"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Indbygnings akvarie - ideer ønskes

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
urt
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 5
Tilmeldt: tors 2. dec 2010 18:12
13
Postnummer: 7100 Vejle
Saltvand siden?: 2006

Indbygnings akvarie - ideer ønskes

Indlæg af urt »

Hej
Jeg er i gang med at skal bygge nyt hus. I den forbindelse ønsker jeg at indbygge et saltvandsakvarie i en murskive som adskilder alrummet mod stuen.
Muren udføres i blankt murværk.

Jeg ønsker naturligvis at få fronterne til at flugte med murværket på begge sider.

Nogen der har erfaring og/eller gode forslag til løsning, opbygning, løsninger mht sump, lys og øvrige teknik?

På forhånd tak


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Indbygnings akvarie - ideer ønskes

Indlæg af Carsten »

Hvis du kun kan komme til akvariet fra den ene ende af, så må akvariet ikke være mere end 60 cm højt og 60-70 cm i længden.
Ellers bliver det MEGET besværligt at komme til i den fjerneste ende.
Men gennemtænk det mange gange inden du kaster dig ud i det, og lave evt. en "mock up" inden du bygger noget.
Jo højere bordet bliver for at give arbejdsplads i sumpen. Jo sværere bliver det at komme til den fjerneste ende.


Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Indbygnings akvarie - ideer ønskes

Indlæg af christiantt »

Jeg har et 450 liters på den indbygget på den måde.
Vi har bygget et skab op omkring bagsiden, som så står i vores "kontor". Der er højskabe i siderne, og så 2 store skydelåger som dækker det hele.
Lys kan sagtens hænge lige på den anden side af væggen og sump har jeg lige under akvariet.

Ang. teknik og opbygning, så kan du gøre ligesom når et akvarie står frit. Rent kosmetisk så ville jeg nok overveje at få lavet overløb uden på akvariet, hvis det alligevel kan gemmes væk på den anden side :)


Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"