"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Fjerne resonens gennem siderne

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 216
Tilmeldt: tirs 20. jan 2015 19:35
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2015

Fjerne resonens gennem siderne

Indlæg af TRG »

Hejsa

Jeg har lige lavet et nyt, fint akvariebord, men siderne på bordet - som overlapper akvariet lidt - er nok lidt for tæt på, så der kommer en masse resonans.
Jeg har en mp40qd, og selve pumpen er ok lydløs, så larmen må komme et andet sted fra.

Selve akvariet står oven på en flamingoplade, så det burde vel sætte en standser ror resonansen den vej igennem?

Håber nogle kan komme med nogle råd til hvordan jeg kam slippe af med støjen. Det er ikke holdbart som det er nu :-(


DBH
Tim
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Fjerne resonens gennem siderne

Indlæg af Mikas »

Du kan købe nogle sorte plader i thansen. Dæmper pap.
Det er det man bruger til at dæmpe støj i biler . Det virker godt og er forholdsvis billigt og vandafvisende :)


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Fjerne resonens gennem siderne

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Ofte er det en pumpe der sidder og slikker glasset og det giver resonans, mit tips er at finde ud af kilden før du laver noget andet.


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Fjerne resonens gennem siderne

Indlæg af PoulD »

100% enig med Thomas. Det er langt bedre at fjerne årsagen til problemet end at symptombehandle med tjærepap, høreværn, ørepropper o.s.v. Og det er med en til vished grænsende sandsynlighed ikke selve skabet der forårsager larmen.

Siderne på mit skab går også et stykke op ad siderne på akvariet, helt tæt op ad glasset. Det støjer bestemt ikke af den grund, og det bør det heller ikke gøre.

Prøv først at slukke for din mp40qd og hør om støjen stadig er der. Hvis den stadig er der, så prøv at slukke returpumpen, dernæst skummeren o.s.v.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 216
Tilmeldt: tirs 20. jan 2015 19:35
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2015

Re: Fjerne resonens gennem siderne

Indlæg af TRG »

Tak for svarende :-)
Er sikker på det er MP40, det er nemlig det eneste teknik der er tilsluttet :-)
Lige nu står akvariet med rent osmose vand i, så det var derfor jeg ville prøve at ændre noget, inden jeg puttede salt i.

Pumpen sidder meget langt nede i siden, under halvvejs nede, men det burde da ikke gøre noget?


DBH
Tim
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Fjerne resonens gennem siderne

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

MP40, jeg har 3 liggende som ikke skal bruges i mit nye setup, skal blot sikre mig at de virker inden jeg skal sælge dem da de larmer for meget... Njaa det er en fed pumpe så de får nok en sidste chance i karantæne akvariet eller hvor de skulle passe. Bliver jeg glad for dem igen som jeg håber skulle de sidde på bundglasset i mit nye setup.

Test at ændre magnetstyrken, og vær 100% sikker på at motoren sidder helt i midten samt at du ikke kører på 100%.


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Fjerne resonens gennem siderne

Indlæg af PoulD »

Blot lige for at udelukke misforståelser. Når Thomas siger: "motoren sidder helt i midten" menes ikke, at den skal sidde midt i akvariet. Det der menes er, at den del der er inde i baljen skal centrere meget præcist med den del der er uden på baljen.
Jeg har ikke selv nogen som helst erfaring med denne pumpetype, men ifølge andre er præcis centrering alfa og omega for at minimere støjen


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 216
Tilmeldt: tirs 20. jan 2015 19:35
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2015

Re: Fjerne resonens gennem siderne

Indlæg af TRG »

Jeg har centreret og prøvet mig frem, uden held.
Inden akvariets lille pause, var det ikke super vigtigt pumpen sad helt præcist, den var så godt som lydløs alligevel.
Nu er det ret vigtigt, da det gør stor forskel. Men selv når den er mest stille, larmer/brummer det uacceptabelt meget.

Når jeg sætter hovedet ind i skabet, lyder det som om at der er brummen hele vejen rundt om en. Også derfor jeg mistænkte det for, at vibrationer gik fra pumpe, gennem glasset til skabet og skabte resonans der?
Bordet overlap rør ved selve akvariet, og hele bagsiden af akvariet står helt op af overlappet fra bordet?


DBH
Tim
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Fjerne resonens gennem siderne

Indlæg af Lord Mike »

Husk at indstille den udvendige mortordel til tykkelsen af glasset på akvariet.


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Fjerne resonens gennem siderne

Indlæg af PoulD »

Hvis Lord Mikes gode indspark ikke løser det: Ved ikke om det evt. kan tænkes at der kan sidde kalk eller andet, på propel eller rotor, som kan spolere balancen?

