"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

DIY lydløs og billig standpipe

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
mantaray
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 129
Tilmeldt: søn 22. okt 2006 11:18
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Malmö

DIY lydløs og billig standpipe

Indlæg af mantaray »

Jeg vil gerne bidrage med endnu et lille DIY projekt jeg har været igennem.

Jeg havde igennem længere bøvlet med støj fra min durso, jeg kunne ikke rigtig få den justeret ind. Måske skyldes det, at der er en lodret faldhøjde på 2,5m ned til min sump, der står lige nedenunder i kælderen, jeg ved det ikke.

Jeg begyndte at lede på nettet efter andre alternativer og det endte med jeg til sidst faldt over en Hofer Gurgle Buster (HGB).

Billede

Efter jeg har ”kørt” med HGB’en i over 5 måneder er jeg forundret over, at den ikke er mere populær.
Den er meget let at indregulere, optager så at sige ingen plads i overløbskassen, simpel og dermed også billig at lave og til sidst men ikke mindst er den hel lydløs.

Den totale længde på mit standrør er ca. 550mm fra tankgennemføringe til overkant rør, mit akvarium er 600mm højt. Jeg valgt at dele røret på midten så det nederste stykke består af en stump rør og en muffe, det gør det lettere at tage den øverste del op hvis det skal renses, tilpasses eller lignende.

Billede

Selve enheden består af ganske få komponenter som det fremgår af ovenstående billede.
- Et PVC rør, i mit tilfælde et ø40 rør på 220mm i længden.
- En ø40 slutmuffe.
- En 40x50/63mm lang overgang.
- En stump 6mm luftslange. Slangen skal være så lang så den ender under hullerne inde i røret.
- En 6mm ventil eller klemme til luftslangen.

Billede

Sådan ser enheden ud i samlet stand.

Billede

1. Ca. på midten af røret har jeg boret 7 stk. ø13 huller. Hullerne skal placeres rimeligt præcist i forhold til længderetningen af røret.

Billede

2. Den indvendige stopkant i overgangen skal slibes væk. Evt. med en Dremmel eller lignende.

Billede

Pas på ikke at slibe for meget, overgangen skal gerne gå stramt uden på røret.

Billede

Jeg har valgt at skære gevind og montere en spændeskrue, men det er ikke strengt nødvendigt hvis overgangen går stramt på røret.

Billede

Her er overgangen monteret på røret.

Billede

3. Til sidst har jeg boret et 6mm hul i midten af endebunden til luftslangen, hullet skal passe præcist da der ellers suges falsk luft ind.

Til sidst er der selve indreguleringen.

Jeg starter med at lukker for hullerne så meget det er muligt med overgangen, derefter justerer jeg selve ventilen/klemmen for lufttilførelsen, jeg forsøger at lukke så meget det er muligt.

Billede

Som det fremgår af billedet er ventilen næsten helt lukket.
I denne stilling kommer der så at sige ingen luft i sumpen.

Som sagt har jeg kørt med denne opsætning helt problemfrit i mere end 5 måneder og jeg kan kun anbefale andre at prøve den.

Morten
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2852
Tilmeldt: lør 21. okt 2006 22:55
17
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Re: DIY lydløs og billig standpipe

Indlæg af thyme »

Har før læst om metoden på reefcentral, og der må man sige den roses til skyerne
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2051
Tilmeldt: tirs 29. aug 2006 08:24
17
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: DIY lydløs og billig standpipe

Indlæg af Stefan »

Jeg kunne ikke være mere enig med dig!

Har for nylig bøvlet med mit første overløb, hvor det har været nødvendigt med PVC. Jeg startede som så mange andre også med en durso (faktisk to forskellige, da jeg ikke kunne forstå at den støjede så meget!), men ville efterfølgende også forsøge mig med gurgle busteren. Den virker også fortræffeligt her og er betydeligt mere lydsvag end dursoerne jeg har forsøgt mig med!
Senest rettet af Stefan man 24. mar 2008 22:03, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4736
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 12:58
18
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Re: DIY lydløs og billig standpipe

Indlæg af Hvam »

Flot beskrivelse, top doller
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2586
Tilmeldt: man 30. apr 2007 18:02
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: DIY lydløs og billig standpipe

Indlæg af Musiker »

Nu da den lige blev nævnt i en anden tråd. Kunne vi så ikke smide billederne og beskrivelsen op på Saltvandswiki også?

