"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Åløkke Rev - Update 3/5-14

Forum for Akvarier 0 -> 100 Liter
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Åløkke Rev - begyndelsen

Indlæg af jonas _sandager »

Wiinberg skrev:Tak skal du have :D

Det er 2x T5 ballaster, hver med 2x24w rør. Jeg kunne se at der var en i Køb/Salg der har sådan to type ballaster til salg, rimelig billigt lige nu. Hans var vist endda med sunrise :) Selve armaturet er en akrylplade, hvor hele molevitten er monteret i.

Billede

Det fungerer rigtig fint indtil videre, jeg er dog spændt på hvordan det bliver i længden med varmen. Men man kan jo sagtens lave kassen med blæsere i :)
Nåh ja. Det har du da helt ret i. Det er vist bare én af dem jeg skal have fingre i, og så flytte mit LED med over.
Jeg tænkte egentlig om du havde købt en lampe og flået den for indmad, men det her er da meget nemmere ;) Jeg takker


Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Åløkke Rev - begyndelsen

Indlæg af Wiinberg »

Selve lampen kan jeg dog ikke tage æren for, den er købt brugt. Jeg har kun lavet kassen :)


Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Åløkke Rev - begyndelsen

Indlæg af Wiinberg »

Tænkte jeg lige ville prøve at lave en lille timelapse af hvad der muligvis skulle være en Clavularia Viridis.. Man kan tydeligt se hvordan den skyder flere steder, over ca. 25 minutter :)

[video][/video]


Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Åløkke Rev - Nu også med vand :)

Indlæg af Wiinberg »

En lille update af hvordan det ser ud nu. Sten sætningen er lavet om, og jeg synes at jeg er tilfreds nu. Jeg mangler bare lige bundlaget, når det en gang kommer. Clavulariaen klarer det overraskende godt, der er i hvertfald god polypudfoldelse og nogle af dem er begyndt at få farve. Brunalgerne er også for alvor begyndt at komme i dag, samt enkelte grønalger hist og her :)

Billede


Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Åløkke Rev - Nu også med vand :)

Indlæg af Wiinberg »

Det er nu dag 7 i indkøringen, og brunalgerne er rigtig begyndt at sætte sig. Er lidt i tvivl om der også er lidt cyano imellem, det virker næsten for brunt til at være cyano dog. Men hvis tempoet holder, så skulle indkøringen ikke tage så frygtelig lang tid. Regner med at tilføre noget CUC om små 3 ugers tid (lønningsdag ;) ) og så får det lov at stå en måned mere.

Jeg har dog et enkelt spørgsmål. Jeg skummer rigtig meget vådt og det ligner meget tynd te, skal luftskruen så ind eller ud?

Billede
Billede
Billede


Brugeravatar
Preben
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 438
Tilmeldt: fre 30. aug 2013 14:55
10
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2013

Re: Åløkke Rev - Nu også med vand :)

Indlæg af Preben »

Hej wiinberg
Er du ikke bange for varme fra de ballaster sænker rørenes levetid. Min erfaring siger at ballaster bliver meget varme
Mvh Preben


Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Åløkke Rev - Nu også med vand :)

Indlæg af Wiinberg »

Hej Preben. Varmen har faktisk været min største bekymring, så det er et rigtig godt spørgsmål. De bliver nemlig ret varme, så noget må de påvirke levetiden. Og noget andet er, at lige nu, så sørger lampen for at holde vandet på 25 grader, så det vil nok også give et problem til sommer, hvis der bliver alt for varmt i rummet. Enten bliver løsningen at jeg smider en eller to blæsere i lampekassen, eller også finder jeg noget andet lys.
Jeg regner med at skulle flytte i løbet af 2014, og der har jeg lovet mig selv en større balje, så der bliver der fundet noget andet lys uanset, så levetiden på rørene er jeg ikke så bekymret for endnu :)


Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Åløkke Rev - Nu også med vand :)

Indlæg af Wiinberg »

