"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

SCWD - Billig effektiv og nem turbulens.

Forum for nye som gamle produkter samt beskrivelser og anmeldelser her af.
mkr
Reactions:

SCWD - Billig effektiv og nem turbulens.

Indlæg af mkr »

Hejsa,

Jeg har lige erhvervet mig en Switching Current Water Director (SCWD), også kendt som Squid.

For en ca 1000 kr. købte jeg en 3000 lpt. pumpe (New-Jet) som er maxi-jets storebror og squid'en.

Med en slange kunne jeg nemt på sætte squid'en og ved at flytte lidt på stenene fik jeg den gemt totalt væk bagved min sten opsætning.

Det er en mekanisk funktion der skifter vandflowet til højre i nogle sekunder og så til venstre i nogle sekunder. Så den tager for det første ikke mere strøm, og slider ikke på pumpen som hvis man skulle tænde og slukke for den hele tiden.

Jeg skal love for at der er kommet meget bølgeeffekt ud af det, og som alle ved er det jo noget stenkorallerne kan lide. Endelig har jeg opnået den svajende effekt som jeg ikke kunne få ved min interval returpumpe (den taber jo meget effekt pga. højden) 8)

Indtil videre har den kun kørt en dag, men så vidt jeg ved er den blevet meget positivt på reefcentral.

En billig, enkel og meget nem måde at få den turbulens som er optimal på revakvariet. Jeg købte den hos akvarieudstyr (omkring 500 kr.) ikke dyrt i forholdt til hvad jeg har set af andre løsninger! Ved ikke om man kan få den andre steder.
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4642
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

er det ikke noget med den ikke kan sidde på pumper der har over et eller andet L/t?

Jeg kunne godt tænke mig den til min nye Tunze Turbelle Stream pumpe. Pumpen kører med 2000-7000L/t. Men den er for kraftig til "squiden"...
mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

Den squid jeg har kan klare op til 4500 lpt. hvilket jo er rimlig højt. Ved ikke om de findes i en større version. Det eneste problem jeg har med det nu er at pumpen skaber lidt resonans, men det er fordi jeg bare har lagt den ned i bunden med en slange der går opad hvor squid'en er monteret. Vil prøve med nogle tricks her dag for at få den resonans dæmpet.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Squid'erne kan ikke sættes på Tunzes stream, da udløbet fra stream pumperne er 50mm i diameter, og Squidne kun kan klare en meget mindre diameter.
For et par år siden kom der nogle pumper på markedet, som tilsyneladende var geniale, på pumpehovedet sad en lille mekanismse som gjorde at udløbet drejede sig langsomt. Desværre fungede systemet kun i få uger, inden det var defekt. Pumperne forsvandt derfor hurtigt igen. Nogle tyskere havde dog set sig varm på systemet, og har lavet nogle "dimser" som sættes på udløbet, og som fungerer på samme måde, men meget mere stabilt, efter sigende! Se evt. https://ssl.kundenserver.de/shop.aquapr ... /k_113.htm
Desværre skulle de have en lav maximum gennemstrømning, vist nok ca 3000 liter i timen. Jeg læste et sted at de arbejdede med at lave nogle større.
mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

Påsatte nogle store tykke gummislanger med kabel strips på pumpens side og top, ihvertfald larmer det ikke nu!

Det værste er man skal til at omrokere på ens stenopsætning hvis man vil gemme den 100% - den fylder en del, men man kan ikke se den i mit akvarie nu.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

mkr - Lyder meget interessant, det er vel lidt ligesom på mange amerikanske akvarier hvor man bruger de der dreje nogle på deres retur fra sumpen eller på closed loops(hedder vist seaswirls). Har du forresten et link til den du har købt ??
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

Brugeravatar
Henrik_skb
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1075
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 16:09
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8660 Skanderborg

Indlæg af Henrik_skb »

Skal SCWD´n sættes direkte på udgangen på pumpen eller kan man sætte den på returrøret i toppen af overløbskammeret ?
Hvad er dine erfaringer med den efter at have kørt med den i et stykke tid ?
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Det kan man sagtens og der er rigtig mange amerikanere der laver deres retur på denne måde - eller som et ekstra lille closed loop.

