"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

ATI Hybrid LED+T5 VS Pandora Hyperion S2 Hybrid

Forum for nye som gamle produkter samt beskrivelser og anmeldelser her af.
Olezoo
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 38
Tilmeldt: tors 4. jul 2013 10:00
10
Postnummer: 6580 Vamdrup
Saltvand siden?: 2012

ATI Hybrid LED+T5 VS Pandora Hyperion S2 Hybrid

Indlæg af Olezoo »

Pandora Hyperion S2 (SMT) 3x75W, 3*150W, 4x54W T5 VS ATI Hybrid LED+T5 / Hybrid T5 4x54w+LED 3x75w
Jeg vil byger et akvarie i næste år med fokus på SPS. Hvad siger I til de to lamper eller nogen anden? Akvarie størrelse skal være CA. 150L/80B/55H
Brugeravatar
TNielsen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 361
Tilmeldt: fre 15. maj 2009 19:39
14
Postnummer: 6500 Vojens
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vojens

Re: ATI Hybrid LED+T5 VS Pandora Hyperion S2 Hybrid

Indlæg af TNielsen »

Mark Bruhn ude i Bevtoft har sådan en ATI hybrid, mon ikke du kan slå vejen forbi og se hvad sådan en består af og høre om hans erfaringer med den
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: ATI Hybrid LED+T5 VS Pandora Hyperion S2 Hybrid

Indlæg af PederP »

Hej Ole.

Har set begge, og de er super fede lamper! Ryom kører med Pandora

Jeg syntes det er svært at rådgive om lys. Jeg ville selv vægte f.eks diodernes placering, lampens dimensioner og dækkeevne, i forholdet til den stensætning jeg ønsker mig, meget højt på listen.
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1697
Tilmeldt: tors 28. feb 2008 10:47
16
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Re: ATI Hybrid LED+T5 VS Pandora Hyperion S2 Hybrid

Indlæg af apfolmer »

Jwg kender ikke ATI

Men pacific Sun hybrid med R2+ panel, er den eneste lampe jeg har prøvet, hvor lyset er lækkert, selv med alle dioder på 100%

De fleste andre skal dæmpes i de hvide, for ikke st være for "gult" i lyset
Selv mine ghl mitras , ( har prøvet både 6100/6200hv) er nedjusteret i både hvide og andre.

Denne hybrid er bare SPOT ON, i min verden, hvad lysfarve angår.
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: ATI Hybrid LED+T5 VS Pandora Hyperion S2 Hybrid

Indlæg af MarkBruhn »

Jeg har både en Mitras og en ATI hybrid. ATI overgår Mitras for vildt. Både ang power og self dæknings evne. ATI er kvalitet hele vejen igennem hvor Pasific sun derimod bøvler med deres strømforsyning. Det er surt hvis sådan en brænder af udenfor garanti perioden. Hvis der er nogen som gerne vil se lampen fra ATI eller Mitras så er de velkommen til at komme forbi og se på sagerne. :-)
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1543
Tilmeldt: man 2. jan 2006 20:02
18
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Re: ATI Hybrid LED+T5 VS Pandora Hyperion S2 Hybrid

Indlæg af palamo123 »

MarkBruhn skrev:Jeg har både en Mitras og en ATI hybrid. ATI overgår Mitras for vildt. Både ang power og self dæknings evne. ATI er kvalitet hele vejen igennem hvor Pasific sun derimod bøvler med deres strømforsyning. Det er surt hvis sådan en brænder af udenfor garanti perioden. Hvis der er nogen som gerne vil se lampen fra ATI eller Mitras så er de velkommen til at komme forbi og se på sagerne. :-)
Interessant observation især fordi folk mener GHL kongen.
Synes t5/led combine er lækker og giver med sikkerhed god vækst
Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: ATI Hybrid LED+T5 VS Pandora Hyperion S2 Hybrid

Indlæg af MarkBruhn »

Og så hvis du vælger den ATI hvor du har 8 rør så får du virkelig power for pengene. Men det self op til dig selv. ATI lamperne er desuden dimmable på t5 fronten så man kan lave sol opgang osv på t5 også. Jeg synes det er super fedt at kunne justere t5 i %. Især fordi det er en kæmpe fordel når man har fået nye rør i lampen så de ikke brænder dine koraller. :-)
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: ATI Hybrid LED+T5 VS Pandora Hyperion S2 Hybrid

