DIY Kalkreaktor

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

DIY Kalkreaktor

Indlæg af Brian »

Må starte med at sige at jeg ikke selv har bygget den, men det er en DIY, og er lavet efter gode principper.

En kalk reaktor er jo faktisk blot et rør med kalkmedie, hvor man cirkulere vand igennem sammen med Co2 som opløser kalken. Og derfor er det noget man nemt selv kan bygge af lidt PVC og en pumpe. Røret som indeholder medie kan købes billigt på feks ebay.de hvor mange sælger acryl rør.

Toppen af min reaktor, her tages både vand ind(kommer fra et t stykke på min returpumpe i sumpen) og der tages vand ud. Jeg tager vand ud i enden og fylder det ind i toppen så at sige, herved skulle man efter sigende presse mest overskydende Co2 retur i reaktoren. Desuden har jeg en hane hvis jeg vil servicere eller sænke flowet(bruger den dog aldrig).
6
6
Nedenfor ses hvor vandet løber ind.
5
5
Toppladen er blot 2 stk plast plade med en række bolte hele vejen rundt. På den øverste del er der lavet en stripe silikone hele vejen rundt som er skåret ned på et par mm tykkelse, dette virker så som pakning når pladerne spændes sammen.
4
4
Set nedefra nedenfor kan man se at det blot er silikone limet på røret. Har desuden en svamp i toppen som gør at der ikke kan komme medie ned i pumpen. Vil dog sige at det ofte er lige meget med mindre man har meget stort tryk eller lige frem vipper rundt med den.
3
3
Hele toppen ses nedenfor.
2
2
I bunden sidder der så et lille powerhead til at cirkulere vandet rundt i reaktoren, og det er desuden her der fyldes Co2 ind. Røret er gennemsigtigt for at man kan se om der kommer Co2, men jeg har nu alligevel en bobbeltæller ved siden af for at styre det præcist. Der er lige ledes en svamp i bunden som er hævet en 3 cm op på pvc stykker så pumpen kan pumpe frit ud og presse vand op gennem hele bundfladen af reaktoren.
1
1
Har desuden Grotech magnesium pro i toppen af reaktoren som faktisk holder min magnesium helt i topform, så det er også et fantastisk produkt.

Hvor vandet løber retur i min sump har jeg en hane som gør at jeg reducere den mængde som kommer retur fra reaktoren. Jeg holder med andre ord fuldt tryk ind på reaktoren via min returpumpe og så reducere jeg vandflowet i aller sidste led, lige før det løber retur i sumpen.
Det er også her man styre hvordan det skal køre, altså hvor meget drypper/løber retur vs. hvor meget Co2 fylder man på. Disse 2 betingelser regulere Ca og kH tilførelsen til akvariet.
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
Yogibjørn
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Horsens

Re: DIY Kalkreaktor

Indlæg af Yogibjørn »

meget fin artikkel. hvad tror du den samlede udgift er på reaktoren?
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Yogibjørn skrev:meget fin artikkel. hvad tror du den samlede udgift er på reaktoren?
Drift eller indkøb ?
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
Yogibjørn
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18

Indlæg af Yogibjørn »

i indkøb
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Den er svær men noget i stil med :

Pumpe - 500
PVC - 500

Og så er der selve røret, det er dyrt, med mindre man finder et eller andet(feks et guldfiskerør til en havedam ell lign).

Men det er nu også stadig ekstrem billigt for en reaktor i min størrelse - du må ud og se den for at forstå hvor kæmpe den er :) Den er 125 cm høj og har et volumen på ~125 liter !!!
Mvh
Brian

Brugeravatar
Yogibjørn
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18

Indlæg af Yogibjørn »

tak for oplysningerne.
det var godt nok en fin pris for en reaktor, i den størrelse.
det var en god ide´ med guldfiske-røret.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Yogibjørn skrev:tak for oplysningerne.
det var godt nok en fin pris for en reaktor, i den størrelse.
det var en god ide´ med guldfiske-røret.
Som sagt jeg har ikke bygget den, jeg har blot lige gættet en pumpe og en PVC pris.... Så er der jo lidt plast plade, slanger, svampe, bobbeltæller, Co2 flaske, manometer og selve røret og mediet :)
Mvh
Brian

Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"