Dag 10 i indkøringen, og der er godt gang i de grønne alger. De brune er så småt begyndt at være på retur, og der er heller ikke nær så mange bobler rundt omkring på stenene. Det er ved at være rigtig spændene at kigge i akvariet efter lyset er slukket, det vrimler jo med liv. Indtil videre har jeg talt 2 slangestjerner, og ihvertfald 4-6 orme i varierende størrelser. Min Clavularia breder sig også, på trods af de noget ringe forhold den har haft indtil videre, så konklusionen må være at den enten skal flyttes, eller beskæres kraftigt, da det ser ud til at den kan vokse rigtig hurtigt :)

Billede


Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 25. okt 2010 22:07
13
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Re: Åløkke Rev - Nu også med vand :)

Indlæg af Kewin »

Ser godt ud!
Ja Clavularia er en hidsig fætter hvad det angår!
Hvad er planen for den store sten der dækker overløbet - Skal den dækkes i koraller eller forblive en sten? Tænker på om du ikke vil få et stort skyggeområde under stenen hvis den bliver dækket i koraller?


/Kewin - 160L
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Åløkke Rev - Nu også med vand :)

Indlæg af Wiinberg »

Kewin skrev:Ser godt ud!
Ja Clavularia er en hidsig fætter hvad det angår!
Hvad er planen for den store sten der dækker overløbet - Skal den dækkes i koraller eller forblive en sten? Tænker på om du ikke vil få et stort skyggeområde under stenen hvis den bliver dækket i koraller?
Jeg tænker lidt at det bliver et Mount Zoa ;) Stenen har form ligesom en bjergside, så der skal en hel del udhæng til før at det giver skygger i bunden :)


Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Åløkke Rev - Nu også med vand :)

Indlæg af Wiinberg »

Det er nu dag 24 i indkøringen, og alt ser fint og normalt ud. Eller det tænker jeg i hvertfald det gør, jeg har jo ikke forstand på det :T Jeg har fået fyldt sand i, efter jeg var sikker på at brunalgerne var væk, så jeg slap for grimme diatomer på sandbunden. Ved samme ombæring, forsøgte jeg at plukke nogle af grønalgerne, men det er da skide svært når de ikke er større, og de sidder jo fast som ukrudt :G
Nå men det har nok resulteret i et spike af et eller andet, for det ser ud som om at de grønne alger fik en ny opblomstring, så nu holder jeg bare nallerne fra akvariet til de er væk!

Billede

Billede

Jeg har måtte slukke for den ene 6015, da sandet vandrede en del, så den forbliver slukket indtil det har sat sig ordenligt. Det er Aragonit 1-2mm fra DeepOcean, rigtig flot sand :)
Sammen med sandet fik jeg også de første testsæt, mangler bare lige PO4. Det bliver nok Hanna eller Gilbers, nu må vi se.

Billede

Som det ser ud nu, så er mine værdier:

Salt: 1.026
Temp.: 25
Kh: 8,3
pH: 8,0
NO2: 0
NO3: 0

Siden jeg fik testsættene har jeg ikke kunne måle nitrit eller nitrat på noget tidspunkt, så jeg må jo næsten være i slutfasen af kredsløbet tænker :)

Ellers er det eneste der er sket, at jeg har fundet en lille bitte snegl på glasset i sumpen, med hus. Må se hvad den bliver til, når den er vokset lidt til. Lige nu kan den næsten ligne hvad som helst. Og den ene af slangestjernerne har tilsyneladende valgt at bebo en af de hvide døde sten, så det er jo bare positivt :)


Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Åløkke Rev - Nu også med vand :)

Indlæg af Wiinberg »

I morgen har akvariet kørt i 2 måneder, og nu er de grønne alger ved at være på retur. Men da jeg synes at jeg lige havde lidt tid til overs, besluttede jeg mig for at lave en algestøvsuger, efter den guide pasex smed op for noget tid siden :) Lækkert stykke værktøj, der sagtens kan bruges til alm. støvsugning af sumpen f.eks.

