"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Mit vandskifte - hvordan JEG gør

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1784
Tilmeldt: tors 13. nov 2008 16:05
15
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hjørring
Kontakt:

Mit vandskifte - hvordan JEG gør

Indlæg af Kenneth Jensen »

Jeg har lavet denne tråd, for at give et indblik i hvordan JEG nemmest laver vandskifte i mit 800 liters system.
Jeg vil ikke diskutere vandskifte eller ej, da dette nok er lidt en religion for nogen. MIN ide om det er, at jeg tror,
der ophober sig nogle affaldsstoffer, som man kun kan komme af med vha. vandskifte. Samtidig giver vandskiftet mig
mulighed for let at tilføje, men også fjerne ønskede stoffer.
Jeg tror at grunden til mange ikke laver vandskifte er, at det er for svært, for stort et arbejde blandt andet pga.
måling af hvor meget nyt vand der skal i, samt hvor meget salt.
Det vil jeg her forsøge at afhjælpe, ved at vise hvordan jeg er kommet frem til, hvad der fungerer nemmest for mig og måske andre.
Jeg beskriver så godt jeg kan og vedlægger nogle billeder.

Hver måned skifter jeg 125 liter vand, dvs. ca 15 procent

Dagen før vandskiftet, laver jeg 125 liter osmosevand. Jeg har 2stk. 25 liters dunke jeg laver vandet i,
så jeg hælder 5 fyldte dunke i min regnvandstønde i stuen. (25x5=125)
Jeg bruger et halvt døgn på at temperere vandet (300W varmelegeme og Tunze 2400 l/t til cirkulation) og begynder så at fylde lidt salt i.
Jeg har regnet mig frem til, at laver jeg 125 liter vand, skal jeg bruge 5 kg salt (se billedet)

I løbet af en måned falder mit salt til 1023, derfor skal jeg bruge en hel pose. Havde jeg den HELT RIGTIGE salt på 1024,
skulle jeg kun bruge 4,1kg, men med 5 kg får jeg en salt på 1028. Når jeg hælder vandet i mit akvarie, får jeg dér en
salt på 1024.

Saltet blander jeg i ca 1 kg. ad gangen til det er opløst, inden jeg hælder mere i.
Det er SÅ nemt, at jeg VED jeg skal bruge en hel pose og så rammer jeg HVER GANG en salt på 1024, som er mit mål.

Men hvor meget vand skal jeg så hive ud af akvariet? Det er selvfølgelig nemt bare at fylde 5 dunke fra akvariet, men jeg ville ALDRIG
bruge de samme dunke som jeg bruger til rent vand og min kæreste synes 2 dunke i bryggerset er nok ;-)
Derfor har jeg én gang taget 125 liter vand ud akvariet og lavet hæverten med passende afstand ned til vandoverfladen.
Så snart T stykket suger falsk luft ind, er der hevet 125 liter vand ud af akvariet. (da jeg målte, havde jeg slukket for returen m.m.,
så allerede dér faldt vandet lidt, da det går i overløbet og ned i sumpen. Husk det når I måler, I kan ikke bare sige længde x bredde x højde)

Jeg har efterfølgende sat kuglehane på hæverten, så jeg kan styre udløbet.
Til at starte med, gik slangen bare ud af vinduet i stuen og jeg løb og løb med 25 liters spande hen til en kloak, men efter vi skiftede
tagrender, har jeg sat et Y stykke på nedløbsrøret, så nu går slangen fra akvariet direkte ned i afløbet - se billedet.
Det er lidt svært at suge nok i den laaaaange slange (6 meter), men det kan fint lade sig gøre og så løber vandet nemt direkte i kloakken.

Når jeg skal have vand i akvariet igen, har jeg en 3 meter slange, som jeg sætter på min Tunze i regnvandstønden.
Når sumpen nærmer sig at være fyldt, tænder jeg returen igen og i løbet af 1 minut er akvariet oppe af køre igen.

Noget helt andet er hvordan teknikken er sat sammen. I mit akvarium har jeg 3 stk. 6 huls stikdåser.
I den ene sidder mine cirkulationspumper, som jeg slukker når jeg hiver vand ud af akvariet.
I en anden stikdåse sidder bla. returen, osmolatoren og skummeren, som også skal slukkes, når jeg skal lave vandskifte.

