"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Jebao DCT8000

Forum for nye som gamle produkter samt beskrivelser og anmeldelser her af.
Besvar
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Jebao DCT8000

Indlæg af FEM64 »

Hej SF

Jeg sidder nu med denne pumpe i hånden og vil dele mine oplevelser med jer. Der er skrevet meget om Jebao og deres produkter på det sidste og nok mest fordi de er billige og sænker baren for hvad en returpumpe/løftepumpe skal koste. :y

Spec (kort):

Strømforbrug: op til 65 W
Max L/T: 8000 L
Løftehøjde: 4,5 m (se chart længere nede)
Spænding: 24 V DC

Spec (udvidet):

These Jebao / Jecod DCT water pumps are designed to be ultra quiet for submerged pump applications, perfect for use as marine sump water return pumps. Available in 5 different size pumps and with all models including speed control. The DCT range of pumps have a highly innovative electronic design which results in power savings of up to 50% over similar spec models.

Included with the DCT submersible water pump is a handy 10 speed controller, which allows you to control the flow rate of the DCT pump or even stop it altogether to allow feeding for example.

Pump Features

● High performance with innovational motor, and energy savings of up to 50%,

● Suitable for both marine and fresh water systems

● With anti-resistant ceramic shaft for smoother running and extended life.

● 10 speed settings, (adjustable flow rate).

● “Feed” Mode, pause, timing, delay, restart function

● Memory function, ensures the pump returns to its original settings after power outages.

● Electronic detection of no water enables automatic power off protection

Så langt så godt. Kassen indeholder (dog ikke US stikprop):
Indholdet i kassen
Indholdet i kassen
Og da mange vil bruge den som løftepumpe er et pressurechart på sin plads:
Pressure chart
Pressure chart
Allerede ved 2 meters løft er den lovede vandmængde reduceret til omkring 4000 L/T eller 50% af max ved 0 meter. Ved 4 - 4,5 meter er det slut. Der leverer den ikke en dråbe vand. Det har jeg ikke testet men blot aflæst i deres eget skema. Her er f.eks. en RD pumpe NOGET bedre. Min RD6500 leverer 1750 L/T ved et løft på mindst 3 meter og 8 meter rør i alt (32 mm PVC med flere bløde vinkler og haner).

Nå, skal vi have den pakket ud eller hvad? :y

Kassen er ret pæn udenpå men indeni stopper festen brat. Delene er pakket fornuftigt ind men man møder desværre: Tyndt og billigt plastik i pumpehuset, bløde forskruninger til ind/ud + de slangetilpasningsstykker..... igen noget tyndt p.. Controlleren virker muligvis perfekt men igen.... Billigt Kina plastik og min fornemmelse siger mig at elektronikken indeni ser ligesådan ud. Smidt i kassen med en skovl. Motorhuset virker egentlig OK men foden er igen både tynd og virker billig. Ikke den bedste oplevelse af nyt HW men den er jo billig.... :wink:

Foreløbig konklusion: du får HELT sikkert hvad du betaler for. Jebao er billigt og ikke NÆR så lækkert som f.eks. en RD pumpe (jeg har 2 RD som jeg kan sammenligne med). RD kører år ud og år ind ved jeg fra andre men kan Jebao også det? Efter at have set en DTC8000 er jeg ikke sikker på det. Slet ikke faktisk. :(

I aften skal jeg have den sat til og så kommer der mere hertil. Jeg må indrømme at mit første indtryk bestemt ikke er positivt. Jeg har kørt med Tunze i længere tid og de virker også til at være langt bedre kvalitet end Jebao.

Jeg håber jeg kan være mere positiv i min næste kommentar. :y
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 352
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 18:53
12
Postnummer: 7800 Skive
Saltvand siden?: 2012

Re: Jebao DCT8000

Indlæg af ejsing86 »

Jeg har en DC9000, og kunne næsten ikke være mere tilfreds.. Super stabil og med drøn på :) Det eneste minus for mig er at den ikke virker helt så lydsvag som der umiddelbart loves, men som igen ikke komme til at betyde alverden, da den skal bruges som løftepumpe fra kælder.. Og ja, så er det selvfølgelig også meget individuelt, det med lyd.. Fordel, er at vibrationer er på et absolut minimum fra min DC9000 :GO

Ja, og så er prisen en helt anden ift. f.eks. RD.. Efter min mening kan RD kun retfærdiggøre prisforskellen pga. at de generelt er ekstremt lydsvage, men som løftepumpe fra kælder, hvor lyd (som regel) ikke har den store betydning, må jeg sige at jeg klart fortrækker Jebao!
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Jebao DCT8000

Indlæg af FEM64 »

ejsing86 skrev:Jeg har en DC9000, og kunne næsten ikke være mere tilfreds.. Super stabil og med drøn på :) Det eneste minus for mig er at den ikke virker helt så lydsvag som der umiddelbart loves, men som igen ikke komme til at betyde alverden, da den skal bruges som løftepumpe fra kælder.. Og ja, så er det selvfølgelig også meget individuelt, det med lyd.. Fordel, er at vibrationer er på et absolut minimum fra min DC9000 :GO

