"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Ups/strøm back-up/power-bank

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Ups/strøm back-up/power-bank

Indlæg af Anden »

Hej, min ups holder ca 1,5time med de batterier og den ballastning jeg har på den og den indeholder kun to 9ah 12v batterier så tænker jeg hvor svært det kan være at skifte dem ud med to 110ah 12v deep cycle marine batterier?
Min ups er på 1200watt max og jeg tænker derfor ik det ville være et problem da jeg ik kommer til at trække mere end 600watt af gangen men det kunne jo være fedt hvis den kunne køre en hel dag og evt med lidt lys tændt også.
Jeg er med på det vil tage en krig at lade dem op igen men ville jeg skulle bruge andet end en extra sikring og lidt ledning?
Senest rettet af Anden tors 7. jul 2016 10:53, rettet i alt 1 gang.
Billede
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Ups

Indlæg af FEM64 »

Lidt afhængig af hvordan din UPS er konstrueret kan jeg ikke se problemet i at skifte batterierne ud til nogle MEGET større. Begrænsningen ligger vel i ladestrøm (start med at lade dem op med en passende lader) og hvordan den holder øje med batteristatus men måler den bare på spændingsfald, så burde det gå. Jeg vil dog sikre mig med en passende lille sikring på hvert batteri.
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Ups

Indlæg af FEM64 »

Hvis jeg ellers kan regne så er dit forbrug nu 144 watt (max) og sikkert noget mindre. 144 watt kontinuerligt er det du kan hive ud af dine nuværende batterier på 1,5 time før de er helt flade.

12v x 9ah x 2 = 216 watt i alt.

Med marinebatterierne:

12v x 110ah x 2 = 2640 watt
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Ups

Indlæg af Anden »

Jeg må se om jeg kan finde ud af det men jeg tænker det er lige til, jeg var bare nervøs for jeg havde misforstået den gang i skolen men jeg valgte jo en 1200watts så den ik ville brænde sammen når jeg opgraderet og kom til at trække strøm i gennem den i 10gange så lang tid som det er meningen men er der slet ik noget jeg skal være opmærksom på?
Målet er et døgns drift på ups.


Lige pt trækker kun 40watt retur og varmen på 300watt (on-off ik på konstant)men planer var alle pumper og lidt lys også skulle køre alså ca 300watt plus 300watt i varme måske men varme kan jo godt undværes i et døgn.
Billede
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Ups

Indlæg af Anden »

Lidt foto.
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Billede
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Ups

Indlæg af FEM64 »

Jeg vil sige at det er ligetil. Du kan trække op til 1200 watt men kun i omkring 10 minutter. Så er batterierne HELT døde. Det er normalt rigeligt til at en computer/server kan lukke pænt ned og redde alle data i RAM m.m.

Sådan som du vil køre det er den strøm du trækker langt mindre og derfor mener jeg at det vil virke uden problemer med et par store batterier i stedet for de små. Muligvis med en anden lader på hvis de har være kørt langt ned.

Går du efter et døgn så har du max 2640/24 110 watt kontinuerligt.

Returen, skummeren og varmen. Lys er uden betydning i et døgn. Muligvis en cirkulationspumpe eller to også. De bruger ikke meget. Jeg tvivler dog på at du kan køre et døgn på det store batterier.

Jeg tror så heller ikke at vi nogensinde har haft afbrydelser i den størrelse.
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Ups

Indlæg af FEM64 »

Det var ellers nogle voldsomt fede batterier. Hvor har du fundet dem?
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Ups/strøm back-up/power-bank

Indlæg af Anden »

Jeg havde en 16timers afbrydelse sidste jul og det vil jeg ikke opleve igen da en dyb sand bund tager ret stor skade og som regl ik kan redes igen efter sådan en tur.

Det var også lidt som et "prof of concept" til de folk jeg kender i USA og andre steder hvor strøm ik er så stabil som her og dette setup kan laves med billige batterier for ca 2500kr som en lille akvarie back-up jo normalt koster men de kan kun lige trække en pumpe eller to de kan ik trække varme eller køler som de tit har brug for der over.


Batterier er "bare" nogle jeg skulle bruge til en maskine men nilfisk sender hele tide de forkerte og nu har jeg to af dem og to andre næsten magen til som jeg ik skal bruge til noget så tænkte jeg jo på de kunne stå i skabet ved side at ups og så fylder de ik på værksted og nilfisk vil ik hente dem igen selv om de ville have kassen for dem sender de bare nye uden at hente de 4 (2sæt) de har sendt forkert måske fordi de vejer 29kg hver.
Grunder til jeg tænker de er super til back-up er det er forbrugs batterier til at køre maskiner på og ik bare start batterier.

