"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Mulighed for sump, på en eller anden måde?

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Brugeravatar
Zappo
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 2
Tilmeldt: søn 27. apr 2014 19:06
9
Postnummer: 2635 Ishøj
Saltvand siden?: 2014

Mulighed for sump, på en eller anden måde?

Indlæg af Zappo »

Hej allesammen! :biggrin:

Jeg har endelig tid til at starte mit akvarie op igen og har derfor fundet mit Juwel Lido på 120L frem, men jeg kunne virkelig godt tænke mig en sump denne gang!
Problemet er bare lidt at jeg ikke har plads til sumpen ved siden af akvariet, så det SKAL være i underskabet, men som i kan se på billedet er rumdelingen ret irriterende..

Da jeg også er en elendig hjemmehåndværker og kun lige kan samle et skab fra IKEA, så ved jeg ikke om det er muligt at fjerne rumdelingen helt og så forstærke underskabet på en eller anden NEM måde? :P

Håber i kan hjælpe mig, med lidt idéer til hvordan jeg kan få min sump, uden/ved at fjerne rumdeleren :)
Billede


;)
fisk
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 35
Tilmeldt: tirs 9. jun 2015 13:11
8
Postnummer: 4160 Herlufmagle
Saltvand siden?: 2015

Re: Mulighed for sump, på en eller anden måde?

Indlæg af fisk »

jeg ville fjerne det hele, og så sætte en tyk pind på midten når du har sat sumpen ind, det er jo ikke et vandtigt tungt akvarium:-) bare en ide her fra, held og lykke med det. mvh


Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Mulighed for sump, på en eller anden måde?

Indlæg af Mikas »

Nu ved jeg ik lige hvordan resten af skabet er bygget op men der er masser mindre akvarier der ikke har nogen midter stolpe som i kalder det ... Men top pladen skal helst ligge oven på side stykkerne .. 120 liter er ik noget hvor man normalt ville sætte en bærende stolpe i midten for så ville man jo aldrig ku lave en sump under .. Er det ik kun 50 cm bredt eller sådan noget :)


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Mulighed for sump, på en eller anden måde?

Indlæg af charlie saltvand »

Hej, da jeg startede op fik jeg er redsea 130 L akvarie. Det møbel der er med til den balje har IKKE en lodret væg i midten. Det er ikke et problem hvis top pladen ligger oven på sidepladerne. Dog skal du tjekke om skabet bliver sideværts ustabilt hvis du hiver den lodrette væg ud. Jeg ville skrue en dirgonal støtte på, bag på møblet.

Jeg kørte med sump i mit rsm 130 L. Lavede en sump på 43x43 cm af akryl, med 4 rum. Ned, refugium, skummer, op. Masser af plads :-)


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
fisk
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 35
Tilmeldt: tirs 9. jun 2015 13:11
8
Postnummer: 4160 Herlufmagle
Saltvand siden?: 2015

Re: Mulighed for sump, på en eller anden måde?

Indlæg af fisk »

bare sæt en pind i midten når du har sat sumpen ind, surt og stå der med en dingle kommode om 3måneder ellers skal du til at lave kryds bagpå og osv. de der tynde plader holder ikke til meget hvis du fjerner det i midten, da det er bygge til at stabilisere


fisk
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 35
Tilmeldt: tirs 9. jun 2015 13:11
8
Postnummer: 4160 Herlufmagle
Saltvand siden?: 2015

Re: Mulighed for sump, på en eller anden måde?

Indlæg af fisk »

og med en pind på midten mener jeg selvfølgelig ikke lige midt i skabet, men helt ude ved lågerne


Brugeravatar
Zappo
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 2
Tilmeldt: søn 27. apr 2014 19:06
9
Postnummer: 2635 Ishøj
Saltvand siden?: 2014

Re: Mulighed for sump, på en eller anden måde?

Indlæg af Zappo »

Tusinde tak for alle svarene!! Så vil jeg gå igang med at fixe mig en sump :GO


;)
Brugeravatar
Holmeren
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 123
Tilmeldt: man 4. apr 2016 17:30
7
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Re: Mulighed for sump, på en eller anden måde?

Indlæg af Holmeren »

Her er løsningen :) En smed kan lave det på ultra kort tid, og det koster mindre end en pizza i materialer :) Jeg taler af erfaring :)

Billede


Trigon350 - RedSea Reefer170
http://Www.Cnv-smeden.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"