"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

En nybegynders 63 Liters + 25 liter refugium

Forum for Akvarier 0 -> 100 Liter
Besvar
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

En nybegynders 63 Liters + 25 liter refugium

Indlæg af Meller »

Nyeste billeder

Display (28/12-2013):
Billede

Refugium (28/12-2013) :
Billede

Nyeste målinger
9/1-2014
Salt: 1,026
KH - 8,9
alk - 3,19
Mg - 1750
Ca - 650
No2 - 0
No3 - 0
Po4 - 0
Ph - 7,8


Hvem er jeg
Hej jeg er en "knægt" fra 1994, og til dagligt studere jeg på HTX frederikshavn :) Jeg har haft saltvand i mange år nu, og nu følte jeg for at tage skridtet til saltvand da jeg altid har drømt om at havde et kæmpe saltvand engang når jeg er færdig med min uddannelse og har fået mig et hus :) Lige nu så gør jeg efter og havde et farverigt lille akvarie med nogle koraller og smådyr som snegle, men lejer ofte med tanken om hvad fisk der kan blive puttet deri :)

Men jeg købte 5,5 kg podet døde sten, vand, 2 Hydor koralia 900, 1 hydor koralia 1600, varmelegeme og 2 24w LED cree hammerhead. Han havde startet et 45 liters op men havde ikke tid til at passe det, så det havde kørt 1 månede og havde haft algefaserne. blandt stenene var der en lille musling og en snegl, kender ikke IDér på nogle af dem :(
Det smed jeg så i mit eget 63 liters, også gik der 4 dage før jeg fik nogle nye ting ind af døren, jeg fik 1kg indonesisk levendesten og 20 pund levende sand, så det kom i, og jeg blandede noget mere saltvand så akvariet kunne blive fyldt op :) desværre er der denne gang med stenen en masse glasroser, så jeg går og giver dem noget kogende vand engang imellem.
Nu har akvariet så kørt lidt over en uge hjemme ved mig :)


Budget oversigt

Jeg har valgt at lave et budget da jeg selv som ny gerne ville se hvor mange og hvor pengene gik til. Derfor håber jeg nu, at ny saltvand akvarister kan drage nytte af hvad jeg har brugt penge på. Også så det ikke vil komme som et chock for nogle hvad det vil koste at lave et saltvands akvarie :)

Tidligere havde jeg et regnskab til at stå her for nyere, så de kunne se hvad de skulle regne med at bruge, men det vil være dårlig reklamation for saltvandshobbyen, da jeg nu er oppe over 13.000 kroner for sådan et lille akvarie :)

samlet er der ca. 11,5 kg levende sten. det er noget der ligner 1,7 kg sten pr. 10 liter vand da det jo ikke er 88 liter vand i systemet da sten, koraller, pumper, og sand fylder godt også :)
dertil er der en 8 kg levende sand.


Beboer:

Myrna - Amphiprion ocellaris

Størrelse er ca. 5 cm

Myrna er lidt genert og ikke helt tryg ved mit tilstedeværende, men stædig meget nysgerrig. Myrna er meget aktiv (står næsten heletiden foran min 1600 L/T cirkulationspumpe).
Meget dominerende og skal nok sørge for at få foder først, samt sørge for der er foder nok til sig selv før Egon for lov at komme til. Kan desuden godt markere sig og være efter Egon engang imellem.

Billede

Egon - Amphiprion ocellaris

Størrelse er ca. 5 cm

Egon er købt fra DeJong, og har nogle kraftig pæne farver. Egon er født i fangeskab.
En meget forsigtig fisk, som ikke er så nysgerrig og fremrosende som Myrna, og lader sig undertrykke. Derfor er han meget forsigtig med at spise, og gør det helst ikke mens Myrna kigger.
Han er ikke bange for en hånd når der gøres rent i akvariet. Er en akrobat udover alle grænser, der er ikke den måde han ikke kan svømme på, og kan nogle gange se ud som om den er helt galt, hvor efter han drejer rundt, svømmer normalt som om alting var i skønneste orden.

Billede

Bumle - Snegl (Ukendt art)

Natteaktiv og gemmer sig om dagen
Huset er primært lille, men med en grøn spids og munding.
Størrelse er ca. 2,5 cm
Bumle har fået sit navn pga han som ses på billedet ser lidt hærget ud, og derfor minder lidt om bumle fra biler. På Bumle vokser der lidt alger og pods tager gerne en tur med rundt i akvariet når Bumle skal på arbejde. Det ser ikke ud til det er lykkes nogle rørorm at overleve på Bumle, trods mange har forsøgt.
Bumle er lidt klodset og har skubbet de første stenkoraller af mine levende sten. Bumle tror selv han er glarmester da det første han går når lyset slukkes er at tage turen hen over glasset, og kan også tage et par gange rundt da han ikke er så meget for at gå systematisk til værks, så der er rigeligt at komme tilbage efter.

