"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Ny lampe LEDZEAL S200!

Forum for nye som gamle produkter samt beskrivelser og anmeldelser her af.
Besvar
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Ny lampe LEDZEAL S200!

Indlæg af Michael_F »

Ny lampe – LEDZEAL S200
Jeg har igennem længere tid gået og overvejet om jeg skulle have mig en anden lampe, da jeg ikke var helt tilfreds med mine DIY-egenskaber.
Jeg har kigget på en hel del lamper, inden jeg traf et valg. Jeg har hele tiden synes det skulle være LED, da jeg godt kan lide det lys det giver, og den måde lyset ”glimter” i vandet.

LEDZEAL laver LED lamper i flere forskellige udgaver (http://www.ledzeal.com/p43.html" onclick="window.open(this.href);return false; ).
Malibu S120, Malibu S150, Malibu S200, Malibu S300, Malibu S400

Jeg har købt en S200, som er med følgende specs:
  • Watt: 72*3w(Cree/Bridgelux/Epistar/Ipled)
    Power consumption: 185-200w
    Cool WhiteW(12000K):Blue(455NM):Red(630NM):Violet(410NM)= 30+30+6+6
    Lifespan:50,000hrs
    Product dimension: 900x200x48mm
Jeg har valgt at få et custom LED-layout til lampen (tak til Bingocaller og Moente)!
layout.jpg
Grunden til at jeg har valgt denne lampe er, at jeg synes det var spændende med noget nyt og jeg har snakket en hel del med Bingocaller om den. Ud over dette, har jeg læst om den på reefcentral, hvor der er en del som har delt deres (positive) erfaringer med denne lampe. Og så er den billigere end de andre lamper, som har tilsvarende features på nuværende tidspunkt (284 dollars).

Nu til billeder!
Unbox1.JPG
Unbox2.JPG
Unbox3.JPG
Unbox4.JPG
Unbox5.JPG
Unbox6.JPG
Unbox7.JPG
Touch n feel af lampen virker rigtig godt! Gode solide materialer. Lampen er udført i aluminium malet sort, og skruer, stik og ledninger er også i ordentlig kvalitet. Lampen er meget nem at åbne op for ind til LED'erne, der fjernes blot to skruer for enden, og så kan glaspladen over LED'erne trækkes ud.

Med til lampen er en controller som bruges til at styre program, lysintensitet og indstilling af de fire forskellige kanaler. Også denne er i lækker kvalitet. Hårdt plast og aluminium, og et meget let læseligt display med lys i. Ud over dette, er der en lille fjernbetjening med, som virker i utrolig ringe kvalitet. Desuden har jeg ikke den slags batteri som den skal bruge, så den har jeg ikke fået afprøvet endnu.

Controlleren er forudprogrammeret med flere forskellige programmer ved modtagelse:
Sunrise mode
Flash mode (lyn-funktion)
DIY mode (hvor man selv kan programmere alle fire kanaler, med sunrise funktion)
Show mode (her kan vælges show/testprogrammer, som viser lyn-funktion samt sky-funktion)
Manual mode (her kan der vælges LED på de fire kanaler, men uden sunrise funktion)
Sunrise
Sunrise
Flash
Flash
DIY
DIY
Show mode
Show mode
Manual
Manual
Controlleren var mægtig nem at indstille. Tiden indstilles nemt ved at markere manual mode, og herefter trykke "Set". Så kan man indstille klokkeslet og dato. Ud over dette, så kan man for alle fire kanaler, indstille 8 forskellige tidspunkter på dagen, hvor der skal ske en ændring.
Fx Sence 1: kl.08:00, LED ch.1, 20% styrke osv. God funktion, som er simpel at indstille. Det kræver dog lige lidt fumleri med knapperne, før man ikke får trykket forkert :) Men gode knapper, som er fine at trykke på, og som giver god respons-klik når man trykker.

