"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Bo's første akvarium

Forum for Akvarier 0 -> 100 Liter
Besvar
BoPedersen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 80
Tilmeldt: ons 8. maj 2013 16:29
10
Postnummer: 8883 Gjern
Saltvand siden?: 1998

Bo's første akvarium

Indlæg af BoPedersen »

Overvejelserne

Jeg har i efterhånden mange år haft en stor interesse for alle slags dyr, dog særligt de mere eksotiske af slagsen. Det har resulteret i hold af diverse krybdyr og ligeså avl af disse. Dog blev jeg tidligere på i år 2013 mødt af nogle omstændigheder som gjorde, at jeg var nødt til at lukke ned for krybdyrafdelingen i mit liv :BA Efter nedlukningen var jeg bevidst om at jeg er typen som er NØDT til at have noget at gå og kigge på(dyr), hvorfor jeg blev enig med konen om, at et akvarium ville være et godt valg. Jeg har alle dage været lun på "saltvandsakvarisme"... formentlig dels på grund af det eksotiske og dels udfordringen i at have et velfungerende akvarium. Efter at have brugt et par dage på at overbevise konen om at det nok skal gå godt med saltvandsakvarium, kunne jeg begynde at undersøge markedet for brugte akvarier indenfor et rimeligt budget. Budgettet var desværre præget af at vi netop var flyttet i hus samt at vi er nybagte forældre. Jeg satte mig et startbudget på 3000kr – med den tanke, at var det ikke muligt at finde et akvarium inklusiv det absolut nødvendige teknik (og gerne lidt levende sten), så ville jeg være nødsaget til at udskyde projektet lidt endnu.

Købet
Efter godt en uges udkig efter mulige købsemner, stødte jeg på et brugt RedSea Max130 inklusiv groft bundlag, levende sten, polypper, lidt frags, 1 eremit, 1 turbosnegl samt to Amphiprion Ocellaris. Prisen var på blot 2200kr, hvilket passede mit opstartsbudget rigtig godt. Jeg fik kontaktet sælgeren, aftalt en dag for afhentning og omstændigheder omkring flytning af akvariet. Akvariet var stadig kørende, hvorfor valget faldt på at flytte minimum 2/3 af vandet med. Et par timer gik med at tømme akvariet for al indhold, flytning og opsætning.

Tekniske ændringer
Tunze 9002 nano skummer modded og installeret fremfor den originale
Tunze nano pumpe (1200l/t) installeret

Indretning og opstart
Efter ovenstående fortælling er det vist på tide med lidt billeder.

Billede
Indretningen med masser af luft imellem stenene og rig mulighed for opsætning af koraller i fremtiden

Billede
1 måned senere

Som man kan se på sidste billede, så er jeg ved at få testet min tålmodighed i forhold til algefaser, men hver gang jeg får en trang til at gøre noget ved det, så kaster jeg mig over læsning om hold af saltvand i stedet. Jeg har besluttet mig for at lade akvariet stå og køre sig selv lige så stille på plads, da jeg ud fra læsning om folks erfaringer, kan fornemme at dette er det rette valg.

Hvad angår klovnfiskene samt polypper+frags, så er jeg godt klar over at det bedste ville være, hvis jeg på ingen måder havde noget levende i akvariet før det er helt på plads. Dog havde jeg ikke anden mulighed end at tage det hele med. Jeg er derfor meget bevidst om at holde øje med diverse levende i akvariet og disses trivsel. Det slår jo til enhver tid at få nyt fjernsyn!

Rengøringsholdet
I mandags blev der så ansat nye assistenter til rengøringsholdet. Jeg tog i Styr På Dyr (Aalborg), fortalte dem om akvariets størrelse, indhold og så videre. Herefter rådgav den pågældende medarbejder mig frem til at tilføje følgende:
1 stk. blå søstjerne
4 stk. turbosnegle
Han ville ikke anbefale mig at købe en eremit mere, da han mente at den ville komme i kamp med den i forvejen boende eremit.

Lige nu går ventetiden med at holde øje med det levende i akvariet, bede til guderne om at få overstået min algefase samt at læse og lave planer om fremtidige tilføjelser.

Fremtidsplaner
Min 1. prioritet lige nu er blot at få akvariet kørt på plads, opnå nogle stabile værdier og få følelsen af at have haft en god opstart. Derefter vil jeg begynde at rode lidt med tilføjelser:
- Installation af sump i underskabet
- DIY LED belysning

Jeg modtager meget gerne konstruktiv kritik! Vi er jo sat i verden for at lære.. :y
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Bo's første akvarium

Indlæg af Bingocaller »

Dejligt akvarie - var meget glad for mit!