Mit bord går 3-4 cm op over alle 4 sider på akvariet. Så tæt på glasset, at vand der løber ned ad ydersiden på glasset, ikke løber ned i sprækken (min achilles har det med at kaste med store mængder vand hvis jeg er lidt for langsom med fodring. Det morer den tydeligvis, at se hvor langt ud på gulvet den kan smide vandet, men noget af det rammer lampekassen og løber ned på ydersiden af glassene). Jeg har både en gyre og 3 Tunze pumper og har ingen problemer med støj / brummen.

Jeg har som sagt ingen erfaring med MP40. Har hørt mange sige at den gamle MP40 larmede en del (also known as betonblanderen :D) men den nye skulle efter sigende være mere lydløs.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Fjerne resonens gennem siderne

Indlæg af Mikas »

Hvis skabet er helt tomt nu så larmer det nok også en del mere?
Lige som når man står i et tomt rum med ecko?

Det er virkelig det færreste udstyr der er fuldstændigt lydløst.. støjsvag er nok nærmere det rigtige ord .
Jeg er selv meget sart over for sådan nogle irriterende lyde og jeg har haft alle de dyre mærker udstyr som alle skulle være lydløse ..

Jeg har sat dæmper pap på inder siden af alle falder i mit skab og det synes jeg tog noget af lyden..
Har også prøvet at give bordet pakning og skum men det gav bare nogle andre problemer med skimmel og fugt inde i skabet da fugten ikke kunne komme ud .
Så mit råd er igen at prøve sådan en gang dæmper pap.
Det er også til at fjerne igen hvis det ikke hjælper :)


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Fjerne resonens gennem siderne

Indlæg af Carsten »

Har prøvet at have nogle cirkulations pumper i akvariet. De var lydløse, når jeg stod i stuen. Men om natten kunne jeg høre resonans fra dem. Gennem betongulv ca 10 meter væk. Når de steg i fart, efter en kort pause


TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 216
Tilmeldt: tirs 20. jan 2015 19:35
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2015

Re: Fjerne resonens gennem siderne

Indlæg af TRG »

Jeg synes også det er meget mærkeligt. Selvom akvariet rør siden af skabet, burde det ikke lave så meget larm.
Før genstarten af mit akvarie havde jeg samme pumpe, bare et andet bord, og der var den MEGET støjsvag, så noget er sket.

Jeg har prøvet at filme lidt, isæt til sidst, når jeg er inde i skabet, kan man virkelig høre det. Men også i starten, der filmer jeg modsat side af hvor pumpen er, og synes det larmer en del for meget også?
" onclick="window.open(this.href);return false;

Her er lige et billede også, med det overlap jeg har. Den går lige 2cm op af akvariet, hele vejen rundt.

Ud over nyt bord, så stod det før på en yoga måtte, og det står nu på flamingoplade, men det burde da heller ikke gøre en forskel?

Kunne pumpen være gået i stykker?!
Vedhæftede filer
IMG_0036.JPG


DBH
Tim
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 216
Tilmeldt: tirs 20. jan 2015 19:35
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2015

Re: Fjerne resonens gennem siderne

Indlæg af TRG »

Har nogen et forslag til hvordan man kan tjekke om det er pumpen der er defekt? :-)
Det kan vel næsten ikke være akvariet der rør bordets skyld?
Det mega æv, det er det eneste jeg mangler at få styr på, før jeg kan få startet akvariet op igen :-(


DBH
Tim
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Fjerne resonens gennem siderne

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Hvad om pumpen bare kører på 50%, larmer det stadigt?


TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 216
Tilmeldt: tirs 20. jan 2015 19:35
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2015

Re: Fjerne resonens gennem siderne

Indlæg af TRG »

Det gør den - og den gør det meget. Det lyder som sagt ikke som når tør og våd siden sidder skævt. Det er anderledes.
Jeg tømmer akvariet tror jeg, og prøver at skifte flamingopladen ud med ligge underlag, og måske hæver akvariet op over kanten, så der ikke er kontakt...


DBH
Tim
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Fjerne resonens gennem siderne

Indlæg af PoulD »

TRG skrev:Har nogen et forslag til hvordan man kan tjekke om det er pumpen der er defekt? :-)
Det kan vel næsten ikke være akvariet der rør bordets skyld?
Det mega æv, det er det eneste jeg mangler at få styr på, før jeg kan få startet akvariet op igen :-(
Tænker om du dog ikke kender en eller anden akvarist i nærheden, som du kunne smutte forbi, og teste om din pumpe også larmer hans/ hendes balje.