Jeg fik som sagt lampen med custom LED layout. Ud over dette, har jeg fået både 90graders linser, og 120grader linser med. Dog ikke nok 120graders linser! :rolleyes:
Jeg har dog på nuværende tidspunkt valgt at køre UDEN linser på langt de fleste af LED'erne. Grunden til dette er, at jeg synes ikke spredningen er stor nok på lampen. Der bliver simpelthen mørkt bagerst i akvariet når jeg har monteret lampen. Det har været lidt svært at tage billede af, men jeg har prøvet her:
spredning_mørke.JPG
Jeg brugte en hel del tid på at sætte lampen på, tjekke hvordan lyset så ud, tage lampen af igen, fjerne nogle linser eller skifte dem ud, på og af igen osv. Jeg synes det var svært at finde de rette linser, og den rette indstilling. Jeg har ikke før rodet med færdige lamper, så jeg ved faktisk ikke hvor god en spredning fx en Maxspect har.
Jeg er stadig ikke helt tilfreds på spredningen, jeg synes stadig jeg har nogle mørke pletter i akvariet. Derfor har jeg nu prøvet at tage det dækglas af, som sidder på lampen. Dækglasset er malet sort, og har så huller til linserne for LED'erne. Det ser ud til at spredningen er bedre, når LED'erne har frit "udsyn"! :smart:

Jeg synes dog at lyset ser rigtig lækkert ud, og sunrise funktionen kører rigtig lækkert og glidende!
DSC02461.JPG
Lampe på akvarie
Lampe på akvarie
aftenbelysning
aftenbelysning
Jeg sender lige første del, og skriver et svar som del 2, da jeg er nervøs for om siden timer-out inden jeg bliver færdig :)


Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: Ny lampe LEDZEAL S200!

Indlæg af Michael_F »

Del 2:

Her kommer lidt flere billeder af lampen i fuld sving. Jeg har desværre ikke noget prof kamera, så billederne i aftenbelysning er lidt ensformige.
DSC02474.JPG
DSC02475.JPG
DSC02476.JPG
DSC02477.JPG
DSC02469.JPG
Jeg har også taget et billede af hvordan LED'erne er sat på selve lampen. De tre LED dele, kan alle skiftes efter behov, eller man kan selv lodde andre eller nye LED'er på. God simpel opbygning af lampen efter min mening!
layout2.JPG
layout3.JPG
layout4.JPG
Her er lidt billeder af lampen, inden jeg monterede den på akvariet, hvor jeg testede kanaler og lysintensitet:
test1.JPG
test2.JPG
Til sidst har jeg hurtigt lavet et par videoer, som viser lyn-funktion, samt sky-funktion. Ikke verdens bedste videoer :) Der kommer nye på, når jeg har fået monteret det hele som jeg gerne vil have det.
" onclick="window.open(this.href);return false;
" onclick="window.open(this.href);return false;

Som det ses på film 2, så er der nogle røde "spots". Det irriterer mig, og jeg ved ikke helt om det er fordi der er 120 graders linser på rød + grøn. Måske bør jeg have andre linser på?
Senest rettet af Michael_F ons 11. jun 2014 21:36, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: Ny lampe LEDZEAL S200!

Indlæg af Michael_F »

Som det ser ud lige nu, så er jeg ikke 100% tilfreds med lampen. Men det skyldes måske mest, at det er mig som ikke er helt hjemme i hvordan jeg skal montere den helt korrekt, og hvilke linser der har hvilken betydning for lampen.

Lampen er lavet i rigtig lækker kvalitet, og utrolig nem at gå til. Desuden ser det også ud til, at den kan være i mit RSM250 låg, så jeg kan få den indbygget. Men det vil tiden vise, når jeg får tid til at prøve at komme den i låget.

Hvis I har nogen som helst spørgsmål, eller mangler information om noget jeg har glemt, så må I lige råbe op :)


Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Ny lampe LEDZEAL S200!

Indlæg af Nicki Henriksen »

Den ser sku da meget lækker ud, super lækker gennemgang du har lavet der :GO

Har aldrig hørt om mærket før nu


Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2915
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Ny lampe LEDZEAL S200!