Billede

Engina mendicaria

Størrelse ca. 1,5 cm (kan blive op til 2,5 dog bliver de ofte ikke større end 1,5-2 i akvariet)

Ikke meget aktiv snegl, kan side længe de samme steder.
Kødæder, hvilket vil sige det ikke er ret mange alger den for spist, og hvis den ikke kan finde føde nok kan den finde på at spise græs og polypper (jeg har ikke set jeg har mistet nogle af disse, men den kan godt finde på at side mellem dem, og som jeg kan se en anden her på forum skriver spiser den hans græs), anbefales derfor ikke, men en flot snegl at kigge på.

Billede

Buccinulum corneum

Størrelse ca. 4 cm (kan blive op til 5 cm)

Er i Nassarius familien, hvilket vil sige det er en snegl der tilbringer meget tid i sandet, med snaplen over sandbunden som lugter efter foder.
Ikke særlig aktiv snegl, bevæger sig sjældent over sandet, og kun kort tid at gangen.

Krav: bør havde minimum en sandbund der kan dække dens hus når den graver sig ned.

Billede

Frygtløs - Lysmata wurdemanni

Størrelse ca. 6 cm

Natteaktiv reje, som fra naturen er meget sky, derfor vil den ofte befinde sig i huler eller bag stensætningen.
Nysgerrig reje man med foder kan lokke til at spise fra hånden, min er vildt fanget, så den er meget sky, og befinder sig kun bag stensætningen og under skummeren hende i hjørnet, men 3 dage efter jeg fik den, sad den på min hånd da jeg ville fodre den over ved pumpen, dog vil den stædig ikke komme ud derfra og hopper af hånden hvis jeg prøver at få den med frem i akvariet.

Billede

Eurythoe complanata - Børste Orm

En orm som ofte indføres med levendesand/levende sten, og kan blive op til 35 cm. min den største er ca. 20 cm og var næsten lige så stor da jeg fik den, og selvom jeg syntes jeg så alle mine ting meget godt efter inden de kom i akvariet så jeg ingen af de to jeg har inden nogle uger efter de var kommet i.
Aktiv både dag og nat, dog ses den oftest om natten, men en rejepille kan lokke den lidt frem.
Denne orm er rigtig god at havde da den lever af madrester.

Bemærkning: giftige pigge ned langs kroppen som kan prikke og give allergisk reaktion.

Billede

Nassarius Vibex

størrelse ca. 2 cm

Som en tidlige nævnt snegl graver denne her sig også ned og lugter med sin snabel om der er foder, denne snegl er dog mere aktiv og vil derfor vælge denne frem for Buccinulum corneum.

Krav: en sandbund der kan dække den når den graver sig ned.

Billede
Senest rettet af Meller tors 9. jan 2014 13:47, rettet i alt 40 gange.


240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2574
Tilmeldt: ons 29. mar 2006 08:59
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Re: En nybegynders 63 Liters akvarie

Indlæg af Mikkel E »

1. Står stenene oven på sandet?

2. Hvorfor er vandspejlet så lavt?

3. 6 fisk kan godt lade sig gøre, men så vil jeg mene du skal have en skummer. Det kan muligvis godt lade sig gøre uden, men så skal du have flere sten i og en masse tålmodighed og her kan det godt tage år før akvariet er klar til sådan en belastning uden skummer og det er ikke engang sikkert at det vil fungere.

4. Du skal have et eller andet til at rense overfladevandet og cirkulere overfladen og Rio overfladeskummeren skulle være noget skrammel. Det behøves ikke nødvendigvis være en skummer, men jeg ville nu som minimum købe noget a la et overløbs filter som i denne tråd http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=115&t=57659" onclick="window.open(this.href);return false; . Helt optimalt ville dog være en skummer, jeg ville kigge evt. efter en Tunze 9002 eller lignende. Jeg tvivler på at en 90 graders vinkel vil være optimalt som overløb, kig evt. efter en ekstern overløbsboks, hvis du vil have en sump.

5. Hvis du udelukkende vil køre med vandskift, så skal du have et osmoseanlæg. Uden skummer vil akvariet blive meget sart i den størrelse og du vil højst sandsynligt døje med alger.


Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: En nybegynders 63 Liters akvarie

Indlæg af Meller »

Aller først, tusind tak for dit svar :) det giver noget at tænke over :)

1. ja stenene står på sandet :) presset lidt ned i :)

2. jeg er lidt i tvivl om hvor meget jeg bør hælde i, men jeg tilføjer to spande ind til nu, vil ikke ændre værdierne for meget på en gang (da der allerede er lidt liv jo, så er meget bange for jeg kan ødelægge det for dem, men der kommer en spand mere i imorgen :) )

3. tålmodighed er jo vejen, men et år er måske også lige i overkanten :p men der kan self tilføjes lidt af gangen :) jeg tror flere sten vil fylde for meget, vil gerne havde at der også er plads til fiskene at svømme på og plads på bagsiden så de kan gemme sig lidt osv :)

4. tunze skummeren er et indvendigt filter der tager overfladevand? så ville den jo være perfekt?

5. hvor tit skal jeg lave vandskift med/uden skummer, og kan jeg undvære osmoseanlæg hvis jeg har skummer? :)


240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: En nybegynders 63 Liters akvarie

Indlæg af Meller »

Er der foresten en måde man bare kan købe pods på? jeg har nemlig ikke set nogle, og har ellers brugt ufattelig mange timer på at se ind i akvariet :)

Kan man bruge de samme test sæt til saltvand som man bruger til ferskvands? det er jo fuldstændigt det samme de skal teste? :)


240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: En nybegynders 63 Liters akvarie

Indlæg af Meller »

Tror faktisk også jeg er så hældig at der er 2 rørorme der har overlevet på den indonesiske sten :) rørende er helt vide og deres børster hvide/gennemsigtige :) lidt farvefattig, men kan jeg være heldig med at få farver senere hen? :)


240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Mikkel sloth
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 209
Tilmeldt: tors 28. okt 2010 12:37
13
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2010

Re: En nybegynders 63 Liters akvarie

Indlæg af Mikkel sloth »

Testsættene til ferskvand kan som regel ikke bruges til at måle saltvand :)! Jeg vil mene du nok mangler lidt sten i dit akvarie, specielt hvis du kører uden skummer. Derudover ville jeg i dit tilfælde nok sørge for at der er mest lys inde i midten af akvariet, eftersom at du får mindre "spild", altså lys udaf akvariet :)! Udfra egen erfaring ville jeg nok sørge for at få hældt alt det vand der skal i med det samme, ellers udskyder man jo bare det hele lidt :)!


Held og lykke med akvariet herfra, lad nu ikke fiskene få den opmærksomhed som studiet skal ha ;)


Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: En nybegynders 63 Liters akvarie

Indlæg af jonas _sandager »

Meller skrev: 3. tålmodighed er jo vejen, men et år er måske også lige i overkanten :p men der kan self tilføjes lidt af gangen :) jeg tror flere sten vil fylde for meget, vil gerne havde at der også er plads til fiskene at svømme på og plads på bagsiden så de kan gemme sig lidt osv :)

4. tunze skummeren er et indvendigt filter der tager overfladevand? så ville den jo være perfekt?

5. hvor tit skal jeg lave vandskift med/uden skummer, og kan jeg undvære osmoseanlæg hvis jeg har skummer? :)
Nu er det ikke fordi jeg har haft saltvand meget længere tid end dig (faktisk vist et par dage mindre), men jeg har alligevel læst rigtig meget op på emnet, og tror jeg har et par svar på et par af dine spørgsmål :)

3. Når akvariet skal vænnes til en tung belastning er det helt nødvendigt, at tilsætte tingene lidt ad gangen. Lader du det bare stå et år, og kommer seks fisk i da, vil det hele komme ud af balance, og helt sikkert vælte. hvis du kommer én ting i ad gangen, har miljøet i akvariet tid til at justere ind, og kan derfor opnå en ny balance.

4. Tunze 9002 er IKKE en overflade skummer. Hvis det skal være indbygget, skal du have fat i en Tunze reefpack, hvor begge dele er inkluderet. Men der findes et par små skummere med indbygger overfladeskummer, f. eks. den nye tunze - 9004, tror jeg den hedder - eller en hydor slim skim.

5. Det præcise svar er vist; "måske". Men det er jo svært at bruge til noget :)
Der er flere der kører uden RO-anlæg med stor succes. Og måske kan du også være en af dem. MEN!!! Det er mit indtryk, at de fleste der kører med hanevand, på et eller andet tidspunkt får ophobet så mange næringsstoffer i vandet at det hele vælter, og så er det lige pludseligt rigtig rigtig træls ikke at have smidt de 500 kr efter et osmoseanlæg. Jeg bor selv i Viby, hvor hårdheden af vandet er så høj, at jeg, når jeg har kommet slat i vandet, hurtigt ville komme til at ligge på det dobbelte af det anbefalede. Det skal du i hvert fald lige undersøge før du kaster dig ud i vandhanevand. Men overordnet set tror jeg at der er rigeligt med udfordringer for os begyndere i forvejen. Så for mig virker det skørt at tage den chance, taget i betragtning hvor meget man kan komme til at bøvle med på den konto :)
Jeg kører både med skummer og RO i mit akvarie og regner med 10% vandskift pr uge. Jeg syntes det virker til at der er generel enighed om den mængde for vores størrelse nano'er.

