"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Elinstallation i sump, varme...

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Elinstallation i sump, varme...

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Laver lige et spørgsmål herinde også, har en fornemmelse at folk ikke vil skrive alt for meget i ens byggetråd, og det sætter mange jo pris på :)

Har lavet nogle skitser herunder.

Jeg kommer at drive lamperne med http://www.rapidled.com/mean-well-lpc-3 ... nt-driver/" onclick="window.open(this.href);return false; 10 stk LED per ballast og ca 18 timer om dagen, og spørgsmålet er om de klare at stå i en lukkede holder ved siden af akvariet som det bedst ses på det nederste billed (de hvide firkanter er ballasterne).
Tanken var at en PVC skive skulle se ret sexet ud, og den skulle naturligvis gå helt op til "loftet" for at undgå plask, men igen bliver det for varmt, jeg kan jo montere en blæser i midten. :)

Det skal naturligvis males hvidt og ikke træfarvet.
Vedhæftede filer
algeboks.png
meanwell.jpg
Brugeravatar
thni
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 646
Tilmeldt: tors 9. okt 2014 12:34
9
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2014

Re: Elinstallation i sump, varme...

Indlæg af thni »

Tror ikke dit største problem vil være varme, men derimod korrosion pga vandfordampningen. Derfor ville jeg helt sikkert sætte en blæser på for at udgå for meget kondens. Den vil samtidig også køle. Men har du en ordentlig køleflade så vil de ikke blive for varme. Det skal så siges at de fleste køleflade skal have X antal cm luft for oven for at kunne slippe af med varmen
Mvh Thomas
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Elinstallation i sump, varme...

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Produktbeskrivelsen siger; (er et PDF dokument der ikke kan klippes og klistres i ;()
* Fully isolated plastic case
* Cooling by free air convection

De er altså kapslet ind i plastik, men det løser jo ikke udfordringen i at alle samlinger før og efter skal laves med "krybetape" altså den man varmer op og så krymper den.

De køles ved luft konvertering, og det er det jeg spørger efter om nogen har erfaring med, jeg skriver på forummet da jeg ikke er sikker og jeg ville selv spontant smide en stor blæser på der giver et par m^3 i timen, men er det nødvendigt? De gode koster jo over DKK 200,- og de holder bestemt ikke evigt i det miljø de udsættes for i en sump eller over et akvarium.

Så det var mere om nogen har erfaringer med at have 6 drivers så tæt på hinanden uden en køler, ja eller en elektrikker der ved :)
Brugeravatar
thni
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 646
Tilmeldt: tors 9. okt 2014 12:34
9
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2014

Re: Elinstallation i sump, varme...

Indlæg af thni »

Når min fejl. Troede det var selve dioderne.
Der står ingen steder at de ikke må ligge ved siden af hinanden, men personligt ved jeg de kan blive meget varme så ville sætte en blæser til at hive varm luft ud. Det samme som jeg normalt gør o styre tavler som jeg ved bliver varme.
Btw er selv elektriker
Mvh Thomas
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Elinstallation i sump, varme...

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

OK, blæser på køleskinnerne havde jeg håbet at kunne undvære da jeg kommer at køre med ca 50% af hvad de er bygget for, men du mener at jeg skal have en blæser på der også?
På de store skinner montere jeg en plastskive så der ikke kan komme vand direkte på dioderne, men de er åbne i siderne. Så det du også siger er at jeg skal forsøge at gøre dem 100% lufttætte, se billed. (nemmere at forklare)

På spørgsmålet om driverne, der lytter jeg også til min elektrikker. Endnu en blæser ;)
Vedhæftede filer
DYI cooler.jpg
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Elinstallation i sump, varme...

Indlæg af Carsten »

Jeg har haft et par stykker(3) der sad tæt sammen. Ikke lige den type, men en anden der også var støbt ind i plast. Det brød den i midten sig ikke om, og plasten begyndte at se mærkelig ud. Om det var et tilfælde ved jeg ikke.
Men de bliver pænt varme, selv hvor der er masser af luft om dem. Så at lukke dem inde ville jeg ikke gøre.
Hvor mange vil du montere??
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Elinstallation i sump, varme...

Indlæg af MortenL »

Jeg vil ikke være det mindste bange for at have 6 drivere siddende ved siden af hinanden. Temp i sumpen skal jo helst ikke være meget højere end vand temp, dog vil RapidLED heatsink jo afgive nogle watt, dog ikke noget som vil få driverne til at brænde varme. Meanwell driverne har en ganske høj virkningsgrad, så tabene i selve driveren er lave.

Lad være med at lukke alt for meget af omkring driverne, da der ellers ikke er konveksion omkring dem. Du kan jo smøre silicone fedt/olie eller vaseline omkring terminalerne på driverne, for at undgå alt for meget korrosion.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Elinstallation i sump, varme...

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

MortenL skrev:Jeg vil ikke være det mindste bange for at have 6 drivere siddende ved siden af hinanden. Temp i sumpen skal jo helst ikke være meget højere end vand temp, dog vil RapidLED heatsink jo afgive nogle watt, dog ikke noget som vil få driverne til at brænde varme. Meanwell driverne har en ganske høj virkningsgrad, så tabene i selve driveren er lave.

Lad være med at lukke alt for meget af omkring driverne, da der ellers ikke er konveksion omkring dem. Du kan jo smøre silicone fedt/olie eller vaseline omkring terminalerne på driverne, for at undgå alt for meget korrosion.
OK, så du mener at jeg ikke skal sætte på en skive da den vil forhindre ny luft at komme ind til driverne (giver jo mening :GO ) plask er som du indirekte skriver ikke et problem da de jo er indkapslet og fedt for at undgå korrision, TJEK!
Har du en idee om hvor varme de må blive inden jeg skal have en blæser på? Kølepladerne vil jeg have under 50 grader for at forlænge levetiden på LED, er der en lignende "regel" for driverne undrer jeg...

Jeg kan så afsløre at min oprindelige uro var om jeg overhoveder kunne have driverne i sumpen, ingen har kommenteret på dette så jeg er glad ;)

Var det smartere at satse på en http://www.rapidled.com/mean-well-hlg-320h-c1400a/" onclick="window.open(this.href);return false;
Den er meget enklere at montere, enormt mindre pladskrævende og "bare" 11,- USD dyrere...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Elinstallation i sump, varme...

Indlæg af Carsten »

Jeg har et par lignende drivere liggende som du kan få billigt. De er kun brugt i få måneder
Det er Meanwell HLG 185-54A og HLG 240-54A. De kan trække op til 72 stk. 3 watts dioder.
Magnus
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 40
Tilmeldt: lør 7. feb 2015 22:47
9
Postnummer: 4682 Tureby
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Tureby

Re: Elinstallation i sump, varme...

Indlæg af Magnus »

Mean well drivere er absolut ikke noget dårligt produkt, men fælles for alle drivere er at de er ikke glade for at blive for varme, så vil du hjælpe dem lidt på vej så lad vær med at kile dem op af hinanden.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1772
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Elinstallation i sump, varme...

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Carsten skrev:Jeg har et par lignende drivere liggende som du kan få billigt. De er kun brugt i få måneder
Det er Meanwell HLG 185-54A og HLG 240-54A. De kan trække op til 72 stk. 3 watts dioder.
PM kommer ;)
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"