klovfiskene og ud, men jeg anser det som et uheld, da den anden har jagtet den –den har hoppet væk fra den
anden og så det var så for tæt på kanten :crybaby:

TO-DO:
- Mest vigtigt skal jeg have fundet en ide/løsning på, hvordan koralerne (zoanthus) folder sig mere ud/breder sig mere. FORSLAG MODTAGES GERNE :wink: Se billede/det ser ud til at koralerne har det godt, men de er underligt lukket. Jeg
har aftalt med Kenneth, at i stedet for at jeg får nyt vand fra Deres akvarie hver uge, vil vi prøve at gøre mit vand "mere beskidt" og herved kun skifte vandet hver 14 dag. OG andre forslag…? :y
- Stor overraskelse har snegle valgt at formere sig kraftigt, så jeg vil tage billeder af fremskridtet af deres æg-formering. Hvad det bliver til -ja :h
- Se hvordan koralen sinularia (nederst i akvariet) udvikler sig. Den falder meget sammen, for så at rejse sig op igen + farveskift fra grøn til lyserød og tilbage igen. Så mon den klarer det og hvis ja, hvor stor bliver den?
- Skal have lavet et "låg" til akvariet, så mine fisk ikke hopper op :h Er der nogen der har erfaringer med, hvilke fisk der er gode til Nano akvarier? Jeg mistede jo med stor sorg :shock: den ene af Kenneth's/Dino's Percula Klovnfisk, så der
skal helt sikkert suppleres med en ny. Herudover også par af aioliops megastigma fiskene for at se om de kan overleve, nu hvor de ikke kan hoppe op.
- Og andet på to-do listen…?? Må jeg lige se på :GO

UP-DATE kommer løbende :smart:

Har vedhæftet diverse billeder....
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


/Lise
Aqua Medic Blenny Advance, 80L
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Nano Reef, Vesterbro - Den blå planet

Indlæg af Carsten »

Du skriver ikke noget hvad lys der er over akvariet. Zoanthus bryder sig nemlig ikke om alt for voldsomt lys. Og med de små afstande er mellem lys og koral, kan der let blive for meget lys over dem.
De der Xenia ville jeg se at komme af med. Hvis du ikke passer virkeligt meget på, så kan de overtage det hele, inden for meget kort tid.


Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Nano Reef, Vesterbro - Den blå planet

Indlæg af Bingocaller »

Læser jeg rigtigt at det er på 11 liter din tank - og du så har proppet alt det levende i?


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Nano Reef, Vesterbro - Den blå planet

Indlæg af Wiinberg »

Ja jeg faldt også over det.. Læser jeg rigtigt, hvis jeg siger at du vil have 4! fisk i 11 liter vand? Lige netop dér har du nok grunden til at fiskene hopper ud. Det er alt alt for lidt plads.


Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
10
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: Nano Reef, Vesterbro - Den blå planet

Indlæg af TOSTRA »

Jeg ville nok lige overveje den fiskebestand eeen gang til. Jeg har også et 10 liters, og jeg har haft det i snart to år(med mange uheld). På al den tid har jeg ikke fundet en fisk, faktisk ikke engang et dyr udover koraller, som jeg vil være bekendt at sætte i akvariet. Der er simpelthen for lidt plads!
Du skriver ikke noget om teknikken...
Hvad har du af lys, cirkulation og filtrering?
Hvad er målene på akvariet?

Jeg ville ikke prøve at grise vandet til, og jeg ville helt sikkert bruge frisk vand til vandskift.
I de perioder, hvor mit akvarie har haft det rigtig godt, har jeg skiftet 2 liter vand mindst en gang om ugen. Med frisk vand.
Jeg skiftede i en periode 1-2 liter HVER DAG, fordi at akvariet skræntede, og der gik ikke lang tid, før jeg havde langt flottere koraller.
Konklusion:
Vandskift er MEGET gavnligt i små akvarier.
Så jeg synes ikke, at du skal skifte hver 14. dag med gammelt vand, nej.


Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Re: Nano Reef, Vesterbro - Den blå planet

Indlæg af kenneth olsen »

Hejsa - her må jeg nok lige forklare lidt :-) De 2 klovnfisk som Lisa havde er ca 2 cm store og ikke voksne klovnfisk. Og de 2 dart fisk var kun en streg i luften. Plus vi havde en aftale om at når de 2 klovnfisk bliv for store til akvariet så ku de komme tilbage til os... De fylder altså ikke meget i det akvarie. :-) i forhold til vand kvaliteten får Lisa 40 procent vand fra vores system ugentligt.. Så på den måde er det heller ikke noget der belaster systemet. :-)

Og velkommen på forummet kære nabo :-)


KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Re: Nano Reef, Vesterbro - Den blå planet

Indlæg af kenneth olsen »

... Og hvis I ser på billederne.. Så kan I se hvor lidt de 2 små klovnfisk fylder i akvariet. :-)


KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
10
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: Nano Reef, Vesterbro - Den blå planet

Indlæg af TOSTRA »

Ja, de ser jo heller ikke så store ud på billedet...


Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Re: Nano Reef, Vesterbro - Den blå planet

Indlæg af kenneth olsen »

TOSTRA skrev:Jeg ville nok lige overveje den fiskebestand eeen gang til. Jeg har også et 10 liters, og jeg har haft det i snart to år(med mange uheld). På al den tid har jeg ikke fundet en fisk, faktisk ikke engang et dyr udover koraller, som jeg vil være bekendt at sætte i akvariet. Der er simpelthen for lidt plads!
Du skriver ikke noget om teknikken...
Hvad har du af lys, cirkulation og filtrering?
Hvad er målene på akvariet?

Jeg ville ikke prøve at grise vandet til, og jeg ville helt sikkert bruge frisk vand til vandskift.
I de perioder, hvor mit akvarie har haft det rigtig godt, har jeg skiftet 2 liter vand mindst en gang om ugen. Med frisk vand.
Jeg skiftede i en periode 1-2 liter HVER DAG, fordi at akvariet skræntede, og der gik ikke lang tid, før jeg havde langt flottere koraller.
Konklusion:
Vandskift er MEGET gavnligt i små akvarier.
Så jeg synes ikke, at du skal skifte hver 14. dag med gammelt vand, nej.
Det du skal tænke på er at Lisa er vores overbo... Og går 1 etage ned for at få vand... Og vores er i top. Værdier er det samme i de 2 akvarier. Har tidligere holdt søheste på den måde... Uden skummer etc.. Bare fået vand fra hoved akvariet. Jeg er ikke urolig.. Lises akvarie står flot og hun har ikke problemer med alger... Som andre folk med nano akvarier har... Host host... Haha... Hvis du kan forstå sådan en lille en... :-)


KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Nano Reef, Vesterbro - Den blå planet

Indlæg af Bingocaller »

Hun skal da have noget automatisk vandskifte på! Noget med et par slanger ud af vinduet og en løftepumpe ;)


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Re: Nano Reef, Vesterbro - Den blå planet

Indlæg af kenneth olsen »

Bingocaller skrev:Hun skal da have noget automatisk vandskifte på! Noget med et par slanger ud af vinduet og en løftepumpe ;)
Hahaha.. Gud ja! Det var sku da en god ide! :beer:


KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Re: Nano Reef, Vesterbro - Den blå planet

Indlæg af kenneth olsen »

Carsten skrev:Du skriver ikke noget hvad lys der er over akvariet. Zoanthus bryder sig nemlig ikke om alt for voldsomt lys. Og med de små afstande er mellem lys og koral, kan der let blive for meget lys over dem.
De der Xenia ville jeg se at komme af med. Hvis du ikke passer virkeligt meget på, så kan de overtage det hele, inden for meget kort tid.
Du siger sku noget Carsten... Ku godt være lyset... Der er en led lampe over der kom med akvariet... Kan ikke huske hvad det er for en... Men ku da godt være den skulle hæves lidt. Var da et forsøg værd.


KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Nano Reef, Vesterbro - Den blå planet

Indlæg af crazy seahorse »

kenneth olsen skrev:Hejsa - her må jeg nok lige forklare lidt :-) De 2 klovnfisk som Lisa havde er ca 2 cm store og ikke voksne klovnfisk. Og de 2 dart fisk var kun en streg i luften. Plus vi havde en aftale om at når de 2 klovnfisk bliv for store til akvariet så ku de komme tilbage til os... De fylder altså ikke meget i det akvarie. :-) i forhold til vand kvaliteten får Lisa 40 procent vand fra vores system ugentligt.. Så på den måde er det heller ikke noget der belaster systemet. :-)

Og velkommen på forummet kære nabo :-)
Ja, velkommen på forum Lise.
Jeg har ingen erfaring med Nanoer. Men ud fra koral bestykningen at dømme, så er de fleste af dem glade for lidt næring.

Jeg ved, at en af de erfarne tyske akvarister, med både sps og blødkoral systemer (adskilte) benytter "gammelt" vand til sine blødkoraller.
Alle sps får et ugentligt vandskift, men i stedet for at smide vandet ud, så bruges det "brugte vand" til det ugentlige vandskift på blødkorallerne.
Så hvis man ellers kan holde et fornuftigt næringsniveau, så kunne det i mine øjne, godt være en farbar vej.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
10
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: Nano Reef, Vesterbro - Den blå planet

Indlæg af TOSTRA »

kenneth olsen skrev:Lises akvarie står flot og hun har ikke problemer med alger... Som andre folk med nano akvarier har... Host host... Haha... Hvis du kan forstå sådan en lille en... :-)
Haha, det kan de være noget om :K


Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Nano Reef, Vesterbro - Den blå planet

Indlæg af peder »

Smukt lille nano :GO og zoas kan være lidt tricky, selv erfarne saltnørder kan bøvle med dem :wink:


Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Lise BL
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 25
Tilmeldt: tirs 30. sep 2014 19:11
9
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2014

Re: Nano Reef, Vesterbro - Den blå planet

Indlæg af Lise BL »

kenneth olsen skrev:
Carsten skrev:Du skriver ikke noget hvad lys der er over akvariet. Zoanthus bryder sig nemlig ikke om alt for voldsomt lys. Og med de små afstande er mellem lys og koral, kan der let blive for meget lys over dem.
De der Xenia ville jeg se at komme af med. Hvis du ikke passer virkeligt meget på, så kan de overtage det hele, inden for meget kort tid.
Du siger sku noget Carsten... Ku godt være lyset... Der er en led lampe over der kom med akvariet... Kan ikke huske hvad det er for en... Men ku da godt være den skulle hæves lidt. Var da et forsøg værd.
Carsten hermed gjort :GO Som Kenneth også har skrevet, er det vist det første på TO-DO listen, da jeg faktisk har sat lyset tæt på! ifølge min lille filosofi -jo mere jo bedre :? Lampen jeg har er en "Dymax Zon NX5 LED" lampe med 43 led pærer. Spørgsmålet er så om intensiteten mellem de hvide og blå pærer også gør en forskel??? Billeder af resultatet af lysændringer kommer senere :wink:


/Lise
Aqua Medic Blenny Advance, 80L
Lise BL
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 25
Tilmeldt: tirs 30. sep 2014 19:11
9
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2014

Re: Nano Reef, Vesterbro - Den blå planet

Indlæg af Lise BL »

lidt teknik:
ud over Dymax Zon NX5 LED lampen, har jeg en IQ Skimmer fra Dymax, en varme termostat og selve akvariet er et IQ5, 11L. Jeg har valgt ikke og have noget sand mm. i bunden, for at lette rengøringen og herved også kunne "kontrollere" forureningen i det lille miljø