Og ang. overløb: Jeg har selv lavet sådan et overløb med et 90 graders knæk. Jeg har set flere der kører med det herinde, men ikke nogen der har haft problemer med det. Det er bare helt afgørende at man får skærmet det godt nok af, så der ikke kommer skidt eller dyr i det, så det stopper.


Og fedt akvarie. Det glæder jeg mig til at følge :)


Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: En nybegynders 63 Liters akvarie

Indlæg af Meller »

Det sidste vand har jeg lige tilføjet her til morgen :)
Hehe Jonas jeg har også fulgt med i din tråd :p
Mikkel ved godt det med lyset, jeg skal lige havde sat dem så de peger skævt ind mod midden, det giver langt bedre lys, har peget dem en del retninger for at finde den bedste belysning :)

hehe ved godt at man ikke kan smide alle 6 fisk i, det var mere at jeg skulle vente et helt år før jeg havde dem alle i :)
Skummeren behøves jeg vel ikke tilføje før jeg vil havde fisk i? altså jeg kan godt køre noget tid nu her uden, hvor der kommer lidt snegle og koraller i?
Og hvad vil jeg kunne holde af fisk med den mængde sten jeg har nu og uden skummer?


240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2574
Tilmeldt: ons 29. mar 2006 08:59
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Re: En nybegynders 63 Liters akvarie

Indlæg af Mikkel E »

Meller skrev:Aller først, tusind tak for dit svar :) det giver noget at tænke over :)

1. ja stenene står på sandet :) presset lidt ned i :)

2. jeg er lidt i tvivl om hvor meget jeg bør hælde i, men jeg tilføjer to spande ind til nu, vil ikke ændre værdierne for meget på en gang (da der allerede er lidt liv jo, så er meget bange for jeg kan ødelægge det for dem, men der kommer en spand mere i imorgen :) )

3. tålmodighed er jo vejen, men et år er måske også lige i overkanten :p men der kan self tilføjes lidt af gangen :) jeg tror flere sten vil fylde for meget, vil gerne havde at der også er plads til fiskene at svømme på og plads på bagsiden så de kan gemme sig lidt osv :)

4. tunze skummeren er et indvendigt filter der tager overfladevand? så ville den jo være perfekt?

5. hvor tit skal jeg lave vandskift med/uden skummer, og kan jeg undvære osmoseanlæg hvis jeg har skummer? :)
1. Sten oven på sandet er ikke godt. Der vil opstå en del liv som graver i sandet og nogle fisk gør det også. Jeg vil nok også mene at du har for meget sand i.

2. Hvis du er bange for at ødelægge liv med rent saltvand, så må det være noget giftigt vandhanevand i har :P

3. Nu skrev jeg år, som i flere år. Uden skummer tror jeg ikke du vil få held med at have 6 fisk i efter blot et år. Akvarier kan tage mange år før de er fuldt indkørte.

4. Ja du skal have en ekstra boks på, men det er blevet beskrevet ;)

5. Jeg ville skyde på 20 liter en gang om ugen, men det er svært at svare på hvor stor belastningen vil være. Der er mange som ikke skifter vand, så du kan formegentlig helt undgå vandskifte med en skummer. Det er svært at undgå at få alger uden et osmoseanlæg og hvis du planlægger at putte 6 fisk i, vil jeg råde dig til at købe et uanset hvad.
Meller skrev:Er der foresten en måde man bare kan købe pods på? jeg har nemlig ikke set nogle, og har ellers brugt ufattelig mange timer på at se ind i akvariet :)

Kan man bruge de samme test sæt til saltvand som man bruger til ferskvands? det er jo fuldstændigt det samme de skal teste? :)
Pods bliver spist af dine fisk, så du vil aldrig komme til at se dem i akvariet sålænge der er fisk i. Desuden er de umulige at se, jeg får tit pods på fingrene når jeg roder i akvariet, men jeg ser dem aldrig.

