"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Træ-akvarie ca. 2500 liter

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
JonHagedorn
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 8
Tilmeldt: søn 29. maj 2011 20:33
12
Postnummer: 2720 Vanløse
Saltvand siden?: 2002

Træ-akvarie ca. 2500 liter

Indlæg af JonHagedorn »

Hej

Jeg har planer om at bygge sådan et akvarie. Jeg er netop ved at være færdig med en tilbygning til huset hvor jeg har fået lavet en stor åbning i muren ind mod et isoleret skur hvor der er vand og afløb. Målene bliver ca 230 x 110 x 90 (LxBxH) med bagoverskrånende forrude.
På diverse beregnere får jeg (for helglasakvarier) beregnet tykkelse på 19mm til 26mm glas alt efter sikkerhedsfaktoren. Det lader til at weissglas kun fås i op til 12mm hos de glarmestere jeg har henvendt mig til. 19mm kan fås med alm. grønt glas, men når glasset er så tykt vil jeg have det hvide jern-fattige glas. Skal man mon til tyskland hos woha el.lign eller er der nogen af jer der har erfaring ?
Akryl er populært i USA, men jeg forestiller mig at det er svært at fjerne genstridige alger uden at ridse.

Jeg vil gøre meget ud af at lave rammen stiv og benytte helst kun 2 afstivninger i toppen. Tætningen inden i akvariet er ikke fastlagt - men sandsynligvis epoxy/glasfiber som jeg desværre ikke har erfaring med. Råd og erfaringer modtages meget gerne :-)

Mvh Jon.
Vedhæftede filer
Hul i væg til akvarie
Hul i væg til akvarie


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Træ-akvarie ca. 2500 liter

Indlæg af Marco R »

Jeg kan desværre ikke hjælpe så meget på dine spørgsmål, men jeg glæder mig rigtig meget til at følge dit projekt :W

Husk endelig at lave en akvatietråd under "Medlemmernes akvarier" :GO

Spændt på at høre om dine planer angående det levende, stenopsætningen og teknikken, ja alt :happy:

Med venlige hilsner
Marco


Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Træ-akvarie ca. 2500 liter

Indlæg af Bingocaller »

Jeg ville nok gå efter akryl - det kan jo trods alt pudses op igen skulle det går galt - tror glas bliver alt for tungt og dyrt


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Træ-akvarie ca. 2500 liter

Indlæg af PederP »

Velkommen til. Vildt spændene projekt.

Deler din nervøsitet omkring akryl og ridser, men har ikke selv prøvet at leve med sådan et..


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Træ-akvarie ca. 2500 liter

Indlæg af PoulD »

Har da gennem tiden set flere tråde her med akvarier i stor størrelse i weissglas, så det er da i hvert muligt at skaffe. Pjot's her f.eks. har en forrude på 420 x 180 cm. i 2 x 19 mm. http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=76503" onclick="window.open(this.href);return false;

Det giver heller ikke mening, at det kun skulle kunne fås op til 12 mm, da det jo netop er i de tykkere dimensioner man har brug for det . Mener der bruges weissglas i meget store mål til f.eks. banker, museer, ambassader, gallerier og sygehuse.

Her ser ud til at være noget i 19 mm http://www.kigind.dk/Webshop/19mm-jernf ... K%C3%85RET" onclick="window.open(this.href);return false;

Du kune evt. også prøve at kontakte DecOcean og spørge havd sådan en balje mon ville koste færdiglavet. Måske kan det slet ikke svare sig, at lave det selv.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Træ-akvarie ca. 2500 liter

Indlæg af Carsten »

Jeg studsede lidt over at du vil have forruden bagud skrående. Det vil jeg mene er mere end upraktisk.
Akvariet er så højt, at du ikke kan rengøre forruden uden hjælp af enten en skraber eller magnet. Og begge kan lave ridser, især hvis forruden er af acryl.
Samtidig er akvariet så dybt, at det heller ikke kan lade sig gøre at rense ruden bagfra, på grund af de koraller og sten som vil komme til at stå i vejen.

Har du nogen erfaring med saltvand, hvis ikke så vil jeg synes det er noget af en mundfuld at tage fat i fra start.


