Begynder erfaringer med Zeovit

Forum for nye som gamle produkter samt beskrivelser og anmeldelser her af.
Besvar
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Begynder erfaringer med Zeovit

Indlæg af Musiker »

Som lovet andet steds så vil jeg gerne skrive lidt om min (korte) erfaring med zeovit systemet.
Jeg var meget skeptisk på forhånd og mente at det virkede dyrt og pisse besværligt, men efter

at have læst brugsvejledningen og fulgt med et par uger inde på zeovit.com, besluttede jeg mig for at give det en chance.
Postede mine akvariedata inde på zeovit.com for at få en præcis doserings guide (http://zeovit.com/forums/showthread.php?t=12883)

Da det var på plads bestilte jeg følgende grundelementer fra aquastic.net:
- Korallen-Zucht ZEOfood 7 50 ml 10,81 €
- Korallen-Zucht ZEOstart 2 250 ml 26,91 €
- Korallen-Zucht ZEObak 10 ml 10,81 €
- Korallen-Zucht Zeovit 1 l 10,81 €
- Korallen-Zucht Active carbon 1000 ml 14,85 €

Derudover bestilte jeg følgende, som ikke alle mener er strengt nødvendige:
Korallen-Zucht Potassium Test Kit 26,91 € - Næsten ikke brugt
Korallen-Zucht Pohl's Coral Vitalizer 50 ml 28,80 € - Mindre end en 1/10del

Da jeg ikke vidste om Zeo var noget for mig besluttede jeg mig for at lave min egen lille reaktor af en 1½ og en 2liters flaske lidt vandslange og et powerhead:
Billede
Der anbefales følgende startværdier:
Ca 380-420
Mg 1200-1350
Dkh 6.5-8.0
K+ ~ 380
salinity 1.023-.025

Min Mg var noget højere end det anbefalede, men jeg startede på trods af det og har ikke haft problemer.

Så jeg startede op 16.05.2008 med at skylle zeovit og kul. Fjerne de fleste cauplera alger fra mit refugie. Fjernede også RowaPhos'en fra sumpen.

Kom 600ml Zeovit i reaktoren og 200ml kul i en filtersok.
Siden da har mit daglige morgen ritual (Mens zeopumpen er tændt) været:
1. Ryste zeovitten
2. Tilsætte 0.2 - 0.25ml Zeostart
3. Ælte posen med kul.

Aftenritualet mens lyset og Zeopumpen er TÆNDT har været:
1. Ryste zeovitten
2. Dosere Bak + food + Start2

Når lyset slukker (lige inden sengetid) har jeg doseret 2 dråber Coral Vitalizer.

Hver eller Hveranden dag måler jeg:
1. Alk - Holder den mellem 7 og 8, indtil videre med bagt natron - Lidt mere end en spise skefuld. Tror ikke jeg har fået bagt det helt godt nok?
2. pH - Ligger helt stabilt på 8-8.2

Ca 3 gange om ugen måler jeg:
1. Ca
2. Mg

Ca 1 gang om ugen måler jeg:
1. K+

Hver weekend skifter jeg 9L vand.

Alt i alt så er det ikke mange minutter om dagen jeg bruger. Målingerne er det der tager længst tid men især Alk er jeg blevet overbevist om at det er godt at holde skarpt øje med uanset om man bruger Zeo eller ej. Den begyndte at falde meget hurtigt efter jeg er begyndt på Zeovit. Grunden til at jeg også laver de andre målinger rimeligt ofte, er at at jeg ikke vil risikere at dosere for meget natron fordi Ca eller Mg er gået i skoven og har taget Alk med sig :D
Har også sprunget en dag over, både dosering og Zeovit rysten, ind imellem hvor jeg ikke har været hjemme til at gøre det. Har ikke oplevet problemer i forbindelse med det.

... Og hvad så med det mest interessante. Resultaterne.
Det mest tydelige resultat er meget klarere vand, det skyldes sikkert Kullet, men da man kører med kul 24/7 så er effekten jo blivende.
Korallerne
- En acopora som jeg købte hos mads, med meget flotte lilla spidser. Den var blevet lidt brun i nogle af spidserne. De spidser er ved at blive lilla igen og på de spidser der ikke var blevet brune har det lilla bredt sig nedaf.
Billede

- En Acopora som var metal grøn er ved at få lilla spidser også:
Billede

- En "green slimer" som er blevet noget mere lys i farven. Tenderende til lidt bleg. Den er ikke ubetinget flottere end før jeg startede - Den røde som står ved siden af kan jeg ikke huske hvad hedder, men den er flot som altid:
Billede