Den er super go!
gonad
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 202
Tilmeldt: lør 29. nov 2008 14:12
15
Postnummer: 7140 Stouby
Saltvand siden?: 2009

Re: DIY lydløs og billig standpipe

Indlæg af gonad »

Jeg genopliver lige tråden... Jeg vil gerne lave en HGB, men synes ikke rigtigt, at jeg kan finde en "lang overgang" på koiimport.dk. Hvor kan jeg købe en sådan?
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3606
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: DIY lydløs og billig standpipe

Indlæg af nielsk »

Det behøves ikke at være en lang overgang, bare en overgang og dem har de på lager da jeg købte 2 i sidste uge og levering 2 dage senere :K

Supplement til den fine beskrivelse ovenfor:
Hvis man ikke ejer en dremmel eller tålmodighed til at slibe den indvendige stopkant i overgangen kan den skæres væk.
Man monterer overgangen i skruestik og med nedstryger saves det stykke med overgangen af og de 2 halvdele limes sammen igen. Det tog mig under 5 min.

Og Hofer virker - det er det eneste som nogenlunde har kunne tæmme mit overløb. 4000L/T netto gnm. 1x 32 mm og fald på 2 meter suger luft!
SPS : Stability provides succes
mantaray
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 129
Tilmeldt: søn 22. okt 2006 11:18
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Malmö

Re: DIY lydløs og billig standpipe

Indlæg af mantaray »

gonad skrev:Jeg genopliver lige tråden... Jeg vil gerne lave en HGB, men synes ikke rigtigt, at jeg kan finde en "lang overgang" på koiimport.dk. Hvor kan jeg købe en sådan?
Dengang købte jeg min hos Akvarieudstyr.dk, men det minder meget om disse.

Morten
gonad
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 202
Tilmeldt: lør 29. nov 2008 14:12
15
Postnummer: 7140 Stouby
Saltvand siden?: 2009

Re: DIY lydløs og billig standpipe

Indlæg af gonad »

mantaray skrev:
gonad skrev:Jeg genopliver lige tråden... Jeg vil gerne lave en HGB, men synes ikke rigtigt, at jeg kan finde en "lang overgang" på koiimport.dk. Hvor kan jeg købe en sådan?
Dengang købte jeg min hos Akvarieudstyr.dk, men det minder meget om disse.

Morten
Det var også sådan en, som jeg endte med at bestille, så det passer jo meget godt :)
Erathor
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 198
Tilmeldt: tors 4. jun 2009 13:47
14
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Rudkøbing, Langeland

Re: DIY lydløs og billig standpipe

Indlæg af Erathor »

Nu kan det godt være jeg spørger dumt, men justerer man den så ved at tage overgangen og kører den henholdsvis op og ned? Hvis det er tilfældet, så har du ikke en metode at justere vandstanden i overløbet på?
flem
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 125
Tilmeldt: tirs 17. maj 2005 12:00
18
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederiksberg

Re: DIY lydløs og billig standpipe

Indlæg af flem »

Hvorfor kan jeg ikke se billederne ??
mantaray
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 129
Tilmeldt: søn 22. okt 2006 11:18
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Malmö

Re: DIY lydløs og billig standpipe

Indlæg af mantaray »

flem skrev:Hvorfor kan jeg ikke se billederne ??
Jeg beklager men min server er nede. Jeg forventer den er oppe igen senest i morgen.

