"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Klovneriet. Golden lightning x gold stripe

Forum for Akvarier 0 -> 100 Liter
Besvar
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Klovneriet. 2, 4, 6 klovne

Indlæg af Jones »

Hej Erik

Mig bekendt må man IKKE tage koraller med hjem. På fødevarestyrelsen har jeg læst mig frem til at man gerne må rejse med sin tropiske akvariefisk. Dog kræver det, at pågældende flyselskab tillader at man har fisk med ombord. Så det skal jeg have undersøgt når vi ved hvem vi flyver med. Har også fundet pris på dyrlæge og det koster nærmest intet hvis man bare kommer i åbningstiden og det burde være muligt kan jeg se. Endvidere har jeg kontakt til en opdrætter i USA, som kan sende en lightning maroon til Seattle, hvorfra jeg kan tage den med hjem. Så nu begynder det at ligne noget. Skal dog lige sikre mig at konens graviditet ikke kommer i vejen :D Men ellers tager vi derover næste år. Jeg har ikke travlt, men det er godt at være på forkant med den slags regler.


o_O
Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 465
Tilmeldt: tors 12. jul 2012 22:07
11
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2013

Re: Klovneriet. 2, 4, 6 klovne

Indlæg af Hareskov »

Hej Johan

Følger skam med på sidelinjen også. Så vi er nok flere der er på din tråd

Mvh Anders


http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pitt
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 227
Tilmeldt: lør 22. jan 2011 15:29
13
Postnummer: 8722 Hedensted
Saltvand siden?: 2011

Re: Klovneriet. 2, 4, 6 klovne

Indlæg af pitt »

Vi er flere der følger med. :grouphug:


Malanica
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 186
Tilmeldt: fre 9. aug 2013 16:35
10
Postnummer: 5854 Gislev
Saltvand siden?: 2013

Re: Klovneriet. 2, 4, 6 klovne

Indlæg af Malanica »

Her følges det også med......


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Klovneriet. 2, 4, 6 klovne

Indlæg af Jones »

jeg troede mest at den var endt som en logbog til mig selv :D Nå, men det er da dejligt at der er folk, der gider at læse det det bliver skrevet. Har nogle af jer erfaring med køb af fisk fra Whitecorals? De har gold flake maroons, men der er tilsyneladende ikke tale om WYSIWYG, hvilket jeg finder vigtigt ved køb af morpher.


o_O
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Klovneriet. 2, 4, 6 klovne

Indlæg af Anden »

Kan du ik få en forhandler eller en transshipper til at få en hjem fra ora næste gang deres få et kuld og de kommer på deres liste, du kan jo blive skrevet op hos dem så sender de en mail efterhånden som der er ved at være klar.

Eller find en transshipper i USA og en til i eu eller dk der vil "modtage" den hvis du vil have fra en privat i USA.

Alså jeg går ud fra pris og lidt ventetid er næste ligemeget.


Billede
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Klovneriet. 2, 4, 6 klovne

Indlæg af Jones »

Pris er på ingen måde ligemeget. Jeg betaler ikke 5000 kr for fisk, jeg kan købe for 1500 derovre og selv tage med hjem. Det tilbud jeg fik på lightning gennem en dansk forhandler var ikke WYSIWYG. Et køb kan slet ikke komme på tale når jeg ikke har set fisken på forhånd. Der er så stor forskel på de fisk, at jeg selv vil vælge individet. Derfor venter jeg hellere. Som tidligere skrevet, så har jeg ikke travlt.


o_O
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Klovneriet. 2, 4, 6 klovne

Indlæg af crazy seahorse »

Jones skrev:jeg troede mest at den var endt som en logbog til mig selv :D Nå, men det er da dejligt at der er folk, der gider at læse det det bliver skrevet. Har nogle af jer erfaring med køb af fisk fra Whitecorals? De har gold flake maroons, men der er tilsyneladende ikke tale om WYSIWYG, hvilket jeg finder vigtigt ved køb af morpher.

Sidste forår (1015) forsøgte en af vennerne at købe yndlingsfisken, som WC tilfældigvis havde.
Da vi samtidig bestilte en stribe koraller, så lå det lige for at få den med.
De skrev da, at de ikke sendte fisk til DK. Jeg tror, at det har med de nye regler som trådte i kraft for et årstid siden.
Du må vist ikke engang transportere levende fisk uden den fornødne tilladelse og man skal vist også have en uddannelse.
Jeg er ikke helt inde i de regler, men de sender ikke fisk - så vidt jeg ved.

