"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

nano reef som bliver eyecandy

Forum for Akvarier 0 -> 100 Liter
Besvar
niko9260
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 350
Tilmeldt: tirs 12. feb 2013 21:42
11
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2012

nano reef som bliver eyecandy

Indlæg af niko9260 »

Så blev det vist tid til og få noget salt, ind på mit værelse igen ha ha, kunne ikke holde ud til og se de gamle billeder af mit gamle shallow reef, så jeg gik igan med det samme.
og få fundet det gamle udstyr frem igen, denne gang bliver det i nano verden, jeg vil prøve kræfter med de små rev, for syntes sku de er søde, ved også godt bliver svære og holde værdierne stabile i længden, men vi håber på det bedste, ellers må jeg bare i gang med noget større igen ha ha :K :K

jeg har dennegang besluttet mig for det kun bliver et koral nano, da jeg gerne vil prøve og køre uden skummer, da jeg syntes det vil fylde noget kun, i et lille 20 ltr akvarie :y i hørte rigtig sølle 20 ltr, det er godt nok et lille akvarie :W
nå nu har i vist hørt længe nok på mig, lad os komme til sagen.

Teknik.

1 stk cirk pumpe, på 1200 ltr mener det er en seio passer lige deri, så har jeg lavet custom hængsel, så den hænger på kanten.
fungere rigtigt godt.

et eheim 75 watt måske lidt overkill med passer

Lampen er en hammerhead med 12 led 6 stk hvide samt 6 stk blå giver et rigtig pænt lys, så må vi se om det er godt nok til lidt sps, Lps samt Zoas håber jeg på
:GO
JA det var vist det teknik der var ha ha :G

Levende.
har ca 6 KG levende sten, samt 5 kg levende sand Fiji pink.

jeg vil denne gang prøve og køre DSB da jeg tænkte at det ville passe rigtigt godt til dette lille nano, nu når der ikke er en skummer på så det kommer til og være mest naturtro som muligt.

akvariet blev startet den 7/3 2014 så har snart kørt i en uge, og algerne er rigtig godt på vej.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


mit shallow reef. 224 ltr +170 ltr sump LUKKET NED.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=60292" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh Nikolaj
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: nano reef som bliver eyecandy

Indlæg af Michael_F »

Cool stensætning! Men den pumpe er da godt nok ENORM! Kan du ikke finde en mindre?
Og har du sand nok til at det kan fungere som DSB?


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: nano reef som bliver eyecandy

Indlæg af Jones »

Ikke for at pille din drøm om et nano helt ned, men jeg lufter lige et par tanker...

Der vil samle sig en masse skidt bag stenene. Jeg har et skummerløst nano på 23 liter og jeg har valgt at have stenene midt i akvariet, fordi der samlede sig skidt bag dem.

Med hensyn til sandbunden, så er der intet naturligt over et system på 23 liter. Det kan man ligeså godt indse fra start. Jeg kan godt lide idéen om DSB, men for at det skal virke ordentligt skal den være dyb. Rigtig dyb. Skriv til Ole herinde. Han ved en masse om det og kan helt sikkert hjælpe dig.

Lyset lader til at være fint, MEN der er meget skygge på dine sten. Jeg har selv for mange skyggezoner i mit akvarie og det ærger mig i dag. Mine sten er limet sammen og jeg lader dem derfor stå. Men i dit tilfælde ville jeg ændre på dem. Også for at imødekomme det med samling af slam bag dem.

Mvh Johan


o_O
niko9260
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 350
Tilmeldt: tirs 12. feb 2013 21:42
11
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2012

Re: nano reef som bliver eyecandy

Indlæg af niko9260 »

Haha vidste bare den ville komme med min dybde på min DSB men mine biller snyder meget for jeg har faktisk 8 cm sand så det burde være meget fint, det med flowet bag stenene med slam tror jeg ikke bliver et problem, da jeg har sørget for der er rigtig godt flow i akvariet, pumpen bliver ikke skiftet ud da den giver et mega godt flow i hele baljen
Skygge er der ikke meget af i mit akvarie, billederne snyder meget , tror der er 3 bitte små steder hvor der er lidt skygge, men gør ikke noget for der kommer nogle acan's til og stå der er mere eller mindre tænkt på det hele


mit shallow reef. 224 ltr +170 ltr sump LUKKET NED.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=60292" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh Nikolaj
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
10
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: nano reef som bliver eyecandy