Brugeravatar
Niclas
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 363
Tilmeldt: lør 18. apr 2009 18:24
14
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2009

Re: Træ-akvarie ca. 2500 liter

Indlæg af Niclas »

Jeg ville også gøre som PoulD foreslår, og hive fat i Carsten fra DecOcean og høre hvad det koster.

Jeg har tidligere prøvet at beregne omkostninger for at bygge et træ-akvarium selv kontra prisen for et færdigt i glas lavet af fagfolk, og med de danske priser løber det desværre hurtigt op og kan ikke betale sig i selvbyg.
Hvis du alligevel er besluttet på at bygge selv, så er der meget inspiration og hjælp at hente på amerikanske fora hvor folk bygger selv i stor stil!

Mvh Niclas


Mit 250 liters -nedlagt-
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Træ-akvarie ca. 2500 liter

Indlæg af FEM64 »

Jeg har for længe siden bygget et i træ med glasfiber indvendigt. Det var på 2100 liter og fungerede fint. Tæt i første hug og med forrude som eneste glas. Det var bærbart for 2 - 3 stærke personer. Jeg lærte en masse og havde det i en længere periode.


[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
JonHagedorn
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 8
Tilmeldt: søn 29. maj 2011 20:33
12
Postnummer: 2720 Vanløse
Saltvand siden?: 2002

Re: Træ-akvarie ca. 2500 liter

Indlæg af JonHagedorn »

Hej Alle

Tak for links, meninger og support. Overvældende feedback :-)
Projektet er på ide stadie. Det eneste der er sikkert er at der skal et akvarie i hullet.
Jeg regnede løseligt på et helglas akvarie i 19mm alm glas uden skrå forrude. Det blev ca. 35000 for glasset alene. Vægten i glas blev over 500kg så selvom jeg har store åbninger hvor det godt kan komme ind, så er det meget tungt. Men jeg ved at Carsten fra decocean har bygget flere akvarier på stedet.
Jeg vil få undersøgt muligheden for helglas og prisen. Jeg tror pt at det vil blive markant billigere i træ.
Jeg havde for mange år siden et akvarie med skrå forrude som jeg var meget glad for. Jeg syntes at det ser fantastisk ud. Jeg kan godt lide at "view'et" er rettet svagt mod bunden så man ikke kan se direkte op i overfladen, og så bilder jeg mig ind at dyrene får flottere farver fordi at de bliver betragtet en smule oppefra (og dermed den belyste flade). Rengøring af forruden håber jeg kan klares med en kraftig, evt. diy magnet. Når akvariet er så stort bør jeg nok indrette det så jeg kan stå oppe i det. Men jeg kan godt se at det vil kræve at der er frit vand i et stort område. Skråningen skal kun være måske 20cm i bund til 0 i top.
Projektet kommer til at tage tid også, da jeg stadig har løse ender der skal fixes ifbm tilbygninsprojekt. Men en lang undersøgelse/og planlægningsfase er meget værd syntes jeg. Jeg vil tage aktion på nogle af jeres gode forslag og dermed kommer et skridt videre.
Mvh Jon.


Brugeravatar
kenneth145
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 770
Tilmeldt: søn 15. mar 2009 20:51
15
Postnummer: 4400 Kalundborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: kalundborg

Re: Træ-akvarie ca. 2500 liter

Indlæg af kenneth145 »

Lyder som et fedt projekt.
Kunne man ikke mure akvariet op i fundablokke og så beklæde med glasfiber og lave en rustfri ramme til montering af forrude?


Mvh. Kenneth boserup

nu med 500 l saltvand..
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Træ-akvarie ca. 2500 liter

Indlæg af tim_rn »

Uanset hvad det ender med, held og lykke, Jon! Det lyder virkelig fedt. Jeg håber der er rundvisning en dag i Vanløse. ;)


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Træ-akvarie ca. 2500 liter

Indlæg af StarF »

Fedt projekt, jeg håber vi snart ser nogle bygge et stort akvarie, hvor det også er pænt. Vi har set flere eksempler på folk der går døde halvejs igennem sådan en setup, hvor resultatet bare ender med at være lidt trist.

Med 90cm høj, bliver det træls at nå bunden, er du ikke bange for du bliver træt af det ret hurtigt? Husk du skal jo servicere akvariet i flere år, og noget der måske ikke er træls de første par uger, kan bliver træls og besværligt over tid.

