"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Første spadestik til lille pyt (Update)

Forum for Akvarier 0 -> 100 Liter
Besvar
Brugeravatar
DKMcSalt
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 169
Tilmeldt: tirs 16. nov 2010 00:32
13
Postnummer: 2720 Vanløse
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Vanløse

Første spadestik til lille pyt (Update)

Indlæg af DKMcSalt »

Lidt om mig

Jeg hedder Claus, bosat i Vanløse, alder 50+, har en søn på 11, arbejder i IT branchen.
Jeg har været her tidligere, men lukkede ned da eks'n og jeg valgt at gå hver til sit. Bor i dag på 58kvm med min søn, så pladsen er trang :y
Efter et par måneder, måtte jeg erkende, at jeg ikke kan undvære lidt vand i stuen :) har haft ferskvand i 25 år og saltvand i 1½ år. Så som tankerne begyndte at forme sig, måtte jeg jo tage hensyn til den plads jeg/vi har at bo på. Valgt er derfor gået på et Aqua Medic Blenny Advanced med Sunrise controller.


Pytten

Indkøbt - bestilt:
11 kg. LS
Aqua Medic Blenny Advanced (ca. 75l) med Sunrise controller.
Når jeg har fået akvariet, er tanken at beklæde bagsiden med knuste LS, der skal monteres bølge brydere, lyskasse kommer efterfølgende.
Bord bliver bygget i løbet af de næste dage.
Vortech MP10.
Tunze Nano Osomolator.
Div. korallim, foder osv fra en her på SF


Kommende beboere

2 Klovne
En reje
Diverse blødkoraler
Resten kommer hen ad vejen


Handling

Da jeg var ved at arrangere lidt aquascaping, fandt jeg pludselig flg. på mit bord, må være omkommet da stenene havde liget nogle dage på mit spisebord
DSCN0590.JPG
Bordet begynder at ligne noget... akvarie skulle komme onsdag - torsdag, vi må se, tror ikke jeg har bordet klar alligevel, det skal slibes og have mat lak, bagbeklædning og låge...
DSCN0600.JPG
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


75L. Aqua Medic Blenny Advanced, skummer opdateret til Tunze 9001, returpumpe erstattet af Tunse 6025, Tunze osomolator, Jebao RW-4
Afviklet:
125l Nano, 150W HQI, 2 X 15W T8, Tunze DOC 9010, Tunze Nano Stream 6025, Tunze returpumpe, Tunze Osomolator
Brugeravatar
DKMcSalt
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 169
Tilmeldt: tirs 16. nov 2010 00:32
13
Postnummer: 2720 Vanløse
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Vanløse

Update af første spadestik til lille pyt

Indlæg af DKMcSalt »

Tid til update, akvariet har stået og kørt siden marts (venter stadig på et alge boom)
Her er lidt billeder fra opstarten, er lige ved at støve nogle flere frem, samt tage lidt nye.

Havde et major boom af cyano, skruede ned for lyset og så døde de. Kan have været varme, lys eller pumpe der blev skiftet. Den medfølgende larmede for meget, så satte en Tunze 6025 i, langt bedre flow og støjsvag.
Ud over dette, har jeg erstattet den medfølgende skummer med en Tunze 9001, er ved at køre ind, men ser lovende ud.

Ændring-forbedring: UPS Glemte at beslaget til lampen ikke var godt nok, plastik bolte :BA skar nyt gevind og købte nogle 12mm rustfri bolt, så den sidder der bare.

Efter en aktiv sommer med sejlbåd og hvor jeg bare har ventet på at det begynder at ligne noget, begynder det faktisk at ligne noget :T Flere billeder følger
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af DKMcSalt tirs 9. sep 2014 14:44, rettet i alt 1 gang.


75L. Aqua Medic Blenny Advanced, skummer opdateret til Tunze 9001, returpumpe erstattet af Tunse 6025, Tunze osomolator, Jebao RW-4
Afviklet:
125l Nano, 150W HQI, 2 X 15W T8, Tunze DOC 9010, Tunze Nano Stream 6025, Tunze returpumpe, Tunze Osomolator
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Første spadestik til lille pyt (Update)

Indlæg af Jones »

Det ser virkelig fint ud. Det skal nok blive rigtig flot.


o_O
Brugeravatar
aamann
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 358
Tilmeldt: ons 16. sep 2009 20:16
14
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2010

Re: Første spadestik til lille pyt (Update)

Indlæg af aamann »

Det ser godt ud. Hvad har du brugt til at lime stenene på baggrunden far med?


