"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Biobolde vs keramikrør

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
draco
Reactions:

Biobolde vs keramikrør

Indlæg af draco »

Hej
hvad er bedst, Biobolde eller keramikrør. Jeg har nemlig lige fået at vide at keramikrør skulle være det bedste, men det kan jeg ikke rigtig forstå.


Brugeravatar
hepatus
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 44
Tilmeldt: lør 22. jan 2005 18:38
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: esbjerg

Indlæg af hepatus »

jeg vil til enhver tid holde på at biobolde er det bedste.


Steffen
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 100
Tilmeldt: lør 25. dec 2004 21:08
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Steffen »

hvad med knuste og sterile snegle eller muslingeskaller med masser af kalk? Der kan vel være meget silikat i keramik :roll:


Brugeravatar
BatLuder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 508
Tilmeldt: tirs 4. jan 2005 19:16
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af BatLuder »

Hvad med levende sten?


Rasmus Berlin aka BatLuder

- 54L nano, indbygget "sump", 72W lys (nedlagt pga flytning)
- 12L pico, 12L sump m. skummer, 36W lys (på vej)
- 9L pico (nedlagt)
- 5,5L pico (på vej)
Maul
Reactions:

Indlæg af Maul »

Umiddelbart vil jeg mene at keramikrør er det bedste, da de har langt større overflade end biobolde, da de er porøse... Man skal bare være sikker på at keramikken ikke indeholder skadelige stoffer... Men levende sten er da nummer 1 :D


draco
Reactions:

Indlæg af draco »

Ja, jeg skal jo alligevel snart hente levende sten, så man kunne jo bare få nogle ekstra med. Faktisk har jeg en del biobolde, men jeg lavede den fejl, at lægge en krydsfinerplade over baljen, og et par dage senere, opdagede jeg, at alle overflader i akvariet var fuld af meget små træspåner, som var et helvede at få væk selvom det efterhånden er lykkedes. Tror bare aldrig jeg kan rense bioboldene ordentligt, og vil ikke risikere, at de udskiller en masse træspåner når der kommer liv i baljen.


Brugeravatar
thomas_w
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 147
Tilmeldt: søn 30. maj 2004 00:03
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederiksberg C

Indlæg af thomas_w »

Jeg ville holde mig til biobolde. Jeg syntes at keramikkuglerne samler for meget skidt, og det kan være svært at se og de behøver at blive renset. En anden fordel ved biobolde er at de selv kommer op til overfladen når man skal have dem op af sumpen.


Med venlig hilsen

Thomas
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

kimjessen - Har du nogensinde skildt en vaskemaskine ad ?? Og set hvor mange sæberester der sidder rundt omkring ??
Jeg ville aldrig gøre det du forslår lad mig sige det sådan.

En almindelig omgang spulen med bruseren har altid været mere end rigeligt.


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Den gang jeg havde mange akvarier, vaskede og da også mine filtersvampe i vaskemaskinen. Der var 17 svampe pr. uge, og gennem næsten 3 år havde jeg ikke et uheld. Så mon ikke det er en mere teoretisk risiko??


Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Jo har det er da klart at hvis mange gør det uden problemer så er det vel fint. Jeg syntes blot ideen forekom mig lidt risikabel :D

BTW - Ang biobolde vs. keramikrør så vil jeg tro at biobolde er bedst !


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
oluf
Reactions:

Indlæg af oluf »

Bio-bolde har den største overflade hvis man køber dem der er ligesom lidt piggede idet, har selv brugt dem i de sidste 6år med stort held :D

Oluf


draco
Reactions:

Indlæg af draco »

Det der sidder på bioboldene er så genstridigt at jeg tvivler på at selv en vaskemaskine kan klare det. Under alle omstændigheder er de nu skiftet ud med levende sten.


Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"