Med den højde kommer der også extra meget lys, hvis der skal koraller i på bunden, og hvad med cirkulation? hvad er planen der?


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1757
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Træ-akvarie ca. 2500 liter

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Du har spurgt de forkerte glarmestere ;) 19 mm optiwhite findes, jeg har sågar fundet 15 mm til min balje, selv om det ikke skulle eskistere...

Ideen med at vinkle forruden er ret smart imo, specielt om du som jeg er koralfreak, for korallerne er bare flottest når man kigger oppe fra.

Tidligere havde jeg et 720 liters, nu et 480, mens jeg bygger mit 2100 liters og jeg har i dem alle haft svæet at nå ned til bunden længst bag i akvariet, og alle akvarier der har en dybte på 1000mm kommer at blive umulige at rengøre om de så er 200mm hæje, ja så når man bare ikke.
Vi må med andre ord leve med at rengøring bliver besværligt :(

Jeg gik selv med tankerne om at lave mit i glasfiber, men så skal man op i en rigtig tyk glastykkelse da der ikke er noget at lime fast afstiverne på (26mm) i stedet for (15mm) og så er der ikke sparet ret mange penge.

En bekendt lavede et 550 liters hjørneakvarie (ferskvand) i glasfiber og han kænpede en hel del med at få det helt tæt.


JonHagedorn
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 8
Tilmeldt: søn 29. maj 2011 20:33
12
Postnummer: 2720 Vanløse
Saltvand siden?: 2002

Re: Træ-akvarie ca. 2500 liter

Indlæg af JonHagedorn »

Hej alle
Jeg har fået Carsten fra decocean til at lave et tilbud på mit kommende akvarie for at have et alternativ til træ/glasfiber modellen. Carstens tilbud viste sig at være billigere end jeg havde regnet med og dermed mere aktuelt.
Tilbudet kommer fra hans tjekkiske leverandør og er lavet i 15mm glas overalt (optowhite i forruden).
Jeg har desværre ikke fået en specifikation på hvordan det akvarie de kan lave ser ud i detaljer og derfor vil jeg gerne høre om der er nogle herinde der har et akvarie fra denne tjekkiske leverandør som kan poste nogle detalje billeder, eller som måske kunne afse tid til et kort besøg? Jeg tænker især på:
1) jeg troede at tykkelsen skulle højere op end 15mm
2) Hvor mange afstivninger fra front til bag bruger de
3) Er alle glas facetslebet og poleret
4) Hvor bred afstivningsramme langs toppen
5) kvalitet og precision af fugerne (er de helt fri for indespærrede luftlommer)
6) Overløb

Jeg går ud fra at der er en form for garanti på tæthed og korrekt dimensionering af glastykkelser når akvariet købes færdigt, så de bare 15mm behøver jeg formentligt ikke at være nervøs for. Akvariet vejer 470kg så det bliver et projekt i sig selv at få det fragtet - men efter sigende skulle der være flyttemænd som har erfaringer fra lignende opgaver...

Her er spec'en version 0 på akvariet:
" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh Jon.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Træ-akvarie ca. 2500 liter

Indlæg af Carsten »

Mit akvarie er fra samme sted.
Det er dog godt nok i en mindre udgave, 1000 liter.
Målene er 130x130x60. Jeg valgte at få det lavet UDEN afstivere, da akvariet ellers ville blive delt i 4 små rum, set ovenfra. Hvad ville besværliggøre den daglige drift. Fordi akvariet er uden afstivning, er der i bunden lavet en ekstra kant rundt langs siden. Så der er større vedhæftning. Det er blot en strimmel glas i samme tykkelse som selve bunden der er limet på. Uden at have målt bølgebryderen, mener jeg den er 5 cm bred.
Alle kanter er facetslebne og poleret.
Akvariet er limet helt professionelt, alle fuger er helt jævne og glatte. Ingen synlige luftlommer.
Mit er med weissglas på 3 sider. Overløb er midt på den 4 side.
Er ikke helt med på hvad du mener med overløb. Det laves jo helt efter dine tegninger.
Du skriver at glasset er på 15mm, men på din tegning står der 19mm?

