"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

sango nutri-complete,

Forum for nye som gamle produkter samt beskrivelser og anmeldelser her af.
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: sango nutri-complete,

Indlæg af Petercw »

pederrevnørd skrev:Lille update.

Jeg var begyndt at få lidt alger(brun belægning) og istedet for at dosere een gang dagligt, satte jeg Nutri Complete på doseringsmaskinen.(24 gange daglig dosering)

Ydermere gik jeg op til 2 ml i døgnet på Seaklear(midnatsdosering) og vupti - efter 48 timer var algerne væk - og næringen doseres kontinuerligt, til korallernes fulde tilfredshed :-)

Mvh
Peder
Hej Peder,

Tak for din update.

Jeg har lidt på hjertet...
Hvor mange ML nutri-complete dosere du i døgnet?

Min anbefalede dosis (som jeg nu er nede på) er 2,5 ML (efter at have tilført 10-15ml i døgnet) og jeg kan knap nok dosere 2,5 ml med computer ud over et døgn.
Måske jeg kan fordele min dosis til morgen og aften, mon det vil have en effekt?

Efter jeg er begyndt med Sangokai (pt bruger jeg kun nutri-complete), samt Bio-Mate og Sea Klear så er mine alger og brune belægning kraftigt på tilbagetog. Nogle sten er blevet helt rene og andre sten har minimal belægninger :K

Bruger du i øvrigt stadig ingen filtersok når du dosere Sea Klear?

Mvh Peter
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: sango nutri-complete,

Indlæg af pederrevnørd »

Hej Peter,

Godt at høre - jeg ville fordele det over 2 gange, altid bedre med en fordeling ud over døgnet.

Jeg bruger ikke filtersok, men det er IKKE noget jeg vil anbefale andre - husk på at det ryger igennem 250 liter skummer før det ryger tilbage i baljen - hvorfor jeg tror at jeg har det fornødne "renseanlæg" til at fjerne uønsket materiale.

Det der ikke ryger til skummer lægger sig i et seperat rum i sumpen, som rengøres een gang månedligt.

Så IKKE en anbefaling til andre.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: sango nutri-complete,

Indlæg af Petercw »

Hej Peder,

Ahh det er smukt at du lige beskriver det sådan, så er jeg helt med.

Jeg brugte 5 og 10 micron sokker da jeg doserede seaklear.
Det gør jeg så også igen når jeg begynder med det igen :GO

Mange tak :beer:

Mvh Peter
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
flzak
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 544
Tilmeldt: søn 15. mar 2009 21:29
15
Postnummer: 5220 Odense SØ
Saltvand siden?: 2009

Re: sango nutri-complete,

Indlæg af flzak »

Peder- For noget tid siden da vi havde kontakt via Tlf i forbindelse med hjælp jeg fik af dig (tak for det :GO ) sagde du at det var en dårlig ide at kører min Nutri complete via doseringscontroller, da en åben flaske ville miste sin effect. Er det ikke lidt det du gør selv nu??

Mvh Glenn.
Upcomming zeobalje
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: sango nutri-complete,

Indlæg af pederrevnørd »

flzak skrev:Peder- For noget tid siden da vi havde kontakt via Tlf i forbindelse med hjælp jeg fik af dig (tak for det :GO ) sagde du at det var en dårlig ide at kører min Nutri complete via doseringscontroller, da en åben flaske ville miste sin effect. Er det ikke lidt det du gør selv nu??

