"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Janne's 86 l nano

Forum for Akvarier 0 -> 100 Liter
Besvar
Brugeravatar
Janne
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 276
Tilmeldt: tors 4. aug 2005 21:04
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederiksberg

Janne's 86 l nano

Indlæg af Janne »

Så er det vist min tur til at vise frem... Mit 86 l saltvand har nu kørt i ca 2,5 måneder.

Jeg besluttede for ca. 3-4 måneder siden at lægge mit 86 l ferskvand (har stadig 14 andre med ferskvand), som bare aldrig ville som jeg ville, om til salt - når det nu altid gik i ged som ferskvandakvarie, kunne jeg lige så godt springe ud i det, og afprøve saltvandet, jeg længe har drømt om. Inspireret af bl a BatLuder og Hougaard, gik jeg i gang.
Min far blev sat i sving med at lave overløb og holder til skummeren. Jeg gik ud og købte skummer (MiniFlotor), PH, overløbskamme osv osv. Efter et par uger var jeg ved at være klar...

Billede

Det hele blev afprøvet med vand fra hanen, og så ud til at fungere tilfredsstillende.

Billede

Desværre var det ikke rigtig til at få levende sten lige på det tidspunkt, så der gik lidt tid. Jeg købte lidt her og lidt der, og det hele begyndte at tage form. Der kom også sand i. Vandet blev nooooget tåget :shock:

Billede

Tågen lettede, og det var nu blot et spørgsmål om at væbne sig med tålmodighed - ikke helt let. Der kom lidt alger, men aldrig rigtig noget alvorligt. Ammonium og nitrit kom og gik. Der kom ret hurtigt lidt eremitter deri, et eller andet levende MÅTTE jeg altså have!

Billede

Billede

Med de levende sten fulgte disse flotte Zoanthus.

Billede

Jeg købte lidt Skiveanemoner. Denne her er jeg rigtig glad for.

Billede

I dag kom så det, jeg længe har ventet på - rejer og en fisk! Her først den ene af de to Dannebrogsrejer. Dette er det billede, hvor man tydeligst kan se, at den går og vifter på æg under bugen. Regner med at den anden, mindre reje af samme art, jeg også købte, er en han.

Billede

Og så.... Ta-daaaa! FISKEN! En rejegobi, købt som Amblyeleotris diagonalis. Efter at have konsulteret bl a FishBase, tror jeg nu snarere det er en A. latifasciata. Under alle omstændigheder er den mægtig underholdende. Kastede sig over de små Mysisrejer, der er dukket op fra de levende sten, ca 5 min efter den blev sluppet ud i akvariet. Gravede sig en hule under en levende sten, hvor den så ligger og lurer ud fra.

Billede

Her har den lige hapset en mysis. Den bakkede ind i hulen, mens den spyttede det sand, som den i sin iver fik med indenbords, ud igen. Alle tiders underholdning i den lille fyr, hvad den så er for en af arterne.

Billede

Jeg vil løbende poste flere billeder i denne tråd, når der sker noget nyt i akvariet. F eks regner jeg med snart at få hængt min HQI op - det bliver stort. Der går lige nogle uger eller 5, før der kommer flere fisk i, men jeg har da planer om en smule Xenia eller lignende i løbet af næste uge eller næste uge igen... Haster ikke mere, end det jager.

For dem der har lyst til at se MEGET mere, er hele processen beskrevet i disse tre tråde på Akvariesiden.dk: http://akvariesiden.dk/forum_ny/forumvi ... &id=156981 http://akvariesiden.dk/forum_ny/forumvi ... &id=170644 og http://akvariesiden.dk/forum_ny/forumvi ... &id=188714. Den første del indeholder bl a en masse gør-det-selvbilleder.
Senest rettet af Janne fre 2. dec 2005 23:22, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 700
Tilmeldt: tirs 15. nov 2005 15:42
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: vordingborg

Indlæg af seier »

det ser jo godt ud! :TH


Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4736
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 12:58
18
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Super fin lille sump :TH Hvad har du af lys, T5 Compackt Blå\hvid?
Hvad med cirkulationen er det 250 L + den fra sumpen?

Nu skal jeg nok lade være med at spørge mere, men det ligner bare mit også med valg af udstye. :P


Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Småt men godt og flot !!

Og inden længe har du et stort saltvand og de 14 ferskvand er væk :D :D


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1574
Tilmeldt: søn 21. aug 2005 13:04
18
Postnummer: 8270 Højbjerg
Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus

Indlæg af mastou »

Ja det ser rigtig godt ud, men kan du godt komme til at skrabe frontglasset for den sten oppe i højre side af billede 3?


Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Hej Janne,

Det ser smadder godt ud ! Sig til hvis du mangler lidt Xenia eller et Kenya træ eller noget i den retning

/Erik


Brugeravatar
Janne
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 276
Tilmeldt: tors 4. aug 2005 21:04
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlæg af Janne »

Seadooman: Der er en Eheim Compact 600 l/t som retur fra det indvendige overløb, og en Aquabee Up 1000 bag stenene i venstre side. Lyset er endnu kun et gammelt armatur med 18 w Triton-rør, men min HQI kommer snart op - den er på 150 w, så det kommer til at lyse noget mere op!

Brian: Njaeh, nu får vi se! Der er da et par fisk og rejer, jeg godt kunne tænke mig også at få plads til, men lige nu går planerne mere i retning af også at få et pico, måske bare 15 l eller så, med kun levende sten. Jeg ville savne planterne, hvis jeg gik over til kun at have salt (man er lidt plantenørd, må jeg jo indrømme).

Mastou: Stenen er flyttet en smule; den sad i vejen for algeskraberen ;-).
Sådan her ser det ud, fotograferet for 3 minutter siden:

Billede

Jeg poster et billede af hele akvariet, når der er kommet HQI på. Som det står nu, har mit kamera det lidt svært med at få gengiver farverne ordentligt.

Hougaard: Jo tak! Meget gerne. Sender dig lige en PB.


MVH Janne
Brugeravatar
Janne
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 276
Tilmeldt: tors 4. aug 2005 21:04
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlæg af Janne »

Hov, forresten; tak for rosen, alle sammen! Jeg er også selv rigtig glad for det, selv om det virker lidt bart endnu. Glæder mig til at få lidt koraller i.


MVH Janne
buller1
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 394
Tilmeldt: søn 24. apr 2005 21:43
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: kbh

Indlæg af buller1 »

På billede 6 har du noget på stenen ved siden af de der Zooanthus, som ligner meget calourpa. Det har du vel fået taget op?

Har hørt/læst, at det skulle blive en pest over længere tid, da det vil brede sig med lynets hast.

Men ellers et nydelidt akvarie.:)


Mvh Casper

54 liters minirev --> http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 6&start=15

350 liters akvarie sælges med sump og lidt tilbehør.
Brugeravatar
Janne
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 276
Tilmeldt: tors 4. aug 2005 21:04
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlæg af Janne »

Jeg har fjernet det meste af Caulerpaen - kæresten havde set et tv-program, om hvordan den havde bredt sig uhæmmet....
Der er en lille smule tilbage, men det virker nu meget fredeligt. Synes også, det pynter, så jeg har tænkt mig at lade det stå, og se om det kommer i gang med at vokse. Der er jo grænser for, hvor meget det kan brede sig i et 86 l. Noget ganske andet, hvis det havde været et 3000 l, der fjerner man det nok ikke bare lige!


MVH Janne
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Janne, synes det er fedt du har tålmodigehd med dit lille akvarium.

Hvad angår rejerne, så er de hermafroditter ;)


-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Janne
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 276
Tilmeldt: tors 4. aug 2005 21:04
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlæg af Janne »

Cool nok med hermafrodit-rejer. Så kan man bare købe to, og så klarer de resten, uanset ;-). Havde regnet med at de var ligesom mine ferskvandsrejer, der er hanner og hunner, hver for sig, og ikke skifter køn eller noget... Men nej. De her er smartere!


MVH Janne
Brugeravatar
Janne
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 276
Tilmeldt: tors 4. aug 2005 21:04
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlæg af Janne »

Et par nye billeder: Fisken har jo fået hvide pletter, så Dannebrogsrejen fik i dag endelig lov til at pudse den. Den nærmest kastede sig over opgaven... Lige som den nærmest kaster sig over min hånd og pudser løs, når jeg skal lave noget nede i akvariet. Jeg havde tilfældigvis lige kameraet fremme, da den pudsede, så I får billeder.

Billede

Her pudser rejen gællerne på fisken; fisken laver lidt "gabe-bevægelser" ind i mellem, så jeg tror der sidder en del parasitter i dem.

Billede


MVH Janne
buller1
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 394
Tilmeldt: søn 24. apr 2005 21:43
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: kbh

Indlæg af buller1 »

Min Hugo bliver også tit "pudset" af min dannebrogsreje, og den får også en ordentlig tur hver gang.


Mvh Casper

54 liters minirev --> http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 6&start=15

350 liters akvarie sælges med sump og lidt tilbehør.
Besvar

Tilbage til "Akvarier 0 -> 100 Liter"