"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hjælp til design af sump

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 216
Tilmeldt: tirs 20. jan 2015 19:35
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2015

Hjælp til design af sump

Indlæg af TRG »

Hej drenge og piger.
Jeg vil have en ny sump, som skal være så lille som muligt, så jeg får mere plads nede ønsker under.
Men jeg er lidt i tvivl om størrelse, placering og hvordan boble fælder og sådan noget skal laves.

-Der skal være en skummer i, som fylder 18x18cm. Men går næsten ud fra, at den skal have lidt plads for at kunne virke helt ordentligt?

-Der skal en Retur pumpe i, som Max kommer til at måle
16x9cm.

-Jeg skal have siporax i sumpen også, som skal være i eggcrates. Den kommer til at være 13-15 i bredden, og længden cirka det samme som bredden på sumpen - nok også smallere.

-Jeg vil rigtig gerne have noget filter i også, til at fjerne svæv og skidt fra vand. Enten filter sok, ellers plads til noget filter vat, det helt fine, og også det lidt grovere før tænker jeg? Men jeg er helt tom for ideer på dette område.


Håber nogle vil dele erfaringer, og måske også design og mål på boble fælder Osvald, så jeg kan få en fin sump.

Tak :-)


DBH
Tim
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Hjælp til design af sump

Indlæg af Anden »

Vat kan være alle steder som i bobble fælden eller bare på kanten at et stykke glas som dele rum i sump så sætter du bare et par klemmer til at holde på vattet og så når vandet løber over glaskanten så skal det jo gennem vattet først.


Billede
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Hjælp til design af sump

Indlæg af StarF »

Kig i min tråd, og se mit sump design? Det er rimelig simpelt opdelt, så du kan let justere rummene til de størrelser du mener du skal bruge.

Planen er også der skal være Siporax i denne, jeg har dog valgt ikke at have et specielt rum til dette, men placere det i eggcrate kasser, efter skummeren.


TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 216
Tilmeldt: tirs 20. jan 2015 19:35
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2015

Re: Hjælp til design af sump

Indlæg af TRG »

StarF skrev:Kig i min tråd, og se mit sump design? Det er rimelig simpelt opdelt, så du kan let justere rummene til de størrelser du mener du skal bruge.

Planen er også der skal være Siporax i denne, jeg har dog valgt ikke at have et specielt rum til dette, men placere det i eggcrate kasser, efter skummeren.
Det ligner noget jeg godt kunne finde noget inspiration i :-)
De 2 kanter du har, hvor du skriver der skal riste på, er det også til noget filter vat, eller hvad skal de bruges til?

Min ide med at lave et lille rum, kun til siporax, var egentlig at man tvinger vandet igennem dem. Ved ikke om den teori er helt ude i skoven, og flowet igennem dem vil være for højt til det virker optimalt?


DBH
Tim
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Hjælp til design af sump

Indlæg af StarF »

TRG skrev:
StarF skrev:Kig i min tråd, og se mit sump design? Det er rimelig simpelt opdelt, så du kan let justere rummene til de størrelser du mener du skal bruge.

Planen er også der skal være Siporax i denne, jeg har dog valgt ikke at have et specielt rum til dette, men placere det i eggcrate kasser, efter skummeren.
Det ligner noget jeg godt kunne finde noget inspiration i :-)
De 2 kanter du har, hvor du skriver der skal riste på, er det også til noget filter vat, eller hvad skal de bruges til?
Det er for at placere en rist lavet af eggcrate, til filtervat, eller rowaphos. Så jeg slipper for en reactor til det.
TRG skrev:
Min ide med at lave et lille rum, kun til siporax, var egentlig at man tvinger vandet igennem dem. Ved ikke om den teori er helt ude i skoven, og flowet igennem dem vil være for højt til det virker optimalt?
Jeg havde samme tanke og det skulle virke ganske fint sådan også, jeg fortrækker bare at holde det lidt mere simpelt, derfor er planen som sagt at stille skummeren i starten af det store rum, og så lave en lang kasse af eggcrate, der går fra front til bagside, så alt vandet bliver presset igennem det.
sump.jpg


TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 216
Tilmeldt: tirs 20. jan 2015 19:35
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2015

Re: Hjælp til design af sump

Indlæg af TRG »

Perfekt! Din ide med bare at have den i skummer-rummet er jo i bund og grund det samme - bare mere simpelt! Den ide tillader jeg mig at tyv-stjæle :-)
Tusinde tak for dine inputs!

Er der en tommelfingerregel om hvor meget afstand mellem bobbelfælder der skal være, og afstand til bunden?


DBH
Tim
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Hjælp til design af sump

Indlæg af StarF »

TRG skrev:Perfekt! Din ide med bare at have den i skummer-rummet er jo i bund og grund det samme - bare mere simpelt! Den ide tillader jeg mig at tyv-stjæle :-)
Tusinde tak for dine inputs!

Er der en tommelfingerregel om hvor meget afstand mellem bobbelfælder der skal være, og afstand til bunden?
Glad for at kunne hjælpe :)

Jeg har altid bare lavet 3-4cm


TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 216
Tilmeldt: tirs 20. jan 2015 19:35
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2015

Re: Hjælp til design af sump

Indlæg af TRG »

3-4cm både i mellem og ned til bunden af glasset?

Har du forresten et fedt sted at købe eggcrates? Synes alle steder jeg har fundet er forholdsvis dyrt - eller er sådan noget plastik-hejs bare så kostbart :Z


DBH
Tim
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Hjælp til design af sump

Indlæg af StarF »

TRG skrev:3-4cm både i mellem og ned til bunden af glasset?

Har du forresten et fedt sted at købe eggcrates? Synes alle steder jeg har fundet er forholdsvis dyrt - eller er sådan noget plastik-hejs bare så kostbart :Z
jep 3-4cm mellem bunden af glasset og bunden af glasset...

beklager, jeg var så heldig at købe det sidste deep ocean havde.


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Hjælp til design af sump

Indlæg af Marco R »

TRG skrev:3-4cm både i mellem og ned til bunden af glasset?

Har du forresten et fedt sted at købe eggcrates? Synes alle steder jeg har fundet er forholdsvis dyrt - eller er sådan noget plastik-hejs bare så kostbart :Z
Jeg tænkte, at du bare kunne bruge tagrendenet. Burde fint kunne bruges, da der er nogle, som bruger det til at lave en kasse til deres makroalger :happy:
Fordelen ved tagrendenet er, at det fylder noget mindre, er nemmere at arbejde med og kan skaffes i hvert et byggemarked :y


Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"