Mvh Glenn.
Hej Glenn,

Din Nutri coral hed, må ikke på dosering, men Nutri Complete må godt :y

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
flzak
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 544
Tilmeldt: søn 15. mar 2009 21:29
15
Postnummer: 5220 Odense SØ
Saltvand siden?: 2009

Re: sango nutri-complete,

Indlæg af flzak »

Okay, men nu snakkede vi altså om Nutri complete da det var i forbindelse med meget lav næringsindhold i min balje.
Nu spørger jeg bare fordi jeg lige har købe en flaske til "lageret" skulle jeg havne i samme situation igen, men nu ved jeg da jeg kan dosere over controlleren :y
Upcomming zeobalje
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: sango nutri-complete,

Indlæg af pederrevnørd »

flzak skrev:Okay, men nu snakkede vi altså om Nutri complete da det var i forbindelse med meget lav næringsindhold i min balje.
Nu spørger jeg bare fordi jeg lige har købe en flaske til "lageret" skulle jeg havne i samme situation igen, men nu ved jeg da jeg kan dosere over controlleren :y
Det kan da sagtens være mig der har misforstået - min fejl.
Men hermed rettet - elsker Sangokai's produkter, men ikke deres navne.....

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
flzak
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 544
Tilmeldt: søn 15. mar 2009 21:29
15
Postnummer: 5220 Odense SØ
Saltvand siden?: 2009

Re: sango nutri-complete,

Indlæg af flzak »

:GO
Det lader til at være godt produkter.
Upcomming zeobalje
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: sango nutri-complete,

Indlæg af crazy seahorse »

PoulD skrev:@Erik: Uden på nogen måde at spille tusindemeter mester i biokemi er det efter min forståelse således:

Organisk og uorganisk fosfat i princippet er det samme. Forskellen ligger blot i at det organisk fosfat er bundet til en eller anden carbon forbindelse. Det kan den da vel udmærket være i væske form

Man kan måske diskutere hvornår noget faktisk er opløst eller ej, men den generelle definition for DOM er vist om det kan passere et 0,2 mm filter.

Det er rigtigt at de fleste testsæt til hobbybrug kun måler uorganisk fosfat (der findes dog også nogle som kan måle den totale fosfat), men at du ikke kan måle det, er jo bestemt ikke det samme som at der ikke er organisk fosfat i vandsøjlen.

Fosfat er absolut livsnødvendigt, og i havet er det den begrænsende faktor for vækst. Problemet er så bare at for meget fosfat skaber FOR stor vækst af alger (herunder også zooxantheller). Det er således en balancegang.

I havvand er der kun ubetydelig mængder af fosfat, så korallerne optager primært (organisk) fosfat ved at fange phytoplankton og zoo plankton som indeholder fosfat i rigelig mængder (at det så bliver nedbrudt til uorganisk for at kunne optages er vist en anden snak :-) ).

PS: Termen "organisk" har ikke samme betydning i biokemi som den har i fødevarebranchen. "Organisk" i biokemi betyder blot om noget er bundet til et brint eller carbon atom (kan sågar være 100% syntetisk).
@Poul Principielt er vi vel enige. Po4 er vel Po4. At de så kalder uorganisk Po4 for Orthophosfat er nok bare for at kunne holde styr på hvad der er hvad - måske.
Det skifter vel egentlig bare status.

Som jeg har forstået det, så er organisk Po4 bundet til organisk materiale, det være sig i LS, koraller, fisk, alger eller bundlaget.
Korallernes polypper fanger plankton, som vel mest er alger. Den Po4 de indeholder er organisk Po4 - på samme måde som Noritang indeholder organisk Po4.
Planton svæver rundt i vandet og fanges af korallernes polypper, men jeg mener også at de optager Po4 fra vandet og det er uorganisk Po4 der er her.

Jeg har også kunne læse mig til, at der findes udstyr der kan måle organisk Po4, men det skulle være ret kostbart.

Jeg undrede mig bare over, at der skulle være organisk Po4 i flaskerne. For det er vist ikke alger der er i.
Men måske kan man binde Po4 til nogle af de bakterier som findes i flaskerne, jeg har bare aldrig hørt eller læst om det før.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: sango nutri-complete,

Indlæg af pederrevnørd »

Ja, organisk fosfat skifter skam status til inorganisk(det som korallerne ikke når at optage), og der har vi heldigvis metoder til st fjerne denne. Fx vandskifte, afskumning, makroalger, etc etc.