De kan ikke bruges.
Meller skrev:Tror faktisk også jeg er så hældig at der er 2 rørorme der har overlevet på den indonesiske sten :) rørende er helt vide og deres børster hvide/gennemsigtige :) lidt farvefattig, men kan jeg være heldig med at få farver senere hen? :)
De skifter ikke farve og de bliver heller ikke større, til gengæld kommer der formegentlig flere.
jonas _sandager skrev: 5. Det præcise svar er vist; "måske". Men det er jo svært at bruge til noget :)
Der er flere der kører uden RO-anlæg med stor succes. Og måske kan du også være en af dem. MEN!!! Det er mit indtryk, at de fleste der kører med hanevand, på et eller andet tidspunkt får ophobet så mange næringsstoffer i vandet at det hele vælter, og så er det lige pludseligt rigtig rigtig træls ikke at have smidt de 500 kr efter et osmoseanlæg. Jeg bor selv i Viby, hvor hårdheden af vandet er så høj, at jeg, når jeg har kommet slat i vandet, hurtigt ville komme til at ligge på det dobbelte af det anbefalede. Det skal du i hvert fald lige undersøge før du kaster dig ud i vandhanevand. Men overordnet set tror jeg at der er rigeligt med udfordringer for os begyndere i forvejen. Så for mig virker det skørt at tage den chance, taget i betragtning hvor meget man kan komme til at bøvle med på den konto :)
Jeg kører både med skummer og RO i mit akvarie og regner med 10% vandskift pr uge. Jeg syntes det virker til at der er generel enighed om den mængde for vores størrelse nano'er.

Og ang. overløb: Jeg har selv lavet sådan et overløb med et 90 graders knæk. Jeg har set flere der kører med det herinde, men ikke nogen der har haft problemer med det. Det er bare helt afgørende at man får skærmet det godt nok af, så der ikke kommer skidt eller dyr i det, så det stopper.
Enig, jeg tror dog det er de færreste der kører uden osmoseanlæg som laver store ugentlige vandskift. Jeg vil skyde på at de fleste der har held med at bruge vandhanevand bruger det som regel kun til almindelig vandpåfyldning.

Har du ikke problemer med at det larmer?


Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: En nybegynders 63 Liters akvarie

Indlæg af Meller »

Hmmm taget betragtning af at jeg har haft 4 ferskvandakvarier kørende med ilt sten på mit værelse hvor jeg også sover skal der rimeligt meget larm til det genere mig :p

Vil en tunze skummer 9004 kunne løse alle problemer så? den tager jo overfladevandet :) også vil jeg ikke skulle skifte ret meget vand? og samtidig kunne holde den mængde fisk? :) der står skimmeren er beregnet til akvarier i størrelsen 60-250 liter, så den burde være rigeligt til mit akvarie? :)

Lige nu er min plan at jeg her om en uge til to for købt de snegle jeg gerne vil havde :) så de kan komme igang med at gnaske lidt alger, der er stædig lidt rester på nogle af stenene :)

Vokser rørormene ikke? hvordan kan det være? jeg troede de blev større, deres fangarme er ikke mere end 1 cm :) men rørorme er vel også fine nok at havde i akvariet? :) også selvom de formere sig? :) syntes ihvertfald de store jeg ser på billeder er flotte :)

Det eneste der sker ved der er meget sand er vel bare at det tager lidt plads ikke? det er vel ikke skidt bare fordi der er lidt meget? :) syntes det vil være en skam at tage op :) nu er det der og jeg syntes bunden ser fin ud :) der er lidt bakker og sådan :) også er det vel også med til at rense ligesom stenene er ? :)


240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: En nybegynders 63 Liters akvarie

Indlæg af hellfish »

jeg må indrømme at jeg synes 6 fisk er helt urealistisk på så få liter.. selvom det bliver tilført over lang tid.. 2-3 er mere realistisk ..
sneglene kan du bare købe nu..
og jo rørormene gør ikke noget men hvis de eksploderer i vækst kan de blive irriterende..


Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: En nybegynders 63 Liters akvarie

Indlæg af Meller »

Syntes også selv at 6 fisk lød af meget i så få liter :) men alligevel, når nu tre af fiskene var så lille kunne det måske lade sig gøre? men skal ikke gøre mig klog på det :)
Men er kommet i tvivl om jeg vil havde en tail spot blenny, er den ikke meget aktivt og spiser alger? :) Eller vil sneglene kunne holde algevæksten nede? :)


240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: En nybegynders 63 Liters akvarie

Indlæg af jonas _sandager »

Mikkel E skrev: Har du ikke problemer med at det larmer?
Går ud fra at det spørgsmål var henvendt til mig og mit overløb? :)
Det risler faktisk en lille smule. Men jeg tror nu mest det skyldes at jeg ikke har kommet en kuglehane på, så der er lidt faldhøjde på. Men jeg har en durso på bagsiden af gennemføringen, så det er ikke fordi den står og 'prutter'.


Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: En nybegynders 63 Liters akvarie

Indlæg af Birkefeldt »

hellfish skrev:jeg må indrømme at jeg synes 6 fisk er helt urealistisk på så få liter.. selvom det bliver tilført over lang tid.. 2-3 er mere realistisk ..
+1

6 fisk i 63 liter uden skummer hænger desværre ikke sammen. Selv med skummer vil det være en kamp at holde nogenlunde vandværdier. Mener ligesom hellfish at 2 - 3 fisk er mere realistisk.