Indlæg af Gino »

Hej igen

Den ser da helt lækker ud.. Hvad kostede den lampe i dk kroner med alt fragt osv?

Er det kun spredning som du er utilfreds med eller?

Mvh


Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
dyr200
Reactions:

Re: Ny lampe LEDZEAL S200!

Indlæg af dyr200 »

Ved han har givet 2400kr for den


dyr200
Reactions:

Re: Ny lampe LEDZEAL S200!

Indlæg af dyr200 »

Rigtig god gennemgang af lampen Michael bliver spændenen at følge og se om du bliver tilfreds med den, når du lærer den bedre at kende


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Ny lampe LEDZEAL S200!

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Michael.

Fed lampe !

Det med rød og grøn er et kendt issue med led lamperne. Selv om de to bølgelængder meget hurtigt forsvinder i vand, så er det dem der bedst ses af os. Derfor vil de næsten altid fremstå meget tydeligt som røde/grønne "spots" i vores baljer. Jeg havde valgt at køre disse. 2 farver på en sepperat streng.
Kan du evt. Hæve lampen yderlige? Fx ophængning, det tror jeg vil blende farverne lidt mere i vandet og opbløde disko effekten lidt mere.

Tak for fin gennegang og tillykke med lampen.

Charlie


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Ny lampe LEDZEAL S200!

Indlæg af Carsten »

Jeg vil mene at du skal fjerne alle linser. Det giver helt klart den bedste spredning, og som Charlie skriver får du ikke nogen discokugle effekt uden linser.
Maxspeckt har fra fabrikken 90graders linser på, og dem skiver man ud til ingen(120Grader) som er udstrålingen fra dioden.


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Ny lampe LEDZEAL S200!

Indlæg af nbd »

Spændende læsning. Lampens dimensioner svarer til hvad jeg tidligere har efterlyst: en lampe, der dækker hele akvariets længde :-)
Michael_F skrev:Jeg har valgt at få et custom LED-layout til lampen (tak til Bingocaller og Moente)!
Hvad dækker det over? Kunne du selv vælge LED-sammensætning?


Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Ny lampe LEDZEAL S200!

Indlæg af MoG »

Ser spændene ud synes jeg.. Hvor meget siger blæserene?


Morten
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Ny lampe LEDZEAL S200!

Indlæg af Bingocaller »

Det er bare en fed lampe!

Prøv at rykke den længere ind mod bagvæggen og se om det ikke ændre lidt på lyset


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: Ny lampe LEDZEAL S200!

Indlæg af Michael_F »

Gino skrev:Hej igen

Den ser da helt lækker ud.. Hvad kostede den lampe i dk kroner med alt fragt osv?

Er det kun spredning som du er utilfreds med eller?

Mvh
Den totale pris blev:
Total cost: US$445 = 258+55+10+105+17
S200 + wire controller + bracket + (DHL) delivery + Paypal transfer charge

Som det ser ud lige nu, er det kun spredningen. Men jeg prøver at rode lidt med det og de forskellige linser. Jeg er ved at undersøge om jeg ikke kna sætte en glasplade i, som er helt klar. Den der er i nu, er malet sort rundt om LED'erne.
Jeg har kun haft den et par dage endnu, men jeg er umiddelbart tilfreds :)


Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: Ny lampe LEDZEAL S200!

Indlæg af Michael_F »

charlie saltvand skrev:Hej Michael.

Fed lampe !

Det med rød og grøn er et kendt issue med led lamperne. Selv om de to bølgelængder meget hurtigt forsvinder i vand, så er det dem der bedst ses af os. Derfor vil de næsten altid fremstå meget tydeligt som røde/grønne "spots" i vores baljer. Jeg havde valgt at køre disse. 2 farver på en sepperat streng.
Kan du evt. Hæve lampen yderlige? Fx ophængning, det tror jeg vil blende farverne lidt mere i vandet og opbløde disko effekten lidt mere.

Tak for fin gennegang og tillykke med lampen.