Jeg og andre har talt med indehaveren af Sangokai flere gange. Manden ved hvad han taler om, og prøver ikke engang at sælge en nye produkter, når man har dialog med ham.

Du skulle tage at prøve det, og se om det ikke ville gøre noget for dine lps :-)

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: sango nutri-complete,

Indlæg af ole kekkonen »

po4 blir ikke helt genbrugt noget ophober sig i sten og sediment,har dog ikke hørt det skulle blive til problem hos nogen
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: sango nutri-complete,

Indlæg af PoulD »

Erik, det er ikke signifikant dyrere at måle total P, bare lidt mere bøvlet. Efter du har målt indholdet af uorganisk fosfat skal du bare koge en vandprøve i en halv times tid med lidt svovlsyre og lidt kaliumperoxydisulfat så er den kemiske binding spaltet (hydrolyse) og så kan du måle total P. Forskellen mellem de 2 målinger er så organisk fosfat.

Du kunne prøve at tisse i et par måleglas og gøre forsøget, så vil du opdage (med mindre du er diabetiker eller lign.), at ca. 1,2% af fosfat indeholdet i denne væske (der måske tilfældigvis lugter som HED fra Sangokai :-)) er organisk.

Inddamper du den gule kropsvæske helt vil du stå du tilbage med et selvlysende hvidt pulver

Du kan også prøve med mælk som er en anden væske der vistnok indeholder en væsentligt større mængde organisk fosfat (bundet i fedtet)

Efterfølgende kunne et måske mere praktisk anvendeligt eksperiment jo være med akvarievand - eller med Sango kai væske.

Det fosfat du taler om, som er bundet til (måske indkapslet i) calcium i bundlag og LS er nok næppe organisk. Men som Ole siger, er den også ganske uden betydning - med mindre den, f.eks. ved lav pH, pludselig frigives igen.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: sango nutri-complete,

Indlæg af crazy seahorse »

@Poul Det var nogle interessante betragtninger.
Tanken omkring lugten i HED er da lidt sjov synes jeg. Måske er det i virkeligheden inddampet hengemt morgenurin der er i :wink:

Jeg læste godt RHF´s artikel om Phosphat, hvor der nævnes at kalkwasser (limewater) kunne bruges til at fjerne Po4 fordi Calciumionerne kunne binde Po4.
Det skulle så kunne give nogle udfældninger. Det er kun et problem hvis Ph falder, men udfældninger pynter sjældent.

De steder jeg har læst om måleudstyr til at måle organisk Po4, har der vist været tale om decideret måleudstyr.
Jeg har i hvert fald ikke tænkt tanken tidligere, at det måske var fordi det krævede de forberedende handlinger - altså en del manuelt arbejde og dermed mandetimer, der gjorde at det var dyrt.
Men det skal selvfølgelig med i betragtningen.

Stadig taler tanken om at tilføre Po4 mig imod. At få Po4 i akvariet er sjældent et problem - og organisk Po4 udgør i forvejen langt den største del.
Det uorganiske som vi kan måle udgør under 10% af det samlede Po4 indhold
De fleste (mig selv incl.) bruger en del kroner på at fjerne det og så virker det forkert i mine ører, at tilføre yderligere.
Det er jo det samme argument der bruges når man tænker problematikken hanevand ctr RO vand.
Jeg ved godt at der er andre forskelle, men Po4 er en af de ting der elimineres ved at anvende RO vand.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: sango nutri-complete,

Indlæg af pederrevnørd »

Bliver simpelthen nødt til at tilføje nedenstående, inden tråden kører af sporet.

Nutri Complete indeholder Næring, deraf navnet.

Udover organisk P, indeholder den Ntrogene stoffer og Kalium - alt "perfekt" afstemt.
Folk der har prøvet det, ser/erfarer at uorganisk P falder grundet brug af dette produkt, samtidig med at koraller trives. Ydermere kan det oplyses til de "P-skræmte" at den del(P)af produktet er afstemt, og lav.