Indlæg af Ryom »

Jeg har en PS Pandora med 2 x 145 watt LED og 4 x 39 watt T5

Jeg er meget tilfreds med lyset (dette er modellen uden hvide dioder). Og mener altså også kun det er de gamle lamper der har haft problemer med strømforsyningerne.
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: ATI Hybrid LED+T5 VS Pandora Hyperion S2 Hybrid

Indlæg af MarkBruhn »

Ryom. Er din PS dimmable på t5 ?? :-)
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: ATI Hybrid LED+T5 VS Pandora Hyperion S2 Hybrid

Indlæg af Ryom »

Nej T5'erne kan ikke dæmpes. Men det synes jeg nu heller ikke der er behov for. T tænder jo først når LED er på næsten fuld styrke. Og slukker igen inden solnedgangen starter.
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: ATI Hybrid LED+T5 VS Pandora Hyperion S2 Hybrid

Indlæg af MarkBruhn »

Det tænkte jeg nok men var ikke sikker. Synes det er klart en fordel med dæmpbar t5 så de kan være med i solopgang osv. Og så selvfølgelig når der skiftes rør for at skåne koraller. :-)
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1697
Tilmeldt: tors 28. feb 2008 10:47
16
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Re: ATI Hybrid LED+T5 VS Pandora Hyperion S2 Hybrid

Indlæg af apfolmer »

Hvis man vælger modeller, hvor 70-80% af effekten, fx en 8 rørs model, kommer fra t5. Hvorfor så ik bare køre ren t5 ?

Bruger vi ikke led for at spare strøm og dyre rørskift ?

Ideen med en hybrid går lidt fløjten, hvis vi hverken sparer strøm eller rør ?
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1543
Tilmeldt: man 2. jan 2006 20:02
18
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Re: ATI Hybrid LED+T5 VS Pandora Hyperion S2 Hybrid

Indlæg af palamo123 »

apfolmer skrev:Hvis man vælger modeller, hvor 70-80% af effekten, fx en 8 rørs model, kommer fra t5. Hvorfor så ik bare køre ren t5 ?

Bruger vi ikke led for at spare strøm og dyre rørskift ?

Ideen med en hybrid går lidt fløjten, hvis vi hverken sparer strøm eller rør ?
Der er vel stadig et kontrolaspekt og shimmer/visuelt gevinst ved at vælge LED.
Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: ATI Hybrid LED+T5 VS Pandora Hyperion S2 Hybrid

Indlæg af StarF »

apfolmer skrev: Selv mine ghl mitras , ( har prøvet både 6100/6200hv) er nedjusteret i både hvide og andre.

.
Nu er det jo heller ikke meningen at du skal køre fuld styrke på alle kanaler. Alle farverne er bare med for man kan indstille lyset i den farve man ønsker, uden at bekymre sig om der er styrke nok. Og for at ramme hele spektret.
Jesper ØH
Reactions:

Re: ATI Hybrid LED+T5 VS Pandora Hyperion S2 Hybrid

Indlæg af Jesper ØH »

Olezoo skrev:Pandora Hyperion S2 (SMT) 3x75W, 3*150W, 4x54W T5 VS ATI Hybrid LED+T5 / Hybrid T5 4x54w+LED 3x75w
Jeg vil byger et akvarie i næste år med fokus på SPS. Hvad siger I til de to lamper eller nogen anden? Akvarie størrelse skal være CA. 150L/80B/55H
Hvis jeg skulle vælge mellem de to lamper du nævner, ville jeg helt klart vælge ATI. PS er slet slet ikke kvalitets mæssig på højde med ATI. Hvis du kan undvære T5 ville jeg bestemt vælge GHL.
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: ATI Hybrid LED+T5 VS Pandora Hyperion S2 Hybrid

Indlæg af MarkBruhn »

