"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

90l shallow reef, less is more - Nye billeder 15/10

Forum for Akvarier 0 -> 100 Liter
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: 90l shallow reef, less is more - Nye billeder 15/10

Indlæg af dyne »

Hvor mange %køre din lampe på og hvor højt hænger den over
Går og lægger planer for når jeg engang skal have regner med samme længde og måske 55 i brede og så 35 i højde som rumdeler


180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
TNielsen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 361
Tilmeldt: fre 15. maj 2009 19:39
14
Postnummer: 6500 Vojens
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vojens

Re: 90l shallow reef, less is more - Nye billeder 15/10

Indlæg af TNielsen »

dyne skrev:Hvor mange %køre din lampe på og hvor højt hænger den over
Går og lægger planer for når jeg engang skal have regner med samme længde og måske 55 i brede og så 35 i højde som rumdeler
Kører 3 timer om dagen med 50% resten af de 12 timer som der er lys går "solen" op og ned så der er det mindre. Den hænger cirka 35cm over vandspejlet.


katten
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 8
Tilmeldt: tors 13. mar 2014 21:09
10
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2013

Re: 90l shallow reef, less is more - Nye billeder 15/10

Indlæg af katten »

Så må du sige til hvis du sælger det, så kunne jeg godt være interresseret. Havde planer om at samle mit eget, men hvis du alligevel skal af med det så kunne det måske være :)
TNielsen skrev:
dyne skrev:Køre det stadig kan se du er ved at lave nyt
Ja det gør det, fiskene og koraller skal flyttes over i det nye når det engang er færdigt og klar til nye beboere også må vi se hvad der skal ske med det her til den tid.


Brugeravatar
TNielsen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 361
Tilmeldt: fre 15. maj 2009 19:39
14
Postnummer: 6500 Vojens
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vojens

Krise

Indlæg af TNielsen »

Så skete det som bare ikke måtte ske :(

Havde et par glasroser som jeg har haft svært ved at få bugt med ved at bruge kogende vand som jeg ellers har gjort flere gange med success. Så efter at have læst herinde at mange bruger salt syre, og have set det gjort en enkelt gang, ville jeg give det et forsøg. Sugede 1ml borup 30% salt syre op i en sprøjte, og gik i gang med de 5 værste roser jeg har kæmpet med, et lille tryk ind på rosens fod og den forsvandt i en fart, success?

NEJ, bestemt ikke, i løbet af ultra kort tid, gik det hurtigt ned at bakke, fiskenede gispede efter vejret og vendte bunden i vejret, de var ved at dø alle sammen i en helvedes fart. Så var gode råd dyre, så konen igang med at skubbe fiskene rundt og røre i overfladen for at få den iltet (går ud fra det var ilten der forsvandt) alt imens jeg skyndte mig at lave en balje med frisk saltvand (har aldrig rørt så hurtigt i mit liv før, både med pumpe og piskeris på engang).

Med mit intermistiske blandede saltvand, nåede kun lige løst at måle salinitet og slet ikke temperatur, røg fiskene ned i den nye balje sammen med de koraller som sad på løse sten eller for sig selv. Heldigvis kom fiskene sådan rimelig hurtigt til sig selv igen, selvom det uden tvivl har været en traumatisk oplevelse.

Så med fiskene og koraller i en balje på gulvet, står man der med alle sine talenter, hvad skal man gøre? I med en lille pumpe til at ilte overfladen og på med et varmelegme til at få temperaturen op, mens man søgte råd herinde.

Efter mange overvejelser har jeg besluttet at det mest "sikre" nok er at starte baljen forfra, har godt nok en ny som er ved at blive bygget, men er langt fra færdig og vil nødigt skulle haste bygge færdig når nu man virkelig har sat sig for at det hele skal være rigtigt fra start af.

Så for nu bor fiskene i en bedroller med lys, varme og skummer og så må vi se om de ikke kan komme tilbage i det gamle med frisk vand, renset sten og nyt sand i løbet af den næste uges tid, tænker næsten man lige skal have ro på inden de skal igennem endnu en flytning.


Brugeravatar
TNielsen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 361
Tilmeldt: fre 15. maj 2009 19:39
14
Postnummer: 6500 Vojens
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vojens

Re: 90l shallow reef, less is more - Nye billeder 15/10

Indlæg af TNielsen »

I løbet af første nat mistede vi desværre den gule kirurg, den havde ellers kæmpet bravt, hvil i fred gamle gule.

Dag 1, gik rimelig godt, fiskene var selvfølgelig bange og en skygge eller andet i nærheden af bedrolleren så gemte de sig, men kunne godt lokkes ud med lidt mad.

Dag 2, Vi nærmer os normale tilstande (eller så normale de nok kan blive) fiskene virker som om de er tættere med hinanden, før var der lidt krig vis man kom for tæt på hver deres koral, men i nat har de alle 4 sovet sammen i og under sarcophytonen.
IMG_20141001_100815.jpg
OPDATERING
Valgte at skrotte denne balje og starte helt forfra, så har bygget på et 54l starter akvarie som skal være midlertidig fiskehus indtil den dag jeg er færdig med det helt store, kommer tid kommer råd :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=73045" onclick="window.open(this.href);return false;
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Besvar

Tilbage til "Akvarier 0 -> 100 Liter"