Dette produkt bør kun bruges i baljer, hvor der er mangel på næring!(og det er der ofte nu om dage)

Har man et algehelvede i forvejen, er dette ikke anbefalelsesværdigt, førend algerne er væk.
Har man blot lidt alger derimod, giver det den ekstra bonus at disse hæmmes.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
khl
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 137
Tilmeldt: søn 19. okt 2008 20:25
15
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: sango nutri-complete,

Indlæg af khl »

[quote="pederrevnørd"]Bliver simpelthen nødt til at tilføje nedenstående, inden tråden kører af sporet.

Nutri Complete indeholder Næring, deraf navnet.

Udover organisk P, indeholder den Ntrogene stoffer og Kalium - alt "perfekt" afstemt.
Folk der har prøvet det, ser/erfarer at uorganisk P falder grundet brug af dette produkt, samtidig med at koraller trives. Ydermere kan det oplyses til de "P-skræmte" at den del(P)af produktet er afstemt, og lav.

Dette produkt bør kun bruges i baljer, hvor der er mangel på næring!(og det er der ofte nu om dage)

Har man et algehelvede i forvejen, er dette ikke anbefalelsesværdigt, førend algerne er væk.
Har man blot lidt alger derimod, giver det den ekstra bonus at disse hæmmes.


Kan kun som Peder anbefale dette produkt, MEN jeg havde mange alger i baljen, og de er nu på meget kraftig retur, mine koraller har fået farve og er begyndt at vokse igen...jeg kan ikke måle noget fosfat i vandet, min nitrat er steget en lille smule (kan se en meget lille farvning i testsættet).
Jeg har ingen belægninger (grønne alger) på glasset mere.

Jeg kan se en meget god virkning i mit akvarie, og for så vidt er jeg "bedøvende ligeglad" med hvad det indeholder, bare det virker og det gør det !!
De bedste hilsener:

Kurt H Larsen

"Those who say it cannot be done - should stop interrupting those that are already doing it"

viewtopic.php?f=94&t=56936
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: sango nutri-complete,

Indlæg af Ryom »

Nu har efterhånden tilført Sango nutri complete i 3 uger. Tilsatte i starten 2 hætter, og er nu på 1 hætte om dagen. Min nitrat er gået op fra ca. 0.2 til 3 og den cyano jeg kæmpede lidt med før er totalt væk. Om farverne på korallerne er blevet kraftigere ved jeg ikke rigtig. Måske lidt. Men N skulle jo også gerne lidt højere op endnu.

Indtil videre er jeg meget tilfreds med produktet.
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: sango nutri-complete,

Indlæg af dyne »

Så har jeg bestilt en flaske compet og en flaske HED zx så vil jeg se om jeg ik kan se en forskell lige pt har jeg 0 i no3 og 0,04 i po4
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3995
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: sango nutri-complete,

Indlæg af Engelquist »

Hvad siger erfaringerne med Sango produkterne- der må være nogle updates :)
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: sango nutri-complete,

Indlæg af minedykker »

:GO :GO :GO :GO :GO :GO :GO :GO :GO :GO :GO :GO :GO
Køre stadig på det holder dog lige en lille pause da jeg gerne vil ned på 2-5 da jeg i en længer periode har ligget på 10-25 ;O)
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4645
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: sango nutri-complete,

Indlæg af Anders månsson »

som tilæg til den gode hr. E´s opfordring på updates kan jeg måske tilføre...
Hvorfor fodrer I ikke bare mere?
er det måske for at undgå for meget organisk P i baljen?
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: sango nutri-complete,

Indlæg af minedykker »

foder som et svin 3 salat blade, nori tang, 6-8 frost terninger 3-5 gang om ugen og kan ikke holde NO3 oppe nu stoppet i torsdag med at tilføre completen og er ved nu at være nede selv om jeg foder som et svin, systemet er stort og kan omsætte en masse.
Besvar

Tilbage til "Produktgennemgang"