Jeg håber nogen kan bruge min tråd til at få ideer til deres vandskifte eller måske bare til at gøre det nemmere.

Skriv gerne konstruktive kommentarer til emnet ;-)
Vedhæftede filer
Her den 5kg salt jeg bruger
Her den 5kg salt jeg bruger
Min regnvandstønde med 125 liters tempereret blandet saltvand
Min regnvandstønde med 125 liters tempereret blandet saltvand
Her ses hæverten med kuglehane på. Den hæger stabilt af sig selv på akvariet.
Her ses hæverten med kuglehane på. Den hæger stabilt af sig selv på akvariet.
Her kan I se hæverten stoppe med at suge, når vandspejlet når T stykket.
Her kan I se hæverten stoppe med at suge, når vandspejlet når T stykket.
Slangen der kommer fra akvariet og går direkte i kloakken.
Slangen der kommer fra akvariet og går direkte i kloakken.
Senest rettet af Kenneth Jensen tirs 2. aug 2016 09:22, rettet i alt 1 gang.


Et af mine tidligere setup; viewtopic.php?f=94&t=63259
Nuværende setup; viewtopic.php?f=94&t=77647
Frank Christiansen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 49
Tilmeldt: man 13. jul 2015 18:45
8
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Frederikssund

Re: Mit vandskifte - hvordan JEG gør

Indlæg af Frank Christiansen »

Hej,, God tråd, Vi har 700 L skifter ca. 30 liter per uge , enten suger vi med pumpe fra sump ellers bruger vi hævert når der "støvsuges" i akvariet ( vi har haft forhøjet No3 ) og har vel nok inden for 6 uger skiftet 800 L. Nu er det på plads.
ps. selv akvarister der ikke skifter vand, må ty til at skifte vand indimellem,,


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Mit vandskifte - hvordan JEG gør

Indlæg af Carsten »

Har blot et spørgsmål. Det salt hvor er det fra? Har aldrig hørt om det før


Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 19:30
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Mit vandskifte - hvordan JEG gør

Indlæg af bima »

Carsten skrev:Har blot et spørgsmål. Det salt hvor er det fra? Har aldrig hørt om det før
https://reefstore.dk/66-aqua-ocean" onclick="window.open(this.href);return false;


Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Mit vandskifte - hvordan JEG gør

Indlæg af FEM64 »

Jeg er også en af dem som tror på vandskifte. Uanset hvor dygtig jeg er til at måle værdier og justere tilsætning ind, så rammer jeg ikke mere præcist end nyblandet vand og skidtet/affald skal jo også ud. :y Jeg skifter 5% en gang om ugen eller forsøger på det. Hver anden uge i hvertfald. :wink:

Jeg kan skifte de ca. 40 L uden at slukke for andet end autoopfyldning af RO vand. Alt andet kører videre. Jeg laver de 40 L i en balje som står direkte oven på min kældersump. Starter en lille cirkulationspumpe deri og lader rumtemperatur opvarme vandet til 20-22 grader. Salt i og måle med min Dupla flyder.

Suge ca. 40 L ud af f.eks. sumpen for at rengøre den og så lade det friske vand løbe via en tynd slange retur til sumpen. Det tager ½ times tid og varmen kan nemt følge med når det kun er 5 %.

Det er helt bevidst at jeg kun skifter 5 %. Jeg kunne godt skifte mere og med større intervaller men så vi evt. fejl give større udsving og jeg skal til at stoppe returpumpe m.m.


[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: Mit vandskifte - hvordan JEG gør

Indlæg af Michael_F »

Fin tråd.
Har du en stor regnvandstønde stående i stuen?!
img_56321560874845.jpeg


Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1784
Tilmeldt: tors 13. nov 2008 16:05
15
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hjørring
Kontakt:

Re: Mit vandskifte - hvordan JEG gør

Indlæg af Kenneth Jensen »

Ja ;-)
Fruen er OK med der står en tønde i stuen et par dage. Men hun er sgu også OK
med meget! ;-)


Et af mine tidligere setup; viewtopic.php?f=94&t=63259
Nuværende setup; viewtopic.php?f=94&t=77647
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: Mit vandskifte - hvordan JEG gør

