"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Red Sea testsæt

Forum for nye som gamle produkter samt beskrivelser og anmeldelser her af.
Besvar
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3983
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Red Sea testsæt

Indlæg af Engelquist »

Hej forum
Jeg skal have nye testsæt og overvejer Red Sea's fosfat og nitrat test... Hvad siger erfaringerne??


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: Red Sea testsæt

Indlæg af minedykker »

kort og godt så har jeg begge No3 nem at læse men Po4 ja havd skal jeg sige ligger et billede ind så kan du sku ikke se havd farve den har om den er gul gul/grøn eller grøn/gul så jeg føgler mig ikke sikker
image.jpg
Senest rettet af minedykker lør 19. jan 2013 12:13, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: Red Sea testsæt

Indlæg af minedykker »

så man finder farven og så det tal der står over for er så det at du har hvis du finder en farve der passer alså syens enten er min ikke gul i nærheden af deres så ender med at få en måling der hedder 0.02-0.16 fordi jeg ikke er sikker på hvilken farve den er om det er til den en side eller den anden side.


Brugeravatar
permadsen12
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 551
Tilmeldt: søn 6. dec 2009 20:50
14
Postnummer: 2740 Skovlunde
Saltvand siden?: 2012

Re: Red Sea testsæt

Indlæg af permadsen12 »

minedykker skrev:så man finder farven og så det tal der står over for er så det at du har hvis du finder en farve der passer alså syens enten er min ikke gul i nærheden af deres så ender med at få en måling der hedder 0.02-0.16 fordi jeg ikke er sikker på hvilken farve den er om det er til den en side eller den anden side.
Jeg har helt samme erfaring med PO4 test. Kan ikke anbefale den. Den er alt for svær at aflæse i det lave område, og man får oftest en farve, som man ikke er helt sikker på hvor hører hjemme.


med venlig hilsen

per madsen

salt fordi ikke alt behøver være surt
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 991
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 14:30
13
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Re: Red Sea testsæt

Indlæg af Stig Jest »

Jeg bruger Red Sea Pro til PO4, NO3, Ca, Kh og Mg.
Jeg syntes de er nemme at bruge og kvaliteten er noget højere en f.eks. Salifert.
Kan godt give Minedykker lidt medhold omkring PO4. I det lave område, hvor vi helst vil måle, er farveforskellen ikke stor. Det er dog ikke noget problem for mig.
Check evt. Videoklip på Red Sea hjemmesiden.
Jeg har tidligere brugt Hanna til PO4 og Ca, men jeg foretrækker Red Sea Pro.

Mvh. Stig


Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: Red Sea testsæt

Indlæg af minedykker »

ja er også kun Po4 jeg ikke stoler på nemlig og som du siger i de lave områder, hvor vi gerne vil ligge problemet i min øjen er at hvis du fejl læser den, og tror vi har 0,08 ppm så er der nogen, også mig selv der siger det er i overkanten, så sætter du noget på til at fjerne Po4, men måske har du slet ikke behov for at gøre noget fordi den lige så godt kan være 0,04 eller 0,02 eller faktisk er 0,00 ikke at det er det jeg ønsker, men hvis du ikke har et værktøj du stoler på så må man kikke efter et andet om det så er et ROWA sæt til 500 eller en Hanna ja jeg ved det sku ikke.
Skal siges jeg har prøvet at bruge forskeligt lys til at se om det gør en forskel i farvekoden, men syens sku ikke det hjælper.
Så er også åben for bud på hvad det skal være, skal bare være nemt og man skal føgle sig sikker på den måling man får, uden altid at skulle have en vandprøve med ud for andre kan måle den.
så er et meget spænden hvad vi kommer frem til.


Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: Red Sea testsæt

Indlæg af minedykker »

hejsa stig.

hvordan kan det være du skiftet fra hanna til red sea


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3983
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Red Sea testsæt

Indlæg af Engelquist »

Hmm.. Skal måske kigge efter Rowa's istedet... Forhandles deres testsæt i DK?


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 991
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 14:30
13
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Re: Red Sea testsæt

Indlæg af Stig Jest »

minedykker skrev:hejsa stig.

hvordan kan det være du skiftet fra hanna til red sea
Jeg løb tør for Hanna PO4 pulver og købte så Red Sea i mangel af bedre.
Jeg syntes at Hanna PO4 er udemærket. Ang. Hanna Calcium checker syntes jeg den er ret irriterende.
Den måler på en uendelig lille mængde saltvand (0,1 ml) blandet på en stor mængde osmosevand.
Jeg har oplevet lidt for mange udsving i mine Ca målinger.

