"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Toni's 24 liter PederP Custom :) genoplivet 2015

Forum for Akvarier 0 -> 100 Liter
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
11
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Toni's 24 liter PederP Custom :) genoplivet 2015

Indlæg af toni »

Så har jeg fået et fantastisk smukt akvarium fra Mikkel.

Det er et custom PederP, han har lavet til sig selv, som Mikkel bare mente jeg måtte have :)

Akvariumet DT er 29 cm * 29 cm * 29 cm, i alt 24 liter. Det er sump bagved på ca 15 liter

Teknik:

Red sea skimmer airlift 60
Eheim luftpumpe
Hydor koralia Nano pumpe
Juwel varmelegeme 100 watt
Zetlight Nano

Opstart 01.12.13

Har lavet 3 små nanosøjler som skal fyldes med sps'er, lps'er og andet guf når tiden er inde. Det bliver så feedt :)

Må sige jeg er på bar bakke når det gælder at tænke småt, så dette bliver udfordring i sig selv. :wink: Lige nu kører det fint, helt lydløst. Håber bare det kan klare indkørsel indtil videre med min fine ledlampe fra Ikea til jeg får fat på en anden lampe. :beer:

Håber i kan lide det :)
20131202_211753.jpg
Hvis undrer jer over hvorfor der er en stor sten i mellem søjlerne, så er det fordi den poder dem.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af toni fre 18. sep 2015 17:13, rettet i alt 3 gange.


Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Toni's 24 liter PederP Custom :)

Indlæg af PederP »

Super fedt at se det oppe at køre igen :)
Fine søjler!

Her er et billede af hvordan lampen oprindeligt var lavet.
Billede


Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
11
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Toni's 24 liter PederP Custom :)

Indlæg af toni »

Hvilken lampe havde du der i ? :) havde du selv lavet noget med led eller var det en standardlampe?


Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Toni's 24 liter PederP Custom :)

Indlæg af PederP »

Det var noget "gørdetselv" med 10 x 3w led.
Billede


Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
11
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Toni's 24 liter PederP Custom :)

Indlæg af toni »

Spændene. Havde du koraller i? Så mange spørgsmål :)

Måske vi skulle prøve at springe på gør det selv. Har ellers kigget på Fluval Sea Led Nano. Den tror jeg ville passe fint op under lampeudhænget(kun 13 cm x 13 cm), og så sparker den røv ihht nm og kelvin. Vil jo gerne have det hele derned i selv om der måske ikke er plads nok til det :beer:


Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Toni's 24 liter PederP Custom :)

Indlæg af dyne »

love it ved du om akvarieter hjemmelavet


180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
11
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Toni's 24 liter PederP Custom :)

Indlæg af toni »

Det er 100 % hjemmelavet af PederP herinde på forumet :wink:

Og det er så flot lavet, han har brugt meget tid på detaljerne :GO


Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Toni's 24 liter PederP Custom :)

Indlæg af PederP »

Lige knap 100% hjemmelavet ;) . Det er et lille 45L Woha, som fik en update med små bølgebrydere og intern sump.

Havde en lille hystrix og en monti samt rørorme og zoantus der i.


Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
11
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Toni's 24 liter PederP Custom :)

Indlæg af toni »

PederP skrev:Lige knap 100% hjemmelavet ;) . Det er et lille 45L Woha, som fik en update med små bølgebrydere og intern sump.

Havde en lille hystrix og en monti samt rørorme og zoantus der i.
Undskyld, jeg har misforstået, 100 % hjemmebragt, er det ikke sådan mand siger så :smart:

Uanset er det super flot og jeg glæder mig til mit lille eksperimentarium bliver indkørt :)


Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
11
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Toni's 24 liter PederP Custom :)

Indlæg af toni »

Så kom der lys i dag, en Zetlight nano. :)

Nu skal den integreres med resten af designet på en eller anden måde. Men det giver flot lys og nu kan vi se at der endelig sker fremgang på algerne :)

Glæder mig til det bliver færdig indkørt.

Glædelig jul!
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
11
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Toni's 24 liter PederP Custom :)

Indlæg af toni »

Så er det på tide med update da akvariet har vært kørende i 1 måned nu.

I kan se på billederne at der er sket rigtig meget på en måned. :) Der er kommet koraller og en fisk i siden 21. dec da Zetlight lampen kom på. Da værdierne har vært stabile siden kun 14 dage ind i december og stadig stabile, er det ingen grund til uro :GO Tror opstart med modnet saltvand fra DT, samt blanding mellem døde ls og spræl levende også fra DT har haft meget at sige.