1: Stenene i ruden ville jeg bestemt flytte - ellers kan du jo ikke holde din rude ren dernede - og det bliver du træt af i længden plus der samler sig meget lort der. Sæt hellere en pumpe der blæser omkring bagvæggen.

2: Den der søstjerne ville jeg aflvere tilbage med det samme! De er meget følsomme over for ændringer i vandparametrene - samt det vides ikke rigtigt hvad de spiser - plus den du har fået med hjem er MONSTER stor til din lille tank
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 725
Tilmeldt: tirs 24. jul 2012 10:02
11
Postnummer: 3520 Farum
Saltvand siden?: 2012

Re: Bo's første akvarium

Indlæg af Bobbe88 »

Nu kender jeg ikke særligt meget til RSM akvarier, men at installere en ekstern sump efter opstart, virker for mig som en ret umuligt tiltag.

Men som du selv er inde på, så er tålmodighed det bedste i denne hobby :)

EDIT//
Det kan selvfølgelig lade sig gøre, hvis du kører rør over akvariekanten og ikke igennem akvariet bund ;)
Min byggetråd - 430 liters højt akvarie:
viewtopic.php?f=93&t=85178
BoPedersen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 80
Tilmeldt: ons 8. maj 2013 16:29
10
Postnummer: 8883 Gjern
Saltvand siden?: 1998

Re: Bo's første akvarium

Indlæg af BoPedersen »

Bingocaller skrev:Dejligt akvarie - var meget glad for mit!

1: Stenene i ruden ville jeg bestemt flytte - ellers kan du jo ikke holde din rude ren dernede - og det bliver du træt af i længden plus der samler sig meget lort der. Sæt hellere en pumpe der blæser omkring bagvæggen.

2: Den der søstjerne ville jeg aflvere tilbage med det samme! De er meget følsomme over for ændringer i vandparametrene - samt det vides ikke rigtigt hvad de spiser - plus den du har fået med hjem er MONSTER stor til din lille tank
Svar 1: Jeg har slået mig i hovedet gentagne gange for at være så dum, at placere sten op ad ruden :/ Jeg syntes, i den gældende stund, at det var en fantastisk idé, men som algerne er kommet til, kan jeg sagtens se problemet (også i fremtiden). Jeg er dog bange for at rode for meget rundt i det?

Svar 2: Så meget for rådgivning fra en forhandler! :dizzy: Jeg tænkte nok at der ville komme kritik på den herinde, havde på fornemmelsen at det var noget skidt han havde ført mig ud i. Jeg tvivler på at han vil tage den tilbage, men så må jeg jo sætte den til salg eller lignende. Forhandleren fortalte at de levede af alger og virkede SLET ikke i tvivl om, at det var det absolut rigtige valg til mit akvarium.

Tak for den foreløbige kritik :)
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Bo's første akvarium

Indlæg af jonas _sandager »

Halløj. Stort tillykke med akvariet :)

Både Bingo og Bobbe har gode pointer!
Der ud over vil jeg mene at du godt kan begynde at skrabe ruderne med en algeskraber. Så bliver det da lidt sjovere at kigge på :)
Kører du med omvendt osmosevand, eller bare vand fra hanen?

Og fedt at se at du tager den tid, det skal ta'. Det er vejen frem :)
BoPedersen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 80
Tilmeldt: ons 8. maj 2013 16:29
10
Postnummer: 8883 Gjern
Saltvand siden?: 1998

Re: Bo's første akvarium

Indlæg af BoPedersen »

Bobbe88 skrev:Nu kender jeg ikke særligt meget til RSM akvarier, men at installere en ekstern sump efter opstart, virker for mig som en ret umuligt tiltag.

Men som du selv er inde på, så er tålmodighed det bedste i denne hobby :)

EDIT//
Det kan selvfølgelig lade sig gøre, hvis du kører rør over akvariekanten og ikke igennem akvariet bund ;)
Du har helt ret i at det virker som et umuligt tiltag ved første tanke, men som du selv skriver, så er min plan at føre rør bagud fra akvariet (der er åbning til det i toppen). :) Så skal nok få det til at lykkes.. og hvis ikke, så har en grund til at opgradere til større akvarium :biggrin:
BoPedersen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 80
Tilmeldt: ons 8. maj 2013 16:29
10
Postnummer: 8883 Gjern
Saltvand siden?: 1998

Re: Bo's første akvarium

Indlæg af BoPedersen »

jonas _sandager skrev:Halløj. Stort tillykke med akvariet :)

Både Bingo og Bobbe har gode pointer!
Der ud over vil jeg mene at du godt kan begynde at skrabe ruderne med en algeskraber. Så bliver det da lidt sjovere at kigge på :)
Kører du med omvendt osmosevand, eller bare vand fra hanen?