Se feks. her - http://www.melevsreef.com/closedloop.html
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

De her er altså også ret fede hvis man vil lave bølger med sin retur pumpe - http://www.oceansmotions.com/ - De fåes desværre nok bare ikke lige i den danske handel !
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
zachaa
Reactions:

Indlæg af zachaa »

Köp inte den tyska "dimser" har två st, dom fungerade mycket trevligt men bara i två-tre veckor.Konstruktionen är alldes för "billig",dålig kvalitet alltså. Skall själv köpa scwd ock testa på returen tror att det blir bättre.Mvh Zacha
mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

Ok.. min er vist en amerikansk version. Den kører iøvrigt problemfrit stadigvæk, og beboerne er glade for den kraftigt vekslende strøm. Men ville da gerne have endnu mere strøm i akvariet.
mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

Det er næsten dyrere at skulle tømme et 430 liters akvarie, for blot at nævne chancen for dyr går til grunde og besværet med at få alt mit sand ud... Nej det er livet for kort til :)

Syntes nu heller ikke pumpen var så dyr igen... den er på 3000 liter i timen, kører upåklageligt, den er meget lille
og larmer ikke det fjerneste, tilgengæld har jeg dårlig erfaring med visse andre mærker.

Jeg har kun god erfaring med maxi jet pumperne. Det fungerer iøvrigt stadigt (Squid setuppet) og beboerne er vilde med bølgerne. Det eneste der har været er vandet efter et halvt år kun strømmede den ene vej.. Jeg tog Squid'den op og rystede den lidt, og så virkede den igen. Tror der har siddet en snegl i den.
mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

Nåh ja.. udover det er det jo også en fodel man ikke har et stort powerhead der bevæger sig i hjørnet af sit akvarie (min Squid+pumpe er usynlig)
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3992
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Jeg har også haft en squid kørende i min balje i tre-fire mdr. og den virker upåklageligt. Den kan kun anbefales :D
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

Jeg har også en interval hovedpumpe på 5000 lpt.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3992
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Kim Jessen: Jeg har skam stadig squid'en tilsluttet min cirkulationspumpe, og agter bestemst ikke at fjerne den.
Du kan iøvrigt se den i tråden om månedens akvarie fra januar,
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1453
Tilmeldt: tirs 26. okt 2004 19:40
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Hvad så mkr...

Køre det Squid stadig optimalt?? Eller hvordan går det med den?
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

Jeps.. den kørte helt fint.. råd til en tunze med computer. Det er der mere smæk på :) så squiden er ude igen.
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1453
Tilmeldt: tirs 26. okt 2004 19:40
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Har du solgt din Squid så?? ;-)
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4642
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

hvordan går det med din sqiud?
jeg står og skulle bruge sådan én, men mit pvc er 25mm. Kan man måske forlænge den med lidt pvc eller slange m.m?
Brugeravatar
pjunker
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 110
Tilmeldt: lør 12. mar 2005 02:22
19
Postnummer: Ikke angivet

Indlæg af pjunker »

Jeg har for et par dage siden købt en magen til her. https://www.marinedepot.com/md_viewItem ... uct=3Q1111
Jeg glæder mig til at få den monteret, men jeg har nu planer om at den skal monteres uden for akvariet med to slanger op i hver sin ende af baljen.
Mvh. Peter
Brugeravatar
kaos
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 196
Tilmeldt: lør 12. feb 2005 22:16
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: midt jyland/hedensted

Indlæg af kaos »

pjunker skrev:Jeg har for et par dage siden købt en magen til her. https://www.marinedepot.com/md_viewItem ... uct=3Q1111
Jeg glæder mig til at få den monteret, men jeg har nu planer om at den skal monteres uden for akvariet med to slanger op i hver sin ende af baljen.
hvad løber sådan en fætter op i kr når den lander?
kaos
Brugeravatar
pjunker
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 110
Tilmeldt: lør 12. mar 2005 02:22
19
Postnummer: Ikke angivet

Indlæg af pjunker »

Hvis man køber den alene kan det ikke svare sig, men jeg har købt for en hel del ved dem, og hvis så man deler fragten ud på de forskellige ting, så er det en rigtig god handel.
Man skal dog også overveje at det kan være besværligt hvis skidtet går i stykker, så er det lidt langt at sende.
Mvh. Peter
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Kan det virkeligt svare sig?? Fragten og tolden kommer jo ovenpå.
Besvar

Tilbage til "Produktgennemgang"