Jeg har ca 300 liter og jeg regner da ikke med at have meget mere end 6 - 8 mindre fisk.

Mvh Kenneth


Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: En nybegynders 63 Liters akvarie

Indlæg af Meller »


2 x Amphiprion ocellaris

1 x royal gramma basslet

Vil være mere realistisk? :p Men helst kun en af hver? :)
og jeg regner med at købe en Tunze 9004 inden jeg begynder at smide fisk i :)
men kan jeg begynde at tilføje koraller inden? og hvornår vil i tro jeg kan det? :)
tingene er jo indkørt pånær sandet og den ene sten, og jeg ser kun tegn på alger i sandet og glasset, men det ser ud til at være ved at stoppe på glasset :)


240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: En nybegynders 63 Liters akvarie

Indlæg af Meller »

Jeg tænkte på, mine sten er placeret næsten mid i akvariet, så der er plads på bagsiden, således vandet kan cirkulere der, jeg kan gøre glas rent osv. men jeg ser mange akvarier der bygger en væg af sten op på bagsiden, og på den måde for flere sten i akvariet :) hvad er bedst? :) for ved at havde den væg af sten kan man også havde flere koraler :)


240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: En nybegynders 63 Liters akvarie

Indlæg af Meller »

Nu er De Jong sendingen snart, og jeg kan selvfølgelig ikke lade være med at kigge på den også :)
Det er sikkert for tidligt for mig at introducere koraller allerede næste mandag? eller hvordan, som sagt er de eneste tegn jeg ser på alder dem på galset også en smugle i sandet..
men har kigget på dette her:

046112 Hypselodoris bullockii (purple) kr. 77
http://www.dejongmarinelife.nl/inverts/ ... i-purple/1" onclick="window.open(this.href);return false;

2 x
047061 Engina mendicaria kr. 18
http://www.dejongmarinelife.nl/inverts/ ... ndicaria/1" onclick="window.open(this.href);return false;

055100 Sarcophyton sp. (cup) kr. 129
http://www.dejongmarinelife.nl/soft-cor ... n-sp-cup/1" onclick="window.open(this.href);return false;

055051 Scleronephthya sp. (colored) kr. 181
http://www.dejongmarinelife.nl/soft-cor ... -colored/1" onclick="window.open(this.href);return false;

051561 C Tubastrea faulkneri kr. 232
http://www.dejongmarinelife.nl/hard-cor ... aulkneri/1" onclick="window.open(this.href);return false;

050000 C FRAG SERIAT Seriatopora fragments kr. 77
http://www.dejongmarinelife.nl/hard-cor ... ragments/1" onclick="window.open(this.href);return false;

042412 Linckia starfish (blue) kr. 150
http://www.dejongmarinelife.nl/inverts/ ... ish-blue/1" onclick="window.open(this.href);return false;

2 x
046172 Buccinulum corneum (orange spotted turbo kr. 28
http://www.dejongmarinelife.nl/inverts/ ... ed-turbo/1" onclick="window.open(this.href);return false;



Eller er det bedst jeg bare dropper tanken om korallerne? :) og hvad med søstjernen og den Hypselodoris kan de gå i akvariet? :) syntes de har nogle pæne farver :) og hvis det er nyttedyr ville det jo være helt perfekt :)


240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: En nybegynders 63 Liters akvarie

Indlæg af PederP »

Er du begyndt at måle vandvædier (Mg,Kh,Ca,NO3,PO4)? Dem skal du også have styr på inden du sætter koraller i.

Du kan også, selvom værdierne er til koraller nu, komme til at skyde dig selv i foden fordi dit lille system bliver ustabilt når du begynder at belaste det.

Jeg ville nøjes med at købe én fisk når du er sikker på at næringen er væk, og så trappe langsom op. Startede selv nano - det er et møg hysterisk system med så lidt vand pr. indbygger.


Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: En nybegynders 63 Liters akvarie

Indlæg af Meller »

hmm okay, men hvad så med de andre ting jeg nævner? som sneglene, søstjernen og den Hypselodoris, kan jeg bestille dem ? :)


240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: En nybegynders 63 Liters akvarie

Indlæg af PederP »

Uden at være expert i nøgensnegle - plejer de vist at være dødsvære foderspecialister..
De andre snegle jo, kender ikke så meget til den stjerne du linker til.

Men, vil anbefale at du prioriterer testsæt højt, samt du laver en plan for hvordan du vil pleje dine vandværdier fremover. Især hvis du vil til at belaste baljen med det samme.

Enig med de andre i at en skummer er et must hvis dine planer skal lykkeds.


Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: En nybegynders 63 Liters akvarie

Indlæg af Meller »

Hehe ved ikke om det var min plan med alle de fisk, nok mere et spørgsmål :) og jeg har ret mange af dem ofte :p
hmm okay, den med nøgensneglen er vel okay, syntes bare den ser pæn ud :p
Jeg skal nok få fat i et testsæt :) og regnede også med at bestille sådan et med, men det er imme med på prislisterne... de har også nogle skimmere men der er heller ingen priser :(


240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: En nybegynders 63 Liters akvarie

Indlæg af crazy seahorse »

Meller skrev: Det eneste der sker ved der er meget sand er vel bare at det tager lidt plads ikke? det er vel ikke skidt bare fordi der er lidt meget? :) syntes det vil være en skam at tage op :) nu er det der og jeg syntes bunden ser fin ud :) der er lidt bakker og sådan :) også er det vel også med til at rense ligesom stenene er ? :)
Velkommen til hobbyen. Det er skønt at se din ildhu og dit engagement.

Jeg har selv haft ferskvand i rigtig mange år og her brugte man førhen bundfiltre (måske gør man det stadig?) efter den filosofi du nævner, at man bruger bundlaget som filter.
Men det fungerer lidt på en anden måde i saltvand, med mindre man anlægger en decideret DSB (deep sand bed).
Det du beskriver med "der er lidt bakker og sådan :)" det kan give nogle ophobninger i bundlaget, som på sigt kan give problemer i et mindre akvarie, ja såmænd også i et stort.
Flere kører endda helt uden bundlag, selv har jeg 1 - 2 cm i og kun foran stensætningen.

@koraller, så prøv om ikke du kan tuske dig til et fragment fra en af de andre akvarister der bor i dit område. Jeg er sikker på at der er en der vil hjælpe dig med det. Det kan også være du kan få et fra din lokale forhandler. Der ligger altid lidt småafbræk i koraløen.
Hvis du alligevel regner med at bestille fra Troels (Reef farmer), så kunne det også være han kunne klare et lille stykke. Spørg ham.
Så får du testet dit vand - om det er klart til koraller på en billig (gratis?) måde.

@ Pods Du skriver du ikke kan se nogle. Det kan godt være, men prøv alligevel at kigge en halv times tid efter lyset er slukket. Tag en kraftig lommelygte og lys rundt, specielt oppefra.
Jeg har selv en del fisk i og nogle der kun lever af pods og alligevel er der et leben rundt omkring stenene efter "lukketid".

Held og lykke med projektet.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: En nybegynders 63 Liters akvarie

Indlæg af Meller »

Hej Erik, jeg har lige set en lille hvid/gennemsigtig fætter på omkring 1 mm tyk og en 3-4 mm lang, det er vel nok pods? :) så er der nok nogle alligevel :p
vedrørende det med sandet, hvorfor er det så farligt? :S lige nu roder jeg rundt i det hver dag med en pind :)

ikke nogle der har nogle holdninger om at placere levendesten op ad bagglasset? :)


240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: En nybegynders 63 Liters akvarie

Indlæg af hellfish »

Hvorfor fanden roder du rundt i det med en pind :D!! Hvis du gør det når det er indkørt får du afgivet en masse skidt til vandet og korallerne kan blive brune eller dø!
Du kan sagtens købe flere sten døde eller levende og placere op af bagruden hvis du vil det.. Det kommer an på hvordan man kan lide sit aquascape


Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: En nybegynders 63 Liters akvarie

Indlæg af Meller »

har læst et eller andet sted at det var for at få skidt op af sandet så det var nemmere at holde rent :) men jeg har måske læst for meget? :p
okay så det er ikke dumt at havde det op ad bagglasset? tænkte på der er stillestående vand og sådan mellem stenene :) Men hvis det ikke er et problem kan jeg da godt få nogle flere sten i akvariet :p


240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: En nybegynders 63 Liters akvarie

Indlæg af crazy seahorse »

Meller skrev:Hej Erik, jeg har lige set en lille hvid/gennemsigtig fætter på omkring 1 mm tyk og en 3-4 mm lang, det er vel nok pods? :) så er der nok nogle alligevel :p
vedrørende det med sandet, hvorfor er det så farligt? :S lige nu roder jeg rundt i det hver dag med en pind :)

ikke nogle der har nogle holdninger om at placere levendesten op ad bagglasset? :)
Det kunne sagtens være en pods du har set. De ligner små rejer og vimser omkring.