Sjovt nok, så går koraller som - planter og dem må du gerne sende og transportere.
Jeg har før købt orkideer i Holland og haft dem med hjem. Bare der ikke er jord ved, så var det ok.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Klovneriet. 2, 4, 6 klovne

Indlæg af Jones »

Jeg kontakter fødevarestyrrelsen. På deres hjemmestide står der, at man gerne må rejse med sin tropiske akvariefisk, når blot der IKKE er tale om kommerciel transport, altså med handel for øje. Men hvis jeg har købt en fisk i USA, er handlen lukket inden fisken krydser en grænse. Den er dermed ikke ved at skifte hænder fra ét ejerforhold til et andet. Jeg tænker derfor at det godt kan lade sig gøre. Jeg tager dog lige en snak med dem for en sikkerheds skyld.


o_O
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Klovneriet. 2, 4, 6 klovne

Indlæg af dyne »

Syntes jeg læste et sted på en af de store sidder over there at du godt må tage fisk om bord på flyet så længe de kan se fisken er i live


180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Klovneriet. 2, 4, 6 klovne

Indlæg af Jones »

Jeg læste det samme i en tråd fra mr. saltwater. Er fisken død er der tale om fødevare, hvorfor der så er tale om andre regler.


o_O
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Klovneriet. 2, 4, 6 klovne

Indlæg af peder »

Har du prøvet at kontakte Nordic reef i Brabrand? Ved at han importerer sine klovne direkte fra US bl.a. Diverse designer og morf varianter.


Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Klovneriet. 2, 4, 6 klovne

Indlæg af Jones »

Men han sælger vel ikke til private ?


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Klovneriet. 2, 4, 6 klovne

Indlæg af Jones »

Så skete der lidt nyt.

Da jeg endnu ikke har erfaring med opdræt ser jeg ingen grund til, at bruge for mange penge før jeg har lært at gøre det ordentligt. Derfor slog jeg til og købte et par a. ocellaris. De er virkelig store og har lagt æg hver 14. dag hos tidligere ejer. På trods af tydelige skrammer og ar håber jeg at de vil falde godt til og begynde, at lægge æg inden alt for lang tid. Det vil give mig mulighed for, at øve mig inden mine true percula og GSM er klar. Nu venter jeg bare på mit nye todelte akvarie, så jeg har plads til alle fiskene. De to ocellaris er kommet hjem selvom jeg ikke har plads. Dette skyldes, at mit akvarie IKKE er blevet leveret til tiden, hvilket jeg er svært utilfreds med. Jeg måtte selv kontakte firmaet og spørge, hvad status var. Dertil blev der svaret at der havde været travlt men, at det selvfølgelig ikke var min skyld. Godt svar tænkte jeg så, det kan jeg ikke bruge til noget. Af den grund handler jeg nok ikke der igen.
Senest rettet af Jones lør 6. feb 2016 12:53, rettet i alt 1 gang.


o_O
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Klovneriet. p. epigramma, a. percula, a. ocellaris

Indlæg af dyne »

Nordic reef kan du bestille hos igemmen tropeland ved jeg


180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Klovneriet. p. epigramma, a. percula, a. ocellaris

Indlæg af Jones »

Okay. Jeg har kontaktet Nordic Reef og de mener at kunne skaffe mig en lightning maroon. Prisen ved jeg ikke noget om endnu. Endvidere har Fiskehulen i Horsens også lovet at se om de kan få en hjem til en fornuftig pris. Jeg undersøger dog kun markedet lige nu da jeg, som tidligere skrevet i tråden, selv skal til USA og påtænker at tage en eller to med hjem, hvis de danske priser er for høje.


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Klovneriet. p. epigramma, a. percula, a. ocellaris

Indlæg af Jones »

Jeg genoptager tråden her, da jeg har bygget version 2,0 af klovneriet.

Smider et par billeder nu og så kommer der en seriøs opdatering når jeg har fået de sidste dele hjem.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Klovneriet. Golden lightning x gold stripe

Indlæg af Jones »

Nå Jones, din gamle stodder. er du her endnu? Jep, det er jeg da.

Jeg har stadig mine to fløjlsklovne og glæden er stor når jeg kigger til dem. MEN.... jeg savner at have kirurger, kejsere osv. Det er mange år siden jeg sidst havde det og jeg har fortsat en fiskeliste, der spøger i baghovedet.

Jeg ønsker mig:

flammekejser
gul kirurg
blå palet
hvidbrystet kirurg
mandarin
picassoaftrækker
a. coeruleus (atlantic blue tang)

Men for pokker der skal nogle liter til for at have bare en eller flere af disse fisk, i længere tid.

Jeg står derfor overfor to muligheder....

jeg kan købe et 80 liter til 100 kr og sætte på mit nuværende møbel, genbruge pvc og al teknik. Det vil give mig 30 liter mere. Klovnene kan komme i eksternt refugium, hvor de så nok vil begynde at lægge æg igen. I akvariet kan jeg så have lille bitte picasso aftrækker i en lang periode, indtil jeg opgraderer mere seriøst.

