"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Martins (jenserm) akvarie...

Forum for Akvarier 0 -> 100 Liter
jenserm
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 54
Tilmeldt: tors 19. maj 2005 07:10
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved

Martins (jenserm) akvarie...

Indlæg af jenserm »

Så er det vist på tide, at jeg viser mit akvarie frem :D

Billede

Det har kørt siden sidst i januar (2006). Det er et 70l Juwel, hvor jeg selv har bygget lyskassen og akvariebord med plads til 50l sump. Der er 3x36w T5 (2 x blue moon og triplus) over akvariet hvoraf det ene blue moon rør tænder lidt før og slukker lidt senere end de andre rør. Der er også monteret en computerblæser i lyskassen og i sumpen, for at undgå for meget kondensvand. Til gengæld er der nu en vandfordampning på 2 liter i døgnet, så automatisk vandpåfyldning er næste projekt... :shock:

Billede

Der er 2x AquaBee UP 1000, een til returpumpe og een til cirkulation. Skummeren er en MiniFlotor 200. I højre side af akvariet er et overløb i acryl og et rislefilter med biobolde, så der er grobund for lidt gavnlige bakterier. I sumpen er der caulerpa-alger, 2 forskellige slags.

Billede

Billede

Billede

Der er ikke fisk i akvariet endnu, men det skal der nok komme en dag. Indtil videre er beboerne 6 snegle af lidt forskellige slags, en sanddollar og lidt rørorme, små søstjerner mv., samt en pumping xenia.

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Når akvariet er indkørt og mere stabilt, skal der nok lidt flere sten i, sammen med lidt koraller. Og naturligvis nogle flere billeder her på siden... Af andre beboere i akvariet til den tid, har jeg tænkt på 2xklovnfisk, en hugo og en dannebrogsreje.

Kommentarer, gode råd, ris og ros mv. modtages meget gerne - det ville være rart at vide om man er på rette spor eller om der er ting man med fordel kunne rette op på...

I øvrigt - tak for en fed og inspirerende side!

Mvh. Martin.
Brugeravatar
RNH
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 227
Tilmeldt: tirs 17. jan 2006 16:03
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af RNH »

Hva så Martin er der sket noget med projektet.
jenserm
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 54
Tilmeldt: tors 19. maj 2005 07:10
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af jenserm »

Jo tak, det går fremad.

Har investeret i 4 kg sten mere, så stenopbygningen efterhånden er som jeg ønsker. Der kommer nok også lidt med, når jeg anskaffer nogle koraller mv.

Jeg går stadig i cirkler over den automatiske vandpåfyldning, da jeg har meget travlt for tiden. Jeg håber dog at få det lavet snart, da det er lidt irriterende at hælde vand på hver dag...

Indholdet i baljen ser ud til at trives fint, og det er spændende at se på - selvom det er et lille akvarie, er det som om der er noget nyt at se på hver dag:-)
Mvh.

Martin
jenserm
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 54
Tilmeldt: tors 19. maj 2005 07:10
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved

Opdatering

Indlæg af jenserm »

Så er det tid for en opdatering. Her er akvariet 1. april 2006, det har kørt i lidt over 2 måneder nu. Jeg tror snart at der skal lidt koraller og fisk i. Jeg tror at indholdet trives, selvom 2-3 af sneglene er stået af på mystisk vis. Husene er ihvertfald tomme. Sanddollaren og polypper, rørorme mv. ser ud til at have det fint...

Billede

Som skrevet tidligere, så har jeg ofte fyldt vand på, da computerblæserne, som skal forhindre kondens i lyskassen og nede i sumpen gør at der fordamper ca. 2 l. vand i døgnet. Dette besvær er løst med automatisk vandpåfyldning. Det er nok en økonomisk udgave af sådan en automatik, men hvorfor give flere hundrede kroner som jeg har set sådanne løsninger koste, når man let selv kan lave det?

Det kræver blot en 12v pantry-pumpe, en strømforsyning/12v lader og så lidt snilde med ledninger og acrylplastik bukket i de rette vinkler. Det fungerer upåklageligt :D

Billede

Billede

Lækkert ikke at skulle fylde vand på baljen dagligt...
Mvh.

Martin
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1453
Tilmeldt: tirs 26. okt 2004 19:40
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Hvad er en pantry pumpe?

Jeg havde nok ofret 97 kr på en niveauføler.
Fås hos RSonline.

Jeg tror de kontaktflader vil ruste eller korridere pga. saltet. Så jeg ville nok foretrække den driftsikre måde.
Men det ser da ud til at virke... ;)
jenserm
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 54
Tilmeldt: tors 19. maj 2005 07:10
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af jenserm »

Pantry-pumpen er den hvide til venstre. Den bruges i campingvogne og både til at hente vandet fra en balje eller dunk op i vandhanen. Den kører på 12V og har en løftehøjde på 2 m hvis den får nok strøm.

Ja, på et tidspunkt vil der nok ske en korrossion af kontakten, men det virker indtil videre:-) Hvis det sker, så kan det være at jeg opdaterer med en niveauføler.
Mvh.

