"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Åløkke Rev - Update 3/5-14

Forum for Akvarier 0 -> 100 Liter
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Åløkke Rev - Update 3/5-14

Indlæg af Wiinberg »

Ja nu er jeg efterhånden ved at nå så langt, at jeg godt kan lave en tråd om mit lille akvarie :) Der går dog noget tid endnu, inden der kommer vand og liv i baljen, men så er der så meget andet man kan gå og pusle med ;)

Akvariet
54 liter - 60x30x30 plus sump i samme størrelse der er placeret i skabet.

Teknik
Indtil videre har jeg købt:
- Tunze 9210 skummer
- Tunze Silence returpumpe
- Tunze Nanostream 6015 (Har kun købt en enkelt, da jeg stadig er i tvivl om hvorvidt den skal suppleres af endnu en 6015 eller en WP10)
- 125 GPD RO/DI anlæg
- 4x24 W T5 med ATI og Aqua Medic rør

Jeg er i dag netop blevet næsten færdig med min lampekasse, der består af en 130 mm bred ramme i sort akryl der er bukket så den passer rundt om akvariet, og med hul bagtil. Derefter er der limet lister på rammen, så den hviler på kanten af akvariet, og med ca. 20 mm overlap for at skjule vandstanden. Derudover er der limet lister på til at montere selve de 2 armaturer.

Billede

Til sidst skal jeg have monteret en sort akrylplade på toppen. Det var meningen den bare skulle hvile på armaturene, men da mine mål ikke har passet 110% :T , skal der liges rettes en smule, og så bliver den sandsynligvis limet i :)

I weekenden skal der bores huller i akvariet til 20 mm rørføring, og når min skummer ankommer i næste uge skal der måles ud til overløb og rummene i sumpen, så jeg kan få bestilt noget glas ;)

Levende

Indtil videre er planen at der skal et par Ocellaris i. Udover det går jeg og overvejer et par andre fisk, evt. enten en Svensker eller en Green Clown Goby, men der jo længe til endnu, så nu må vi se :) Forslag til et godt CUC modtages gerne ;)

Derudover vil jeg gerne have diverse Zoaer, noget LPS og evt. en musling, har endnu ikke lagt mig fast på noget endnu. Det må jeg tænkte mere over når jeg skal til at aquascape :) Jeg går og leger lidt med tanken om at køre uden bundlag, men det er heller ikke helt fastlagt endnu. Som i nok kan høre er der meget der ikke er helt styr på endnu :K

Billede

Billede

Det var alt for denne gang, jeg vil vende stærkt tilbage efter weekenden med en update ;)
Senest rettet af Wiinberg lør 3. maj 2014 21:12, rettet i alt 2 gange.


Akvarie begynder
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 301
Tilmeldt: søn 18. aug 2013 16:52
10
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2013

Re: Åløkke Rev - begyndelsen

Indlæg af Akvarie begynder »

Er det akvarie bordet som akvariet står på? Hvis jeg skal du nok være opmærksom på om det kan bule lidt, er det ikke bare så et for ikea?(:
skal ellers nok blive godt! fedt med det sorte plexi glas!


Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Åløkke Rev - begyndelsen

Indlæg af Wiinberg »

Det er nemlig det fra Ikea ;) Jeg har forstærket toppen, og sætter 2 ekstra ben på i midten, derudover kommer der 5 mm flamingo imellem bordet og akvariet ;)


Akvarie begynder
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 301
Tilmeldt: søn 18. aug 2013 16:52
10
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2013

Re: Åløkke Rev - begyndelsen

Indlæg af Akvarie begynder »

Godt så, så burde der ikke være nogle problemer, det er jo os trådsalt kun ca 50 kilo (; + sump


Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Åløkke Rev - begyndelsen

Indlæg af Wiinberg »

Ja jeg regner med at akvarie plus sump kommer til at udgøre maks 100 kg, så det burde fint kunne holde :) Men det måtte godt have været lidt højere, for der er satme ikke meget plads at rode på ved sumpen :D


Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Åløkke Rev - begyndelsen

Indlæg af AndersGS »

Når du kan få et tomt 54 L akvarium til at se så godt ud, ser jeg virkelig frem til billeder fra dit projekt !!


Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Åløkke Rev - begyndelsen

Indlæg af Wiinberg »

:beer:


Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Åløkke Rev - begyndelsen

Indlæg af jonas _sandager »

Ja. Det har bliver spændende at følge! :)
Og hurra for flere 54'ere :beer:


Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Åløkke Rev - begyndelsen

Indlæg af Wiinberg »

Så tog jeg mig alligevel lige sammen og fik boret de huller her til aften. Desværre løb maskinen tør for strøm, så jeg nåede kun 2.

Billede

Og med en 6015 i også. Så ligner det snart noget :)

Billede


Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Åløkke Rev - begyndelsen

Indlæg af Wiinberg »

Så skete der lidt igen. Jeg fik fat i det sidste glas til overløb, og så kom der en pakke fra Moby i dag, med døde sten :K Så det meste af eftermiddagen er gået med at lime overløb (fugemester bliver jeg sku aldrig), og forsøge mig med mit første bud på aquascaping.

Billede

Her er det hele set ovenfra. Jeg har forsøg at skære et hjørne i den ene sten, så det passede uden på mit overløb. Men af en eller anden grund, så har jeg savet helt hen i skoven, i forhold til hvad jeg havde tænkt :BA Men det skal nu nok komme til at fungere alligevel.

Billede

Forfra. Returen kan lige anes yderst til højre i billedet. Den er ført igennem glasset til overløbet, og skal sørge for at der ikke bliver stillestående vand i det forreste hjørne.

Billede

Det kommer til at skjule overløbet fint, samt at det lige akkurat skjuler det meste af den ene 6015.

Billede

Og det andet hjørne.

Billede

Og med lyset tændt. Umiddelbart fungerer det fint synes jeg.

Billede

Billede


Der bliver nok flyttet lidt rundt på det i løbet af ugen. Nu skal jeg lige kigge på det som det står, i en dags tid eller to og så se om der skal ændres noget i opstillingen. Der skulle jo gerne være fint plads til koraller :y Jeg har endnu ikke besluttet mig for om der skal være sandbund eller ej. Jeg overvejer kraftigt at få fat i så mange kalkalger som muligt og så pode bunden med dem, for at speede processen lidt op. Men nu må vi se :)


Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Åløkke Rev - begyndelsen

Indlæg af Wiinberg »

Forsøgte mig lige igen her til aften, synes faktisk det fungerer noget bedre nu. Dog skal der også være plads til at der kan ligge et par levende sten til at sætte gang i det hele.

Billede
Billede
Billede

Hvad siger i, ser det fornuftigt ud? :)


Akvarie begynder
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 301
Tilmeldt: søn 18. aug 2013 16:52
10
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2013

Re: Åløkke Rev - begyndelsen

Indlæg af Akvarie begynder »

Synes klart det er det sidste du har lavet som er pænest ;)! Ser godt ud!


Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Åløkke Rev - begyndelsen

Indlæg af Han$en »

Gør dig selv en tjeneste; Sørg for at have sideruderne fri så du kan rense ruderne over det hele. Det bil du blive glad for i længden!

Første bud på stensætning synes jeg bedst om, lige på nær den lille sten i forreste venstre hjørne der ligger midt i det hele.


Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Morten1990
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1128
Tilmeldt: tirs 8. jan 2013 23:16
11
Postnummer: 5690 Tommerup
Saltvand siden?: 2013

Re: Åløkke Rev - begyndelsen

Indlæg af Morten1990 »

Billed nr 2 er lige mig, undtaget alle de små sten foran :GO


Vh Morten
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Åløkke Rev - begyndelsen

Indlæg af Wiinberg »

Han$en skrev:Gør dig selv en tjeneste; Sørg for at have sideruderne fri så du kan rense ruderne over det hele. Det bil du blive glad for i længden!

Første bud på stensætning synes jeg bedst om, lige på nær den lille sten i forreste venstre hjørne der ligger midt i det hele.
Det med sideruderne var da lige glippet i farten, godt du mindede mig om det :GO


Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Åløkke Rev - begyndelsen

Indlæg af Wiinberg »

Så er der sket lidt igen. Overløbet er nu helt færdigt og sumpen er færdig, dog mangler jeg lige det sidste rørføring til returen. Overløb og bagside er malet, og jeg har flyttet lidt rundt på stensætningen igen. Derudover havde jeg vand i, i dag, for at tjekke om overløbet nu også var tæt. Det var det :GO

Jeg har bestilt aragonit 1-2mm, og BT SPS salt som skulle komme i starten af næste uge, så jeg kan få blandet noget saltvand :K

Billede

Sådan ser lampekassen ud indvendig, fix og færdig. Jeg havde lyset stående tændt en times tid i dag, og armaturene bliver godt nok varme. Jeg er virkelig spændt på om det kommer til at give problemer med at holde temperaturen nede i vandet. Dog er der åbent på bagsiden af kassen, så det kan være at det bliver aktuelt at smide en blæser eller to på, nu må vi se.