Indlæg af TOSTRA »

Jeg er vild med din stensætning! Men den er meget lodret, og der er meget skygge, så det bliver nok svært at fylde den med koraller.
Og det er rigtigt nok det med slammet. måske skulle du sætte et lille powerhead til at blæse om bag ved stenene. Jeg er meget tilfreds med Tunze universal pump mini.
Og hvis du vil have dig en mindre pumpe, hvad så med Hydor Pico Evolution 1150? Det er godt nok et powerhead og ikke en streampumpe, men jeg ville da tage den alligevel :-)

Du får meget arbejde med at få det til at køre, især uden skummer.
Men meget af det sjove ved nano er jo netop, at der hele tiden er noget at justere.
Det er jo selvfølgelig meget ustabilt, men jeg synes at det er skønt at se et lille rev fungere. Ikke mindst når man tænker tilbage på alt den tid man har brugt på at få det til at fungere.
Held og lykke og god fornøjelse :-)


niko9260
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 350
Tilmeldt: tirs 12. feb 2013 21:42
11
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2012

Re: nano reef som bliver eyecandy

Indlæg af niko9260 »

Som jeg skrev tidligere så kan jeg godt se det i mener med skyggerne men det er slet ikke i nærheden af det som vises på bilerne som er der i virkeligheden, hvis det bliver et større problem så får jeg bare en mere hammerhead over ingen problem i det, det med skummer er jeg ikke så bange for da der ikke rigtig vil blive tilføjet meget næring til akvariet da der ikke skal noget form for fisk, eller dyr som skal fodres, hvis det bliver et problem med slam bagved løser jeg det bare med en mini pumpe ikke et større problem


mit shallow reef. 224 ltr +170 ltr sump LUKKET NED.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=60292" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh Nikolaj
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: nano reef som bliver eyecandy

Indlæg af Jones »

Jeg har ingen skummer i mit 23 liter edge Tostra. Jeg har skifter vand en gang om ugen og nogle gange med to ugers mellemrum. Fodrer når jeg lyster. Det er ikke meget arbejde i min optik. Korallerne vokser bedre end de gjorde i mit gamle med en stor skummer.

Til trådstarter: du har tilsyneladende tænkt på det hele. Men der vil komme meget slam. Jeg har en Vortech mp10 i mit 23 liters akvarie og selv der opstår der slam.


o_O
niko9260
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 350
Tilmeldt: tirs 12. feb 2013 21:42
11
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2012

Re: nano reef som bliver eyecandy

Indlæg af niko9260 »

Grunden til jeg har valgt ingen skummer er fordi jeg gerne vil prøve det denne gang, det med slam hvis det viser sig og blive et problem så vil der blive sat en lille powerhead bag stenopsætningen så vil det løse problemet hvis der bliver et. Så der er mere eller mindre tænkt på det hele ja


mit shallow reef. 224 ltr +170 ltr sump LUKKET NED.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=60292" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh Nikolaj
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: nano reef som bliver eyecandy

Indlæg af hellfish »

Kigger man på billede 3 ser man du placeret korallerne over vande.. De plejer at placeres under vandet! :D :D


Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: nano reef som bliver eyecandy

Indlæg af Wiinberg »

Din bioload bliver vel også så lav, så det kan klares med vandskifte, når du nu ikke skal have fisk i..
Men stensætningen ser godt nok voldsom og massiv ud.. Jeg ville nok lave det noget mere åbent, men det er selvfølgelig smag og behag :)


Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: nano reef som bliver eyecandy

Indlæg af Han$en »

Eyecandy... Maaah :)


Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
niko9260
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 350
Tilmeldt: tirs 12. feb 2013 21:42
11
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2012

Re: nano reef som bliver eyecandy

Indlæg af niko9260 »

hellfish skrev:Kigger man på billede 3 ser man du placeret korallerne over vande.. De plejer at placeres under vandet! :D :D

Har undret mig meget over hvorfor jeg ikke kunne få farverne ordenligt frem på dem :K :K


mit shallow reef. 224 ltr +170 ltr sump LUKKET NED.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=60292" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh Nikolaj
niko9260
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 350
Tilmeldt: tirs 12. feb 2013 21:42
11
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2012

Re: nano reef som bliver eyecandy

Indlæg af niko9260 »