- Hydnopora som også står rigtig flot:
Billede
- Montipora, som også er blevet lidt blegere på trods af den står lidt i skyggen. Det er vist helt normalt og et godt tegn. Den vokser meget fint. Har bestilt noget som skulle fremhæve den røde farve.. Nu må vi se om det virker:
Billede

- Caulstrea står også rigtig flot og reagere når jeg ryster Zeovitten ved at sende fangarmene ud:
Billede

Som det ses på nogle af billederne så har jeg stadig mine håralger. Har sat noget hårdede ind mod dem nu. Plukker dem mens jeg har en hævert slange med en sok monteret over til at suge vandet i sumpen. Vil også have fat i endnu en hugo (Bliver så hugo3).. De har det med at forsvinde for aldrig at blive set igen. Mistænker en ca 5 cm stor krabbe som gemmer sig i stenene for at slagte dem om natten.

derudover er næsten al min Xenia visnet bort over de seneste to måneder - Det startede altså før Zeovitten kom til.

Til slut en opsummering af hvad grundelementerne til et 250L akvarie koster, Det er MEGET MEGET ca tal - Og hvis man kun bruger grund elementerne er resultatet alt for højt.. For flere af flaskerne kan man næsten ikke se at der er taget af og mængden af tilsætning + frekvensen på udskiftning af Zeovit falder fremover (zeovit skal skiftes 6-8 uge fra nu af), men jeg køber nogle flere tilsætninger til at give knald på farverne.. Så mon ikke man kan antage at det går lige op med mit gæt på forbruget:

ZEOfood 7 50 ml 10,81 € - På en måned har jeg brugt ca 2ml =>0,44 € pr måned *
ZEOstart 2 250 ml 26,91 € - På en måned har jeg brugt mindre end 1/20 del => 1,34 € pr måned
ZEObak 10 ml 10,81 € - På en måned har jeg brugt ca 1/5 del => 2,2 € pr måned
Zeovit 1 l 10,81 € - 1L rækker til 2 måneder => 5,4€ pr måned
Fremover skal jeg bruge 600ml hver 6-8 uge =>Hver skift koster 6,486€ => 3,25 - 4,35€ pr måned*
Active carbon 1000 ml 14,85 € - 1000ml rækker til 5 måneder => 2,97 € pr måned
Salt RBS 499,- 20kg ~ 330gram pr vandskift ~ 60 vandskift => 8,32kr pr vandskift => 33kr pr måned.

Så totalen pr måned er omkring:
Ved Zeo hver 8 uge: (0,44+1,34 + 2,2 + 2,97)*7,45 + 3,25*7,45+ 33 ~ 109 dkr
Ved Zeo hver 6 uge: 51,7775 + 4,35*7,45+ 33 ~ 117 dkr

Tilgengæld spare jeg udgiften til RowaPhos og eventuelt nitratfilter.
Tanker og spørgsmål er velkomne.

Mvh
Henrik
EDIT rettede 1,81 til 1,081
EDIT2: Checkede forbrug og rettede månedspriser hvor der er * ud for
Senest rettet af Musiker ons 18. jun 2008 16:24, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Begynder erfaringer med Zeovit

Indlæg af Carsten »

Bortset fra at der har sneget sig en lille regnefejl ind, Zeofood 7 50 ml a 10,81. 1/10 af det er ikke 1,81, men 1,081. Det gør det jo ikke dyrere.
Det som jeg så kunne tænke mig at vide, hvad kostede driften af akvariet før??

Jeg sad og regnede lidt på det, og da jeg skal gange tallene med 6 x 135 kroner om måneden = 810 og på års basis 9720 kroner. Og det er jo så endda uden alle de fancy ting som han også mener hører til zeovit metoden.
nok bruger jeg en del penge på akvariet, men da intet der kommer i nærheden af de tal.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Godt spottet med regnefejlen ;-) - Retter jeg straks..
Mht prisen før så er det dyrere end at køre uden noget som helst :D, ingen tvivl - For jeg brugte ikke tilsætning ud over Mg og Ca, havde desuden kørt med RowaPhos i et par måneder - Dog kun passivt i sumpen og kunne ikke se nogen forbedringer. Næste step havde været at få et rigtigt fosfat filter op og køre.
Hvis man skulle trække de udgifter fra som jeg kan trække fra så er det:
1. Ingen RowaPhos mere
2. Vandskifte havde jeg hele tiden en plan om at lave jævnligt

For akvarier der bruger:
1. Ozon
2. UV
3. Nitratfilter

Kan man også trække udgifterne til det fra (Ingen anelse om hvad de udgifter rent faktisk er)

Som nævnt er mine prisoverslag hammer unøjagtige og til den dyre side. Jeg er MEGET sikker på at de 135,- er absolut maks inkl de ekstra ting som jeg langsomt vil begynde at dosere når de lander med posten (CoralSnow + Pohls Extra i første omgang).