Og fedt at se at du tager den tid, det skal ta'. Det er vejen frem :)
Tak skal du have :)

Jeg vil gerne skrabe ruderne, men kan det have betydning for den balance som der gerne skal opnås i akvariet i sidste ende? Jeg bruger indtil videre vand fra hanen (det er målt til acceptabelt nitratniveau), men har netop bestilt et osmoseanlæg :)
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Bo's første akvarium

Indlæg af jonas _sandager »

Jeg tror det er meget, meget lidt det kan påvirke at du skraber ruderne.
Og fedt. Jeg tror du bliver rigtig glad for osmoseløsningen :)
BoPedersen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 80
Tilmeldt: ons 8. maj 2013 16:29
10
Postnummer: 8883 Gjern
Saltvand siden?: 1998

Re: Bo's første akvarium

Indlæg af BoPedersen »

Efter de første kommentarer indeholdende kritik og forslag til ændringer, så har jeg haft hænderne i baljen og forsøgt at følge rådene. Jeg beklager kvaliteten af billederne, de er taget med iPhone. Bedre billeder kommer når algefasen er ovre.

Billede

[imghttp://i1347.photobucket.com/albums/p707/BoPedersen/null_zpsd4b43ee2.jpg[/img]

Billede

Billede

Billede
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 725
Tilmeldt: tirs 24. jul 2012 10:02
11
Postnummer: 3520 Farum
Saltvand siden?: 2012

Re: Bo's første akvarium

Indlæg af Bobbe88 »

Det ser noget bedre ud! :)

Men jeg synes lyset virker ret mat. Hvilket lyskilde har du?
Min byggetråd - 430 liters højt akvarie:
viewtopic.php?f=93&t=85178
BoPedersen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 80
Tilmeldt: ons 8. maj 2013 16:29
10
Postnummer: 8883 Gjern
Saltvand siden?: 1998

Re: Bo's første akvarium

Indlæg af BoPedersen »

Bobbe88 skrev:Det ser noget bedre ud! :)

Men jeg synes lyset virker ret mat. Hvilket lyskilde har du?
Tak :) Lyset er de standardrør som RSM er født med (2 x 55w T5 Power Compact Flourescent). Ifølge sælgeren af akvariet, så er der monteret nye rør i januar 2013, så det burde vel være nok? Jeg har desuden planer om at montere LED belysning på et tidspunkt, så hvis du har nogle forslag til billig DIY.. Bring it! :y
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 725
Tilmeldt: tirs 24. jul 2012 10:02
11
Postnummer: 3520 Farum
Saltvand siden?: 2012

Re: Bo's første akvarium

Indlæg af Bobbe88 »

Det kan selvfølgelig godt være dit kamera/smartphone som er synderen, men prøv at sammenlign med andre folks billeder.

Ved du evt. hvilken farve dit lys har?
Min byggetråd - 430 liters højt akvarie:
viewtopic.php?f=93&t=85178
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Bo's første akvarium

Indlæg af Bingocaller »

Meget bedre - få købt dig endnu en pumpe til bag stenene - så kan den anden lave cirkulation i selve akvariet
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
BoPedersen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 80
Tilmeldt: ons 8. maj 2013 16:29
10
Postnummer: 8883 Gjern
Saltvand siden?: 1998

Re: Bo's første akvarium

Indlæg af BoPedersen »

Bobbe88 skrev:Det kan selvfølgelig godt være dit kamera/smartphone som er synderen, men prøv at sammenlign med andre folks billeder.

Ved du evt. hvilken farve dit lys har?
Lyset i akvariet kan uden tvivl optimeres til bedre og federe, men tror at kameraets kvalitet + solskin har gjort udslaget hvad angår effekten på billedet. Det ser temmelig klart ud normalt. :)

Det er to blå og to klare..
BoPedersen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 80
Tilmeldt: ons 8. maj 2013 16:29
10
Postnummer: 8883 Gjern
Saltvand siden?: 1998

Re: Bo's første akvarium

Indlæg af BoPedersen »

Bingocaller skrev:Meget bedre - få købt dig endnu en pumpe til bag stenene - så kan den anden lave cirkulation i selve akvariet
Jeg gør det i aften :W
steen920
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 1
Tilmeldt: lør 5. jan 2013 18:00
11
Postnummer: 9320 Hjallerup
Saltvand siden?: 2013
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Bo's første akvarium

Indlæg af steen920 »

Hej Bo
Det er nogle flotte billeder du har lagt ind, og jeg ved jo hvor klart det i virkeligheden er, uden sollys og billedekvalitet. Søstjernen er kommet i baljen og vi får snart nogle billeder på så du kan se hvor meget den har væltet....
Jeg prøver igen i morgen, om jeg kan fange den lille bandit, med de blå grønne øjne..
Besvar

Tilbage til "Akvarier 0 -> 100 Liter"