"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

40x40x40 sump

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

40x40x40 sump

Indlæg af Twinks »

Jeg har netop startet et juwel 200 ltr akvarie med intern skummer og intern pumpe.
Jeg har besluttet i en fart at få bygget en sump og tage det andet ud , således at sumpen bliver kørt ind sammen med det andet.

Skabet begrænser det til en 40x40 sump og jeg har så fundet et brugt ferskvands akvarie jeg vil bygge om.

Der kommer en skimz sn123 skimmer i og tanken er en jebao dc-2000 returpumpe.

Jeg tænker en simpel 3 rums sump hvor vandet i den ene side løber ned til skummeren og i den anden side ned til et bette refugium. Begge rum med overløb og boblefælde til det mudterste rum hvor returpumpen står.
Jeg er klar over at det er en ret lille sump, men tænker at den er bedre end den interne.

Vedr. Refugium, hvornår skal det startes op, mine vandværdier er jo langt fra klar?
Jeg påtænker små levende sten i refugiummet som algerne så kan boltre sig ved.


Lyder det fornuftigt eller helt hen i vejret ?
Mvh thomas


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: 40x40x40 sump

Indlæg af Carsten »

Når du ikke har mere plads, så ville jeg droppe tanken om et refugie.
Og egentligt ville jeg selv blot lade sumpen være et rum. Pladsen bliver meget hurtigt for lille til at kunne plads til tingene.
Hvis du sætter et gitter på returpumpen indsugning, så kan du sagens have en tot Chaetomorpha til at ligge i sumpen uden noget "indhegning" af den


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: 40x40x40 sump

Indlæg af nbd »

Min sump har cirka samme størrelse. Jeg er glad for at jeg ikke har skillevægge i den for så ville jeg ikke kunne have hænderne i...


Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: 40x40x40 sump

Indlæg af Twinks »

Jeg syntes at have læst mig frem til at skimmer og returpumpe ikke behøver rum der er synderligt meget større end dem selv. Så skal der selvfølgelig bare tages højde for vandstanden ved fordampning ikke falder for meget i retur pumpe rummet.
Det bør kunne give ca 20x40 cm til ekstra rum (refugium) og en dybde på ca 25-30 cm.
Ville det ikke kunne fungere??

Rengøring i de små rum burde nu nok kunne lade sig gøre :)


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: 40x40x40 sump

Indlæg af Carsten »

Valget er selvfølgeligt dit. Vi andre kan blot råde dig til hvad vi vile have gjort.


Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: 40x40x40 sump

Indlæg af Twinks »

Og min plan er også (til en hvis grad) at lytte.
Nåede bare lige at forelskig lidt i ideen om en sump med refugie.
Ville det ikke give ballade at have skummer, returpumpe og alger i samme rum ? Tænker på flowet i vandet ?
Jeg læser også noget om pods som kan yngle i refugium, dem kan jeg vel så heller ikke have


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: 40x40x40 sump

Indlæg af Carsten »

Twinks skrev:Og min plan er også (til en hvis grad) at lytte.
Nåede bare lige at forelskig lidt i ideen om en sump med refugie.
Ville det ikke give ballade at have skummer, returpumpe og alger i samme rum ? Tænker på flowet i vandet ?
Jeg læser også noget om pods som kan yngle i refugium, dem kan jeg vel så heller ikke have
Slet ikke noget problem. Jeg havde en RD 8500 i samme rum som en monster stor klump alger.

Jeg vil tro den mængde pods du vil kunne lave i en så lille sump, er stærkt begrænset, at det ikke er noget du kan regne med.
Pods klarer fint at hænge på ruderne selv i en pæn stor cirkulation. Og en 2000 liters pumpe laver ingen vortec.


Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: 40x40x40 sump

Indlæg af Twinks »

Super. Det gør jo i virkeligheden bare min opgave nemmere. Jeg ser på det når jeg har skummer og pumpe.

Ville jeg være bedre tjent med levende sten i sumpen ?


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: 40x40x40 sump

Indlæg af Marco R »

Twinks skrev:Og min plan er også (til en hvis grad) at lytte.
Nåede bare lige at forelskig lidt i ideen om en sump med refugie.
Ville det ikke give ballade at have skummer, returpumpe og alger i samme rum ? Tænker på flowet i vandet ?
Jeg læser også noget om pods som kan yngle i refugium, dem kan jeg vel så heller ikke have
Hej Twinks,

Jeg har selv måtte fjerne min boblefælde i min indvendige sump, da jeg købte en noget større skummer, og det har jeg ikke fortrudt, når den ikke er større (L60 x D30). Jeg har så en Tunze 6040 pumpe i, som gør, at der ikke samler sig detritus i sumpen, så skummeren kan tage dette :happy:

Men hvis du meget gerne vil have makroalger, og du har et rum i sumpen. Så ville jeg måle og finde en lille kurv med huller/riller i, så der kan komme cirkulation i gennem, hvor du nemt kan have Chaetomorpha i og begrænse dem til denne kurv :y Jeg havde selv gjort det, hvis jeg havde pladsen.


Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: 40x40x40 sump

Indlæg af Twinks »

Jeg har pt bare et ehaim 40x40x40 uden noget som helst. En skimz sn123 på vej og planen er en jebao dc2000.
Så verden ligger åben, hvis bare at verden ikke er større end 40x40 :)

Jeg tænker så at hæve skummeren fra bunden da dens optimale vandstand er 18-24 og der så er noget spildplads.


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: 40x40x40 sump

Indlæg af Marco R »

Twinks skrev:Jeg tænker så at hæve skummeren fra bunden da dens optimale vandstand er 18-24 og der så er noget spildplads.
Primært behøver du ikke at hæve din skummer eller at have højere vandstand i din sump end din skummers optimale vandstand, som her kunne tyde på at være 21 cm :happy:

Der er to ting, MEN de er vigtige, og det er, at du skal sørge for, at der er plads til returvandet vandet, når strømmen går. Plus hvis dit udstrømmer-rør fra returpumpen går et godt stykke under vandoverfalden, så skal du huske at bore nogle huller i dette rør lige under vandoverfladen, så disse huller kan stoppe hæverteffekten ved strømsvigt, eller du kan sætte udstrømmeren fra returpumpen så højt, at den kun lige er under (har jeg selv), eller flugter, med vandoverfladen, da dette gør, at den vil suge luft hurtigt og stoppe hæverteffekten :y


Brugeravatar
Svendsen74
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 130
Tilmeldt: tirs 2. okt 2012 11:52
11
Postnummer: 5462 Morud
Saltvand siden?: 2012

Re: 40x40x40 sump

Indlæg af Svendsen74 »

Hvis du kan leve med at have teknikken oppe i akvariet, så ville jeg køre uden sump. Mit Juwel 350 har kørt i 4 år nu uden sump.


Med venlig hilsen Lars Svendsen



Min hjørnebalje Juwel Trigon 350
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=56428
Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: 40x40x40 sump

Indlæg af Twinks »

Marco R skrev:
Twinks skrev:Jeg tænker så at hæve skummeren fra bunden da dens optimale vandstand er 18-24 og der så er noget spildplads.
Primært behøver du ikke at hæve din skummer eller at have højere vandstand i din sump end din skummers optimale vandstand, som her kunne tyde på at være 21 cm :happy:

Der er to ting, MEN de er vigtige, og det er, at du skal sørge for, at der er plads til returvandet vandet, når strømmen går. Plus hvis dit udstrømmer-rør fra returpumpen går et godt stykke under vandoverfalden, så skal du huske at bore nogle huller i dette rør lige under vandoverfladen, så disse huller kan stoppe hæverteffekten ved strømsvigt, eller du kan sætte udstrømmeren fra returpumpen så højt, at den kun lige er under (har jeg selv), eller flugter, med vandoverfladen, da dette gør, at den vil suge luft hurtigt og stoppe hæverteffekten :y
hævert effekten og vandmængden fra overflow har jeg i mente og er ikke bange for :)
jeg ville hæve skummeren lidt for at opnå flere liter vand i sumpen. syntes jeg har læst mig frem til at det kan være en fordel med flere liter vand ?


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: 40x40x40 sump

Indlæg af Twinks »

Svendsen74 skrev:Hvis du kan leve med at have teknikken oppe i akvariet, så ville jeg køre uden sump. Mit Juwel 350 har kørt i 4 år nu uden sump.
jeg kan som sådan godt leve med det internt i akvariet og så alligevel ikke.
jeg læser at de fleste anbefaler sump og så syntes jeg at pumpe og skummer skæmmer akvariet, hvis jeg ser ind fra siden af fylder skummeren 1/3 af glasset :BA

og syntes umiddelbart at mulighederne virker større med en sump for hvad man "kan" gøre senere hen.