Problemet med sandet er at det pakker og så kommer der ingen ilt til. Det skaber anearobe (iltfattige)forhold nede i gruset.
Du kender sikkert lugten fra mosebund. Det danner/afgiver en masse svovl. Det er lidt det der kan ske i dine grusbunker.
Og det kan, groft sagt, frigives når du roder i det.
Det skal iltes kraftigt for at få svovlen væk og det er svært i et lukket miljø, som et akvarie må siges at være.
Så det kan blive fatalt i et lille system da det ikke kan iltes/omdannes hurtigt nok.
Det er en af grundende til at "bare bottom" er en god ide.
Man bruger anaerobe forhold i et denitrifikationsfilter, men her ledes vandet altid ud hvor det iltes kraftigt. Ledes det direkte i akvariet dør hele molevitten hurtigt.

Hvis du vælger at placere sten op af din bagrude, kan det være svært at holde den ren. Og som du selv er opmærksom på, så kan der opstå døde områder mellem stenene.
Derfor kan det være en god idé at sætte en pumpe på sideruden nede ved bunden, som blæser hen langs bagruden. Det forhindrer de døde områder bag stenene og blæser slammet væk derfra.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: En nybegynders 63 Liters akvarie

Indlæg af Meller »

Overvejer at smække sten op i det ene hjørne og lidt han af bagsiden, også placere nogle sten i midden i den anden ende af akvariet, således jeg for noget der ligner lidt en søjle også hjørnet hvor der kan pakkes nogle flere sten:) så kan jeg vel nok få en 5+ kg mere i :) men det løser ikke problemet med skimmeren vel? :(
så jeg skal havde en masse sand op? :( øv øv øv....


240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: En nybegynders 63 Liters akvarie

Indlæg af crazy seahorse »

Meller skrev:Overvejer at smække sten op i det ene hjørne og lidt han af bagsiden, også placere nogle sten i midden i den anden ende af akvariet, således jeg for noget der ligner lidt en søjle også hjørnet hvor der kan pakkes nogle flere sten:) så kan jeg vel nok få en 5+ kg mere i :) men det løser ikke problemet med skimmeren vel? :(
så jeg skal havde en masse sand op? :( øv øv øv....
Det med sandet er ikke det store problem.
Du suger det bare op i forbindelse med et vandskift.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2574
Tilmeldt: ons 29. mar 2006 08:59
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Re: En nybegynders 63 Liters akvarie

Indlæg af Mikkel E »

Meller skrev: 046112 Hypselodoris bullockii (purple) kr. 77
http://www.dejongmarinelife.nl/inverts/ ... i-purple/1" onclick="window.open(this.href);return false;
Den er alt for sart og er fødespecialist. Har aldrig hørt om nogle der har kunne holde liv i dem, i hvert fald i et almindeligt revakvarie.
Meller skrev:055100 Sarcophyton sp. (cup) kr. 129
http://www.dejongmarinelife.nl/soft-cor ... n-sp-cup/1" onclick="window.open(this.href);return false;
Den kan du nok godt putte i, men jeg synes næsten, som der også er blevet foreslået, så hellere nogle fragmenter. Andre bud kunne også være Lobophyton, Kenyatræer, Xenia, pollypper og skiveanemoner. Men vendt du bare lidt endnu :)
Meller skrev:055051 Scleronephthya sp. (colored) kr. 181
http://www.dejongmarinelife.nl/soft-cor ... -colored/1" onclick="window.open(this.href);return false;
En fødespecialist som kræver meget mere foder end du vil kunne give den.
Meller skrev:051561 C Tubastrea faulkneri kr. 232
http://www.dejongmarinelife.nl/hard-cor ... aulkneri/1" onclick="window.open(this.href);return false;
Skal fodres ofte, så er tanken om 6 fisk i hvert fald helt udelukket.
Meller skrev:050000 C FRAG SERIAT Seriatopora fragments kr. 77
http://www.dejongmarinelife.nl/hard-cor ... ragments/1" onclick="window.open(this.href);return false;
Den er sart og kræver meget lys og det ligner ikke at du har lys nok.
Meller skrev:042412 Linckia starfish (blue) kr. 150
http://www.dejongmarinelife.nl/inverts/ ... ish-blue/1" onclick="window.open(this.href);return false;
Den kræver et stort akvarie som er tilkørt, ellers har den ikke nok den kan leve af.


Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: En nybegynders 63 Liters akvarie

Indlæg af Meller »

Tak for svaret Mikkel :)
Jeg ville ellers mene mit lys er mere end rigeligt, men kan godt være jeg tager fejl, men man er blindet længe efter hvis man kigger ind i lampen :) det er utroligt stærke de LED lamper :)
det er noget i stil med dem her:
http://www.ultra-led.dk/index.php/led-s ... -cree.html" onclick="window.open(this.href);return false;
dog er køllingen noget større :)

men kan ser der er nogle af tingene jeg må droppe :p

Men hvis nu jeg fik 5kg sten mere i og en tunze 9004 så vil mit akvarie være ret godt? :)


240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Akvarier 0 -> 100 Liter"