"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Net over akvariet. Ja/nej ?

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Net over akvariet. Ja/nej ?

Indlæg af Jones »

Hej, jeg overvejer at få noget net over akvariet da jeg har oplevet at finde døde fisk på gulvet. Kan se at flere udenlandske akvarister bruger det, men hvad er det for noget net og hvor købes det? Er der nogen af jer, der bruger net over akvariet? Jeg har ikke lampekasse, så derfor er det min eneste mulighed for, at holde fiskene inde. Jeg vil gerne bevare det "rene" og lette design.
o_O
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 488
Tilmeldt: søn 11. jan 2015 12:54
9
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Århus

Re: Net over akvariet. Ja/nej ?

Indlæg af Psyk-mads »

jeg har dækglas over mit akvarie. Je har fået det skåret hos en glarmester så det passer lige akkurat med akvariets størrelse. syntes selv det ser super fint ud og fiskene kan ikke springe ud ;-)
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Net over akvariet. Ja/nej ?

Indlæg af Jones »

hvad med varme? Jeg har også glas på sumpen, så der vil ikke komme ilt til overfladen. Eneste kilde vil være skummeren, som trækker frisk luft ind fra bagsiden af skabet gennem en slange.
o_O
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 488
Tilmeldt: søn 11. jan 2015 12:54
9
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Århus

Re: Net over akvariet. Ja/nej ?

Indlæg af Psyk-mads »

både mit display og min sump er dækket til med dækglas. Den højeste temp jeg har observeret her i sommer har været 27,3 grader. I vinters lå den på 26,4 grader. Det skal så siges at mit akvarie overhovedet ikke er i nærheden af lyset fra vinduer og rummet er generelt køligt. min eneste kilde til luft er overløbsrummet og luftindtaget fra skummeren, hvilken jeg har ført ud af skabet bagtil.
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3573
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Net over akvariet. Ja/nej ?

Indlæg af Tykki »

Har haft dækglas på i lang tid nu, og kun når det har været virkelig varm har jeg fjernet det om natten. Der har aldrig været problemer, men husk de skal pudses jævnligt da der faktisk er mere støv i en knaldhytte end man tror. Fed løsning, og du vil bruge meget mindre osmose vand samtidig. Mvh Dan
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Net over akvariet. Ja/nej ?

Indlæg af Jones »

Så er næste problem bare at få glasholdere, der kan sidde på 4mm glas. Dem på eBay er 6-8 mm. Vil gerne bevare det pæne look hvorfor jeg helst ikke vil have et stykke pap i klemme.
o_O
Jesper ØH
Reactions:

Re: Net over akvariet. Ja/nej ?

Indlæg af Jesper ØH »

Giver dækglas ikke meget kondens og løber ud ved enderne ? Og hvordan med køling hen over overfladen så fordampningen øges med blæser ? Eller bruger i køler ?
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3573
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Net over akvariet. Ja/nej ?

Indlæg af Tykki »

Bruger ingen ting, men jo der vil komme godt med kondensvand, jeg kan simpelthen bare ikke se forskellen på dyrenes trivsel med eller uden glas, overhoved! Mit ligger bare på bølgebryderene også er overløbet frit. Ingen fugtproblemer i hytten og fiskene bliver lige hvor de skal være. Det er ikke være end det kan fjernes igen. Dan
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Net over akvariet. Ja/nej ?

Indlæg af Marco R »

Jones skrev:Hej, jeg overvejer at få noget net over akvariet da jeg har oplevet at finde døde fisk på gulvet. Kan se at flere udenlandske akvarister bruger det, men hvad er det for noget net og hvor købes det? Er der nogen af jer, der bruger net over akvariet? Jeg har ikke lampekasse, så derfor er det min eneste mulighed for, at holde fiskene inde. Jeg vil gerne bevare det "rene" og lette design.
Hej Jones,

Du skal bare have fat i dette http://www.charterhouse-aquatics.co.uk/ ... cde5531833" onclick="window.open(this.href);return false;, og så skal du bare lime et par "akryl-holdere" på. Et eksempel på "holdere" kan du se på de sidste to billeder på denne side http://www.nano-reef.com/topic/311841-f ... ess-tanks/" onclick="window.open(this.href);return false;.

Så ser det rigtig stilrent ud, og du kan både gøre det på akryl-dækglas (bruger jeg), når det er vinter og så skifte tilbage til net og sommeren, hvis det er :happy:
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Net over akvariet. Ja/nej ?

Indlæg af Jones »

Tak Marco
o_O
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3790
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Net over akvariet. Ja/nej ?

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har sat net, lodret, på alle sider af min fragtank (gule gylter kan godt finde ud alligevel), så det ligner et cagefight bur.
Mit er bare lavet for at opfylde en mission og ikke tage sig ud. Men man kan helt sikkert lave det på en pæn måde.
Jeg bruger tagrende net. Det fås i ruller og er 16,5 cm bredt og der er vist 5 M i en pakke. Det er sort og af plast tror jeg.
Fiskene kan springe, men de ryger ned igen (undtagen gule gylter altså). Bruger det også ved overløb.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
thni
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 646
Tilmeldt: tors 9. okt 2014 12:34
9
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2014

Re: Net over akvariet. Ja/nej ?

Indlæg af thni »

Jeg har haft det klassiske DIY Screen mesh fra bulkreefsupply. Det var fint, og det virkede som det skulle. Blev dog træt af at fjerne det hver gang jeg skulle noget i akvariet, og så ser rimless jo bare bedre ud efter min mening :D
Mvh Thomas
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Net over akvariet. Ja/nej ?

Indlæg af Carsten »

Jeg har om vinteren nogle lange acryl plader liggende over akvariet.
Det er bestemt ikke optimalt, fordi acrylen bøjer i varmen.
Glas er ikke en brugbar løsning over mit akvarie på grund af målene.
Jeg har forstærket acrylen ved at lime nogle smalle acryl stykket på højkant. Både på langs men også diagonalt, men det bøjer alligevel.
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Net over akvariet. Ja/nej ?

Indlæg af Jones »

tak for jeres bud. Jeg tror egentlig at det ender med glas, da jeg derved undgår støv i vandet. Hvor meget det har at sige skal jeg ikke gøre mig klog på, men min sunde fornuft siger mig at jo renere man kan holde det jo bedre. Hart plexiglas liggende, men som Carsten skriver, så bøjer det med tiden.
o_O
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 488
Tilmeldt: søn 11. jan 2015 12:54
9
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Århus

Re: Net over akvariet. Ja/nej ?

Indlæg af Psyk-mads »

Jeg startede også med plexiglas men skiftede ret hurtigt over til glas, netop fordi at det begyndte at bue som en dyb tallerken, hvilket jeg syntes så åndsvagt ud. Jeg ved ikke om der er forskel på glas og plexi i forhold til gennemtrængning af lys fra lampen.
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
8
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Net over akvariet. Ja/nej ?

Indlæg af Tutter »

Prøv at søg på gladsholdere fra Dennerle, jeg har sådan et Nanocube fra Dennerle og her er glasset kun 4 mm og de glasholdere må kunne fås som reservedel.
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"