Alternativt kan jeg købe et 234 liters akvarie jeg har kig på. Det er 130 cm langt og er bedre gearet til et par af de fisk jeg ønsker mig. Simpelthen fordi man kan lave god svømmeplads. Problemet er bare, at det vil kræve at jeg starter fra bunden med alt. Og det vil naturligvis koste en del, da teknikken også skal udskiftes. Og så vil det også kræve en del arbejde, hvilket jeg ærlig talt ikke rigtig brænder for.

Men det lokker altså at kunne udvide med lidt fisk.

Planerne om langturssejlads er der fortsat, men i den periode kan akvariet lukkes eller passes af apex, så der er minimalt vedligehold. Fordelen ved et 80 liter er dog, at jeg kan flytte det hjem til en ven eller familie, hvis huset skal udlejes imens vi sejler.

Æhj, det er ikke nemt. Jeg synes egentlig at jeg står med to gode løsningsforslag.


o_O
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 938
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Klovneriet. Golden lightning x gold stripe

Indlæg af Holst »

Jeg har et 275L som snart kommer på markedet hvis det har interesse. Et ældre Akvastabil med sump, rørføring og skummer. :) Muligvis en Orphek Atlantik V4 Gen2 kan medkøbes.

Men ja, der skal nogle liter til hvis man vil ha nogle fede fisk :(


Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Klovneriet. Golden lightning x gold stripe

Indlæg af Jones »

Heldigvis har jeg allerede landets fedeste fisk. Nemlig min hjemmeopdrættede gold lightning maroon. Meeeen jeg kunne nu stadig ønske mig dem jeg nævnte før. Jeg læser lige op på lampen til dit akvarie. Smider en pb, hvis det kan bruges.


o_O
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Klovneriet. Golden lightning x gold stripe

Indlæg af Anders månsson »

Kom så Jones, vi vil se et større system nuuuu
Ikke tænke så meget, bare kom igang sømand!


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Klovneriet. Golden lightning x gold stripe

Indlæg af Jones »

Hej Anders. Jeg står lige i skilsmisse til halsen, så pt går det meget langsomt. Der skal dog nok ske noget i løbet af de kommende måneder. Nu kommer vinteren og jeg skal huske at være god ved mig selv. Så der skal et større akvarie til.


o_O
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Klovneriet. Golden lightning x gold stripe

Indlæg af tim_rn »

Flere comebacks end conor mcgregor!

Fedt for os andre, ser frem til at se. Hvad du finder pp


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Klovneriet. Golden lightning x gold stripe

Indlæg af nbd »

Jones skrev:Jeg står lige i skilsmisse til halsen, så pt går det meget langsomt. Der skal dog nok ske noget i løbet af de kommende måneder. Nu kommer vinteren og jeg skal huske at være god ved mig selv. Så der skal et større akvarie til.
ØV - det er jeg ked af at høre. Men godt at det ikke tager lysten til saltvand fra dig. Du må hellere planlægge en hel opdrætsreol allerede nu :beer:


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Klovneriet. Golden lightning x gold stripe

Indlæg af Anders månsson »

Sådan noget.... For dig og familien Jones!
Som jeg skrev i min comeback tråd om mit akvarie, så har jeg også været igennem en skilsmisse... Og det bedste råd er nok ikke at lade sig rive med, hvis stemningen bliver høj!
Har du brug for hjælp eller støtte så skriv en pb... Man kan føle sig meget ensom!


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Klovneriet. Golden lightning x gold stripe

Indlæg af Tykki »

Forskellen på et parforhold og en skilsmisse : i et parforhold går det kun ned af bakke, men efter en skilsmisse går det bare fremad! Sur røv er det altid alligevel ! Når du kommer igen, bliver det dobbelt så godt! Nogle planer som du ikke har prøvet før?


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Klovneriet. Golden lightning x gold stripe

Indlæg af Jones »

Pt ved jeg ikke hvad jeg vil. Opdræt bliver det ikke, da det tager for meget tid og forpligter.

Jeg overvejer lidt et reefer 250 til mine to klovne og nogle andre fisk og lidt blandede koraller. Ikke en masse dyrt eller sart. Blot boget nemt og smukt, til at bringe lidt glæde tilbage, uden at det bliver for dyrt eller besværligt.


o_O
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Klovneriet. Golden lightning x gold stripe

Indlæg af nbd »

Du skal være velkommen til at få nogle håndfulde blødkoraller her til at starte på :beer:


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Klovneriet. Golden lightning x gold stripe

Indlæg af Anders månsson »

Det lyder som en god plan og meget a la min egen:-)


Besvar

Tilbage til "Akvarier 0 -> 100 Liter"