Det var ikke en del af planen at have scolymia i et så lille akvarium, men da copperbanden i DT har udviklet en særdeles dyr smag for disse er de røget over i nanoet og de har endelig fået fred og stortrives. Akvariet var egentlig kun tiltænkt zoa og meget lidt lps og sps, men de planer er røget i vasken. Hvis korallerne deri skulle få det skidt pga af det lille vandvolumen, ryger de ud i karantæne akvariet og så må copperbanden ud af DT og så tilbage med dem i DT.

I får en lille levende liste her:

Fisk:
Gobidon Okinawae 1 stk
Planlagt fisk; Gobidon Histrio 1 eller 1 par

Invertebrater:
Fromia milleporella
Tridacna Crocea

Koraller:

Zoanthus blandet farver
Protopalythoa grøn
Duncan
Scolymia
Discosoma
Euphyllia Parancora
Euphyllia Paradivisa
Montipora Capricornis Orange
Montipora digi Blå
Pavona Cactus grøn
Diverse acropora (skal nok finde navn på dem på et tidspunkt :) )
Sinularia dura
Australomussa rowleyensis som er lidt medtaget efter nogle ture med copperbanden.

Nu skal der ikke rodes derned i på en stund, nu skal tingene bare få lov til at hygge. Regner med at starte med balling på sigt, må bare skaffe en doseringspumpe på et tidspunkt.

Så til lidt billeder :smart:
1.JPG
2.JPG
3.JPG
4.JPG
5.JPG
6.JPG
7.JPG
8.JPG
9.JPG
Håber i kan li det :biggrin:
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
jahn
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 374
Tilmeldt: ons 2. maj 2012 18:35
11
Postnummer: 4640 Fakse
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Faxe

Re: Toni's 24 liter PederP Custom :) Update 02.01.2014

Indlæg af jahn »

Super smukt


Min gamle balje
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=58437" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
11
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Toni's 24 liter PederP Custom :) Update 02.01.2014

Indlæg af toni »

jahn skrev:Super smukt
Tak Jahn :)

Havde særdeles problemer med blåt lys på disse billeder. Håber at få taget nogle rigtige på et andet tidspunkt :happy:


Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Toni's 24 liter PederP Custom :) Update 02.01.2014

Indlæg af jonas _sandager »

Hold da op. Så skal jeg da love for at der kom lidt fine koraller i nanoet. Det ser godt ud :)

Tror du at lampen giver lys nok til en musling?


Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
11
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Toni's 24 liter PederP Custom :) Update 02.01.2014

Indlæg af toni »

jonas _sandager skrev:Hold da op. Så skal jeg da love for at der kom lidt fine koraller i nanoet. Det ser godt ud :)

Tror du at lampen giver lys nok til en musling?

Tak Jonas :)

Jeg har ingen forudsætninger til perfomance på zetlight nanoen, da jeg ikke har kunne læst mig frem her på forum om andres erfaringer. Hvis den ikke kan holde muslingen eller sps'er for den sags skyld ryger den videre til salg, til forhåbentlig nogen der ikke vil holde disse :) og så må vi vel ud i dyi eller evt en kessil :GO Nu må vi lige give den en chance først :beer:


Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Toni's 24 liter PederP Custom :) Update 02.01.2014

Indlæg af jonas _sandager »

Helt sikkert. Det var nu heller ikke for at være unødigt skeptisk. Mere bare af interesse. Den ser jo fin ud i designet, så hvis den kan levere lys nok, er det jo en rigtig god lampe til prisen :)


Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Toni's 24 liter PederP Custom :) Update 02.01.2014

Indlæg af AndersGS »

Hvorfor nøjes, når man kan gå all-in? Det er vildt fedt!


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Toni's 24 liter PederP Custom :) Update 02.01.2014

Indlæg af PederP »

Det ser lækkert ud toni :)

Hvis man kører med osmolator på nano, så syntes jeg man med fordel kan blande lidt af sin balling kh i osmosevandet, og tilsætte de andre manuelt. Så bliver der da lidt ekstra stabilitet.


Brugeravatar
Gizze
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 968
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 20:30
13
Postnummer: 9750 Østervrå
Saltvand siden?: 2010

Re: Toni's 24 liter PederP Custom :) Update 02.01.2014

Indlæg af Gizze »

Det er så fedt!!!!!!!


Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
11
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Toni's 24 liter PederP Custom :) Update 02.01.2014

Indlæg af toni »

jonas _sandager skrev:Helt sikkert. Det var nu heller ikke for at være unødigt skeptisk. Mere bare af interesse. Den ser jo fin ud i designet, så hvis den kan levere lys nok, er det jo en rigtig god lampe til prisen :)
Tak Jonas, har det på samme måde :)

Vi må se hvad den duer til ikke andet at gøre :beer:
AndersGS skrev:Hvorfor nøjes, når man kan gå all-in? Det er vildt fedt!
Hehehe Anders. Nu er det jo nemt at fylde 23 l når man har 840 liter ved siden af og en saks :wink:
PederP skrev:Det ser lækkert ud toni :)

Hvis man kører med osmolator på nano, så syntes jeg man med fordel kan blande lidt af sin balling kh i osmosevandet, og tilsætte de andre manuelt. Så bliver der da lidt ekstra stabilitet.
Tak Peder. Det var jo ret smart :) Skal først se om jeg ikke kan holde værdierne oppe med ugentlig vandskifte og så må vi næsten tagen den derfra :)
Gizze skrev:Det er så fedt!!!!!!!
Tak Lars. Men nu er det nu lang vej for at nå dit lille zoa heaven :beer:


Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Toni's 24 liter PederP Custom :) Update 02.01.2014

Indlæg af dyne »

Update


180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2915
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Toni's 24 liter PederP Custom :) Update 02.01.2014

Indlæg af Gino »

Rigtigt flot akvariet;-) og flotte ting i har proppet i der;-)

Mvh


Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
11
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Toni's 24 liter PederP Custom :) Update 02.01.2014

Indlæg af toni »

Så var det vist på tide med update :)

Akvariet kører fint og uden problemer. Utroligt nok det reneste og mest stabile i vandværdier kontra vores 840 liters, det har jeg aldrig prøvet før med et sådan lille et :) Og det eneste vi laver er regelmæssig vandskifte for at holde dem jævnt.

Det er kommet 2 stk black occelaris i som er meget små og de skal få lov til at være i selskab med gobien til vores monstertank kommer op en gang i foråret. Har desuden lidt problemer med at holde acro deri, tror det er zetlight lampens skyld. Her kommer pris kontra kvalitet virkelig frem, den er simpelthen for ringe kvalitet på lyssiden og det er den selv om den ligger ovenpå dækglasset lige over vandet, så det er jo ikke andet end 30 cm ned den skal lyse op.. Dog har jeg ingen problemer med monti eller lps'er som ikke kræver så meget lys. Men det havde været fint hvis den kunne give det ekstra. Tror ikke den kan bruges på akvarier der er større en 23 liter desværre.

Her er lige nogle billeder taget for 4 uger siden:

Billede
Det er desværre sket noget kedelig siden disse billeder er taget... Vi havde en trachy der ikke havde det særligt godt i det store DT. Vi gav copperbanden skylden for det, så vi flyttede den over i dette, da alle vores scoly er i eksil her i forvejen.. Desværre kom der en mere dyster fjende med.... :(

Trachyen havde den største børsteorm inde i sig som vi ikke så ved flyt, den nakkede desværre begge muslinger i kan se på billedene over på 24 timer :devilish: De var ellers friske og sunde, havde haft dem siden januar, så øv øv og atter øv... trachyen døde også kort efter og der var da vi tog den op vi bemærkede den giga orm der havde gennemboret den nedenfra og boede inde i dens krop.. føj mega ulækkert...

Så nu må vi sige at vi er ret opgivet på muslingehold i et stykke tid. Det er livevel 4 stk der røg grundet pyramidesnegle i efteråret og så nu 2 stk på grund af en kæmpe børste orm :BA Nej tak! eller hvert fald indtil jeg bliver fristet igen :wink:

Her er billeder der er 2 uger gamle og den ene trachy er nu fjernet og den anden er en som er på ferie hos os, samt lilla/rød scoly:

Billede

Proppet til randen, lige som vi kan li det :)


Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Toni's 24 liter PederP Custom :) Update 02.01.2014

Indlæg af AndersGS »

Trist, men spændende med ormen. Nu skriver du børsteorm? det kan det vel næsten ikke være? Det må vel være en form for parasitisk orm?

Der findes nok mange forskellige, men se fx denne: http://www.scielo.br/img/revistas/babt/ ... 7619f2.gif" onclick="window.open(this.href);return false;

Der er bla. også Sipuncula sp, det er også dem man kalder "peanut worms", nogle af arterne er kendt for at bore sig ind i sten - og hvorfor ikke også koraller??

"These animals, which are commonly called "peanut worms" because some have the general shape of shelled peanuts, are not particularly well studied. Only about 320 species have been formally described, all marine and mostly from shallow waters. While some (like the specimen of Sipunculus shown below) burrow into sand and mud, others (like this unidentified species from French Polynesia) live in crevices in rocks, or in empty shells. Still others bore into rock."

Naturen er fascinerende!


Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
11
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Toni's 24 liter PederP Custom :) Update 02.01.2014

Indlæg af toni »

AndersGS skrev:Trist, men spændende med ormen. Nu skriver du børsteorm? det kan det vel næsten ikke være? Det må vel være en form for parasitisk orm?

Der findes nok mange forskellige, men se fx denne: http://www.scielo.br/img/revistas/babt/ ... 7619f2.gif" onclick="window.open(this.href);return false;

Der er bla. også Sipuncula sp, det er også dem man kalder "peanut worms", nogle af arterne er kendt for at bore sig ind i sten - og hvorfor ikke også koraller??