Jeg ville ikke have noget imod at lægge balje til, men jeg bor jo godt nok ikke lige om hjørnet.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Fjerne resonens gennem siderne

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Har du købt den ved en forhandler har han nok heller ikke noget problem med at du tester den hos ham.
God ide at teste pumpen et andet sted, :beer: PuolD


TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 216
Tilmeldt: tirs 20. jan 2015 19:35
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2015

Re: Fjerne resonens gennem siderne

Indlæg af TRG »

Hvis der er nogen fra Hillerød eller tæt på der læser dette, og jeg godt må komme og prøve min pumpe i jeres akvarie, så giv lyd :-)

Jeg prøver nu at ligge andet under akvariet, så det ikke rør kanten af bordet, og så tester jeg igen :-/


DBH
Tim
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 216
Tilmeldt: tirs 20. jan 2015 19:35
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2015

Re: Fjerne resonens gennem siderne

Indlæg af TRG »

Nu bumper jeg lige denne op igen :-)
Følgende er ændret:
Siderne, der overlapper op over kanten på akvariet, er skåret mindre, så der er cirka 5mm mellem bord og akvarie.
Jeg er skiftet over til Tunze 6095 pumper.

Larmen er der stadigvæk.
Står jeg med Tunzen i hånden larmer den ikke noget særligt.
Sidder den på glasset, er der massere af larm igen.

Umiddelbart må der være den øverste plade - den akvariet står på - der laver problemet?

Akvariet rør ikke siden af border.
Flamingopladen som akvariet står på rør heller ikke siden.

Men hvad f*$@!? gør man ved det?


DBH
Tim
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Fjerne resonens gennem siderne

Indlæg af PoulD »

Mit umiddelbare GÆT er, at vibrationerne fra pumpen forplanter sig til glasset i baljen. Glasset kommer dermed til at virke som en højttalermembran der sætter luften i svingninger så vibrationerne bliver hørbare.

De fleste har nok prøvet at lave et walkie talkie sæt af et par konservesdåser og en fiskeline. Man kan faktisk lave en rimeligt velfungerende højttaler ud af et plastikkrus, en magnet og en smule ledning.

Et par forslag som måske kan indsnævre udfordringen lidt:
Man kan til iPhone (og Android telefoner) downloade en del forskellige gratis apps hvormed man kan måle dB(A) ved forskellige frekvensområder.

Dels kan du måske ved at flytte telefonen rundt, lokalisere om det er glasset eller kabinettet der forstærker vibrationerne.

Hvis ikke, kan det frekvensområde hvor støjen er værst måske fortælle noget, set i forhold til resonansfrekvens og koincidensfrekvens for de forskellige materialer

Prøv evt. også at slukke for retur, skummer og alle omrøringspumper på nær en enkelt. Prøv så at flytte pumpen forskellige steder hen, midt på glasset, tæt på et hjørne etc. og mål med telefonen om det gør nogen forskel i lydniveauet


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Fjerne resonens gennem siderne

Indlæg af PederP »

Har du prøvet det simple? Systematisk at ligge hånden på alle ledninger, slanger osv. som har kontakt med systemet, for at se om der er et sted støjen kan dæmpes.
Sikret dig at ledningen ikke rører glasset på baljen?
Sikret dig at der ikke er kravlet en snegl ind mellem gummi ophænget på tunzepumpen?


TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 216
Tilmeldt: tirs 20. jan 2015 19:35
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2015

Re: Fjerne resonens gennem siderne

Indlæg af TRG »

Tak for feedback.
Systemet er i gang med at blive startet op, derfor er det kun den ene Tunze pumpe der kører.
Derfor er det ret nemt at give den skylden. Også at vide det ikke er skidt eller snavs der er grund til det.

Jeg er sikker på, at det er skabet der skaber lyden. Det er tydeligt at høre, især når man ligger øret til.
Mit gamle skab var lavet af porsa stel, beklædt med foamalux - der var intet.

http://www.carsound.dk/produkt.asp?id=1 ... k,_1.5m%B2" onclick="window.open(this.href);return false;

Vil noget i den her stil kunne hjælpe? Enten at beklæde inderskabet med? Eller ligge imellem bordet og flamingopladen, som akvariet står på nu? Eller er der andet der vil virke bedre? Får ikke godkendt projekt akvarie før denne udfordring er løst, så det er lidt kritisk haha :-)


DBH
Tim
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 216
Tilmeldt: tirs 20. jan 2015 19:35
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2015

Re: Fjerne resonens gennem siderne

Indlæg af TRG »

Ok, ved nærmere inspektion, kan det godt være, at resonans også kommer fra glasset. Og det er egentlig uanset hvor den sidder på siden eller bagsiden - og uanset om ledningen rør akvariet eller ej?


DBH
Tim
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"