VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

54 liter nano med 700 liter "sump"

Forum for Akvarier 0 -> 100 Liter
Besvar
Brugeravatar
bio
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7323 Give
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Givskud
Kontakt:

54 liter nano med 700 liter "sump"

Indlæg af bio »

Så fik jeg sat et lille nano akvarie op, med 700 liter "sump" :wink: Det er koblet på mit andet akvarie ( http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=16066 ). Grunden til at det blev lavet var, at vi var til åbningen af Joachims (Petsupply) nye butik og der fik vi købt nogle rigtig flotte fisk, men de er lidt små til at komme i det store akvarie, endnu, så jeg ville sætte et lille akvarie op hvor de kunne gå, indtil de kom igang med at spise og fik lidt mere størrelse. Jeg synes faktisk akvariet er blevet rimelig godt, så det skal nok ikke pilles ned igen når fiskene bliver flyttet :K

Teknikken er ret enkel. Der er et overløb og en retur, trukket af en AquqBee 2000/1. Derudover er der et lille powerhead (som skal skiftes ud når jeg finder et andet) på 380 liter/time. Lyset er en 25 watt pære fra af de startersæt man kan få til ingen penge. Pæren er delt i to, en "dagslys" og en mere lilla del. Det er ikke planen, at der skal mange koraller i, så jeg synes faktisk lyset er fint. Jeg mangler at få en baggrund på, men det kommer... Målene på akvariet er 30 x 30 x 60 (l x d x h). Stenene kommer fra min sump, så alt er indkørt og det køre jo med vand fra det store akvarie...

Der er indtil videre kun fisk i akvariet:
1 x Paracanthurus hepatus
3 x Amblygobius rainfordi
1 x Canthigaster valentini
2 x Hiniochus diphreutes

Jeg er klar over, at fiskene bliver store, men det er heller ikke planen de skal blive i dette akvarie, de skal flyttes til mit store akvarie med tiden...
Vedhæftede filer
IMG_6566 (Medium).jpg
IMG_6564 (Medium).jpg
IMG_6562 (Medium).jpg
IMG_6552 (Medium).jpg
IMG_6551 (Medium).jpg
IMG_6547 (Medium).jpg
IMG_6544 (Medium).jpg
IMG_6543 (Medium).jpg
Mvh Lasse

Biolog, Nordic Reef
Brugeravatar
bio
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Re: 54 liter nano med 700 liter "sump"

Indlæg af bio »

Så gik der et eller andet galt :G Min Paracanthurus hepatus, to af mine Amblygobius rainfordi og mine to Hiniochus diphreutes er døde :G :G alle inden for to døgn... Der er ingen af fiskene i det store akvarie der er døde eller ser syge ud, jeg forstår det simpelthen ikke. Jeg har mistet nyindkøbte fisk for rigtig mange penge det sidste halve år eller sådan noget. Denne gang ville jeg prøve at starte fiskene op i et seperat akvarie, men koblet på det store akvarie, så de kunne akklimatiseres til vandet uden at blive jagtet af de gamle fisk, men det gik altså heller ikke. De spiste alle sammen både flagefoder, frostfoder og tang. Mine værdier ser ikke ud til at fejle noget, og de gamle fisk fejler heller ikke noget. Jeg fatter altså ikke hvad der går galt... De sidste par gange jeg har købt fisk har de holdt ca. en uge, de har spist og har ikke haft pletter af betydning, men alligevel dør de på, synes jeg, mystisk vis. Hvis nogle har ideer til hvorfor hører jeg det gerne, jeg er virkelig træt af at smide penge efter fisk som dør efter en uge...
Mvh Lasse

Biolog, Nordic Reef
Brugeravatar
bio
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Re: 54 liter nano med 700 liter "sump"

Indlæg af bio »

Der er ikke kommet update på dette akvarie rigtig længe, men der er ikke rigtig sket noget der var værd at skrive om. Nu sker der lidt igen :clap: Det bliver nemlig lukket ned og skiftet ud med et andet. Det nye akvarie bliver terningformet, næsten, med målene 50 cm x 50 cm x 48 cm (l x d x h). Jeg er lige nu ved at bygge akvarie/TV møbel. Jeg laver en bygge tråd om det nye akvarie snart :beer: :K
Mvh Lasse

Biolog, Nordic Reef
Brugeravatar
bio
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt: