"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

40mm blæser til DIY lampe... Lidt om lyd og strøm

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

40mm blæser til DIY lampe... Lidt om lyd og strøm

Indlæg af Jones »

Jeg skal bruge en blæser til en nanolampe. Den skal være så lille som muligt og samtidig være så stille som muligt.

Jeg har fundet en 40mm x 40mm blæser, som siger 24dB. http://www.ebay.com/itm/112073419323?_t ... EBIDX%3AIT" onclick="window.open(this.href);return false;


Jeg forestiller mig dette potentiometer: http://www.ebay.com/itm/5V-12V-24V-1A-P ... Sw37tV9oge" onclick="window.open(this.href);return false;

Men så skal jeg bruge en strømforsyning, medmindre jeg kan koble sådan to blæsere på min LED driver.

Har I et fornuftigt forslag til, hvordan jeg gør det nemmest for mig selv?
Det vigtige er egentlig bare, at blæserne tænder sammen med lyset. Om det så er med egen strømforsyning på samme tænd/sluk ur er ligemeget. sådan har jeg gjort tidligere, men det ville da være nemt, hvis LED driveren kunne bruges.


o_O
Brugeravatar
J.A
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 144
Tilmeldt: lør 23. jan 2010 16:07
14
Postnummer: 9230 Svenstrup Jylland
Saltvand siden?: 2008

Re: 40mm blæser til DIY lampe... Lidt om lyd og strøm

Indlæg af J.A »

Hej Jones
For at kunne hjælpe dig skal jeg vide
1. hvor mange Amp din led driver er på
2. Hvor mange amp bruger dit led
Du burde kunne bruge samme driver som til dit lys
Mvh J.A


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: 40mm blæser til DIY lampe... Lidt om lyd og strøm

Indlæg af PoulD »

Nu fremgår det jo ikke hvilke specs. du har på din LED driver Johan, men jeg gætter på den giver en spænding på 12V. I så fald er det bestemt ikke optimalt til en 5V blæser.

Blæsere i den størrelse bruger ikke meget strøm, så LED driveren kan formentlig nok trække et par små blæsere også - hvis ellers blæserne er til samme spænding (eller højere) end din LED driver giver.

Behøver du i det hele taget hastighedsregulering? (ser ud til at være en puls-bredde regulering,  det kræver en blæser der beregnet til PWM - typisk 4 ledninger)


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Holmeren
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 123
Tilmeldt: man 4. apr 2016 17:30
7
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Re: 40mm blæser til DIY lampe... Lidt om lyd og strøm

Indlæg af Holmeren »

Noctua har lavet en 40mm blæser som er ultra lydløs :)
NF-A4x10 FLX 17.9dB på fuld blæs og 12.9dB på almindelig brug :) (dvs omkring 50-70%)


Trigon350 - RedSea Reefer170
http://Www.Cnv-smeden.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 40mm blæser til DIY lampe... Lidt om lyd og strøm

Indlæg af Jones »

Jeg har lige fundet en 12v blæser, som måler ca 30x30 mm og skaber 15dB. Jeg tænker at den vil være bedst, da den så har samme mål som min køleprofil.

http://www.ebay.com/itm/DC-12V-Quiet-25 ... Sw34FVCO7t" onclick="window.open(this.href);return false;


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 40mm blæser til DIY lampe... Lidt om lyd og strøm

Indlæg af Jones »

Jeg smider lige info om driver og led i aften.


o_O
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: 40mm blæser til DIY lampe... Lidt om lyd og strøm

Indlæg af MortenL »

PoulD skrev:Nu fremgår det jo ikke hvilke specs. du har på din LED driver Johan, men jeg gætter på den giver en spænding på 12V. I så fald er det bestemt ikke optimalt til en 5V blæser.

Blæsere i den størrelse bruger ikke meget strøm, så LED driveren kan formentlig nok trække et par små blæsere også - hvis ellers blæserne er til samme spænding (eller højere) end din LED driver giver.
LED drivere styrer ikke spændingen, men derimod strømmen, så umiddelbart vil jeg ikke bruge samme forsyning. Du har givetvis en gammel mobil lader liggende som du kan bruge.