Martin
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Indlæg af Lord Mike »

Skrider godt fremad :TH , men Martin hvordan ser dine værdier ud. Jeg spørger fordi jeg ikke kan se om du bruger osmose eller er det ikke nødvendig?

Har ikke selv prøvet at bruge biobolde, har det nogen virkning?
Jacker.dk
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 55
Tilmeldt: søn 21. aug 2005 07:01
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Kontakt:

Indlæg af Jacker.dk »

Mvh. Jack
Brugeravatar
Christian
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 258
Tilmeldt: søn 23. jan 2005 20:56
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: NORGE BERGEN

Indlæg af Christian »

Pass nu på at det ikke vokser noget med tyngde på din flotør, da vil den sakte synke ned og du vil få påfyll av ferskvand til du kan sette ut gyppier i baljen....
750liter 114liter sump2x250W HQI.14.5K Giesemann. Deltec-KM500.FR509.PF601.AP703.P1000A-SanderC100.IKS.TS48-MerlinFSBF.
Christian
jenserm
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 54
Tilmeldt: tors 19. maj 2005 07:10
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af jenserm »

Lord Mike: Jeg har ikke noget grej til at måle vandværdier med. Har tænkt på at anskaffe det, inden jeg fylder mere krævende liv i baljen. Umiddelbart er de nok ok, da dyrelivet ser ud til at trives fint. Jeg bruger ikke osmose, men vand direkte fra hanen som står i en spand indtil det bliver automatisk pumpet ind i akvariet.

Jeg har en ide om, at der er masser af gavnlige bakterier på den store overflade, som bioboldene giver i rislefiltret. Der kan nok nedbrydes mange affaldsstoffer dér:-)

Christian: tak for advarslen, men flamingoflyderen har en ret stor opdrift, så den kan bære en hel del:-)
Mvh.

Martin
Brugeravatar
muldfred
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2267
Tilmeldt: søn 18. dec 2005 10:23
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 3300 Frederiksværk

Indlæg af muldfred »

Lord Mike: Jeg har ikke noget grej til at måle vandværdier med. Har tænkt på at anskaffe det, inden jeg fylder mere krævende liv i baljen.
kunne nok være du skulle have købt det for lang tid siden, frem for at købe noget liv til dit akv. :wink:
Mvh Morten Rønde

160 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=2513
840 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... highlight=

Se mine indbygget akvarier lige oppe over

Billede
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Indlæg af Lord Mike »

Men når nu du ikke bruger osmose, så ved du måske heller ikke dit vandværksvands værdier??

Kan kun anbefale dig dig at få købt grej til at teste dit vand med (vigtigt). Hvis du ikke kende dine værdier så tør jeg godt vædde på at det vælter før eller siden......
jenserm
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 54
Tilmeldt: tors 19. maj 2005 07:10
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af jenserm »

Jeg har fået oplysninger om vandværkets værdier - der er oplyst på vandværkets hjemmeside. Det er af fineste kvalitet uden for meget indhold af nitrit, nitrat, ammonium osv osv...
Mvh.

Martin
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Indlæg af Lord Mike »

Nok som drikkevand er det af finste kvalitet, men til saltvandsakvarie kan det bestemt godt være det modsatte når du ingen osmose eller filtre har på.

Du skal huske på at hver gang du tilsætter nyt vand tilsætter du også dets værdier, hvorpå det kan ophobe sig i dit akvarie.
jenserm
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 54
Tilmeldt: tors 19. maj 2005 07:10
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af jenserm »

En lille opdatering...

Akvariet har nu kørt upåklageligt i 4 måneder og alt liv ser ud til at trives. Snegle formerer sig uhæmmet og de små aflæggere af xenia vokser fint. Jeg har købt et kenya-træ, som også ser ud til at have det fint. Sådan ser akvariet ud her i juni:

Billede

Er der mon nogen, der kan hjælpe med info om hvad det er for en slags alge, som er til højre for xeniaen? Der har været et par af dem fra starten af, nu er der kun een tilbage, som dog har vokset helt vildt.

Og så lige et billede af kenya-træ og små xeniaer:

Billede

Jeg har fundet ud af at det nok er min sandsnegl (Nassarius), der i mangel af foder har spist et par af de andre snegle - så nu får den en lille optøet reje i ny og næ, som den spiser med stor appetit :D

Jeg har været på udkig efter et par små klovnfisk, så sådan et par er det næste der står på listen over akvarieønsker...
Mvh.

Martin
jenserm
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 54
Tilmeldt: tors 19. maj 2005 07:10
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af jenserm »

En lille opdatering, her ultimo august.

Har nu (langt om længe) fået fat på et par klovnfisk. De er ganske små, den mindste ca. 2,5 cm og den lidt større, ca. 3,0 cm. De skal dog nok hurtigt vokse sig større, for de spiser med god appetit :)

Her er akvariet:

Billede

Og et billede af kenya-træ, klovne og en pumping xenia:

Billede

Akvariet har nu fået sine første rigtige beboere, udover Narcissus snegl, sanddollar og selvfølgelig korallerne. Det har været i drift i 7 måneder - indtil videre helt upåklageligt :D
Mvh.

