"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Akvarie + Sump + Bord

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Brugeravatar
MGlauridsen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 92
Tilmeldt: lør 13. aug 2016 07:31
7
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Hadsten

Akvarie + Sump + Bord

Indlæg af MGlauridsen »

Hej :)

Har i mit hoved gang i et lidt større projekt, som går ud på at lave det hele selv - Eller få det lavet af nogen ;o) Afhængigt af hvilket overslag jeg kan få må vi så se om det bliver en realitet.
Jeg har nogle fysiske begrænsninger i det hjørne hvor jeg har plads til min opsætning som vil sige at mit akvarie maksimalt kan være 65x50x50 og en total højde med bord kun 110cm, hvilket udelukker alle købe sæt.
Jeg 3 deler opslaget i de 3 emner og kunne i virkeligheden godt bruge lidt vejledning hvis nogen af jer har erfaring med denne process.

Akvarie:
Jeg er lidt vild med Redsea Reefers akvarierne da de bruger et meget simpelt clean design. Egentligt bare et cube design med åben top. Tænker det er ret let at genskabe :)
Som nævnt regner jeg med følgende dimensioner:
- Længde 60-65 cm
- Bredde 45-50 cm
- Højde 45-50 cm
Svarende til 121-162L.
Forestiller mig at gøre bagvæggen sort og med overløb centeret ved bagvæggen indvendigt, da der ikke er plads til rørføring bagved.

Sump:
Har ingen erfaring med separate sumpe. Er i fuld gang på youtube, men hvad vil jeg prioritere her med min lidt begrænsede plads?
Som jeg ser det for mig kan sumpen nok være noget i stil med
- Længde: 50 cm
- Bredde 30 cm
- Højde 25-30 cm
Hvad tænker i om størrelsen? For høj? for lav? for svær at komme ned i? Hvor mange rum skal jeg regne med at kunne skabe på den her plads?

Bordet:
Højden blive jo nok kun 60cm, som resultat af en skråvæg. Forestiller mig at jeg laver det hele i træ og smider en omgang sort maling på bagefter. Min tanke er at lave bredden og længden af bordet i præcis samme mål som akvariet så det bliver en glat overgang.
Nogen anbefalinger til brug af materiale eller modeller at gå efter for at kunne støtte den vægt som kommer på?

Redsea Reefer eksempel
Billede


Gludoc
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 125
Tilmeldt: tors 20. aug 2015 07:28
8
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Akvarie + Sump + Bord

Indlæg af Gludoc »

MGlauridsen skrev: Sump:
Har ingen erfaring med separate sumpe. Er i fuld gang på youtube, men hvad vil jeg prioritere her med min lidt begrænsede plads?
Som jeg ser det for mig kan sumpen nok være noget i stil med
- Længde: 50 cm
- Bredde 30 cm
- Højde 25-30 cm
Hvad tænker i om størrelsen? For høj? for lav? for svær at komme ned i? Hvor mange rum skal jeg regne med at kunne skabe på den her plads?
Kommer an på hvad du vil bruge din sump til; Refugium eller teknik?
Hvis du vil have teknik: De fleste skummere har en optimal vandstand på 15-20'ish cm - dermed skal der være denne vandstand i sumpen. (...undersøg hvilken skummer du i givet fald ville købe) Dermed bliver 25-30 cm måske lige det laveste hvis du også skal have plads til det vand der løber retur ved strømafbrydelse mm. Dog kan jeg se at du ikke laver bordet højere end 60 cm hvilket kan gøre det til et problem overhovedet at få skummeren ind i sumpen :( Mht. rum; jeg tror det bliver svært at få plads til mere end et rum - måske kan du dele skummer-rum og returrum - men det bliver snært.
Hvis du vil have refugium: Så bør du nok lave en adskillelse mellem refugium og returpumpen for at holde den fri fra makroalger.
MGlauridsen skrev:Bordet:
Højden blive jo nok kun 60cm, som resultat af en skråvæg. Forestiller mig at jeg laver det hele i træ og smider en omgang sort maling på bagefter. Min tanke er at lave bredden og længden af bordet i præcis samme mål som akvariet så det bliver en glat overgang.
Nogen anbefalinger til brug af materiale eller modeller at gå efter for at kunne støtte den vægt som kommer på?
Jeg har aldrig selv bygget bordet selv, men jeg kunne forestille mig at du med fordel kunne bruge Porsa og så noget beklædning - du har ikke meget plads at give af til store stolper i hvert hjørne :)


Mvh Jeppe
rubech
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 28
Tilmeldt: lør 21. nov 2009 22:11
14
Postnummer: 4800 Nykøbing Falster
Saltvand siden?: 2009

Re: Akvarie + Sump + Bord

Indlæg af rubech »

jeg er selv igang med et reefer kopi setup
bordet er lavet i 22 mm mdf, fordel er at du kan lave akvariet og bord i den størrelse du gerne vil. hvis du ikke kan lave noget selv vil jeg ikke mene du kan spare ret meget kontra at købe et nyt komplet reefer fra nyt
mit setup bliver 60 x 60 x 60 cm og bordet er 100 cm højt, noget højre end det normale reefer bord


rubech
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 28
Tilmeldt: lør 21. nov 2009 22:11
14
Postnummer: 4800 Nykøbing Falster
Saltvand siden?: 2009

Re: Akvarie + Sump + Bord

Indlæg af rubech »

IMG_1229.jpg
IMG_1228.jpg


Brugeravatar
MGlauridsen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 92
Tilmeldt: lør 13. aug 2016 07:31
7
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Hadsten

Re: Akvarie + Sump + Bord

Indlæg af MGlauridsen »

Gludoc skrev:Kommer an på hvad du vil bruge din sump til; Refugium eller teknik?
Hvis du vil have teknik: De fleste skummere har en optimal vandstand på 15-20'ish cm - dermed skal der være denne vandstand i sumpen. (...undersøg hvilken skummer du i givet fald ville købe) Dermed bliver 25-30 cm måske lige det laveste hvis du også skal have plads til det vand der løber retur ved strømafbrydelse mm. Dog kan jeg se at du ikke laver bordet højere end 60 cm hvilket kan gøre det til et problem overhovedet at få skummeren ind i sumpen :( Mht. rum; jeg tror det bliver svært at få plads til mere end et rum - måske kan du dele skummer-rum og returrum - men det bliver snært.
Hvis du vil have refugium: Så bør du nok lave en adskillelse mellem refugium og returpumpen for at holde den fri fra makroalger.
Havde nok en bagtanke med at skulle lave et refugium, da jeg drømmer lidt om at kaste mig ud i en mandarin på sigt.
Oprindelige havde jeg faktisk tænkt at lave et setup uden skummer, men det er nok klogest at bygge efter at jeg ender med en på et tidspunkt. Var slet ikke klar over det du nævner her med vandstanden. God betragtning, tak for det input!
rubech skrev:jeg er selv igang med et reefer kopi setup
bordet er lavet i 22 mm mdf, fordel er at du kan lave akvariet og bord i den størrelse du gerne vil. hvis du ikke kan lave noget selv vil jeg ikke mene du kan spare ret meget kontra at købe et nyt komplet reefer fra nyt
mit setup bliver 60 x 60 x 60 cm og bordet er 100 cm højt, noget højre end det normale reefer bord
Laver du lige 2 af dem så? ;o) Ser godt ud! Præcis som jeg havde tænkt.
Starter heller ikke på noget før jeg har en ide om prisen. Jeg regner med selv at lave bord og sump, men se om jeg kan få en pris på selve akvariet.


Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"