"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hjælp mig på vej med DIY akvariebord

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 216
Tilmeldt: tirs 20. jan 2015 19:35
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2015

Hjælp mig på vej med DIY akvariebord

Indlæg af TRG »

Hey all!

Nu når jeg rebooter akvariet, vil jeg gerne have et nyt bord, når det hele alligevel skal tages ned, og det skal være et DIY bord.

Jeg havde tænkt mig at lave det ud fra det her "standard" design.
Billede

MEEN, jeg kunne godt tænke mig, at fronten var som denne her, med 2 låger foran, der ligesom ligger over alt det andet. De beslag jeg har kunne finde, skal monteres inde i skabet, med en vinkel på 90 grader, for at kunne virke, og det vil blive det problem med standard designet.
Billede

Er der nogle der har en ide, løsning eller andet til, hvordan jeg kan få lavet dette? Skal jeg lave rammen på en anden måde, eller kan man få det lavet med det design i toppen?

Tak på forhånd :beer:
DBH
Tim
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1079
Tilmeldt: fre 21. mar 2008 20:58
16
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hadbjerg

Re: Hjælp mig på vej med DIY akvariebord

Indlæg af martinknorr »

Hej Tim

Nu kan jeg ikke se hvor stort akvariet er. Men kunne du ikke trække de to foreste afstivere længere ind og så fæstne beslagene i sidepladen?
Sådan er det gjort på mit bord og det virker fint.
MVH
Martin
8370 Hadsten
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 216
Tilmeldt: tirs 20. jan 2015 19:35
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2015

Re: Hjælp mig på vej med DIY akvariebord

Indlæg af TRG »

martinknorr skrev:Hej Tim

Nu kan jeg ikke se hvor stort akvariet er. Men kunne du ikke trække de to foreste afstivere længere ind og så fæstne beslagene i sidepladen?
Sådan er det gjort på mit bord og det virker fint.
Mit akvarie er "kun" på 240 liter, måler 90x60x45, så det er heldigvis ikke verdens største akvarie. Men derfor skal det jo laves holdbart alligevel :T

De to foreste, det er de 2 lyserøde, der står oven på de orange, ikke? :-)
Vil du bare rykke dem 10cm længere ind på den orange, og så sætte 2 grønne bag ved dem, til at skrue dem fast i? Eller behøver man ikke de grønne, som på tegningen, hvis de rykkes ind (Håber det giver mening :beer: )

De bedste hilsner
DBH
Tim
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjælp mig på vej med DIY akvariebord

Indlæg af PoulD »

Lågerne behøver jo ikke gå helt ud til siderne. Hvis du laver 2 faste strimler magen til det der er over lågerne, bare lodret i begge sider, ser det dels meget pænere ud og dels kan hængslerne så monteres i 90 gr.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 641
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 17:00
16
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2002
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Hjælp mig på vej med DIY akvariebord

Indlæg af kanstrup »

Du montere beslagene i sidepladerne. Og så fræser du en lille smule ud i hjørne stolperne så beslaget kan være der, det drejer sig om 5 til 8 mm beslaget fylder (afhænger af hvilke beslag du bruger. Det er overhovedet ikke noget problem at lave, og det vil på ingen måde gå ud over holdbarhed eller stabiliteten når det hele er skruet sammen.
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"