Brugeravatar
DKMcSalt
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 169
Tilmeldt: tirs 16. nov 2010 00:32
13
Postnummer: 2720 Vanløse
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Vanløse

Re: Første spadestik til lille pyt (Update)

Indlæg af DKMcSalt »

aamann skrev:Det ser godt ud. Hvad har du brugt til at lime stenene på baggrunden far med?
PU Lim fra Harald Skrald og så en forstøver med vand, det får limen til at hæve op, baggrunden er af accryl så den fik en gang grov sandpapir først.
Bagefter fandt ud af jeg kunne købe det færdigt hos DecOcean, men så er men den erfaring klogere, men hjemme gjort er godt gjort, nogen gange :sneaky2:


75L. Aqua Medic Blenny Advanced, skummer opdateret til Tunze 9001, returpumpe erstattet af Tunse 6025, Tunze osomolator, Jebao RW-4
Afviklet:
125l Nano, 150W HQI, 2 X 15W T8, Tunze DOC 9010, Tunze Nano Stream 6025, Tunze returpumpe, Tunze Osomolator
Brugeravatar
DKMcSalt
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 169
Tilmeldt: tirs 16. nov 2010 00:32
13
Postnummer: 2720 Vanløse
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Vanløse

Den lille pyt (Update) bliver omdøbt til Waterless Reef

Indlæg af DKMcSalt »

Jeg har valgt at døbe pytten om til Waterless Reef :beer: bor i Vanløse og størrelsen siger vel resten :)

Her er så lidt opdaterede billeder, efter mit cyano udbrud, var skiven lige ved at dø, den har været der siden jeg startede det op i Marts. Den er kommet sig og vokser.
De øvrige er kommet til inden for de sidste uger. Alt ser ud til at trives, så det er ved at være tid til at tage nogle vand test :)

Rejen har jeg givet et lille stykke reje en gang om ugen eller to, ellers der den ud til at leve at det der er i akvariet, små krible krable reje lignende kryb der er. Skal sådan en fætter ellers fodres...
Og hvad med de få koraller der er, lever de af fotosyntese alene, eller bør jeg tilsætte et og andet..., ved godt jeg lige skal have målt værdier først

Jeg venter stadig på et alge boom, men det ser ikke sådan ud lige i øjeblikket, kan man risikere slet ikke at se noget alge boom, stenene var ls, men lå et par måneder på gulvet osv, så det var ds da de røg i. Jeg ser kun lidt grønne og bruge slim alger. Har haft et par sten til at pode med og det satte gang i krible krable :y

På billede 7 (DSCN1159) der er et par boble alger på højre side af stenen, bør jeg arkivere den, eller kan jeg tage den op i forbindelse med vandskift og så få dem suget af...

Ok, ved godt der var mange spørgsmål i samme opslag :hehe:
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


75L. Aqua Medic Blenny Advanced, skummer opdateret til Tunze 9001, returpumpe erstattet af Tunse 6025, Tunze osomolator, Jebao RW-4
Afviklet:
125l Nano, 150W HQI, 2 X 15W T8, Tunze DOC 9010, Tunze Nano Stream 6025, Tunze returpumpe, Tunze Osomolator
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
10
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: Første spadestik til lille pyt (Update)

Indlæg af TOSTRA »

Jeg vil tro, at det irgrønne er lidt væv, der stadig var i live på den Porites, stenen stammer fra.
Om det så bliver irgrønt fordi at den har det godt eller fordi at den er ved at dø ved jeg ikke...
Super fed koral, jeg vil håbe for dig, at den breder sig til resten af stenen :-)
Den, du beder om ID på er en Clavularia.

Super fedt akvarie, du har dér. Jeg ville nok have lavet stensætningen lidt højere, men det ser godt ud, og jeg tror at den giver mange muligheder.


Brugeravatar
DKMcSalt
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 169
Tilmeldt: tirs 16. nov 2010 00:32
13
Postnummer: 2720 Vanløse
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Vanløse

Re: Første spadestik til lille pyt (Update)

Indlæg af DKMcSalt »

TOSTRA skrev:Jeg vil tro, at det irgrønne er lidt væv, der stadig var i live på den Porites, stenen stammer fra.
Om det så bliver irgrønt fordi at den har det godt eller fordi at den er ved at dø ved jeg ikke...
Det må være liv :biggrin: der var ingen farve ud over det lilla da jeg fik den hjem, var noget jeg fik øje på for en uges tid siden, det breder sig hastigt. Når jeg kigger i forstørrelsesglas er der tydeligt liv.
TOSTRA skrev:Den, du beder om ID på er en Clavularia.

Super fedt akvarie, du har dér. Jeg ville nok have lavet stensætningen lidt højere, men det ser godt ud, og jeg tror at den giver mange muligheder.
Tak for feedback, tanken var at der skulle være lidt plads i toppen til en koral, og så skal der lige være plads til vandskift, der er ingen sump, det hele er i bagvæggen, så når jeg hiver en 6 - 8 liter af, så mangler der lige 5 - 6 cm vand i toppen


75L. Aqua Medic Blenny Advanced, skummer opdateret til Tunze 9001, returpumpe erstattet af Tunse 6025, Tunze osomolator, Jebao RW-4
Afviklet:
125l Nano, 150W HQI, 2 X 15W T8, Tunze DOC 9010, Tunze Nano Stream 6025, Tunze returpumpe, Tunze Osomolator
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
10
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: Første spadestik til lille pyt (Update)

Indlæg af TOSTRA »

Nåh, mange koraller står tørt i timevis i naturen, så det skal du nu ikke være så bange for.
Jeg tømmer ofte halvdelen af vandet ud af mit lille nano, når jeg skifter vand, og det sker der ikke noget ved.
Men som sagt: Super akvarie! :-)


Besvar

Tilbage til "Akvarier 0 -> 100 Liter"