Indlæg af minedykker »

Hjemme hos kone og jeg der kan jeg også slippe afsted med rigtig meget, men vi har valgt den lidt dyre løsning nu vi har en GHL computer, så hos os forgår vandskiftet, dagligt med ca. 8-10 liter som bliver taget fra sumpen af og så flyder den selv op igen og har så en 160 liter saltvandstank til at stå som jeg bare blander når den er tom.
osmose anlægget er så bygget på så der sider magnetventiler 3 steder, en til at åben vandforsyning til anlægget og en til at åbne til osmos tanken og en til saltvandstanken, der sider top og bund føgler i begge og vupti så kre det helt af sig selv ved et tryk til saltvandstanken.


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Mit vandskifte - hvordan JEG gør

Indlæg af StarF »

Eneste skifte af vand jeg har lavet i mit i 3 år, er når folk har købt koral stykker af mig. Ellers har der ikke været skifte vand en eneste gang i mit 300 liters akvarie..

Min holdning er (uden det skal til at være en debat om dette) der er ingen grund til at skifte vand, med mindre der er et problem.

Men omvendt kan man jo også sige, at det ikke skader at skifte vand. jeg forsætter med at være doven :)


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit vandskifte - hvordan JEG gør

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Jeg kan godt lide hvor systematisk du er med dine vandskift, og alt der gør live lettere i denne hobby er guld at dele med sig, for er det besværligt bliver man doven...

Måske et dumt spørgsmål, men hordan kan det være at salniteten falder? hvor forsvinder alt den salt hen, vi snakker 0,9 kg?


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Mit vandskifte - hvordan JEG gør

Indlæg af charlie saltvand »

Jeg gør som StarF..... Skifter intet mm der er noget der driller :embarassed:


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: Mit vandskifte - hvordan JEG gør

Indlæg af minedykker »

Vil tro det forsvinder ud gennem skummeren hvis han Skummer vådt


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit vandskifte - hvordan JEG gør

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

minedykker skrev:Vil tro det forsvinder ud gennem skummeren hvis han Skummer vådt
OK, den forklaring køber jeg, det er dog en pæn sjat vand der skal tømmes i skummerkoppen.


Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: Mit vandskifte - hvordan JEG gør

Indlæg af minedykker »

Ja men kan næsten kun være der Salten forsvinder hen for skulle gerne kunne være ferskvand der fordamper


Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1784
Tilmeldt: tors 13. nov 2008 16:05
15
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hjørring
Kontakt:

Re: Mit vandskifte - hvordan JEG gør

Indlæg af Kenneth Jensen »

Jeg må være dig svar skyldig. Måske lidt i skummerkoppen, men måske mere ved jeg hver 2.-3. uge får nye fisk eller koraller i. I tilvænningen hælder jeg en del vand i poserne, som ryger ud og det bliver erstattet af osmosevand.
Jeg aner ikke om det er det, men det er en tanke.
Jeg synes selv jeg har gjort det nemt og tiden jeg bruger på selve arbejdet med det hele er under en time.


Et af mine tidligere setup; viewtopic.php?f=94&t=63259
Nuværende setup; viewtopic.php?f=94&t=77647
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit vandskifte - hvordan JEG gør

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Mange bække små, og 0.9kg salt er jo "bare" ca 10 liter.
Når jeg får hjem koraller blander jeg ca. 2*2,5 liter til at bade korallerne i. en beholder med "pest control" og en med rent saltvand, pluds det jeg bruger til at tilvende korallerne, så sikkert 10 liter bare på den konto.
Jeg er så ikke romersk katolsk med salniteten, mere vigtigt er (IMO) at lade det nyblandet salt falde til som du gør.

Selv skifter jeg 50 liter vand i ugen på mit 480 liters, jeg er 100% overbevist om at det ikke er dumt at skifte vand, men uøkonomisk på store systemer og om man ikke er smart bliver det ikke gjort.

Jeg har en 75 liters balje ved siden af akvariet, den fylder jeg med 50 liter, har lavet en fed markering, når den er fyldt blander jeg i ca 4 skovlfuld salt, lader det stå under cirkulation natten over, dagen efter måler jeg og tilføjer lidt mere om det behøves, er det inden for +/-0,02 er jeg tilfreds.
Jeg plejer at lade det stå i et par dage, men det er mest fordi jeg laver nyt vand så snart jeg har skiftet salt, så om jeg er dygtig kan det nye salt stå i 3-4 dage.