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 40mm blæser til DIY lampe... Lidt om lyd og strøm

Indlæg af Jones »

Jep, sådan en har jeg liggende. Er der nogle krav til den, hvis jeg vælger at bruge to stk af den blæser jeg har linket til i seneste indlæg?


o_O
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: 40mm blæser til DIY lampe... Lidt om lyd og strøm

Indlæg af PoulD »

MortenL skrev:
PoulD skrev:Nu fremgår det jo ikke hvilke specs. du har på din LED driver Johan, men jeg gætter på den giver en spænding på 12V. I så fald er det bestemt ikke optimalt til en 5V blæser.

Blæsere i den størrelse bruger ikke meget strøm, så LED driveren kan formentlig nok trække et par små blæsere også - hvis ellers blæserne er til samme spænding (eller højere) end din LED driver giver.
LED drivere styrer ikke spændingen, men derimod strømmen, så umiddelbart vil jeg ikke bruge samme forsyning. Du har givetvis en gammel mobil lader liggende som du kan bruge.
Der findes mange former for forskellige elektroniske kredsløb som benævnes LED driver. Jeg vil tro >98% af de kredsløb der sælges under betegnelsen LED driver ikke er andet end en eletronisk strømforsyning på 12 eller 24 VDC https://www.google.dk/search?q=led+driver" onclick="window.open(this.href);return false;


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: 40mm blæser til DIY lampe... Lidt om lyd og strøm

Indlæg af PederP »

Nu siger du at du har fundet en mindre, med mindre lyd.
Har du kigget hvor meget luft den flytter?
Tit vil den lidt større flytte meget mere luft. Dvs. at den store angivet til flere db, drosslet ned til samme luftængde ved lavere spænding, kan være den mest lydløse ved samme niveau af køling.
Nogen gange kan man finde en luftmængde/støj graf. Den giver det bedste billede.


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 40mm blæser til DIY lampe... Lidt om lyd og strøm

Indlæg af Jones »

Led driver og strømforsyning til blæser. Fik den med en blæser fra ham der som havde et led firma engang . Altså med diy led til saltvand
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 40mm blæser til DIY lampe... Lidt om lyd og strøm

Indlæg af Jones »

Og LED'erne er dem her.
Vedhæftede filer
Skærmbillede 2017-01-30 kl. 16.21.26.png
Skærmbillede 2017-01-30 kl. 16.21.33.png


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 40mm blæser til DIY lampe... Lidt om lyd og strøm

Indlæg af Jones »

Jeg har brug for at vide følgende:

1) hvor mange LED'er kan jeg serieforbinde på min meanwell driver?

2) Hvilken blæser vil være bedst at benytte til den strømforsyning jeg har liggende? De eneste krav er, at den ikke er større end 80x80mm og at den ikke kan høres.


o_O
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: 40mm blæser til DIY lampe... Lidt om lyd og strøm

Indlæg af PederP »

2) Jeg ville købe en billig all-round strømforsyning, med variabel spænding for hastighedskontrol. Feks.: https://elektronik-lavpris.dk/p123711/w ... b-1000-ma/" onclick="window.open(this.href);return false;

En 80mm som denne, på 22,1db men 40,2m3/t, kan drossles helt ned til lydløs, og stadig flytte mere luft end en 40mm. https://elektronik-lavpris.dk/p105000/h ... 21dba-08w/" onclick="window.open(this.href);return false;

Led driver: Er der en jumper på den, hvor du kan sætte den ned fra 1,25A til 0,7? Eller gør man det med en fast modstand i potentiometer-kredsen?