Billede

Billede

Sådan ser baggrunden ud. Teksturen er væsentlig kraftigere irl, men man burde kunne fornemme det på billedet. Det er blå akrylmaling, der er rullet på med en skumrulle. Jeg regner ikke med at der kommer de store vandsprøjt der, så det burde holde fint. Det giver i hvertfald en lækker effekt rent visuelt :)

Billede

Returen, der skulle gerne være et flow på omkring 500 l/t.

Billede

Den ene 6015 er gemt godt væk, det bliver i hvertfald ikke den der kommer til at ødelægge udsigten ;)

Billede

Og sådan ser det ud nu, klar til at få smidt et let lag sand i bunden :) Kom gerne med kommentarer hvis der er noget i undrer jer over, eller der er noget i mener jeg skal være opmærksom på :)


Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Åløkke Rev - begyndelsen

Indlæg af Wiinberg »

Så fik jeg brugt en 10 timers tid på at lave RO-vand. Tænkte at det godt kunne stå til mandag eller tirsdag med cirkulation, og så blande salt i når det kom med posten.
Det gav mig lidt af en lærestreg.
For det første havde jeg ikke ikke fået boret det 3 hul i glasset, så jeg havde ikke noget sikkerhedsrør (rigtige mænd tager ikke backup, de græder). Så vandstanden i overløbet stod og kørte op og ned, og det larmede som et vandfald.
For det andet havde jeg, af uvisse årsager, lavede den tanketorsk at føre returen igennem det ene hul i øverløbet, for det var jo smart med placeringen. Hehe, det var først bagefter jeg at det gik op for mig at jeg jo faktisk havde lavet et direkte dræn fra display og ned til sumpen, i tilfælde af strømsvigt :GO Nå men det skulle jo nok kunne klares med en kontraventil.
For det tredje, så havde jeg altså undervurderet begrebet overfladespænding i vand, da jeg beregnede højden på mit overløb. Hvilket resulterede i at overfladen balancerede perfekt på niveau med toppen af akvariet, når cirkulationen kørte for fuld skrald :GO

Hvad kan man så lære af det? Ja jeg var jo blevet advaret, men sørg for pokker at brug den tid det tager at dobbelttjekke ALT, og så lige tjek det én gang til! :T

Nå men nu har jeg tømt hele skidtet, hældt 75 liter fint RO-vand i kloakken (som om det ikke var nok, at jeg byttede om på slangerne da jeg skulle brygge den første portion, og dermed samlede en god spandfuld spildevand, mens mit RO-vand røg direkte ud i afløbet :G ), skåret overløbet op igen og bestilt nyt glas.

Nu starter jeg forfra, og denne gang må jeg lige hæve koncentrationen en smule. Men det er da ikke værre end at det bare er til at grine lidt over :T


Brugeravatar
Raavig
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 370
Tilmeldt: fre 17. jul 2009 23:53
14
Postnummer: 4690 Haslev
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Sjælland

Re: Åløkke Rev - begyndelsen

Indlæg af Raavig »

Fedt projekt!
Kan se du har lavet din kasse nøjagtig som jeg havde tænkt mig.
Så ved jeg jo hvem jeg skal spørge!

Og lækkert setup!


Mvh. Christian Raavig
________________
Skimz IBOX nano, 8-7-2014
Brugeravatar
Monica&Jacob
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1166
Tilmeldt: tirs 31. mar 2009 19:23
15
Postnummer: 9200 Aalborg SV
Saltvand siden?: 2009

Re: Åløkke Rev - begyndelsen

Indlæg af Monica&Jacob »

Bliver sq godt, glæder mig til og følge din tråd. elsker når ting er gennemtænkt og der lige bliver brugt de sidst 10% på det bliver ekstra lækkert.


Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Åløkke Rev - begyndelsen

Indlæg af Wiinberg »

jacobfisk skrev:Bliver sq godt, glæder mig til og følge din tråd. elsker når ting er gennemtænkt og der lige bliver brugt de sidst 10% på det bliver ekstra lækkert.
Tusind tak, det bliver forhåbentlig godt til sidst :)
Raavig skrev:Fedt projekt!
Kan se du har lavet din kasse nøjagtig som jeg havde tænkt mig.
Så ved jeg jo hvem jeg skal spørge!