Hvis du ganger mine tal med 6 så vil jeg mene du ihvertifalde er på den sikre side mht udgifterne!
Efterhånden som jeg får brugt stofferne, så det er til at regne lidt mere præcist på.. Kommer jeg med en opdatering, men der går lang tid inden jeg har brugt 1/4 eller mere af dem.

Summa summarum for mig er:
1. Jeg vil have et akvarie med SPS hvor farverne er i top og værdierne er stabile
2. Jeg er villig til at betale prisen.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

hej musiker tilykke med dit system!
har du nogle seriatopora,og er de også blegnet?
jeg vil 100 pro. teste kalium da jeg har erfaret lignende problem+det er et meget velkendt problem på zeovit.com med første tegn ved mangel er blegnede monti og seria i zeovit systemet ,dobbelt check også salinitet da ofte dette medfører lignede problemer med forhøjet ca...jeg går ikke ud fra at du har skiftet saltmærke.....

bliv ved med den gode job!!!
Senest rettet af ole kekkonen man 16. jun 2008 12:02, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8270 Højbjerg
Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus

Indlæg af mastou »

Spændende tråd, jeg håber du vil holde den opdateret med billeder så vi andre kan følge udviklingen.

/Magnus
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Hej Ole,
Takker.. Ja jeg kører lystigt videre.. Poster lige en opdatering på Zeovit.com i aften når jeg er hjemme igen.

Har ikke nogen seriatopora.. I det hele taget udvider jeg kun langsomt min bestand af koraller.. Står jo for at skulle sætte nyt akvarie op i løbet af efterår/vinter sandsynligvis.

Ja har testet K+ indtil flere gange og Bob har kigget på nogle af billederne.. Den er omkring 390-400. RBS salt er bestilt.
Saliniteten måler jeg med en Flyder fra AquaMedic. Kunne godt være jeg skulle få et refraktometer, men jeg har holdt den meget stabil siden jeg startede akvariet. Ca ligger pænt i 400-420 området..
Blegningen er ikke blevet værre de sidste par uger og væksten er fin. Så efter Bobs forslag vil jeg prøve og dosere lidt Sponge Power (når det lander fra Petsupply)

/Henrik
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1989
Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Ja det er da en tråd som jeg vil følge, da jeg har tænkt på om det måske var noget jeg vil ''lege'' lidt med i det nye bette 325 L som jeg ikke har startet op endnu.
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

tak for den gode læsning. er stadig lidt på vippen om jeg hopper på det eller ej.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Kan jeg sagtens forstå. Hvis jeg skulle hælde for 800,- i det om måneden havde jeg nok også været lidt mere tilbageholdende med og starte op.

Det er også en af hovedgrundene til at jeg ikke har planer om at gå op i en bajle i din størrelse selvom pladsen skulle blive til det (140m2 lejlighed). Det er simpelthen for dyrt - Og alt for tidskrævende hvis ikke resten af teknikken følger med (RO anlæg og afløb direkte til akvariet f.eks).

Satser på et i maks 500-600 liters størrelsen efter min flytning. Og 200-300 om måneden på Zeovit vil jeg ikke have skrupler med at bruge, og som sagt så tror jeg at mine beløb er ret højt sat.

/Henrik
Ulrik l
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 5500 middelfart

Indlæg af Ulrik l »

jeg er også imponeret over de zeovit produkter jeg er kun startet op med coral vitalizer og amino fra kz. det kan jeg se ved at en nogen af korallerne som har stået brune er begyndt at komme med flotte farver. og så har jeg kørt min k+ op på 400
Ulrik l
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
18
Geografisk sted: 5500 middelfart

Indlæg af Ulrik l »

lige et billede mere
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

Ulrik l>

det er jo lige før man skal ha sol briller på..

har du et billede fra før?

musiker> ja 800kr er meget, men omvendt hvis man virkelig får de farver, så er det jo enligt ikke spildt, men for at være ærlig så havde jeg nu håbet at det ikke var et så stort beløb vi snakkede om....
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

Jeg har overvejet at købe de samme produkter som Ulrik L bruger - herudover også K-balance. Mht til sidstnævnte så er det jo "bare" KNO3 (Kaliumnitrat eller kalisalpeter). Mon ikke man selv kan lave det, og spare det som produktet koster? Det er jo mega dyrt....
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
pedersen
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af pedersen »

Ulrik: Er de produkter du er startet op med nogle du selv har udvalgt, eller er der tale om en generel anbefaling fra kz ??
Jesper B
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
18
Postnummer: 8464 Galten
Geografisk sted: Østjylland (hjertet i danmark)