Når jeg skifter vand har jeg lavet en markering på siden af glasset, det er ret let at beregne hvor meget vand man skal skifte, jeg har til eksempel 480 liter og skal skifte 50 liter, akvariet er 50cm højt så det er ca 5 cm.

I mit store projekt er planen at skifte ca. 400 liter hver måned.
Mit 480 liters bliver vandbeholder og blandetank, vandpåfyldning bliver automatisk og det skal bruges som backup til den automatisk vandpåfyldning som skal drive min kalkreaktor (undskyld alle detaljer)...

At bytte vand bliver super enkelt,
Dag 1: Slukke for vandpåfyldningen fra systemet, smide i ret mængde salt. (10 minutters arbejde)
Dag 2: Stoppe returpumperne, åbne en ventil i min skummer sump, så 400 liter løber direkte ud i kloarken. Lukke ventil i skummersump, og derefter åbne ventil i 480 liters akvariet, det ender nok med at jeg skal have på en pumpe, slukke pumpe/ventil og sætte på osmosen og cirkulation igen. (10 minutters arbejde)
Ulempen er at jeg ikke kommer at kunne få ud måske 50 liter færdigblandet saltvand. Men i 4000 liter er det jo marginelt hvor meget salniteten stiger...

En kort kommentar blev til en hel stil, ja det kan godt mærkes man elsker sin hobby :)


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit vandskifte - hvordan JEG gør

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Skal måske tilføje at jeg laver det så "kompliceret" da jeg gerne vil bytte 10% hver uge om jeg finder en god salt til en OK pris, PT betaler jeg SEK 500,- for 25 KG og det bliver en slant bare på vandbytte.


Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Mit vandskifte - hvordan JEG gør

Indlæg af Lord Mike »

Thomas fra Stockholm skrev:Mange bække små, og 0.9kg salt er jo "bare" ca 10 liter.
Thomas fra Stockholm skrev:Skal måske tilføje at jeg laver det så "kompliceret" da jeg gerne vil bytte 10% hver uge om jeg finder en god salt til en OK pris, PT betaler jeg SEK 500,- for 25 KG og det bliver en slant bare på vandbytte.
Thomas, der er ingen tvivl om at det vil blive dyrt i salt at skifte 10% vand, specielt hvis du bruger 900gr salt på at lave 10 liter. Tror du har lavet en regne fejl da jeg typisk bruger ca 33-35gr. salt pr liter vand, og ikke 90gr. pr. liter vand som dit regnestykke giver :wink:


Der er mange meninger om vandskifte er nødvendig, nogle bruger vandskift til at stabilisere vandværdier andre ønsker at fjerne affaldsstoffer i akvarievandet. Jeg laver selv ca. 10% vandskift 2 gange om måneden når det huskes....


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Mit vandskifte - hvordan JEG gør

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg skifter 120L om ugen.
Laver 2 x 60L Ro vand dagen før. Det har rumtemperatur dagen efter.
Blander salt i 2 timer før jeg skifter vand. En Aquabee 2000 i hver 60L bøtte til blanding af vandet.

Jeg har to andre 60L bøtter til affaldsvand. Her suges fra sumpen vha en spandpumpe fra de glade ferskvandsdage. Der suges også detritus hver gang, fra den anden sump og fra de andre akvarier. Når de to bøtter er fyldt, svarer det til de to andre bøtter med frisk lavet saltvand.
Den ene AB 2000 kobles på en slange, der fylder frisk vand i den ene sump. Den anden bruges til at tømme spildevand ud i toilettet vha af en slange.
Der slukkes kun for returpumper og for køleren.
Det hele tager omkring 45 - 60 min, alt afhængig af hvor meget jeg gør ud af opsugning i div sumpe og akvarier.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit vandskifte - hvordan JEG gør

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

lol (af mig selv), 10 eller 29 liter, det er stadig meget saltvand der forsvinder :)
Er ikke helt sikker på hvor dan jeg kom frem til 10 liter når jeg normalt grovt regner ca 4 kg til 100 liter vand...


Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"