Ja, og så er prisen en helt anden ift. f.eks. RD.. Efter min mening kan RD kun retfærdiggøre prisforskellen pga. at de generelt er ekstremt lydsvage, men som løftepumpe fra kælder, hvor lyd (som regel) ikke har den store betydning, må jeg sige at jeg klart fortrækker Jebao!
:GO

Læg mærke til at jeg ikke har haft den tændt endnu.... Så støj er ikke vurderet endnu. :wink:

Læser jeg ikke også dit indlæg som om at du skal bruge den til løftepumpe? Altså at du endnu ikke har sat den til på den måde?

Jeg synes måske ikke at det er fair mod RD at sige at de kun kan tage den pris fordi de er lydsvage. Stort set alt ovenstående går på plastikkvalitet og "feel" når man har pumpen + stumper i hånden. Det føles bare billigt og tyndt. Her er RD (og andre) klasser federe. Jeg håber som sagt at den virker bedre end den føles men det ved jeg i aften. :y
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Jebao DCT8000

Indlæg af MortenL »

Kiggede lige på om man kunne anfægte at den brugte for meget energi, men for en 9000 l/h pumpe virker 68W ikke specielt højt. Har kigget lidt på Eheim og Aquabee, de lader umiddelbart til at ligge højere, men det kan jo være der er snydt lidt på vægten. Så det reelle forbrug er lidt højere.

Aquabee's UP 11000 Electronic lader til at kunne levere 5000 l/h ved 20W og 11000 l/h ved 130W.

Når vi nu lever i et land hvor el er mega dyrt, så er det jo værd at kigget efter forbruget på en pumpe, der skal køre 24/7. 68W*24h*365 = 596 kWh hvilket jo også er en sjat.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 352
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 18:53
12
Postnummer: 7800 Skive
Saltvand siden?: 2012

Re: Jebao DCT8000

Indlæg af ejsing86 »

Det var ikke ment som kritik, men som indspark :) Altid dejligt med nogle gode gennemgange! Og helt enig ift. feel, men hvis den bare er stabil tænker jeg ikke så meget på feel.. Ikke hvis det koster 5-10 gange så meget, hvert fald ;) Hvis pengene er til det, vil jeg helt sikkert gå efter RD, hvis sumpen stod i stuen..

Glæder mig til at høre hvordan den er ift. lyd.. Der har folk godt nok haft forskellige oplevelser med Jebao.. Nogle gode og nogle dårlige ift. lyd delen :)
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Jebao DCT8000

Indlæg af FEM64 »

ejsing86 skrev:Det var ikke ment som kritik, men som indspark :) Altid dejligt med nogle gode gennemgange! Og helt enig ift. feel, men hvis den bare er stabil tænker jeg ikke så meget på feel.. Ikke hvis det koster 5-10 gange så meget, hvert fald ;) Hvis pengene er til det, vil jeg helt sikkert gå efter RD, hvis sumpen stod i stuen..

Glæder mig til at høre hvordan den er ift. lyd.. Der har folk godt nok haft forskellige oplevelser med Jebao.. Nogle gode og nogle dårlige ift. lyd delen :)
:y Sådan læste jeg det nu også så ingen ko på isen der. En vurdering er jo altid subjektiv så der vil altid være forskellige meninger. :wink:
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Jebao DCT8000

Indlæg af Nicklossi »

Jeg har selv en dct8000, mener jeg det er, og den larmer ikke som sådan, men den har sådan en lidt træls turbinelyd når den kører, ellers har jeg været ovenud tilfreds med min, som vel har kørt et lille halvt år efterhånden :)
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Jebao DCT8000

Indlæg af Mic4700 »

Har selv en jebao Dc 6000 , som jeg kører som returpumpe , den kørte i 6mdr. uden problemer før den blev renset første gang ,og kunne sikkert have kørt meget længere endnu , dette er en pumpe der overrasker positivt på stabilitet og holdbarhed, den kører bare derudaf. er super tilfreds med den kan ikke sige noget negativt om den , den lever fuldt ud op til mine forventninger til den heldigvis. I forhold til prisen får man meget for pengene. :wink:
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Jebao DCT8000

Indlæg af FEM64 »

Hej igen. Så er den sat til og jeg er ikke imponeret. Jo, over flow fra den. Den giver virkelig meget vand og en del mere end min RD5000. Jeg kan ikke måle det men se på vandstanden i pumpekammeret. Den flytter sgu noget vand. :y

Når det så er sagt, så synes jeg bestemt ikke at den "ultra quiet" som Jebao skriver i deres spec.

Den sidder her:
Venstre pumpekammer
Venstre pumpekammer
(Pisse iPad. Den vender billedet. Jeg retter det snarest.)