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 40mm blæser til DIY lampe... Lidt om lyd og strøm

Indlæg af Jones »

Man kan ikke gøre noget, men har tidligere haft potentiometer på den. Kan godt købe en anden driver, har bare brug for at vide hvad jeg skal bestille.vil gerne gøre det så godt som muligt og med mulighed for at skrue op og ned for lysstyrken via potentiometer.


o_O
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: 40mm blæser til DIY lampe... Lidt om lyd og strøm

Indlæg af PederP »

Som jeg læser det, så kan den fint bruges. Du skal bare kun bruge 0V - 5,6V ind i dæmpeindgangen, så du ikke overbelaster dioderne ved at give mere end 700mAh. Det må bare være en fast modstand i serie med potentiometer?
Har aldrig haft en af dem selv, andre må gerne bekræfte.

Den skulle kunne trække mellem 8 og 12 stk på 3,8V


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: 40mm blæser til DIY lampe... Lidt om lyd og strøm

Indlæg af PoulD »

Jeg ville foreslå at parallelforbinde 2 rækker a 12 serieforbundne LED.

En fast modstand i dimmer kredsløbet er riski, fordi den vil kaste 1,4A ud hvis der f.eks. opstår en dårlig forbindelse i potentiometer eller et eller andet sted i dimmer kredsløbet
Senest rettet af PoulD man 30. jan 2017 18:15, rettet i alt 1 gang.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 40mm blæser til DIY lampe... Lidt om lyd og strøm

Indlæg af Jones »

Jeg ved ikke hvad du mener med dæmpeindgangen, men jeg tolker dine ord sådan:

Hvis jeg sætter 12 af de ovenstående LED'er på og monterer potentiometer, så skulle det være ok? De er alle på 3w og er 700mA.



Det er til et 23 liters akvarie, så jeg vil ikke have 24 LED'er :D Det bliver totalt voldsomt.


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 40mm blæser til DIY lampe... Lidt om lyd og strøm

Indlæg af Jones »

Må jeg spørge hvordan I udregner, hvor mange LED'er jeg kan sætte på driveren?

Jeg er ked af at skulle spørge igen da jeg faktisk har opretten tråd om dette engang for noget tid siden, men jeg kan ikke finde den længere og det jeg kopierede ned på computeren gik tabt, da jeg skiftede computer. Så det er på den gamle harddisk.


o_O
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: 40mm blæser til DIY lampe... Lidt om lyd og strøm

Indlæg af Wiinberg »

Jeg tror at det Peder mener er, at normalt bruger man en 0-10V strømforsyning i forbindelse med et potentiometer for at kunne styre outputtet. For ikke at komme over de 700mA dine LED'er kan holde til, skal du maks have 5,6V ind i potentiometeret.

Dine LED'er har en V angivelse, f.eks. 3,2V (forward current). Og din driver har ligeledes en angivelse af maks V, i dit tilfælde 48V. 48/3,2 = 15 dioder. 12, så er man sikker, nogle kan svinge op på 3,6-3,8V.


Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1063
Tilmeldt: søn 16. jan 2011 17:52
13
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Re: 40mm blæser til DIY lampe... Lidt om lyd og strøm

Indlæg af chrislolk »

Der sidder et lille potentiometer i driveren til at justere output strømmen. Første gang du tænder din lampe kobler du et amperemeter i serie og skruer på potentiometeret indtil der går 700ma gennem dine led'er.
0-10v indgangen bruges derefter til, f.eks. at lave solop- og nedgang med din Apex.


Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: 40mm blæser til DIY lampe... Lidt om lyd og strøm

Indlæg af Wiinberg »

chrislolk skrev:Der sidder et lille potentiometer i driveren til at justere output strømmen. Første gang du tænder din lampe kobler du et amperemeter i serie og skruer på potentiometeret indtil der går 700ma gennem dine led'er.
0-10v indgangen bruges derefter til, f.eks. at lave solop- og nedgang med din Apex.
Nej, det er vist kun i den der hedder 60-48P. Den Jones har er en "constant current driver".


Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1063
Tilmeldt: søn 16. jan 2011 17:52
13
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Re: 40mm blæser til DIY lampe... Lidt om lyd og strøm

Indlæg af chrislolk »

Og parallelkobling af LED'er er altid forbundet med risiko, hvis ikke man sikre kredsløbet, så det frarådes oftes.


Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: 40mm blæser til DIY lampe... Lidt om lyd og strøm

Indlæg af PoulD »

Jones skrev:Jeg ved ikke hvad du mener med dæmpeindgangen, men jeg tolker dine ord sådan:

Hvis jeg sætter 12 af de ovenstående LED'er på og monterer potentiometer, så skulle det være ok? De er alle på 3w og er 700mA.
Ja, hvis dit potentiometer er 50kohm, så vil den giveca. max. 650 mA (ved >= 100kohm giver den 100% strøm ud). Men der er så den risiko, at en løs forbindelse i potentiometret eller i ledningerne til det, medfører 100% strøm

dine LED spec = 3,8V. 48/3,8 = 12,63 LED. Da man ikke kan købe 0,63 LED foreslog jeg 12 :D


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1063
Tilmeldt: søn 16. jan 2011 17:52
13
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Re: 40mm blæser til DIY lampe... Lidt om lyd og strøm

Indlæg af chrislolk »

Wiinberg skrev:
chrislolk skrev:Der sidder et lille potentiometer i driveren til at justere output strømmen. Første gang du tænder din lampe kobler du et amperemeter i serie og skruer på potentiometeret indtil der går 700ma gennem dine led'er.
0-10v indgangen bruges derefter til, f.eks. at lave solop- og nedgang med din Apex.
Nej, det er vist kun i den der hedder 60-48P. Den Jones har er en "constant current driver".
Mindes at P udgaven er med PWM istedet for 0-10v.


Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 40mm blæser til DIY lampe... Lidt om lyd og strøm

Indlæg af Jones »

der skal ikke apex på mit lille fluval edge :D I overpimper min lille pyt.

Christopher, der er INTET jeg kan skrue på, på driveren. Det skal siges at den ikke er ny og at der sikkert er kommet smartere modeller siden. Jeg prøver blot at holde det hele så billigt som muligt, ved at bruge udstyr jeg har liggende.


o_O
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: 40mm blæser til DIY lampe... Lidt om lyd og strøm

Indlæg af Wiinberg »

chrislolk skrev:
Wiinberg skrev:
chrislolk skrev:Der sidder et lille potentiometer i driveren til at justere output strømmen. Første gang du tænder din lampe kobler du et amperemeter i serie og skruer på potentiometeret indtil der går 700ma gennem dine led'er.
0-10v indgangen bruges derefter til, f.eks. at lave solop- og nedgang med din Apex.
Nej, det er vist kun i den der hedder 60-48P. Den Jones har er en "constant current driver".
Mindes at P udgaven er med PWM istedet for 0-10v.
Korrekt, det er 60-48D jeg mener. Men ændrer ikke på at Jones' driver ikke har et indbygget potentiometer.


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 40mm blæser til DIY lampe... Lidt om lyd og strøm

Indlæg af Jones »

Men så skal jeg skille den ad? Det tør jeg sgu da ikke mand. Hvad hvis jeg laver skade og der går ild i pisset en dag ?


o_O
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: 40mm blæser til DIY lampe... Lidt om lyd og strøm

Indlæg af PoulD »

chrislolk skrev:
Wiinberg skrev:
chrislolk skrev:Der sidder et lille potentiometer i driveren til at justere output strømmen. Første gang du tænder din lampe kobler du et amperemeter i serie og skruer på potentiometeret indtil der går 700ma gennem dine led'er.
0-10v indgangen bruges derefter til, f.eks. at lave solop- og nedgang med din Apex.
Nej, det er vist kun i den der hedder 60-48P. Den Jones har er en "constant current driver".
Mindes at P udgaven er med PWM istedet for 0-10v.
Den er 3 i 1, PWM 0-10V eller 100k ohm potmeter


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: 40mm blæser til DIY lampe... Lidt om lyd og strøm

Indlæg af PoulD »

Jones skrev:Men så skal jeg skille den ad? Det tør jeg sgu da ikke mand. Hvad hvis jeg laver skade og der går ild i pisset en dag ?
Du skal ikke skille den ad.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"