Morten
mantaray
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 129
Tilmeldt: søn 22. okt 2006 11:18
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Malmö

Re: DIY lydløs og billig standpipe

Indlæg af mantaray »

Erathor skrev:Nu kan det godt være jeg spørger dumt, men justerer man den så ved at tage overgangen og kører den henholdsvis op og ned? Hvis det er tilfældet, så har du ikke en metode at justere vandstanden i overløbet på?
Det er korrekt, at du justerer flowet (suget) ved at lukke hullerne mere eller mindre med overgangen.

Vandstanden i overløbet beslutter man sig for én gang for alle, dvs. jeg fandt min ved forsøg.
Som jeg har skrevet i midt første indlæg er mit standrør delt på midten. Det øverste rør har jeg så prøvet i forskellige længder, indtil jeg fandt den længder der lige passede mig.
Husk jo større afstand du har fra overfladen i akvariet til overfladen i overløbet, jo større risiko er der for det plasker og larmer. Hos mig svinger afstanden ca. mellem 10-20 mm.

Morten
Brugeravatar
demian
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 542
Tilmeldt: tors 6. aug 2009 09:34
14
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2002

Re: DIY lydløs og billig standpipe

Indlæg af demian »

fint system det der istedet for at købe den man sætter uden på rør med hullerne har jeg brugt sense hår gele tupen passer perfekt eller med lidt tape eller silcone hvor gevind er. man kan købe i et supermarked til 14kr så skære man toppen af hvor den ikke er rund og derved har man overløbet hehe og der er ca 8mm hele vejen rundt om 25mm røret hehe
Struck
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 445
Tilmeldt: lør 19. feb 2005 15:36
19
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Amager

Re: DIY lydløs og billig standpipe

Indlæg af Struck »

Har lavet denne fine opfindelse... Men røret kan ikke følge med.

Jeg har lavet den med 25mm rør og lang overgang i 32/40mm
Men det kan slet ikke følge med.. (ca2700-3000 liter i timen) ;-(

Hvor mange liter har du igennem i timen?
Akvarie nørd i 20 år.... og jeg elsker det stadig
verup
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 364
Tilmeldt: fre 26. jun 2009 00:32
14
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hillerød

Re: DIY lydløs og billig standpipe

Indlæg af verup »

tror jeg da skal prøves
mantaray
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 129
Tilmeldt: søn 22. okt 2006 11:18
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Malmö

Re: DIY lydløs og billig standpipe

Indlæg af mantaray »

Struck skrev:Har lavet denne fine opfindelse... Men røret kan ikke følge med.

Jeg har lavet den med 25mm rør og lang overgang i 32/40mm
Men det kan slet ikke følge med.. (ca2700-3000 liter i timen) ;-(

Hvor mange liter har du igennem i timen?
Jeg har en Laguna 9000 returpumpe og den er helt nede på ”kun” at yde ca. 3500 l/h pga. tryktab i rør og ikke mindst løftehøjden. Ligesom hos dig står min sump også i kælderen.
Mht. tryktab se evt. her.

Jeg kan se at du er VVS montør, så jeg formoder, at du er ikke ubekendt med et UV system (tag afvanding). Dette overløbssystem virker lidt efter samme princip dvs. røret regnes for at være helfyldt i modsætning til et normalt afløb.
Så falsk luft er en af de store syndere, det kan nemlig ødelægge hele princippet. Trækker du meget luft med ned? Det kan du se i form af mange bobler i sumpen.

Når du indregulerer systemet skal du starte med at lukke helt for luftslangen og placerer din overgang så 32 mm delen lukker for hullerne i røret. Så skubber du meget langsomt overgangen nedad, så dit overløb begynder at suge vand. Hvis du skubber overgangen for langt ned vil det begynde at larme og vandstanden i dit overløb vil synke til et niveau som dine huller i røret.
Kunsten er at finde balancen så overløbet ikke larmer. Hvis du ikke kan ramme ”punktet” og din vandstand i overløbet bliver ved med at synke, så er det at du åbner meget lidt for ventilen på luftslangen så vil vandstanden stabiliserer sig.

Det ovenstående er selvfølgelig under forudsætning af at dit overløbsrør er stort nok. Jeg må indrømme jeg ved ikke præcist hvor meget vand et 25 mm rør kan trække efter ovenstående princip.