Jeg har læst at flere herinde synes den har en slags turbinelyd og det kan jeg godt genkende. Mest på 10 men desværre også nedad. Lige nu står den på 6 og det er tåleligt men ikke lavere end min RD5000 som den skulle erstatte. :BA Bare en anden slags lyd.

Hvad værre er at den også har en træls lyd skruet helt ned. En slags resonans og lægger jeg hånden på glasset så kan det også mærkes. Ikke meget men det er der helt sikkert. :(

Måske er jeg bare oversensitiv og krakilsk men jeg gider sgu ikke at det overdøver fjernsynet eller dominerer stuen. Jeg kan ikke rigtig dæmpe det fordi den sidder som den gør og ikke i et skab man kunne lydisolere.

Jeg satte en modificeret Tunze 6025 nedned også og den er ikke hørbar. Så det kan lade sig gøre.

Nu får min Jebao 14 dage og så må jeg se på det igen. Jeg opdaterer herinde. :y
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Jebao DCT8000

Indlæg af Mic4700 »

Lige meget hvad mærke pumpe du sætter ned i et så lille pumpe kammer vil støje og lave resonans , det jo klart , der er ikke mange pumper der er 100% støjfri lige fra start af de skal som regel køre ind alt fra få dage til en uge. (Hvorfor har du købt denne pumpe hvis du i forvejen har dømt den ?) :beer:
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Jebao DCT8000

Indlæg af FEM64 »

Jeg har skam ikke dømt pumpen før køb. Tværtimod. Der er så mange som taler varmt for dem og det lytter jeg selvfølgelig til. :y

Min gennemgang af den går jo også fra at pakke ud til at installere. Havde den kørt som Jebao selv mener de er (ultra quiet) havde jeg nok været mere positiv og hvem ved? Måske ender jeg med at synes den er fed. Lige nu er den ikke pga plastikkvalitet og støj.

Den med mere støj i et lille kammer forstår jeg ikke. Slet ikke faktisk. Jeg har derfor prøvet at flytte den ud i selve akvariet og bortset fra at den var ved at vælte det hele, så var støjen præcis den samme. :(

Nu får den lige et par uger så ser jeg om støjen har ændret sig. :be:
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Jebao DCT8000

Indlæg af Wiinberg »

Turbinelyden slipper du aldrig af med. Sådan siger de bare. Nogle er mere sensitive over for netop den frekvens lyden har end andre, jeg selv kan ikke holde den ud med mindre der kører en film i fjernsynet ved siden af. Resonansstøj skulle der ikke gerne være i Jebao DC pumperne.
Din kommentar om plastikkvaliteten undrer mig. Jeg synes min DCT4000 var bygget i væsentlig kraftigere plastik end f.eks. min Tunze 2400 eller min Eheim 2000+. Var jeg med i en blindtest, ville jeg tage Tunze og Eheim pumperne for at være billlige Kina modeller.

Men der kan man bare se hvor forskellige vi er alle sammen :) Men jeg ville dog også stadig foretrække Tunze eller Eheim.

EDIT: Nu når du har en flowmåler, så ville jeg være ret interesseret i at høre om du oplever at flowet fra pumpen ikke er konstant? Jeg oplevede nemlig med min DCT4000, at vandet i overløbet faldt og steg, som om mængden af vand der kom ud af pumpen ikke var den samme.
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Jebao DCT8000

Indlæg af FEM64 »

@Wiinberg: Jeg bruger den som pumpe til mit Closed Loop, så jeg vil ikke kunne se om den varierer i flow. :(

Lyden er umiddelbart blevet mindre (eller har ændret sig en smule). Jeg har så også testet i går aftes med forskellige indstillinger og på 6 er den mest stille. Hjemmestyret kommenterede også på den i morges ..... "Har du skiftet pumpe? Den larmer da mere end den anden." Den stod på 6.

Så jeg håber bestemt at den bliver bedre efter lidt indkøring.

Go' dag til jer derude. :y
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Jebao DCT8000

Indlæg af Nicklossi »

Kommer lige i tanke om en ting nu, som måske er for sent.
Havde du åbnet pumpen før du tog den i brug? Min var nemlig fyldt med noget olie/fedt lignende, som jeg vaskede af, før jeg brugte min :)
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Jebao DCT8000

Indlæg af FEM64 »

Nej, det tænkte jeg ikke på. :(

Jeg har ikke kunnet se eller måle noget på vandet men måske har der siddet noget. Tak for info. :y
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Jebao DCT8000

Indlæg af Kasper j. »

Køb en af de nye RD Speedy 3. Jeg har kun hørt godt om dem. Så kan du jo altid beholde Jebao pumpen som en reserve.
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Jebao DCT8000

Indlæg af Mic4700 »

Kasper j. skrev:Køb en af de nye RD Speedy 3. Jeg har kun hørt godt om dem. Så kan du jo altid beholde Jebao pumpen som en reserve.
Ja , den ser da lækker ud men koster jo osse over 300 Euro , så den ligger ikke i den billige ende. :wink:
Besvar

Tilbage til "Produktgennemgang"