Mvh. Stig


Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 991
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 14:30
13
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Re: Red Sea testsæt

Indlæg af Stig Jest »

Stig Jest skrev:
minedykker skrev:hejsa stig.

hvordan kan det være du skiftet fra hanna til red sea
Jeg løb tør for Hanna PO4 pulver og købte så Red Sea i mangel af bedre.
Jeg syntes at Hanna PO4 er udemærket. Ang. Hanna Calcium checker syntes jeg den er ret irriterende.
Den måler på en uendelig lille mængde saltvand (0,1 ml) blandet på en stor mængde osmosevand.
Jeg har oplevet lidt for mange udsving i mine Ca målinger.

Mvh. Stig
Burde måske også lige indskyde at da jeg var løbet tør for både Kh og Mg testsæt, købte jeg Red Sea Pro Reef Foundation testsæt. Derfor fik jeg Ca testsættet "gratis".

Mvh. Stig


Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: Red Sea testsæt

Indlæg af minedykker »

Okay der kan man bare se men som jeg ser og læser så tester Hanne Po4 på ren saltvand plus pulver. Og ja Ca måler godt nok på en lille mængde vand.


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Red Sea testsæt

Indlæg af charlie saltvand »

Jeg oplever at Hanna ofte fejl læser, nok mest pga. Brugerfejl, luftbobler i glasset, ikke får tømt brevet helt for pulver osv.osv. risikoen for fejl er der i hvertfald for mig.

Jeg har nu både hanna, red sea og den " nye" tyske fra Gilbers. Den hedder reef analytics og den spiller max. Meget nem at aflæse ift farverne og meget nem at gå til. Carsten/decocean sælger den.

Jeg har ved flere lejligheder testet det samme vand med alle 3 produkter
og her er det svært at aflæse red sea, hanna laver fejl ca 30 % af gangene ( for meget for mig, så tør jeg ikke stole på den med 'en måling og så blir den sgu dyr i drift) og den der hedder reef analytics er spot on. Den måler mellem o..oo og 1.00 med tydeligt spring i farverne.

Helt enig i at red sea er nem at gå til men meget svær at aflæse farven på.

Det var så mine erfaringer.

Charlie


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Red Sea testsæt

Indlæg af Schwensen »

charlie saltvand skrev:Jeg oplever at Hanna ofte fejl læser, nok mest pga. Brugerfejl, luftbobler i glasset, ikke får tømt brevet helt for pulver osv.osv. risikoen for fejl er der i hvertfald for mig.

Jeg har nu både hanna, red sea og den " nye" tyske fra Gilbers. Den hedder reef analytics og den spiller max. Meget nem at aflæse ift farverne og meget nem at gå til. Carsten/decocean sælger den.

Jeg har ved flere lejligheder testet det samme vand med alle 3 produkter
og her er det svært at aflæse red sea, hanna laver fejl ca 30 % af gangene ( for meget for mig, så tør jeg ikke stole på den med 'en måling og så blir den sgu dyr i drift) og den der hedder reef analytics er spot on. Den måler mellem o..oo og 1.00 med tydeligt spring i farverne.

Helt enig i at red sea er nem at gå til men meget svær at aflæse farven på.

Det var så mine erfaringer.

Charlie
Hvordan ved du at gilbers måler korrekt, og det ikke er hanna der måler rigtigt? Taget denne tråd i betragtning, så er der mange der oplever det modsatte med gilberssættet?


Brugeravatar
gnizten
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 408
Tilmeldt: søn 24. apr 2011 13:26
12
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2011

Re: Red Sea testsæt

Indlæg af gnizten »

Jeg syntes nu at farveskalaen på Gilbers er lige så "elendig" som på de andre testkits, under 0,1 ligger de så tæt i farverne så det er meget svært at skelne.
2014-01-12 10.41.24.jpg
Men som nævnt i den anden tråd der henvises til, så er det vigtigt at aflæse testen i klart hvidt dagslys, ikke i belysningen i stuen.


Mange hilsener
Tom.
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Red Sea testsæt

Indlæg af Nicklossi »

Jeg bruger hannas elektroniske po4 checker.
Der skal man ikke stå og sammenligne farver, der skriver den bare resultatet, og det er rigtig rart :-)


Besvar

Tilbage til "Produktgennemgang"