Charlie
Hej Charlie, tak for input :) Jeg kan ikke rigtig hæve lampen yderligere. Men planen er at prøve at fjerne alle linser, og se hvad det gør af forskel. Den er heldigvis meget nem at arbejde med, så det tager kun 2minutter at skifte linser osv :)


Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: Ny lampe LEDZEAL S200!

Indlæg af Michael_F »

nbd skrev:Spændende læsning. Lampens dimensioner svarer til hvad jeg tidligere har efterlyst: en lampe, der dækker hele akvariets længde :-)
Michael_F skrev:Jeg har valgt at få et custom LED-layout til lampen (tak til Bingocaller og Moente)!
Hvad dækker det over? Kunne du selv vælge LED-sammensætning?
Yes, man kan selv vælge LED-sammensætningen. Det koster ikke ekstra. Du kan selv vælge sammensætning af blå, royal blue, hvid, uv osv. Så sætter de det i lampen, og sender den afsted. Hvis jeg vil lave det om efterfølgende, kan jeg selv skifte LED'er ud, da de blot er loddet på en plade :)
De har været meget flinke til at svare på mails hurtigt hele vejen igennem! Selvom deres engelsk ikke er skide godt :) Det er ren Google Translate de sender ud :p


Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: Ny lampe LEDZEAL S200!

Indlæg af Michael_F »

MoG skrev:Ser spændene ud synes jeg.. Hvor meget siger blæserene?
Blæserne er temperaturstyret. Så de starter op, når LED'erne kører på høj intensitet. Der sidder to blæsere i. Jeg kan godt prøve at optage lyden derfra, det er nok meget individuelt hvordan man opfatter larm. Men jeg synes jeg plejer at være rimelig kritisk! Men indtil videre er jeg ikke generet af det, men igen, lampen er meget nem at skille ad, så hvis jeg synes de larmer for meget, er de nemme at skifte ud med nogle andre.


Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: Ny lampe LEDZEAL S200!

Indlæg af Michael_F »

Jeg prøvede at ta linserne af de røde LED'er, og det har hjulpet. Nu er der ikke nogen rød "søjle" i akvariet. Fedt fedt :)


Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Ny lampe LEDZEAL S200!

Indlæg af Bingocaller »

Det virker rigtigt logisk - de røde er super dominerende!


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Ole Bach
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 398
Tilmeldt: fre 15. feb 2013 21:48
11
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2013

Re: Ny lampe LEDZEAL S200!

Indlæg af Ole Bach »

Tak for at dele dine oplevelser. Lampen ser flot ud


Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Ny lampe LEDZEAL S200!

Indlæg af Thue »

Hva siger du eller til lampen, lyser den den godt op efter du har pillet linserne af, så din video på youtube og der så det ud til at der var rigtig meget disko effekt på de røde led. Og hva siger du til farverne du har valgt passer de fint i akvariet

Mvh Thue


Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: Ny lampe LEDZEAL S200!

Indlæg af Michael_F »

Hey, jeg er glad for den. Der er stadig lidt diskoeffekt lige nu, men jeg skal lige ha justeret hvor jeg skal ha linser, og hvor jeg ikke skal.
Jeg synes farverne passer rigtig godt! Det ser rigtig lækkert ud!


Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Ny lampe LEDZEAL S200!

Indlæg af Bingocaller »

Update!


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: Ny lampe LEDZEAL S200!

Indlæg af Michael_F »

Lampen kører stadig smukt derud af! Har ingen problemer haft.

Jeg påtænker at skifte blæserne i den, da jeg synes de støjer lidt, når der ellers er stille i lejligheden.
Jeg har skrabet lidt af malingen på beskyttelsesglaspladen af, for at få lidt større spredning på lyset. Det har hjulpet.
Alt i alt, er jeg glad for lampen :)

God, billig lampe! Nem at rode med.


Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Ny lampe LEDZEAL S200!

Indlæg af Bingocaller »

Billeder!


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Besvar

Tilbage til "Produktgennemgang"