Han$en skrev:Eyecandy... Maaah :)
Hvis du giver det 3-5 måneder så skal jeg nok love dig for det bliver eyecandy :T :T


mit shallow reef. 224 ltr +170 ltr sump LUKKET NED.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=60292" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh Nikolaj
niko9260
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 350
Tilmeldt: tirs 12. feb 2013 21:42
11
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2012

Re: nano reef som bliver eyecandy

Indlæg af niko9260 »

Wiinberg skrev:Din bioload bliver vel også så lav, så det kan klares med vandskifte, når du nu ikke skal have fisk i..
Men stensætningen ser godt nok voldsom og massiv ud.. Jeg ville nok lave det noget mere åbent, men det er selvfølgelig smag og behag :)
Er sikker på det hele kan klares med ugelige vandskift
Det med stenopsætningen ser meget massiv ud, den er faktisk meget luftig, men billederne viser det ikke særligt godt, tror det bliver nemmere og se når der kommer koraler deri :GO


mit shallow reef. 224 ltr +170 ltr sump LUKKET NED.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=60292" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh Nikolaj
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: nano reef som bliver eyecandy

Indlæg af Jones »

Hvis du har det så længe :) du skifter jo balje lige så hurtigt som mig og visse andre her på forum. Mht stenene, så smid nogle ordentlige billeder op. Så slipper du for at vi skriver noget du ikke vil høre :)


o_O
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 25. okt 2010 22:07
13
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Re: nano reef som bliver eyecandy

Indlæg af Kewin »

Du skriver at opstår der et problem med belysningen, tilføjer du bare en ekstra lampe og hvis der opstår et problem med slam tilføjer du bare en ekstra pumpe.

Den optimale måde at løse et problem er vel (i overført betydning) at finde roden til problemet og eliminere den, fremfor at klippe grenene til hele tiden.

Jeg tror det vil rede dig en del spekulation og irritation hvis du laver stensætningen om fra start af.


/Kewin - 160L
niko9260
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 350
Tilmeldt: tirs 12. feb 2013 21:42
11
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2012

Re: nano reef som bliver eyecandy

Indlæg af niko9260 »

Kewin skrev:Du skriver at opstår der et problem med belysningen, tilføjer du bare en ekstra lampe og hvis der opstår et problem med slam tilføjer du bare en ekstra pumpe.

Den optimale måde at løse et problem er vel (i overført betydning) at finde roden til problemet og eliminere den, fremfor at klippe grenene til hele tiden.

Jeg tror det vil rede dig en del spekulation og irritation hvis du laver stensætningen om fra start af.
Sådan jeg har lavet det nu, er laver på min erfaring med saltvand, så tror nok det skal komme til og køre, og det med lyset var mere hvis der kom, nogle mere krævende sps deri så kunne det godt være, der skulle lidt mere lys over, så vil det blive lavet om med en anden lampe :GO


mit shallow reef. 224 ltr +170 ltr sump LUKKET NED.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=60292" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh Nikolaj
niko9260
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 350
Tilmeldt: tirs 12. feb 2013 21:42
11
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2012

Re: nano reef som bliver eyecandy

Indlæg af niko9260 »

Jones skrev:Hvis du har det så længe :) du skifter jo balje lige så hurtigt som mig og visse andre her på forum. Mht stenene, så smid nogle ordentlige billeder op. Så slipper du for at vi skriver noget du ikke vil høre :)

Vil nu ikke sige jeg skifter balje ret tid, i forhold til visse andre herinde :T
For har snart haft salt i 2 år nu efter hånden :K


mit shallow reef. 224 ltr +170 ltr sump LUKKET NED.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=60292" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh Nikolaj
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
10
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: nano reef som bliver eyecandy

Indlæg af TOSTRA »

Jones skrev:Jeg har ingen skummer i mit 23 liter edge Tostra. Jeg har skifter vand en gang om ugen og nogle gange med to ugers mellemrum. Fodrer når jeg lyster. Det er ikke meget arbejde i min optik. Korallerne vokser bedre end de gjorde i mit gamle med en stor skummer.

Til trådstarter: du har tilsyneladende tænkt på det hele. Men der vil komme meget slam. Jeg har en Vortech mp10 i mit 23 liters akvarie og selv der opstår der slam.
Jeg har også kun 10 liter vand :GO


Besvar

Tilbage til "Akvarier 0 -> 100 Liter"