Det med at spare strøm på LED er fint nok men det er nu ikke sådan jeg tænker. Hvis jeg hele tiden skulle tænke på strøm regningen så er det vist den forkerte hobby. Skulle jeg dække min balje med ren led så skulle det fx være med 6 lamper af ca 160 - 180 w/stk. Så er der ikke meget sparet der ift en hybrid lampe. Lyset er bare så meget federe med en hybrid. LED og t5 styrer virkelig og det er dejligt at se at flere og flere får øjnene op for dette. :-) Man kan ikke sammenligne ren t5 og t5+led. Det er to vidt forskellige måder at få oplyst baljen på. :-)
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Jesper ØH
Reactions:

Re: ATI Hybrid LED+T5 VS Pandora Hyperion S2 Hybrid

Indlæg af Jesper ØH »

MarkBruhn skrev:Det med at spare strøm på LED er fint nok men det er nu ikke sådan jeg tænker. Hvis jeg hele tiden skulle tænke på strøm regningen så er det vist den forkerte hobby. Skulle jeg dække min balje med ren led så skulle det fx være med 6 lamper af ca 160 - 180 w/stk. Så er der ikke meget sparet der ift en hybrid lampe. Lyset er bare så meget federe med en hybrid. LED og t5 styrer virkelig og det er dejligt at se at flere og flere får øjnene op for dette. :-) Man kan ikke sammenligne ren t5 og t5+led. Det er to vidt forskellige måder at få oplyst baljen på. :-)
Du har så evigt ret Mark. Led er godt til noget og T5 til noget andet. Og angående at spare strøm, ja så skal man bestemt ikke have denne hobby. En anden ting er at folk mener de sparer strøm med led ? Har jeg aldrig forstået, da jeg ikke mener der er noget at spare, tvært imod.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: ATI Hybrid LED+T5 VS Pandora Hyperion S2 Hybrid

Indlæg af StarF »

MarkBruhn skrev:Det med at spare strøm på LED er fint nok men det er nu ikke sådan jeg tænker. Hvis jeg hele tiden skulle tænke på strøm regningen så er det vist den forkerte hobby. Skulle jeg dække min balje med ren led så skulle det fx være med 6 lamper af ca 160 - 180 w/stk. Så er der ikke meget sparet der ift en hybrid lampe. Lyset er bare så meget federe med en hybrid. LED og t5 styrer virkelig og det er dejligt at se at flere og flere får øjnene op for dette. :-) Man kan ikke sammenligne ren t5 og t5+led. Det er to vidt forskellige måder at få oplyst baljen på. :-)
Ahh.. Længden vil kunne klares af 3-4 ghl lamper.. Nu akvariet godt nok bredt så lyset i udkanten er nok ikke skarpt, men mit gamle 500l som var 140 langt var fint oplyst af 2 stk lamper. Og mit nuværende der er 75cm bredt har været oplyst af en lampe, og kunne uden problemer have sps på bunden helt ude i kanten.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: ATI Hybrid LED+T5 VS Pandora Hyperion S2 Hybrid

Indlæg af StarF »

Jesper ØH skrev:
MarkBruhn skrev:Det med at spare strøm på LED er fint nok men det er nu ikke sådan jeg tænker. Hvis jeg hele tiden skulle tænke på strøm regningen så er det vist den forkerte hobby. Skulle jeg dække min balje med ren led så skulle det fx være med 6 lamper af ca 160 - 180 w/stk. Så er der ikke meget sparet der ift en hybrid lampe. Lyset er bare så meget federe med en hybrid. LED og t5 styrer virkelig og det er dejligt at se at flere og flere får øjnene op for dette. :-) Man kan ikke sammenligne ren t5 og t5+led. Det er to vidt forskellige måder at få oplyst baljen på. :-)
Du har så evigt ret Mark. Led er godt til noget og T5 til noget andet. Og angående at spare strøm, ja så skal man bestemt ikke have denne hobby. En anden ting er at folk mener de sparer strøm med led ? Har jeg aldrig forstået, da jeg ikke mener der er noget at spare, tvært imod.
Forklar endelig hvorfor du mener det.. Lad mig gætte det har noget med varme at gøre?
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: ATI Hybrid LED+T5 VS Pandora Hyperion S2 Hybrid

Indlæg af MarkBruhn »

