Jeg var meget skeptisk på forhånd og mente at det virkede dyrt og pisse besværligt, men efter
at have læst brugsvejledningen og fulgt med et par uger inde på zeovit.com, besluttede jeg mig for at give det en chance.
Postede mine akvariedata inde på zeovit.com for at få en præcis doserings guide (http://zeovit.com/forums/showthread.php?t=12883)
Da det var på plads bestilte jeg følgende grundelementer fra aquastic.net:
- Korallen-Zucht ZEOfood 7 50 ml 10,81 €
- Korallen-Zucht ZEOstart 2 250 ml 26,91 €
- Korallen-Zucht ZEObak 10 ml 10,81 €
- Korallen-Zucht Zeovit 1 l 10,81 €
- Korallen-Zucht Active carbon 1000 ml 14,85 €
Derudover bestilte jeg følgende, som ikke alle mener er strengt nødvendige:
Korallen-Zucht Potassium Test Kit 26,91 € - Næsten ikke brugt
Korallen-Zucht Pohl's Coral Vitalizer 50 ml 28,80 € - Mindre end en 1/10del
Da jeg ikke vidste om Zeo var noget for mig besluttede jeg mig for at lave min egen lille reaktor af en 1½ og en 2liters flaske lidt vandslange og et powerhead:

Der anbefales følgende startværdier:
Ca 380-420
Mg 1200-1350
Dkh 6.5-8.0
K+ ~ 380
salinity 1.023-.025
Min Mg var noget højere end det anbefalede, men jeg startede på trods af det og har ikke haft problemer.
Så jeg startede op 16.05.2008 med at skylle zeovit og kul. Fjerne de fleste cauplera alger fra mit refugie. Fjernede også RowaPhos'en fra sumpen.
Kom 600ml Zeovit i reaktoren og 200ml kul i en filtersok.
Siden da har mit daglige morgen ritual (Mens zeopumpen er tændt) været:
1. Ryste zeovitten
2. Tilsætte 0.2 - 0.25ml Zeostart
3. Ælte posen med kul.
Aftenritualet mens lyset og Zeopumpen er TÆNDT har været:
1. Ryste zeovitten
2. Dosere Bak + food + Start2
Når lyset slukker (lige inden sengetid) har jeg doseret 2 dråber Coral Vitalizer.
Hver eller Hveranden dag måler jeg:
1. Alk - Holder den mellem 7 og 8, indtil videre med bagt natron - Lidt mere end en spise skefuld. Tror ikke jeg har fået bagt det helt godt nok?
2. pH - Ligger helt stabilt på 8-8.2
Ca 3 gange om ugen måler jeg:
1. Ca
2. Mg
Ca 1 gang om ugen måler jeg:
1. K+
Hver weekend skifter jeg 9L vand.
Alt i alt så er det ikke mange minutter om dagen jeg bruger. Målingerne er det der tager længst tid men især Alk er jeg blevet overbevist om at det er godt at holde skarpt øje med uanset om man bruger Zeo eller ej. Den begyndte at falde meget hurtigt efter jeg er begyndt på Zeovit. Grunden til at jeg også laver de andre målinger rimeligt ofte, er at at jeg ikke vil risikere at dosere for meget natron fordi Ca eller Mg er gået i skoven og har taget Alk med sig

Har også sprunget en dag over, både dosering og Zeovit rysten, ind imellem hvor jeg ikke har været hjemme til at gøre det. Har ikke oplevet problemer i forbindelse med det.
... Og hvad så med det mest interessante. Resultaterne.
Det mest tydelige resultat er meget klarere vand, det skyldes sikkert Kullet, men da man kører med kul 24/7 så er effekten jo blivende.
Korallerne
- En acopora som jeg købte hos mads, med meget flotte lilla spidser. Den var blevet lidt brun i nogle af spidserne. De spidser er ved at blive lilla igen og på de spidser der ikke var blevet brune har det lilla bredt sig nedaf.

- En Acopora som var metal grøn er ved at få lilla spidser også:

- En "green slimer" som er blevet noget mere lys i farven. Tenderende til lidt bleg. Den er ikke ubetinget flottere end før jeg startede - Den røde som står ved siden af kan jeg ikke huske hvad hedder, men den er flot som altid:

- Hydnopora som også står rigtig flot:

- Montipora, som også er blevet lidt blegere på trods af den står lidt i skyggen. Det er vist helt normalt og et godt tegn. Den vokser meget fint. Har bestilt noget som skulle fremhæve den røde farve.. Nu må vi se om det virker:

- Caulstrea står også rigtig flot og reagere når jeg ryster Zeovitten ved at sende fangarmene ud:

Som det ses på nogle af billederne så har jeg stadig mine håralger. Har sat noget hårdede ind mod dem nu. Plukker dem mens jeg har en hævert slange med en sok monteret over til at suge vandet i sumpen. Vil også have fat i endnu en hugo (Bliver så hugo3).. De har det med at forsvinde for aldrig at blive set igen. Mistænker en ca 5 cm stor krabbe som gemmer sig i stenene for at slagte dem om natten.
derudover er næsten al min Xenia visnet bort over de seneste to måneder - Det startede altså før Zeovitten kom til.
Til slut en opsummering af hvad grundelementerne til et 250L akvarie koster, Det er MEGET MEGET ca tal - Og hvis man kun bruger grund elementerne er resultatet alt for højt.. For flere af flaskerne kan man næsten ikke se at der er taget af og mængden af tilsætning + frekvensen på udskiftning af Zeovit falder fremover (zeovit skal skiftes 6-8 uge fra nu af), men jeg køber nogle flere tilsætninger til at give knald på farverne.. Så mon ikke man kan antage at det går lige op med mit gæt på forbruget:
ZEOfood 7 50 ml 10,81 € - På en måned har jeg brugt ca 2ml =>0,44 € pr måned *
ZEOstart 2 250 ml 26,91 € - På en måned har jeg brugt mindre end 1/20 del => 1,34 € pr måned
ZEObak 10 ml 10,81 € - På en måned har jeg brugt ca 1/5 del => 2,2 € pr måned
Zeovit 1 l 10,81 € - 1L rækker til 2 måneder => 5,4€ pr måned
Fremover skal jeg bruge 600ml hver 6-8 uge =>Hver skift koster 6,486€ => 3,25 - 4,35€ pr måned*
Active carbon 1000 ml 14,85 € - 1000ml rækker til 5 måneder => 2,97 € pr måned
Salt RBS 499,- 20kg ~ 330gram pr vandskift ~ 60 vandskift => 8,32kr pr vandskift => 33kr pr måned.
Så totalen pr måned er omkring:
Ved Zeo hver 8 uge: (0,44+1,34 + 2,2 + 2,97)*7,45 + 3,25*7,45+ 33 ~ 109 dkr
Ved Zeo hver 6 uge: 51,7775 + 4,35*7,45+ 33 ~ 117 dkr
Tilgengæld spare jeg udgiften til RowaPhos og eventuelt nitratfilter.
Tanker og spørgsmål er velkomne.
Mvh
Henrik
EDIT rettede 1,81 til 1,081
EDIT2: Checkede forbrug og rettede månedspriser hvor der er * ud for