Jeg synes akvariet var/er flot lavet og kan ikke rigtigt forestille mig det anderledes

Efter min opfattelse vil det blive mere end besværligt at gøre forruden ren, når den er skrå.
Vil du kunne komme til det forfra?


JonHagedorn
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 8
Tilmeldt: søn 29. maj 2011 20:33
12
Postnummer: 2720 Vanløse
Saltvand siden?: 2002

Re: Træ-akvarie ca. 2500 liter

Indlæg af JonHagedorn »

Hej Carsten
Tak for infoen - det lyder jo godt. Jeg forestiller mig også at mit akvarie får glasstrimler langs samlingerne mod bundpladen. Jeg troede ikke at 5cm bølgebryder ville være nok afstivning uden afstivninger front til bag. Kan godt se at dit krav giver ekstra mening når akvariet er kvadratisk.
De 19mm var mit eget "gæt" i min udgående spec. Firmaet har så vendt tilbage med et tilbud på 15mm glas. Da jeg regnede glastykkelse på en online "calculator" fik jeg tykkelse på over ~25mm. Men denne er nok beregnet ud fra af der ingen form for afstivning er. Et firma der lever af at sælge akvarier vil vel gå så langt ned i tykkelse som de "tør" og dette bør jo så være helt fint.
Overløbet, ja det skal selvfølgelig bare være som jeg specificerer det. Jeg ved bare ikke hvor bred en bølgebryder som de vil bruge og denne vil skygge for overløbet (som så evt. skal være større så jeg kan få hånden ned).
Jeg forestiller mig at jeg kan rense forruden med algemagnet. Evt laver jeg en selv med magneter som er kraftige nok. Jeg har tidligere haft et akvarie med bagoverskrånende forrude (WOHA), og syntes at det giver en fantastisk effekt, så jeg må komme omkring besværlighederne med det ekstra som kræves ;-) Jeg kan kun komme til bagfra...
Mvh Jon


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Træ-akvarie ca. 2500 liter

Indlæg af PoulD »

Mit akvarie er væsentligt mindre (ca. 360L) men også fra samme sted. Kan helt tilslutte mig Carstens kommentarer om kvalitet og udseende.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Træ-akvarie ca. 2500 liter

Indlæg af Carsten »

JonHagedorn skrev:Jeg forestiller mig at jeg kan rense forruden med algemagnet. Evt laver jeg en selv med magneter som er kraftige nok. Jeg har tidligere haft et akvarie med bagoverskrånende forrude (WOHA), og syntes at det giver en fantastisk effekt, så jeg må komme omkring besværlighederne med det ekstra som kræves ;-) Jeg kan kun komme til bagfra...
Mvh Jon
Du vil helt sikkert forbande dig selv på et tidspunkt.
Har du et eller andet du kan ligge på over akvariet?
Som skrevet, er mit 130 bredt/langt, og selvom jeg stod på en stige og rækker så langt frem som muligt. Vil jeg aldrig kunne når længere end 70-80 cm índ over.
Det bliver også monster besværligt at dekorere, både grundindretningen, og siden hen sætte koraller, hvis du kun kan komme til bagfra.


JonHagedorn
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 8
Tilmeldt: søn 29. maj 2011 20:33
12
Postnummer: 2720 Vanløse
Saltvand siden?: 2002

Re: Træ-akvarie ca. 2500 liter

Indlæg af JonHagedorn »

Jeg kan sagtens se problemerne med højden ift arbejdet med akvariet i drift og opstart. Akvariets forrude ville f.eks være 240 x 90. Jeg vil så blænde top/bund og sider 10cm alle steder. Dermed bliver forrudens synlige del 220 x 70, og mindre end 70cm syntes bliver for lavt når det er så langt. Jeg vil gerne opnå at man ikke ser ind i bundlag/vandoverflade/sideruder... I praksis kan det være at 5-6cm i bund er nok og evt samme i top. Men jeres input er super gode og jeg genovervejer kraftigt - Jeg har heldigvis ikke travlt da jeg renger med at lave bestillingen hen mod vinter månederne :-)
Det skal lige siges at jeg opbygger akvariet som et saltvandsakvarie, men det er usikkert om jeg starter det op med salt eller fersk... Jeg har desværre kun lidt pvc fittings og en magnetventil tilbage fra dengang jeg havde saltvand (11 år siden).


Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"