StarF skrev:
MarkBruhn skrev:Det med at spare strøm på LED er fint nok men det er nu ikke sådan jeg tænker. Hvis jeg hele tiden skulle tænke på strøm regningen så er det vist den forkerte hobby. Skulle jeg dække min balje med ren led så skulle det fx være med 6 lamper af ca 160 - 180 w/stk. Så er der ikke meget sparet der ift en hybrid lampe. Lyset er bare så meget federe med en hybrid. LED og t5 styrer virkelig og det er dejligt at se at flere og flere får øjnene op for dette. :-) Man kan ikke sammenligne ren t5 og t5+led. Det er to vidt forskellige måder at få oplyst baljen på. :-)
Ahh.. Længden vil kunne klares af 3-4 ghl lamper.. Nu akvariet godt nok bredt så lyset i udkanten er nok ikke skarpt, men mit gamle 500l som var 140 langt var fint oplyst af 2 stk lamper. Og mit nuværende der er 75cm bredt har været oplyst af en lampe, og kunne uden problemer have sps på bunden helt ude i kanten.
Hehe. Tror du at min balje ville kunne dækkes med 3-4 ghl? Der vil jeg love dig at du tager gruelig fejl. :-) De få lamper ville ikke kunne dække mit behov da jeg gerne vil kunne udnytte hele arealet af baljen. Hvis jeg skulle have baljen dækket ordentligt af ghl så skulle der 6 stk til at klare det. Også derfor at Gnizten kører med dette antal da hans balje har samme mål som min. Skulle jeg vælge ren led så blev det helt sikkert ghl. Men det havde jeg ikke råd til dengang så valget blev ati hybrid. Det har jeg så senere fundet ud af var det perfekte valg for mig. :-)
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Jesper ØH
Reactions:

Re: ATI Hybrid LED+T5 VS Pandora Hyperion S2 Hybrid

Indlæg af Jesper ØH »

StarF skrev:
Jesper ØH skrev:
MarkBruhn skrev:Det med at spare strøm på LED er fint nok men det er nu ikke sådan jeg tænker. Hvis jeg hele tiden skulle tænke på strøm regningen så er det vist den forkerte hobby. Skulle jeg dække min balje med ren led så skulle det fx være med 6 lamper af ca 160 - 180 w/stk. Så er der ikke meget sparet der ift en hybrid lampe. Lyset er bare så meget federe med en hybrid. LED og t5 styrer virkelig og det er dejligt at se at flere og flere får øjnene op for dette. :-) Man kan ikke sammenligne ren t5 og t5+led. Det er to vidt forskellige måder at få oplyst baljen på. :-)
Du har så evigt ret Mark. Led er godt til noget og T5 til noget andet. Og angående at spare strøm, ja så skal man bestemt ikke have denne hobby. En anden ting er at folk mener de sparer strøm med led ? Har jeg aldrig forstået, da jeg ikke mener der er noget at spare, tvært imod.
Forklar endelig hvorfor du mener det.. Lad mig gætte det har noget med varme at gøre?
De fleste har jo også deres led lamper på fuld skrald. Dækningen er også anderledes med led, pga skygge dannelse. Dette forekommer ikke med T5 da det giver et andet lys og blander sig i vandet. Jeg havde foreksempel en PS hyperion på 2x150w over baljen, den var på fuld skrald og kunne ikke dække hele mit akvarie, så jeg skulle have 2 stk på hvis den skulle dække. Det vil sige 2x300w :/ Og ja pga mindre varme med LED kørte mit varmelegeme det meste af tiden.
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: ATI Hybrid LED+T5 VS Pandora Hyperion S2 Hybrid

Indlæg af MarkBruhn »

Den dækning man kan læse sig til i de fleste datablade på led lamper passer ikke helt med virkeligheden. Især fordi man misforstår det man læser. En ting er hvad der bliver oplyst af en lampe. En helt anden ting er hvad man kan holde under det oplyste areal. :-)
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: ATI Hybrid LED+T5 VS Pandora Hyperion S2 Hybrid

Indlæg af pederrevnørd »

Jeg kender ikke nogen af de 2 omtalte lamper, men har som mangeandre været igennem HQI, T5 og forskellige fabrikater af LED.