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: 40x40x40 sump

Indlæg af Carsten »

Twinks skrev:
Marco R skrev:
Twinks skrev:Jeg tænker så at hæve skummeren fra bunden da dens optimale vandstand er 18-24 og der så er noget spildplads.
Primært behøver du ikke at hæve din skummer eller at have højere vandstand i din sump end din skummers optimale vandstand, som her kunne tyde på at være 21 cm :happy:

Der er to ting, MEN de er vigtige, og det er, at du skal sørge for, at der er plads til returvandet vandet, når strømmen går. Plus hvis dit udstrømmer-rør fra returpumpen går et godt stykke under vandoverfalden, så skal du huske at bore nogle huller i dette rør lige under vandoverfladen, så disse huller kan stoppe hæverteffekten ved strømsvigt, eller du kan sætte udstrømmeren fra returpumpen så højt, at den kun lige er under (har jeg selv), eller flugter, med vandoverfladen, da dette gør, at den vil suge luft hurtigt og stoppe hæverteffekten :y
hævert effekten og vandmængden fra overflow har jeg i mente og er ikke bange for :)
jeg ville hæve skummeren lidt for at opnå flere liter vand i sumpen. syntes jeg har læst mig frem til at det kan være en fordel med flere liter vand ?
Den ekstra vandmængde du får ved at hæve skummeren er ret ligegyldig, det er måske 1 liter.


Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: 40x40x40 sump

Indlæg af Twinks »

Jeg tænker det giver liidt mere, men måske nok ikke så meget som jeg tror.
40 cm er 64 ltr, så 21 er ca 30. Hæver jeg den så 5 cm = 7,5 ltr :) hvilket vel er værd at tage med?


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: 40x40x40 sump

Indlæg af Carsten »

Twinks skrev:Jeg tænker det giver liidt mere, men måske nok ikke så meget som jeg tror.
40 cm er 64 ltr, så 21 er ca 30. Hæver jeg den så 5 cm = 7,5 ltr :) hvilket vel er værd at tage med?
Gør som du vil, du har jo mere eller mindre besluttet dig, uanset hvad vi andre råder dig til


Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: 40x40x40 sump

Indlæg af Twinks »

Det har jeg ikke nej. Men der er vel ikke noget galt i at stille spørgsmål, selvom det er til gode råd? Det er blot fordi at de ting, jeg tænker er rigtige/logik ikke nødvendigvis er således i den virkelige verden.

Men jeg skal ikke belemre med dumme spørgsmål mere. Mange tak for hjælpen og de gode råd :) det bliver spændende at få de sidste ting hjem til sumpen og få det sat til.


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: 40x40x40 sump

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Carsten er som altid ærlig til benet og jeg holder nok med denne gang.
De 5 cm du får extra er da dejlige at have, men tænk på hvor mange % det faktisk er i hele systemet???
OG selv om det gav 10% mere vand er du stadig nede i små baljer hvor 90% stabilitet kommer via vandbytte.

De 5 cm gør at du kan få hænderne ned i uden vand på gulvet, hvilket jo er dejligt?

Små LS danner "død" vand så det ville jeg ikke gøre og selv med 10 KG i sumpen giver de intet da dit system stadig skal balanceres med vandbytte.

En sump er stadig en rigtig god ide, men mest som et sted du kan gemme din skummer :)


Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: 40x40x40 sump

Indlæg af Twinks »

Igen, tager jeg imod råd med kyshånd, men er jo så tilpas uvidende at jeg er nødt til at få det vendt så jeg selv forstår det. Også hvorfor det som jeg tror er en god ide, ikke nødvendigtvis er det i dette tilfælde :)


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: 40x40x40 sump

Indlæg af Twinks »

Jeg læste lidt mere rundt omkring og valgte at lytte til noget af det i sagde og noget af det ikke.

Jeg delte sumpen op, af flere grunde.
1: jeg havde glædet mig til at lave plader og lime det sammen. (Jeg kan nu bekræfte at det er godt jeg ikke laver akvarier, for det blev ikke sådan super pænt fuget)
2: jeg har nu et rum til returpumpen, som ikke er større end at hvis overløbet stopper (hang on overflowboks) så kan vandet være i akvariet, det ville det ikke kunne hvis det var 1 stort rum.
3: jeg håber nu at kunne holde bobler ude af akvariet via boblefælde fra skummerrum.
4: jeg har ca 20 ltr rum som pt bare ikke er i brug til alger, sten eller hvad der nu skal deri.
5: min skummer har altid den rigtige vandstand at stå i.
6: jeg havde gratis adgang til materialer, så det er ikke værre end jeg kan tage det ud igen.

Jeg har så til gengæld ikke hævet skummeren for at få mere vand.
Indtil nu kører kun skummerrum og returpumperum og det virker ret fornuftigt syntes jeg :)
Og det pyntede meget i akvariet at få de 2 store sorte kasser ud der indeholdt skummer og pumpe tidligere.


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"