Og lækkert setup!
Du spørger bare løs, så skal jeg se om jeg kan svare ;)


Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Åløkke Rev - begyndelsen

Indlæg af Wiinberg »

Så kom mit glas hjem, og der er blevet lavet nyt overløb, yes! :D

Desuden var jeg et smut forbi hellfish og hente et par rigtig lækre sten til at kickstarte systemet, det skal nok blive godt :) Og tak for salimeteret Silas, det skulle lige have 200ml ekstra salt. Det husker jeg når der en gang skal fragges i mit ;)

Billede
Billede
Billede

Så i weekenden skulle det hele måske kunne flyttes over i DT, og jeg glæder mig :y


Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Åløkke Rev - begyndelsen

Indlæg af Mic4700 »

:GO


Brugeravatar
Raavig
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 370
Tilmeldt: fre 17. jul 2009 23:53
14
Postnummer: 4690 Haslev
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Sjælland

Re: Åløkke Rev - begyndelsen

Indlæg af Raavig »

Lækkert!


Mvh. Christian Raavig
________________
Skimz IBOX nano, 8-7-2014
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Åløkke Rev - begyndelsen

Indlæg af Wiinberg »

IT'S ALIVE!! Eller næsten i hvertfald :)

Billede

Fik fyldt akvariet op i dag, og sat stenene op, det gav mig lidt udfordringer, ved ikke helt om jeg er tilfreds endnu. Er i gang med at lave det sidste saltvand så sumpen også kan blive fyldt, og så ryger der nogle sten derned også. Sand skulle gerne komme fredag, sammen med mine testsæt, samt et par bøjninger så jeg kan få sat returen ordentlig til.

Billede


Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Åløkke Rev - begyndelsen

Indlæg af Mic4700 »

Ser godt ud , jeg ville dog ikke fylde flere sten i der skal jo være plads til koraller kan vokse sig store og dine fisk kan svømme :GO


Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Åløkke Rev - begyndelsen

Indlæg af Wiinberg »

Der kommer heller ikke flere sten i DT, de sidste sten jeg har tilbage kommer i sumpen :) Muligvis ryger der en enkelt fra DT derned også, synes det er lige på grænsen til at blive for "fyldt". Ville gerne have flere niveauer til koraller, men det er sku lidt af en udfordring i sådan en lille balje :)


Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Åløkke Rev - begyndelsen

Indlæg af jonas _sandager »

Det bliver simpelthen RIGTIG fint, det der :)

Jeg tænkte på hvilke armaturer det er du har brugt i kassen?
Jeg går selv og pønser på at lave en kasse, så jeg kan få fisk, der ellers kan finde på at springe. Og så kunne min kone vist også godt tænke sig at lysshowet i stuen blev en anelse mindre ;)


Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Åløkke Rev - begyndelsen

Indlæg af Wiinberg »

Tak skal du have :D

Det er 2x T5 ballaster, hver med 2x24w rør. Jeg kunne se at der var en i Køb/Salg der har sådan to type ballaster til salg, rimelig billigt lige nu. Hans var vist endda med sunrise :) Selve armaturet er en akrylplade, hvor hele molevitten er monteret i.

Billede

Det fungerer rigtig fint indtil videre, jeg er dog spændt på hvordan det bliver i længden med varmen. Men man kan jo sagtens lave kassen med blæsere i :)


Micogmaj1
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 74
Tilmeldt: søn 5. jan 2014 10:38
10
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2008

Re: Åløkke Rev - begyndelsen

Indlæg af Micogmaj1 »

Hej , det er blevet er ret godt efterhånden.... Men du bliver nød til at fjerne de samlemuffer for de vil ruste med tid, tag nogle pressemuffer og noget krympeflex istedenfor det er meget bedre....


intet lige pt.......
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Åløkke Rev - begyndelsen

Indlæg af Wiinberg »

Micogmaj1 skrev:Hej , det er blevet er ret godt efterhånden.... Men du bliver nød til at fjerne de samlemuffer for de vil ruste med tid, tag nogle pressemuffer og noget krympeflex istedenfor det er meget bedre....
Se det har jeg overhovedet ikke tænkt over! Tak for tippet! :K


Besvar

Tilbage til "Akvarier 0 -> 100 Liter"