"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Tostra's 10 liters DIY Pico

Forum for Akvarier 0 -> 100 Liter
Theis
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 215
Tilmeldt: ons 22. feb 2012 11:52
12
Postnummer: 2765 Smørum
Saltvand siden?: 2012

Re: Tostra's 10 liters DIY Pico

Indlæg af Theis »

Er det til dit 10 eller 90 liters? :)


Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
10
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: Tostra's 10 liters DIY Pico

Indlæg af TOSTRA »

Det er til 10 literen :wink:
Men jeg har også købt PVC, så jeg kan få sump og en ordentlig skummer på mit 90 liters. Så har jeg vel "kun" brugt 2425,- hvis man trækker det fra...

Det bliver altså ultrafedt at få koraller i igen!
Jeg glæder mig til endelig at få en blå Acropora :)


Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
10
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: Tostra's 10 liters DIY Pico

Indlæg af TOSTRA »

Jeg er begyndt at overveje det med ATS'en...
Jeg læste lige lidt rundt om på nettet i dag, og det ser ud til, at de fleste har mest held med skummer. Den tager vist bare mere skidt, ikke? Den tager det jo før det bliver nedbrudt, hvor en ATS først kan hive det ud af vandet, når det er blevet til næring.
Men jeg tænker, at det vel er meget godt? Så har korallerne en chance for at bruge næringen, før den er væk.
Noget andet jeg tænkte på er, at jeg jo kun kommer til at have koraller og måske et par rejer. Jeg tror aldrig jeg finder en fisk der er så lille, at jeg vil være bekendt at putte den i et 10 liters akvarie...
Så der kommer vel ikke til at være så meget skidt? Jeg kommer næsten kun til at fodre med levende phytoplankton, som så kan blive spist af zooplankton og SPS.
Så næringskilderne bliver vel:
Afføring fra rejer og koraller(det er vel ikke ret meget, vel?)
En lille smule koralfoder en gang imellem.
Død plankton.
Og døde koraller, hvis jeg er uheldig.

Så jeg tænker. at der vel ikke er brug for at tage så meget næring ud af vandet? Jeg vil gerne have flotte SPS, men i min verden er det ikke ensbetydende med at polere vandet for næring.
Og så tager en skummer vel også nogle mineraler, gør den ikke?

Hvad ville i gøre?
ATS'en sidder allerede i akvariet, men skal jeg også gå ud og investere i en skummer?


Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: Tostra's 10 liters DIY Pico

Indlæg af hellfish »

Stabile vandværdier......

Det tror jeg bliver din største udfordring med flotte sps'er

Ved 10 l ville jeg bare skifte vand hver uge


Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
10
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: Tostra's 10 liters DIY Pico

Indlæg af TOSTRA »

Jeg vil gerne have mulighed for at tage på ferie, så jeg havde tænkt mig at skifte vand en gang om måneden i stedet...


Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Tostra's 10 liters DIY Pico

Indlæg af AndersGS »

Phytoplankton i et 10 L lyder som en næringsbombe.

Glæder mig til at se din kalkreaktor.


Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
10
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: Tostra's 10 liters DIY Pico

Indlæg af TOSTRA »

Ja det blev jo bare en kedelig købe-en...
Jeg har købt mig en ViaAqua AcroCal AC10. Den har fået rigtig dårlige anmeldelser, og de fleste er vist utætte i gevindet, men den var meget billig, så jeg kan nok leve med at skulle lave mig en ny o-ring til den.

Mht. phytoplankton, så bliver det meget lidt. Jeg har købt en doseringspumpe, der vistnok kan dosere helt ned til 1 ml en gang om ugen, så det går nok :-)


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Tostra's 10 liters DIY Pico

Indlæg af ole kekkonen »

TOSTRA skrev:Jeg er begyndt at overveje det med ATS'en...
ats og skummer er begge en god sikkerhed at have
TOSTRA skrev: Jeg læste lige lidt rundt om på nettet i dag, og det ser ud til, at de fleste har mest held med skummer. Den tager vist bare mere skidt, ikke?
definer skidt?en skummer betyder man skal fodre meget mere.
TOSTRA skrev:Den tager det jo før det bliver nedbrudt, hvor en ATS først kan hive det ud af vandet, når det er blevet til næring.
vel i teorien tar skummeren det men :)ats hiver ikke noget ud af vandet det gør du :P
TOSTRA skrev:Så har korallerne en chance for at bruge næringen, før den er væk.
næringen er der alt forbliver i systemet inden det bliver eksporteret ud
TOSTRA skrev: Så der kommer vel ikke til at være så meget skidt?
det man kalder for "skidt" er mad for dyrene,læs op detrivore og coral coprophagia
TOSTRA skrev: Afføring fra rejer og koraller(det er vel ikke ret meget, vel?)
vel he he :P lidt detritus skal du regne med,afføringen kommer helt an på hvor meget koraller slimer og rejer skifter ham.
TOSTRA skrev:Så jeg tænker. at der vel ikke er brug for at tage så meget næring ud af vandet?
nopp :biggrin: men sørg for det hele spiller :)
TOSTRA skrev:
Og så tager en skummer vel også nogle mineraler, gør den ikke?
vel,jo :biggrin: nok mest kalken der forsvinder den vejen
TOSTRA skrev: Jeg vil gerne have flotte SPS, men i min verden er det ikke ensbetydende med at polere vandet for næring.
du vil ha foder i vandet men ikke opløst næring
TOSTRA skrev: Hvad ville i gøre?
ATS'en sidder allerede i akvariet, men skal jeg også gå ud og investere i en skummer?
jeg ville prøve det,men som sagt sørg for det hele spiller og gå langsomt tilværks.
selvom det er ikke måden at gøre det på er det en god måde IMO


Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
10
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: Tostra's 10 liters DIY Pico

Indlæg af TOSTRA »

Ok det er en svær post at svare på... Men nu prøver jeg :-)
Når jeg siger, at ATSen "hiver næring ud af vandet" eller hvad jeg nu skrev, så mener jeg at binde næringen, så jeg selv kan fjerne det.
Og nej, jeg vil meget gerne både have næring og foder i vandet. Det er dyr, vi har med at gøre, og dyr skal fodres. Det er i hvert fald min overbevisning.
Det er fint nok at have helt næringsfattige akvarier, og det ser jo også flot ud, men jeg tror ikke på, at korallerne trives.

Jeg tror, at jeg starter med at køre uden skummer, og så må jeg finde ud af noget med en meget lille en, hvis det ikke går efter planen.


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Tostra's 10 liters DIY Pico

Indlæg af ole kekkonen »

TOSTRA skrev: Når jeg siger, at ATSen "hiver næring ud af vandet" eller hvad jeg nu skrev, så mener jeg at binde næringen, så jeg selv kan fjerne det.
præcis :biggrin:næringen bliver optaget i mange former.turf alger,makro alger,plankton,bentisk flora og fauna,bakterier,koraller og svampe osv.......er man på barbund med at par flade sten er det nok ikke vejen frem IMO
TOSTRA skrev: Og nej, jeg vil meget gerne både have næring og foder i vandet. Det er dyr, vi har med at gøre, og dyr skal fodres. Det er i hvert fald min overbevisning.
helt enig
TOSTRA skrev: Det er fint nok at have helt næringsfattige akvarier, og det ser jo også flot ud, men jeg tror ikke på, at korallerne trives.
de på sulte grænsen jo,genrelt man nedsætter temperaturen og hele metabolismen så korallerne er længer tid om at dø,i et opvarmet akvarie kan en koral blive hvid på en dag
TOSTRA skrev: Jeg tror, at jeg starter med at køre uden skummer, og så må jeg finde ud af noget med en meget lille en, hvis det ikke går efter planen.
det er bedre at starte op uden end at skal til at tilvænne et kørende system.men skummeren er en sikkerhed,det er en ats også :hehe: :happy:


Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
10
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: Tostra's 10 liters DIY Pico

Indlæg af TOSTRA »

Når jeg nu skal have sat reaktoren til, så skal den jo helst ikke give alt for meget Ca, Mg og KH til akvariet.
Derfor tænkte jeg, om man kunne lade pHen ligge højt? vil mediet opløse sig?
Jeg tænker, at jeg vil bruge ARM, som så vidt jeg har læst skal have en pH på omkring 6,7. Ville det opløse sig, hvis jeg gik helt op til 7,0-7,1? Så kunne jeg nemlig have et rimeligt flow igennem den, og controlleren ville være mere præcis, fordi at vandet hurtigere bliver udskiftetved sensoren(jeg bliver nødt til at have den i en lille vandpyt ved siden af reaktoren).
Og så er jeg også lidt bekymret for, om der kommer for meget Ca, Mg og KH i vandet ved 6,7, fordi at mediet står og opløser sig, men kun en lille del af vandet kommer over i akvariet?


Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Tostra's 10 liters DIY Pico

Indlæg af dyne »

Ligger du ik billede op af det lille setup du vil proppe på din lille tank


180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
10
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: Tostra's 10 liters DIY Pico

Indlæg af TOSTRA »

Det eneste der er kommet er CO2 flasken og PVC'en.
Alt det i udlandet kommer først lidt senere, så jeg har ikke noget at tage billeder af endnu :-)


Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
10
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: Tostra's 10 liters DIY Pico

Indlæg af TOSTRA »

Reaktoren og glasboret kom idag, og jeg kan hente tingene fra fishstreet i postboksene i morgen :-)
Det kommer et billede i morgen.


Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
10
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: Tostra's 10 liters DIY Pico

Indlæg af TOSTRA »

Det var sidst i oktober.
To små drenge havde været i byen med deres forældre lige siden de havde fået fri fra skole, for man kunne jo tydeligt se i reklamerne, at nu var det ved at være sidste chance for at købe julegaver.
De var godt trætte, og de glædede sig til at lægge sig deres varme, bløde senge.
De de kom hjem, blev de indenfor mødt af deres storebror, som ikke havde gedet at tage med på indkøbstur.
Han stod og ventede på dem, klædt ud som et spøgelse og med en eller anden hullet mælkekarton i sin ene hånd.
De to små drenge havde helt glemt, at det var halloween! De var altid ude at tigge slik, men i dag var de faktisk lidt for trætte.
Det var ved at blive for mørkt, og det småregnede. Men deres storebror havde forudset den forhindring. Han var lidt for gammel til at gå sådan rundt, men hvis han havde de to små med, kunne han godt tillade sig det.
Han var rigtig smart, så han spurgte: "Er i da bange for mørket?"
Det kunne de to små drenge jo ikke svare ja til, så de trak, trods udmattelse og lokkende senge, et lagen over hovedet og gik med deres bror ud i natten.

Der var mørkt, når man gik rundt udenfor, for de fleste lygter var blevet sprunget af storebroren og hans venner.
Der var ikke meget bedre ved husene, for folk gjorde sig meget umage med at lade, som om de ikke var hjemme.
Men så kom de endelig til et hus, hvor et skarpt lys brændte i haven. Det var blåligt, og noget bevægede sig i keglen.
Pludselig lød et højt, skingert skrig. Drengene fór sammen og glemte næsten, at de ikke var bange.
"S... Skal v-vi ikke finde et a-andet hus?" spurgte den mindste.
Men draget mod lyset og tanken om slik vandrede de to andre alligevel forsigtigt hen mod huset, så han fulgte med. Han ville ikke stå alene i mørket.
Men hvad skulle de gøre? Skulle de banke på, når der nu stod en i haven, eller skulle de forstyrre ham for at spørge om slik?
Det viste sig helt overflødigt at overveje det, for da de kom hen til døren, vendte skikkelsen sig langsomt, og dér, badet i det mystiske, kolde lys og med et ondsindet græskar ved sin side, så de et højt, ranglet væsen med store, glinsende røde øjne uden pupiller og en stor, grumt udseende boremaskine i hånden.
Der var ingen tvivl.
Det var en sløv teenager med laserbriller, der stod og borede i sit lille 10 liters akvarie, fordi at han langt om længe havde fået taget sig sammen.
foto 4.PNG

Ja, og så er det vist også slut med det fis, ikke?
Jeg fik endelig gjort noget! Hurra :)
Her er lige et par billeder af "forsøgsopstillingen" og resultatet:
foto 1.JPG
foto 3.JPG
Lige nu står den sidste rørføring og tørrer i akvariet, og så får jeg sat pumpen til en af dagene.
Det kan vist godt blive meget fint, tror jeg :-)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Tostra's 10 liters DIY Pico

Indlæg af Jones »

Hvad sker der så med den sløve teenagers akvarie? Synes at det er et sjovt projekt at følge. Jeg har selv besluttet at fortsætte med mit nano, for jeg kan godt lide de udfordringer det giver. Og så kan alt gøres for dødelige penge.


o_O
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
10
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: Tostra's 10 liters DIY Pico

Indlæg af TOSTRA »

Der gik værelsesomrokering i den, og så fik det lov til bare at stå. Uden strøm til, for der var jo alligevel ikke noget i. Det var dumt...
Jeg tømte det i går, fordi at den sjat vand, der var tilbage lugtede råddent.
Nu er jeg så på udkig efter meget små levende sten, så jeg kan få det op igen.
Det er selvfølgelig ærgeligt, men jeg havde alligevel overvejet at købe nye sten, så det gør ikke så meget.

Jeg ved ikke, om jeg lige laver lampen, før jeg starter det op, men jeg regner med, at der sker noget nyt en af de næste dage :-)


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Tostra's 10 liters DIY Pico

Indlæg af Jones »

vi venter spændt


o_O
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
10
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: Tostra's 10 liters DIY Pico

Indlæg af TOSTRA »

Også mig!
Nogen der kender et godt sted omkring Hillerød at købe små sten med mange placeringsmuligheder?


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Tostra's 10 liters DIY Pico

Indlæg af Jones »

Køb en enkelt levende sten og slå den istykker.


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Tostra's 10 liters DIY Pico

Indlæg af Jones »

Update tid :)


o_O
Besvar

Tilbage til "Akvarier 0 -> 100 Liter"