Prøv først at sikre dig at du ikke suger falsk luft med ned. Hvis det ikke er det, der er problemet så vend tilbage.

Morten
Struck
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 445
Tilmeldt: lør 19. feb 2005 15:36
19
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Amager

Re: DIY lydløs og billig standpipe

Indlæg af Struck »

Hej Morten.

Tak for dit fine svar..

Jeg tænkte på at muffe mit 25mm rør op i dim!! Måske det ville hjlæpe.

Ellers tænker jeg at vandet må ud næsten i bunden af overløb og så bruge sikkerhedsrøret til evt den lille smule der bliver til overs. Har prøvet at justere ventilen så fint at det præcis passer ..... men det umuligt;-) !!!

David
Akvarie nørd i 20 år.... og jeg elsker det stadig
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: DIY lydløs og billig standpipe

Indlæg af Schwensen »

Tager lige fat i en gammel tråd :) Jeg sidder nemlig og overvejer at bygge en HGB til mit kommende akvarium, men har lige et spørgsmål.
Jeg kan se at Mantaray har lavet én HGB med et rør på 22 cm? Har du så en samle muffe på, og et rør der går videre ned til tankgennemføringen? Eller er det mig, som har misforstået det fuldstændigt?
Kan man ikke lave en HGB, der går hele vejen ned til tankgennemføringen?
mantaray
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 129
Tilmeldt: søn 22. okt 2006 11:18
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Malmö

Re: DIY lydløs og billig standpipe

Indlæg af mantaray »

Schwensen skrev:Tager lige fat i en gammel tråd :) Jeg sidder nemlig og overvejer at bygge en HGB til mit kommende akvarium, men har lige et spørgsmål.
Jeg kan se at Mantaray har lavet én HGB med et rør på 22 cm? Har du så en samle muffe på, og et rør der går videre ned til tankgennemføringen? Eller er det mig, som har misforstået det fuldstændigt?
Kan man ikke lave en HGB, der går hele vejen ned til tankgennemføringen?
Hej

Det er korrekt jeg har en muffe ca. midt på røret.
Hvis du nærlæser mit første indlæg skriver jeg
Den totale længde på mit standrør er ca. 550mm fra tankgennemføringe til overkant rør, mit akvarium er 600mm højt. Jeg valgt at dele røret på midten så det nederste stykke består af en stump rør og en muffe, det gør det lettere at tage den øverste del op hvis det skal renses, tilpasses eller lignende.
På den måde synes jeg, det er lettere at tilpasse den endelige længde af røret. Men du kan sagtens lave standrøret ud af ét rør.

Mvh
Morten
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: DIY lydløs og billig standpipe

Indlæg af Schwensen »

mantaray skrev:
Schwensen skrev:Tager lige fat i en gammel tråd :) Jeg sidder nemlig og overvejer at bygge en HGB til mit kommende akvarium, men har lige et spørgsmål.
Jeg kan se at Mantaray har lavet én HGB med et rør på 22 cm? Har du så en samle muffe på, og et rør der går videre ned til tankgennemføringen? Eller er det mig, som har misforstået det fuldstændigt?
Kan man ikke lave en HGB, der går hele vejen ned til tankgennemføringen?
Hej

Det er korrekt jeg har en muffe ca. midt på røret.
Hvis du nærlæser mit første indlæg skriver jeg
Den totale længde på mit standrør er ca. 550mm fra tankgennemføringe til overkant rør, mit akvarium er 600mm højt. Jeg valgt at dele røret på midten så det nederste stykke består af en stump rør og en muffe, det gør det lettere at tage den øverste del op hvis det skal renses, tilpasses eller lignende.
På den måde synes jeg, det er lettere at tilpasse den endelige længde af røret. Men du kan sagtens lave standrøret ud af ét rør.

Mvh
Morten
Okay. :) Tak for svaret. Jeg vil overveje det med muffen, da det giver nogle fordele, jeg ikke havde overvejet.
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"