/Lise
Aqua Medic Blenny Advance, 80L
Lise BL
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 25
Tilmeldt: tirs 30. sep 2014 19:11
9
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2014

Re: Nano Reef, Vesterbro - Den blå planet

Indlæg af Lise BL »

peder skrev:Smukt lille nano :GO og zoas kan være lidt tricky, selv erfarne saltnørder kan bøvle med dem :wink:
Peder det lyder som om du kunne have noget du vil dele ud af -erfaringer som er :happy:


/Lise
Aqua Medic Blenny Advance, 80L
Lise BL
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 25
Tilmeldt: tirs 30. sep 2014 19:11
9
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2014

Re: Nano Reef, Vesterbro - Den blå planet

Indlæg af Lise BL »

crazy seahorse skrev:
kenneth olsen skrev:Hejsa - her må jeg nok lige forklare lidt :-) De 2 klovnfisk som Lisa havde er ca 2 cm store og ikke voksne klovnfisk. Og de 2 dart fisk var kun en streg i luften. Plus vi havde en aftale om at når de 2 klovnfisk bliv for store til akvariet så ku de komme tilbage til os... De fylder altså ikke meget i det akvarie. :-) i forhold til vand kvaliteten får Lisa 40 procent vand fra vores system ugentligt.. Så på den måde er det heller ikke noget der belaster systemet. :-)

Og velkommen på forummet kære nabo :-)
Ja, velkommen på forum Lise.
Jeg har ingen erfaring med Nanoer. Men ud fra koral bestykningen at dømme, så er de fleste af dem glade for lidt næring.

Jeg ved, at en af de erfarne tyske akvarister, med både sps og blødkoral systemer (adskilte) benytter "gammelt" vand til sine blødkoraller.
Alle sps får et ugentligt vandskift, men i stedet for at smide vandet ud, så bruges det "brugte vand" til det ugentlige vandskift på blødkorallerne.
Så hvis man ellers kan holde et fornuftigt næringsniveau, så kunne det i mine øjne, godt være en farbar vej.

Erik
Erik det lyder jo ganske fornuftigt med at have et fornuftigt næringsniveau, meeen :hehe: nu er jeg jo så helt sprit ny i faget. Som jeg læser det, så er løsningen at have større intervaller mellem vandskiftene af Kenneth og Dino's :clap: super vandkvalitets vand for at få mere "forurening"/næring eller? Har en lille mistanke om, at mit vand/ja dvs. Kenneth's :wink: er for "perfekt" til mit lille miljø og at mine diverse zoanthus, har brug for mere næring... :? Så hvordan gør jeg lige det? Spg. fra en total blank Lise :hehe: Alting har vel en start :h


/Lise
Aqua Medic Blenny Advance, 80L
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Nano Reef, Vesterbro - Den blå planet

Indlæg af Bingocaller »

Start med at måle po4 og nitrat - først der kan du se om du mangler næring


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Lise BL
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 25
Tilmeldt: tirs 30. sep 2014 19:11
9
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2014

Re: Nano Reef, Vesterbro - Den blå planet

Indlæg af Lise BL »

Bingocaller skrev:Start med at måle po4 og nitrat - først der kan du se om du mangler næring
Super -tak for step 1 :GO


/Lise
Aqua Medic Blenny Advance, 80L
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
10
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: Nano Reef, Vesterbro - Den blå planet

Indlæg af TOSTRA »

Og pas på med PO4 testsæt. De fleste er noget skidt, så sørg for at få et godt et.
Jeg startede med at købe et fra Salifert, og det kunne slet ikke måle noget i vandet. Men det var absolut ikke, fordi at der ikke var noget!


Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Re: Nano Reef, Vesterbro - Den blå planet

Indlæg af kenneth olsen »

Lise... Du låner jo bare vores rowa test sæt og de andre... :-) Men ville blive meget overrasket hvis dit vand er anderledes end vores. :-) men ku da være sjovt lige at prøve.
Glæder mig til at se det med at flytte lampen får en positiv effekt på dine zoas... Det kan næsten kun være det... Da det jo er zoa du har fået fra os.. Og de står jo flot i vores akvarie.


KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: Nano Reef, Vesterbro - Den blå planet

Indlæg af hellfish »

Jeg tror At grunden til dine zoa strækker sig som de gør på nogle af billederne er den diode lampe du har., der er max et par watt i sådan en og fungerer vist bedst til natbelysning på toilettet ;)


Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Nano Reef, Vesterbro - Den blå planet

Indlæg af peder »

Zoa's kan faktisk godt lide lys og et godt flow, en gylden regel er at placerer de røde og pink i toppen af baljen, de grønne i midten og de blå typer i bunden. (dog er der ingen regler uden undtagelser) ;-)


Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Nano Reef, Vesterbro - Den blå planet

Indlæg af jonas _sandager »

Sikke et fint lille akvarie :)

Jeg er med peder og hellfish her. Jeg har selv godt med lys over mine zoaer (nok til at holde en hystrix helt pink), og de står rigtig fint.
Jeg kan ikke se noget om hvad du har af cirkulation i akvariet? Jeg vil ikke lægge hovedet på blokken, men i mit akvarie har der været en tendens til at zoas der ikke fik flow nok har stået dårligere end dem der har fået godt flow.
Blot et bud... :)


Lise BL
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 25
Tilmeldt: tirs 30. sep 2014 19:11
9
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2014

Re: Nano Reef, Vesterbro - Den blå planet

Indlæg af Lise BL »

jonas _sandager skrev:Sikke et fint lille akvarie :)

Jeg er med peder og hellfish her. Jeg har selv godt med lys over mine zoaer (nok til at holde en hystrix helt pink), og de står rigtig fint.
Jeg kan ikke se noget om hvad du har af cirkulation i akvariet? Jeg vil ikke lægge hovedet på blokken, men i mit akvarie har der været en tendens til at zoas der ikke fik flow nok har stået dårligere end dem der har fået godt flow.
Blot et bud... :)
Hm det kunne jo være noget??? Et billede siger jo mere end ord så... har vedhæftet et.
-Viser at min lampe er blevet hævet -dvs. den ikke står helt nede ved vandet som før :rolleyes:
-cirkulation i vandet.... Det er jo et vidt begreb af hvor meget, meget er eller mangel på samme. I højre side af billedet ses pumpen der pumper vand ind. Har sat den så den ikke blæser vandt direkte ind over stenen med koralerne, men mere rundt om stenen. Godt eller skidt, tja :wink:
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


/Lise
Aqua Medic Blenny Advance, 80L
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: Nano Reef, Vesterbro - Den blå planet

Indlæg af hellfish »

Tror ikke det er cirkulationen... Zoaerne strækker sig tydeligt.. Kan du oplyse hvor mange watt lampen er på ?

Evt 4w?


Lise BL
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 25
Tilmeldt: tirs 30. sep 2014 19:11
9
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2014

Re: Nano Reef, Vesterbro - Den blå planet

Indlæg af Lise BL »

hellfish skrev:Jeg tror At grunden til dine zoa strækker sig som de gør på nogle af billederne er den diode lampe du har., der er max et par watt i sådan en og fungerer vist bedst til natbelysning på toilettet ;)
Så er vi er ude i at -de får for lidt eller :hehe:


/Lise
Aqua Medic Blenny Advance, 80L
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: Nano Reef, Vesterbro - Den blå planet

Indlæg af hellfish »

Ja :D men hvis du kan læse et sted på lampen hvor mange watt den er på kan vi hurtigt få bekræftet/udelukket det :)


Besvar

Tilbage til "Akvarier 0 -> 100 Liter"