"These animals, which are commonly called "peanut worms" because some have the general shape of shelled peanuts, are not particularly well studied. Only about 320 species have been formally described, all marine and mostly from shallow waters. While some (like the specimen of Sipunculus shown below) burrow into sand and mud, others (like this unidentified species from French Polynesia) live in crevices in rocks, or in empty shells. Still others bore into rock."

Naturen er fascinerende!
Nej Anders, det var mere i den her stil desværre:

Billede

Mega mega klam :( http://en.wikipedia.org/wiki/Nereis_vexillosa" onclick="window.open(this.href);return false;

Vi har faktisk en mere der ligner, der bor inde i en favites i DT. Den har boet der i laaaang tid og vi kan ikke få den ud uden at splitte korallen i stykker.. Den lyser neonrød/grøn når jeg lyser med lommelygte på den. Aner ikke hvad det er, men den har samme hoved og mund som den på billedet ovenfor..


Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Toni's 24 liter PederP Custom :) Update 02.01.2014

Indlæg af AndersGS »

toni skrev:
AndersGS skrev:Trist, men spændende med ormen. Nu skriver du børsteorm? det kan det vel næsten ikke være? Det må vel være en form for parasitisk orm?

Der findes nok mange forskellige, men se fx denne: http://www.scielo.br/img/revistas/babt/ ... 7619f2.gif" onclick="window.open(this.href);return false;

Der er bla. også Sipuncula sp, det er også dem man kalder "peanut worms", nogle af arterne er kendt for at bore sig ind i sten - og hvorfor ikke også koraller??

"These animals, which are commonly called "peanut worms" because some have the general shape of shelled peanuts, are not particularly well studied. Only about 320 species have been formally described, all marine and mostly from shallow waters. While some (like the specimen of Sipunculus shown below) burrow into sand and mud, others (like this unidentified species from French Polynesia) live in crevices in rocks, or in empty shells. Still others bore into rock."

Naturen er fascinerende!
Nej Anders, det var mere i den her stil desværre:

Billede

Mega mega klam :( http://en.wikipedia.org/wiki/Nereis_vexillosa" onclick="window.open(this.href);return false;

Vi har faktisk en mere der ligner, der bor inde i en favites i DT. Den har boet der i laaaang tid og vi kan ikke få den ud uden at splitte korallen i stykker.. Den lyser neonrød/grøn når jeg lyser med lommelygte på den. Aner ikke hvad det er, men den har samme hoved og mund som den på billedet ovenfor..
Spændende, vi I ikke love at tage et billede af den i Favites'en?


Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
11
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Toni's 24 liter PederP Custom :) Update 02.01.2014

Indlæg af toni »

Jo Anders, det skal vi nok, men tro mig jeg har prøvet. Lige nu står korallen således at ormens "jagthul" vender væk fra glasset, så jeg kan ikke se den lige pt. men vi kan da prøve når vi engang skal flytte korallerne over i den ny. Er ikke specielt meget for at den skal med over, så ved ikke hvordan vi skal få den ud derfra :(

Mikkel synes jeg var sindsyg, der brugte adskillige aftener foran baljen inden jul og ventede tålmodig med kameraet for at fange dette monster, men det er lynhurtigt tilbage i korallen, bare med det mindste lystrejf... Det er er derfor han nu har vendt den rundt så jeg ikke skal spekulere mere på hvad der er derinde ;) Nej, det bare gas, men vi har nemlig haft den oppe for at prøve på at lokke den ud.. men nej. Du må gerne give et forsøg, når du en dag skal have frags for dine lyddæmper plader ;)


Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Toni's 24 liter PederP Custom :) Update 02.01.2014

Indlæg af Carsten »

Kan I ikke nakke ormen med et stykke tykt ståltråd??
Bare mas det op i hullet hvor ormen sidder.


Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: Toni's 24 liter PederP Custom :) Update 02.01.2014

Indlæg af Moente »

Vildt med den orm der!

Men hold kæft, hvor er den balje bare lækker! Vildt smukt :)


Mvh Tobias
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
11
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Toni's 24 liter PederP Custom :) Update 02.01.2014

Indlæg af toni »

Carsten skrev:Kan I ikke nakke ormen med et stykke tykt ståltråd??
Bare mas det op i hullet hvor ormen sidder.
Hej Carsten.

Korallen er stor og den har en labyrint derinde. Vi har prøvet med en lang syl uden held desværre..
Moente skrev:Vildt med den orm der!

Men hold kæft, hvor er den balje bare lækker! Vildt smukt :)
Ja ormen er mega klam :(

Men tak for ros til baljen :)


Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Besvar

Tilbage til "Akvarier 0 -> 100 Liter"