Til trådstarter vil jeg anbefale den lampe HAN synes bedst om til prisen, har fysiske mål, som passer til baljen, og som har en god leverandør i DK - teknologi fejler på et tidspunkt, og så er det rart ikke at stå uden lampe.

Jeg havde for nyligt 2 styk ATI Sunpower over min balje - totalt 16 rør, og det gav slet ikke lys nok i bunden af baljen. Men tænker at det er fordi min balje er dyb(70-75 cm)


Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: ATI Hybrid LED+T5 VS Pandora Hyperion S2 Hybrid

Indlæg af StarF »

Jesper ØH skrev:
StarF skrev:
Jesper ØH skrev:
MarkBruhn skrev:Det med at spare strøm på LED er fint nok men det er nu ikke sådan jeg tænker. Hvis jeg hele tiden skulle tænke på strøm regningen så er det vist den forkerte hobby. Skulle jeg dække min balje med ren led så skulle det fx være med 6 lamper af ca 160 - 180 w/stk. Så er der ikke meget sparet der ift en hybrid lampe. Lyset er bare så meget federe med en hybrid. LED og t5 styrer virkelig og det er dejligt at se at flere og flere får øjnene op for dette. :-) Man kan ikke sammenligne ren t5 og t5+led. Det er to vidt forskellige måder at få oplyst baljen på. :-)
Du har så evigt ret Mark. Led er godt til noget og T5 til noget andet. Og angående at spare strøm, ja så skal man bestemt ikke have denne hobby. En anden ting er at folk mener de sparer strøm med led ? Har jeg aldrig forstået, da jeg ikke mener der er noget at spare, tvært imod.
Forklar endelig hvorfor du mener det.. Lad mig gætte det har noget med varme at gøre?
De fleste har jo også deres led lamper på fuld skrald. Dækningen er også anderledes med led, pga skygge dannelse. Dette forekommer ikke med T5 da det giver et andet lys og blander sig i vandet. Jeg havde foreksempel en PS hyperion på 2x150w over baljen, den var på fuld skrald og kunne ikke dække hele mit akvarie, så jeg skulle have 2 stk på hvis den skulle dække. Det vil sige 2x300w :/ Og ja pga mindre varme med LED kørte mit varmelegeme det meste af tiden.
Korrekt. Men 2x metris vil uden problemer kunne dække dit.

Mit akvarie er belyst af led kun. Omkring 150w led, til mine 300l. Og der er sps på 55cm dybde, der uden problemer har farve. Du kan ikke sammenligne PS spredning med GHL´s.

Angående varmen, så kan du have en pointe, jeg oplever det dog ikke som et problem. Mit akvarie ligger stabilt på 25c uden varme legme. Vores stue er dog konstant 22.5. Jeg er dog enig i at det pæneste lys er ATI powermodule, hvor efter ud af de lamper jeg har set og har erfaring med så er GHL tættere på powermodule i lys spredning, og visuelt indtryk (især 6200 modellen). Hvilke også er derfor er valget mellem ATI og PS lamper, så vil jeg vælge ATI. PS lamperne er i kvaliteten fine nok, deres software stinker bare altid, desværrer.
Olezoo
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 38
Tilmeldt: tors 4. jul 2013 10:00
10
Postnummer: 6580 Vamdrup
Saltvand siden?: 2012

Re: ATI Hybrid LED+T5 VS Pandora Hyperion S2 Hybrid

Indlæg af Olezoo »

Tak alle sammen. Jeg tenker også mellem ATi 8*54+ 3*75, og 2 GHL mistrax. Kører selv nu med 2 radion 3pro på mit 360l shalow reef. Men forskel på farverne på koraler med kun LED og led +T5 er stor i mit øjnene.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: ATI Hybrid LED+T5 VS Pandora Hyperion S2 Hybrid

Indlæg af PederP »

Jeg vil aldrig lave et akvarium igen uden t5 - det er helt sikkert.

For mig handler det om det diffuse lys, som er det ensrettede overlegent i forholdet til vækst.

Led får lidt af de diffuse kvaliteter, efterhånden som man kommer ned i akvariet, og objektet bliver ramt af lys fra flere lamper.