Billede
Billede

Billede

Oprindeligt skulle jeg jo have tilført cleanup crew allerede, og jeg havde også noget DIY LED i støbeskeen, men så skete der det at min kæreste og jeg fik tilbudt ny lejlighed. Så nu orker jeg ikke rigtig at gøre mere ved det, før efter vi er flyttet.

Billede

Min clavularia finder sig i lidt af hvert, og stråler stadig mere og mere.

Billede

Nå men eftersom det hele skal flyttes om en måneds tid eller to, så har jeg besluttet mig for at udvide lidt. Ikke meget, men lidt har også ret. Om dette her så bliver lukket helt ned, har jeg ikke bestemt mig for endnu, det skal der nok også lige indhentes tilladelse til på hjemmefronten ;)

Billede

Akvariet bliver 90 lang, 40 dyb, og 30 høj = 108 liter. Det er hvad mit møbel tillader, og jeg synes det er nogle fede mål.

Billede

Billede

Overløbet bliver et Saavy Reef Ghost inspireret DIY. 2 huller til 20mm genemføring og en lille overløbsboks inde i baljen, der kun er 65mm høj og 20mm tyk, samt 270mm lang. Dertil kommer der så en lidt større udvendig kasse på bagsiden, med hovedrør og sikkerhedsrør.
Returen bliver lavet med et stykke U-bukket klar 25mm akrylrør, der føres over bagkanten. Grunden til dette er at da de to huller til overløb er så tæt på kanten, vil jeg ikke risikere at svække glasset med et hul mere. Det bliver også lavet sådan under overfladen, at returen kan hjælpe til med cirkulationen i den ende.

Disse valg er hovedsageligt truffet med det æstetiske i tankerne. Et shallow reef, der er så rent og simpelt som muligt. Akvariet kommer til at stå med åben top og lampe hængende fra loftet, så der skal være så lidt overflødigt der kan ses som muligt.

Nå, det var så lidt for denne gang. Jeg opretter nok en tråd til det nye, når den tid kommer :)


Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Åløkke Rev - Update 3/5-14

Indlæg af Wiinberg »

Det bliver godt det her! :y

Billede


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Åløkke Rev - Update 3/5-14

Indlæg af Anders månsson »

det ser lovende ud!
hvilket setup går du efter med det lys må det næsten være koraller?


Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Åløkke Rev - Update 3/5-14

Indlæg af Wiinberg »

Det bliver hovedsageligt SPS, men også en del LPS.. Jeg har to lamper, og da jeg ikke kan variere så meget i højden, så tænker jeg at de lidt mindre lyskrævende koraller kan stå i den ene side, hvor jeg så skruer lidt ned for den lampe der hænger der. Men nu må vi se, i hvertfald tænker jeg at min aquascape bliver lidt ala et lille bjerg i den ene side, og så flere små øer, evt. noget lagune inspireret.. :)

Og så synes jeg fordelen var, at med de kraftige lamper er der plads til at udvide baljen i fremtiden, uden at skulle have den helt store tegnedreng frem igen ;)


Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Åløkke Rev - Update 3/5-14

Indlæg af Wiinberg »

Blev nødt til lige at hænge den ene af lamperne over baljen, det ser skide godt ud :GO

Billede
Billede


Akvarie begynder
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 301
Tilmeldt: søn 18. aug 2013 16:52
10
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2013

Re: Åløkke Rev - Update 3/5-14

Indlæg af Akvarie begynder »

håber du bliver glad for lamperne!


Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Åløkke Rev - Update 3/5-14

Indlæg af Wiinberg »

Jeg er vild med dem ;)


Dan-P
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1006
Tilmeldt: søn 8. feb 2009 18:15
15
Postnummer: 5000 Odense C

Re: Åløkke Rev - Update 3/5-14

Indlæg af Dan-P »

Hvad er det for nogle lamper ?


Mit 430L mix reef.

viewtopic.php?f=93&t=59133
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Åløkke Rev - Update 3/5-14

Indlæg af Wiinberg »

Det er Kessil A350W :-)


Besvar

Tilbage til "Akvarier 0 -> 100 Liter"