"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Blæser styring med regulering

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Blæser styring med regulering

Indlæg af Brian »

Hejsa.....alle os uden IKS.... :D

Jeg har netop lige sat og færdiggjort diagrammet til en lille styring der kan variere en 12 volts blæser(eller flere) op og ned i hastighed automatisk alt efter hvilken temperatur den tilhørende føler opfanger. Jeg har pt. mine til blot at køre sammen med lyset, men syntes ikke at der er grund til øget fordampning mm. hvis der ikke er brug for det...

Jeg vil naturligvis først bygge en prototype og dokumentere dette.

Men hvis der var nogle som var interesseret i at selv bygge en vil jeg gerne vide det hen af vejen. Isåfald vil jeg lave en detaljeret liste over hvilke dele/komponenter der skal bruges, pris og hvis man ikke er så skrap med en loddekolbe vil jeg da også tilbyde at bygge et par stykker :)
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Jeg kan lige fortælle at alle delene nu er skaffet og det ser ud til at jeg får tid til at lave en prototype her i weekenden :D

Så først i næste uge skulle der gerne være nyt samt lidt billeder.
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Gæst
Reactions:

Indlæg af Gæst »

Det kunne da være meget spændende :D


kenneth
Brugeravatar
Refling
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 39
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 15:53
19
Postnummer: 2660 Brøndby Strand
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: Brøndby

Indlæg af Refling »

Lyder meget spændende. Det med at lodde går nok men det er lidt værre med at lave print. Kunne man iøvrigt forestille sig at den kunne modificeres så den kunne blive aktiveret både ved høj temperatur og ved høj luftfugtighed. Går med planer om at bygge en lille akvariereol som bliver lukket så derfor er luftfugtighed også relevant.

/Refling
Brugeravatar
Casper
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 294
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 21:08
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederikssund

Indlæg af Casper »

Glæder mig til at se det færdige produkt...:-)
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Hejsa igen...

Ja der er gået noget tid og grunden til at jeg ikke har skrevet videre på dette indlæg er at mit kamera fortsat er hos Canon til reperation pga. støj fra zoom motoren!
Men da jeg ikke lige ved hvornår jeg har det tilbage kommer her en opdatering afligevel. Som sagt har jeg konstrueret en lille styring som kan regulere en blæser(via PWM modulation) op og ned i hastighed alt efter temperatur. Opbygningen af en sådan kan findes her :

http://www.cpemma.co.uk/thermal.html
http://www.bit-tech.net/article/51/

Den jeg konstruerede kan ses her og er nærmest en sammenblanding af nr 2 og nr 3 løsning på det første link(se diagram nedenfor) :
Billede
Min er bygget på et lille stykke "hulprint" og fylder ca. 2x2 cm(billeder kan uploades hvis nogle ønsker det når mit cam kommer tilbage).

Er man ikke den store haj med en loddekolbe kan en anden smart og nem løsning klart anbefales. Man kan nemlig købe diverse blæser som allerede har en temperatur sensor indbygget.
Eks vis denne : http://www.studiedata.dk/productitem.as ... OFA,COFA92 - Temperatur området for disse sensorer er dog ofte omkring de 30-40 grader og sensoren bør derfor plaseres tæt på lamperne eller lignende frem for i selve vandet !!

Generelt kan der findes mange forskellige typer blæsere inde på http://www.studiedata.dk - også eksterne styringer hvis man vil købe en sådan færdig bygget.

Mit eget akvarie har jeg monteret 2 stk af denne type - http://www.studiedata.dk/productitem.as ... FA,COFA120 I disse er der indbygget blå dioder med det resultat at jeg har en svag nat belysning på mit akvarie, hvilket ser ret fedt ud. De er helt støjsvage og da jeg ønsker at bruge dette lys har jeg sat dem på en timer således de køre fra 12 formiddag til 7 morgen. Jeg skal nok poste nogle billeder af denne nat belysning også når mit cam kommer tilbage.

Med andre ord - mulighederne er mange :D
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
soeren_damgaard
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 163
Tilmeldt: ons 2. jun 2004 09:35
19
Postnummer: 7850 Stoholm Jylland
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Stoholm

Indlæg af soeren_damgaard »

Hey Brian.

Fik du lavet den temperatur styring ? Er det muligt at købe en af dig ?

mvh Søren Damgaard
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Ja jeg fik lavet den og bruger den faktisk ikke engang lige pt. Jeg kunne godt lave en til dig men ville nu nok foreslå dig at købe en af de blæsere der har det indbygget da det nok er billigere i den sidste ende - som feks sådan en her : http://www.studiedata.dk/productitem.as ... OFA,COFA92

Inden jeg får sådan en lavet med komponenter og arbejdstid samt for den pakket ind i en kasse så tror jeg ikke at prisen kan overgå de færdige !
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
soeren_damgaard
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 163
Tilmeldt: ons 2. jun 2004 09:35
19
Postnummer: 7850 Stoholm Jylland
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Stoholm

Indlæg af soeren_damgaard »

Jeg ville ikke bruge den sammen med en køler, men mere sammen med en køletaske, derfor.

Jeg bruger T5, så jeg forventer ikke den store temperatur overskridning, ift. da jeg havde hqi. Men hvis det viser sig at rørene også bliver utroligt varme, så køber jeg nok sådan en køler der! Putter du bare føleren i vandet, og kan man sætte min og max temp. på dem også ?
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Ja føleren skal i et rør med silikone ell lign i så den er lukket tæt. Det potentiometer der hedder R8 på diagrammet kan bruges til at justere tænd sluk temperatur med. Dette er noget der skal justeres frem og tilbage på. Styringen vil herefter variere op og ned i hastighed alt efter temperatur.

Køletaske ??? Er det noget du vil forklare nærmere ?
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Her er lige 2 billeder der viser min blæser placering. Begge rettet mod vandoverfladen og det virker perfekt. Skal nok poste nogle natbilleder en dag der viser akvariet i det lys som disse blæsere giver :D

Billede
Billede
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Her er lige et billede hvor man kan se de 2 blæsere i mørket og det lys de laver...
Vedhæftede filer
Billede af de 2 120mm blæsere med 6 blå dioder til månelys.
Billede af de 2 120mm blæsere med 6 blå dioder til månelys.
blesere.jpg (47.18 KiB) Vist 4245 gange
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"