Martin
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Har du ladet 7 måneder gå før end du kom fisk i?? Hvis ja, så er de en meget tålmodig mand!. Og det skal ikke ligge dig til last!!! :)
jenserm
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 54
Tilmeldt: tors 19. maj 2005 07:10
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af jenserm »

Jeps - har læst at man skal tage det stille og roligt med at komme liv i baljen, så der er kommet lidt hen ad vejen - og nu også fisk:-)
Mvh.

Martin
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Der er nogen af de yngre der kunne lære meget af dig!!
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: søn 29. jan 2006 20:08
18
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Indlæg af Johnny »

hvad er det på bunden til venstre for din xenia? og lidt længere til venstre ligner det der sidden en glasrose på stenen lige bag halefinnen på klovnen eller tager jeg fejl?
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
jenserm
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 54
Tilmeldt: tors 19. maj 2005 07:10
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af jenserm »

Det på bunden til venstre for xenia er skaller fra østers - de var engang helt hvide, men er nu nærmest blå-lilla, da de er dækket af kalkalger.

Du har ret mht. glasroser, dem er der desværre nogle stykker af, som er kommet hen ad vejen. Jeg har netop anskaffet mig nogle må sprøjter+kanyler og noget saltsyre, så jeg kan få bugt med dem...
Mvh.

Martin
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2675
Tilmeldt: tors 27. apr 2006 16:05
17
Postnummer: 9330 Dronninglund
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

Der er nogen af de yngre der kunne lære meget af dig!!
ja det er rigtigt men man behøver da heller ikk at overdrive :D er det udelukkende for ikk at belaste akvariet for meget at du har ventet så længe eller er der flere tin indvolveret :wink:
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
jenserm
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 54
Tilmeldt: tors 19. maj 2005 07:10
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af jenserm »

Jeg ville nu nok have købt mig et par klovne eller en dannebrogs-reje for halvanden måneds tid siden, men der havde de ikke nogen af den slags, dér hvor jeg gerne ville købe liv til akvariet.

Jeg kunne sagtens i februar/marts have styrtet ud og købt vildt ind straks efter at have sat akvariet op, men jeg er meget opsat på at få en god biologisk balance i mit akvarie, så jeg ikke skal koncentrere mig alt for meget omkring overholdelse af vandværdier, skift af vand og generelt bruge meget tid på pasning af mit akvarie. Det var iøvrigt ret underholdende at se hvordan akvariet udviklede sig, selvom der kun var lidt koraller, snegle, søstjerner osv. i det.

Af samme grund har jeg, selv om akvariet kun er 70 liter, en sump på 50 liter med rislefilter, skummer og nogle kg. levende sand, samt caulerpa-alger. Hvis man overdimensionerer teknikken, tror jeg at jeg kan sove lidt roligere om natten :-)
Mvh.

Martin
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Indlæg af Lord Mike »

:TH
jenserm
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 54
Tilmeldt: tors 19. maj 2005 07:10
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af jenserm »

Så er det tid for en lille opdatering.

Jeg har desværre haft travlt med alt muligt andet end lige akvariet, så nu er der efterhånden lidt for mange glasroser - jeg prøver dog ihærdigt at få bugt med dem med masser af saltsyre!

Her er et billede af morgen og aftenlyset, lidt uskarpt:

Billede

De små xenia trives iøvrigt fint og vokser ret hurtigt. Måske skal de snart finde en anden, lidt større sten at sidde på:

Billede

De to klovne har det helt fint. Jeg har nu haft dem i ca. 2 måneder - de er ikke vokset særligt meget, men ser heldigvis ud til at trives godt:

Billede

Kenyatræet er til gengæld vist ved at være for stort. Det har netop ladet et lille stykke falde af. Det er sat fast i den anden ende af akvariet og vokser fint dér.

Jeg har vist glemt at give min narcissus-snegl en reje i forrige uge, for den valgte at æde en af de andre snegle, så den er snart den eneste snegl tilbage...
Mvh.

Martin
bmvw
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 705
Tilmeldt: ons 9. feb 2005 16:45
19
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1990
Geografisk sted: 9220, Aalborg Ø

Indlæg af bmvw »

:K Det ser godt ud Martin!

Mvh Sonny
Endelig med vand i stuen.... igen... igen. Og snart igen... Og så lige en gang til...
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2675
Tilmeldt: tors 27. apr 2006 16:05
17
Postnummer: 9330 Dronninglund
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

ja ser godt ud , hvad med et billede af hele baljen
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
jenserm
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 54
Tilmeldt: tors 19. maj 2005 07:10
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af jenserm »

Takker:-) - jeg skal snarest få taget et billede af det hele...
Mvh.

Martin
ChristianK
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: søn 17. sep 2006 10:10
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af ChristianK »

Det bliver rigtig fint.
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4645
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

nu er dit akvarie vidst ikke særligt stort, så når du fjerner glasroser ville jeg bruge kogende vand i en sprøjte!
Besvar

Tilbage til "Akvarier 0 -> 100 Liter"