Indlæg af Jesper B »

Hvad med fodring af fisk, giver det ikke en masse næring til vandet og dermed koralerne eller er det uden betydning?
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af ole kekkonen »

Ulrik l skrev:jeg er også imponeret over de zeovit produkter jeg er kun startet op med coral vitalizer og amino fra kz. det kan jeg se ved at en nogen af korallerne som har stået brune er begyndt at komme med flotte farver. og så har jeg kørt min k+ op på 400
meget flot akvarie ulrik :K :K :K
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Checkede lige hvor meget der var i flaskerne.. Og der var brugt noget mindre end jeg huskede.. Priserne er stadig sat højt.. Men som nævnt forventer jeg at skulle bruge lidt penge på yderligere tilsætninger.

Har rettet priserne på side 1, så de giver disse resultater i stedet:
Ved Zeolit skift hver 8 uge: (0,44+1,34 + 2,2 + 2,97)*7,45 + 3,25*7,45+ 33 ~ 109 dkr
Ved Zeolit skift hver 6 uge: 51,7775 + 4,35*7,45+ 33 ~ 117 dkr

Priserne vil være lavere end disse fordi man bruger mest af det hele under opstarten. Bla dosere man food og bak i større mængder 10 dage efter man har skiftet Zeolit - De første Zeolitter skifter man allerede efter 4 uger og jeg er i gange med andet hold Zeolit.. Fremover er perioden for udskiftning af zeolit 6-8 uger.

/Henrik
Jesper B
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
18

Indlæg af Jesper B »

Kan man ikke få guiden på dansk så man kan få det hele med i detaljerne?
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Hehe. Nej desværre. Jeg har planlagt og skrive de vigtigste ting i en lidt mere kompakt guide, sådan til eget brug.. Der er lidt meget fyld i den for min smag. Det må blive en dag hvor jeg keder mig ;-)

/Henrik
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Forsøg på DIY Zeovit reaktor:
http://www.saltvattensguiden.se/forumet ... hp?t=22726

Den virker ikke endnu.. Men man kan da følge den.
Brugeravatar
Thomas
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Postnummer: 6705 Esbjerg Ø
Geografisk sted: Esbjerg, Andrup

Indlæg af Thomas »

en god tråd, bestemt en jeg vil følge meget nøje.
håber at dit projekt kommer til at lykkes og gå godt.
men ZEOvit er bestemt noget som jeg skal køre med på vores kommende større akvarie. =)

Keep up the good work champ :GO
Mvh. Kia og Thomas
130L RSM med Tunze doc 9002, kul og Rowaphos i "sumpen". Nitratfilter externt. kørt siden 2007
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

Har bestemt mig for at Zeovit er for dyrt, så venter på prisen falder, men overvejer meget stærkt at prøve fattigmands zeovit, som du postede et link til i en anden tråd.

http://glassbox-design.com/2008/achieve ... mentation/
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

StarF skrev:Har bestemt mig for at Zeovit er for dyrt, så venter på prisen falder, men overvejer meget stærkt at prøve fattigmands zeovit, som du postede et link til i en anden tråd.

Zeovit falder ikke i pris. Da der kun er en som laver prodkterne.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

Carsten skrev:
StarF skrev:Har bestemt mig for at Zeovit er for dyrt, så venter på prisen falder, men overvejer meget stærkt at prøve fattigmands zeovit, som du postede et link til i en anden tråd.

Zeovit falder ikke i pris. Da der kun er en som laver prodkterne.
man kan håbe det ændre sig, men ellers forsætter man da bare med fattigmands metoden. forudsat man får nogle resultater ud af det.
Jesper B
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
18

Indlæg af Jesper B »

Jeg tror sku jeg bestiller Zeo en af dagene og prøver det lidt ala Musiker med DIY reaktor
Jesper B
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
18

Indlæg af Jesper B »

Nu har jeg lavet et zeofilter men jeg mangler bare lige en tilbageløbsventil til 12mm så vandet bliver i røret når pumpen slukker. Hvis der er en som ligger inde med en eller kender et sted at købe hører jeg gerne
Vedhæftede filer
IMG_1313 (450 x 600).jpg
IMG_1313 (450 x 600).jpg (48.55 KiB) Vist 10776 gange
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af ole kekkonen »

jeg har givet dig et link på zeovit.com!!!!!
Jesper B
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
18

Indlæg af Jesper B »

Det har jeg set ole og tak, men vil gerne at det var en butik i dk
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af ole kekkonen »

Billede

jeg har sådan en du godt kan bruge,send mig din adr. på pb,så smider jeg den i kuvert imorgen så du kan komme igang!
Besvar

Tilbage til "Produktgennemgang"