Edit: dvs de er helt nye og ik været brugt en eneste gang.
Billede
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: Ups/strøm back-up/power-bank

Indlæg af minedykker »

Undskyld jeg ligge hopper ind i tråden, men hvis der er nogen der mangler en ups så har jeg en til at stå som virkelig kan hold til noget, har bare ikke plads til den og den samler bare støv.
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 991
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 14:30
13
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Re: Ups/strøm back-up/power-bank

Indlæg af Stig Jest »

Det kan godt være et problem at udvide batterikapaciteten. De fleste kompakte UPSer, er bygget til en speciel standby tid. Hvis man øger mængden af batterier kan elektroniken ikke holde. En fordobling af kapaciteten er sikkert OK, men ti gange er sikkert for meget. Måske mere køling vil hjælpe , men det er ikke sikkert.

Mvh. Stig

PS: jeg har arbejdet i 6 år med nødstrøm, men jeg kan sagtens tage fejl.
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Ups/strøm back-up/power-bank

Indlæg af FEM64 »

Stig Jest skrev:Det kan godt være et problem at udvide batterikapaciteten. De fleste kompakte UPSer, er bygget til en speciel standby tid. Hvis man øger mængden af batterier kan elektroniken ikke holde. En fordobling af kapaciteten er sikkert OK, men ti gange er sikkert for meget. Måske mere køling vil hjælpe , men det er ikke sikkert.

Mvh. Stig

PS: jeg har arbejdet i 6 år med nødstrøm, men jeg kan sagtens tage fejl.
Enig, men Anden vil jo ikke trække de 1200 watt ud den kan klare men kun 25% af det. Så elektronikken får kun 25% belastning men så godt nok over megt længere tid end den er bygget til. Et forsøg kan vel vise om den bliver varm og udfra det evt. køle den bedre?
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Ups/strøm back-up/power-bank

Indlæg af Anden »

Jeg må prøve og hvis den står af koster en ny jo "kun" 1000kr så det er til at overleve, men tror jeg ikke varme bliver et problem ved max 300watt den er jo lavet til 1200watt og at man aflader/bruger batterierne helt på 10min så bliver der udviklet en del varme ved "normal" og det er den jo lavet til med en ordenlig blæser i så varme er jeg slet ik bange for.
Billede
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Ups/strøm back-up/power-bank

Indlæg af Bingocaller »

Stig Jest skrev:Det kan godt være et problem at udvide batterikapaciteten. De fleste kompakte UPSer, er bygget til en speciel standby tid. Hvis man øger mængden af batterier kan elektroniken ikke holde. En fordobling af kapaciteten er sikkert OK, men ti gange er sikkert for meget. Måske mere køling vil hjælpe , men det er ikke sikkert.

Mvh. Stig

PS: jeg har arbejdet i 6 år med nødstrøm, men jeg kan sagtens tage fejl.
Hahahaha :) :beer:
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 991
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 14:30
13
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Re: Ups/strøm back-up/power-bank

Indlæg af Stig Jest »

Anden skrev:Jeg må prøve og hvis den står af koster en ny jo "kun" 1000kr så det er til at overleve, men tror jeg ikke varme bliver et problem ved max 300watt den er jo lavet til 1200watt og at man aflader/bruger batterierne helt på 10min så bliver der udviklet en del varme ved "normal" og det er den jo lavet til med en ordenlig blæser i så varme er jeg slet ik bange for.
Det kan sagtens virke, men prøv det på noget andet end dit akvarie først. Du skal forøvrigt lige bemærke følgende. UPS anlæg i tusind kroners klassen afleverer en sinuskurve der er langt fra den perfekte kurve.
Visse pumper kan godt have problemer med dette.
Hvis du vil være 100 procent sikker så køb en On-Line UPS. Den er dog noget dyrere end en Off-Line UPS. Til gengæld kan den køre ugevis på batteri. Det er kun mængden af batterier der bestemmer tiden.

Mvh. Stig
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Ups/strøm back-up/power-bank

Indlæg af Anden »

Så gik strømmen sku igen og denne gang er det fra 7:34-måske 13:00 siger de.

Jeg fik ik bygget min ups om til store batterier så lige nu er 7 akvarier uden strøm og kun det store akvarie køre vidre og det køre uden lys men retur og lidt cirkulation køre vidre på standard batterier og det ser ud til det er ok da den nu er på 70% strøm tilbage.

Nu ved jeg da hvad jeg skal lave i aften.
Billede
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"