"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Gode råd til lyskasse

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 216
Tilmeldt: tirs 20. jan 2015 19:35
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2015

Gode råd til lyskasse

Indlæg af TRG »

Hej forum

Jeg har skiftet mine 2 Kessils ud med et motherf*cker T5 lys - det er konen ikke helt tilfreds med, da der nu er blåt lys i hele stuen.
Så jeg har taget munden lidt for fuld, og lovet at gøre noget ved det.

Jeg tænker lampekasse, der kan holde lyset inde. Jeg tænker jeg vil bruge foamalux til front og sider, da underskabet af lavet af dette.
Så tænker jeg, at jeg vil have 2 "stolper" på tværs foran og bagved, der ligger på kanten, så pladerne på den måde bliver holdt oppe.
Og så skal fronten kunne tage af eller åbnes - så enten noget magnet eller nogle beslag.

Hvad skal disse træstolper være lavet af? Kan man få noget træ, der ikke skal behandles, så jeg kan bikse det sammen i morgen?
Eller er der andre måder jeg kan lave det på, der er smartere?

En anden udfordring er varmen fra lampen. Det er en ATI SunPower, og til jer der ikke kender den, bliver varmen ledt ud af siden.
Lampen er næsten lige så bred som akvariet, så sidepladen vil gå nærmest lige ud for udluftningen fra lampen.
Vil det skabe problemer, og hvad kan man evt gøre ved det?

På forhånd tak :beer:


DBH
Tim
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 216
Tilmeldt: tirs 20. jan 2015 19:35
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2015

Re: Gode råd til lyskasse

Indlæg af TRG »

I morgen skal der shoppes.

Med mindre nogle kommer med gode grunde til at lade vær, vil skelettet blive lavet af ubehandlet træ, der kommer til at hvile på kanten af akvariet, med foamalux plader på de 2 sider, og en der kan åbnes foran.

Toppen og bagsiden er fri


DBH
Tim
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1079
Tilmeldt: fre 21. mar 2008 20:58
16
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hadbjerg

Re: Gode råd til lyskasse

Indlæg af martinknorr »

Min gamle lyskasse var lavet i rå træ. Det var kun malet med hvid grunder indvendigt. Det står jo ikke i vand eller jord og er rimelig luftcirkuleret + varme. Så hvis du tænker råd, så ville jeg ikke være bange for det.

Magneter til at holde frontpladen havde jeg ikke gode efaringer med, jeg vil bruge hængsler, måske nogen der kan holde lågen oppe.


MVH
Martin
8370 Hadsten
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"