En lille historie fra gartneri faget som jeg engang rodede med.
Her er man begyndt at montere sandblæst glas i moderne drivhuse, netop for at lave den direkte indstråling diffus.
Hvis man gror sine tomater bag alm. glas, så kan der være behov for at kalke, da de yderste blade tager for meget IR stråling og PAR.
De inderste blade får for lidt, og modningen inde i planten går langsomt.

Når de skifter til diffust lys, er det samme effekt som vi får fra t5.
Lyset kommer fra alle retninger, og en stor andel kan nu passere bagom de yderste blade og langt ind i planten. Dvs. man behøver ikke længere passe på afbrænding af det yderste, og man kan lade 100% passere glasset. Dernæst trænger det så langt ind i planten at man modner jævnt og hurtigt, hele vejen ind til stammen.

Så hvis jeg skal sammenligne koraller jeg gror under led og t5, så er det ikke bare hvor blå, rød osv. den er, men mere måden den er det på... ;)
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1543
Tilmeldt: man 2. jan 2006 20:02
18
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Re: ATI Hybrid LED+T5 VS Pandora Hyperion S2 Hybrid

Indlæg af palamo123 »

PederP skrev:Jeg vil aldrig lave et akvarium igen uden t5 - det er helt sikkert.

For mig handler det om det diffuse lys, som er det ensrettede overlegent i forholdet til vækst.

Led får lidt af de diffuse kvaliteter, efterhånden som man kommer ned i akvariet, og objektet bliver ramt af lys fra flere lamper.

En lille historie fra gartneri faget som jeg engang rodede med.
Her er man begyndt at montere sandblæst glas i moderne drivhuse, netop for at lave den direkte indstråling diffus.
Hvis man gror sine tomater bag alm. glas, så kan der være behov for at kalke, da de yderste blade tager for meget IR stråling og PAR.
De inderste blade får for lidt, og modningen inde i planten går langsomt.

Når de skifter til diffust lys, er det samme effekt som vi får fra t5.
Lyset kommer fra alle retninger, og en stor andel kan nu passere bagom de yderste blade og langt ind i planten. Dvs. man behøver ikke længere passe på afbrænding af det yderste, og man kan lade 100% passere glasset. Dernæst trænger det så langt ind i planten at man modner jævnt og hurtigt, hele vejen ind til stammen.

Så hvis jeg skal sammenligne koraller jeg gror under led og t5, så er det ikke bare hvor blå, rød osv. den er, men mere måden den er det på... ;)
Super observation - Det er også den praktiske erfaring jeg har ift. drivhus. En afskærmning i form af hvidt tyndt stof giver god vækst.
Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: ATI Hybrid LED+T5 VS Pandora Hyperion S2 Hybrid

Indlæg af MarkBruhn »

Hvis jeg var dig så havde jeg valgt en hybrid lampe. Det at erstatte dine radion med mitras er fint nok hvis du vil opgradere i led. Men mener stadig det er langt bedre med en hybrid lampe nu hvor du alligevel skal ud at investere penge. Og siden du bor så tæt på mig og har været hos mig før så vil jeg gerne tilbyde dig at du kan låne min Mitras HV et par dage så du kan lege lidt med den over din egen balje. Bare jeg kan låne en Radion lampe til min fragtank af dig imens. :-)
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: ATI Hybrid LED+T5 VS Pandora Hyperion S2 Hybrid

Indlæg af AndersBoerglum »

Hvis jeg havde bananerne, så var det også blevet en hybridlampe, enten ATI eller Pacific Sun :) de giver bare et fedt lys.
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 19:30
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: ATI Hybrid LED+T5 VS Pandora Hyperion S2 Hybrid

Indlæg af bima »

MarkBruhn skrev:Hvis jeg var dig så havde jeg valgt en hybrid lampe. Det at erstatte dine radion med mitras er fint nok hvis du vil opgradere i led. Men mener stadig det er langt bedre med en hybrid lampe nu hvor du alligevel skal ud at investere penge. Og siden du bor så tæt på mig og har været hos mig før så vil jeg gerne tilbyde dig at du kan låne min Mitras HV et par dage så du kan lege lidt med den over din egen balje. Bare jeg kan låne en Radion lampe til min fragtank af dig imens. :-)
Go stil.dk :GO
Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Besvar

Tilbage til "Produktgennemgang"