"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

bil lampe kontra hqi

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
opelastra
Reactions:

bil lampe kontra hqi

Indlæg af opelastra »

:shock: jeg har leget med strømforsyninger til hqi i ved dem man hænger op i gangen og andre steder havde en der ku trække 140 watt
nu kommer det sjove jeg var ude og købe 2 paraboler brugt 100 kr fra en ford escord byggede en lampe af træ købte de lpærer h4 der indeholder blåt lys mener de hed cool white de lyser mit 325 L AKVARIE OP PÅ FULD KNALD ANEMONER OG SVAMPE VÆLTER FREM OG FISK BADER I BILLIG LYS hvad syntes i om min ide det har nu kørt i 4 mdr og alt virker okay hvad siger i he he mange penge og spare ok jeg har ikke kelvin grader og lumen men det er sikkert meget højt for lyset er meget hvidt og PS. så kan jeg skifte mellem langt lys og possionslys he he he ses venner :) har desverre ingen camera men vender tilbage
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 27. okt 2004 20:26
19
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Peters1 »

hvad søren er det... en opelastra med ford escord lygter... he he
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Brugeravatar
BatLuder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 508
Tilmeldt: tirs 4. jan 2005 19:16
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af BatLuder »

Hvad har det hele kostet dig? Hvis det er meget billigt kan du jo starte en produktion, hehe. ;)
Rasmus Berlin aka BatLuder

- 54L nano, indbygget "sump", 72W lys (nedlagt pga flytning)
- 12L pico, 12L sump m. skummer, 36W lys (på vej)
- 9L pico (nedlagt)
- 5,5L pico (på vej)
opelastra
Reactions:

Indlæg af opelastra »

det hele har kostet mig 350 kroner MED LEDNINGER he he
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Tror du selv at du har fundet noget fra en bil der kan erstatte en hel industri af akvarie belysning ???

Hvor længe har du haft det ??

Jeg siger bare alger, mistrivsel og døde koraller !
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
opelastra
Reactions:

Indlæg af opelastra »

som jeg skrev lever alt inu og jeg har kørt med det i ca 3,5 mdr og industri ja EKS, du betaler 3000 forretning skal tjene 100 % så er vi på 1500 så skal der købes ind til og lave lampe så skal folk ha løn så skal der reklamer til så skal lampen sendes pakkes og deri følger der sjældent en serlig god pære med så ja jeg tror faktisk at man kan lave ting til en meget billig penge men moske har du ret lad os nu se :D
knoltot
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 164
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:57
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Thy

Indlæg af knoltot »

tja ideén er jo god nok, men holdbar i længden tror jeg ikke helt på men man skal jo aldrig sige aldrig.. knæk og bræk med det....
MVH Thomas Jørgensen
Brugeravatar
Christian
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 258
Tilmeldt: søn 23. jan 2005 20:56
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: NORGE BERGEN

Indlæg af Christian »

opelastra skrev:som jeg skrev lever alt inu og jeg har kørt med det i ca 3,5 mdr og industri ja EKS, du betaler 3000 forretning skal tjene 100 % så er vi på 1500 så skal der købes ind til og lave lampe så skal folk ha løn så skal der reklamer til så skal lampen sendes pakkes og deri følger der sjældent en serlig god pære med så ja jeg tror faktisk at man kan lave ting til en meget billig penge men moske har du ret lad os nu se :D
Teoretisk kan det jo være at du ved en slump, har funnet noe som kan brukes, ingenting ville vært bedre en det, og til den prisen er det jo KANON.

Der var engang en mann som satt i sin hage, og der falt ned et eple :roll: :idea: :!:

DIY Tunze, de ble testet, det er mange ting som kan testes og gi et svar, også Opels Ford lamper, test dem og vi får se, kansje vi nå kan slippe kjølere, overoppheting og korall bleking.....

Det finnes kansje noen som kan finne ut av Kelvin osv på de lampene, det bør huskes på at det eksisterer lavvolts xenon lamper som yter maser av kelvin, sjekk bare de nyere MB og BMW, det er bra blått lys med en sånn en i karet.
Det er også noen lamper til bil industrien som heter HID Xenon disse leverer store mengder lys og har en fargetemp på 5000 til 8000 K, det skal ikke så mye til før det dukker opp en anen pære som har de resterende 2000+ Kelvin og da er vi der.

Keep an open mind...
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Indlæg af ttkthomsen »

Jeg syntes det er kanon med noget DIY, men det er rigtigt at det ville være lækkert hvis man vidste hvor mange klevin lampen (det er vel pæren) er på, men det må man da kunne finde ud at.

Kunne du ikke fixe et kamera og smide nogle pics op ??

Hvor meget strøm bruger lamperne ?
opelastra
Reactions:

Indlæg af opelastra »

pærerne bruger 65 watt stykket men underligt nok virker lyset meget rigtigt og ja i har ret det er de pærer mercedes taxierne kører med og når jeg skifter om til langt lus så kommer der knald på men med langt lys bliver lysstrålen meget tæt den spreder ikke lyset over hele akvariet

men det er kun en prøve dette her
Severin
Reactions:

Indlæg af Severin »

Hej opelastra.
Har du nogen koraller i baljen??
opelastra
Reactions:

Indlæg af opelastra »

nej det har jeg ikke div LEV sten med svampe anemoner skive anemoner jeg ved godt de ikke kræver så meget lys men alger ikke en eneste tråd mit udstyr 3 gange powerhead de største en lille skummer indvendig 70 kg levende sten ca 15 forskellige fisk fra 5 til 12 cm cirka indvendig filter med svamp og filter vat vandskift aldrig og jeg mener mine levende sten forandre sig dag for dag mange nye ting blomster frem kører med mit lys i 12 timer EN RETTELSE..... jeg har købt parebolen ikke pæren hos en skrothandler
opelastra
Reactions:

Indlæg af opelastra »

min lille bror har et digital camera skal nok få fat i det hurtigt
opelastra
Reactions:

Indlæg af opelastra »

jeg har også en anden ide ? ..... :D ja jeg har mange ELSKER OG LEGE mon de der arbejdslamper man kan købe i silvan der kan klare en 150watt .. kan man mon spare penge ved og købe sådanne en og så købe en rigtig god pære beregnet til saltvand og sætte i ? mon den vil sprede lyset nok ? gu ved om det ville virke
ps .... jeg arbejder på en skummer jeg fik for 3 år siden et pleksiror i gave som kunne lave bobler med en pære i bunden meningen er så at den skifter lys farve i boblerne kønt syn men den virker ikke mere nu er jeg i gang med og gi den silikone i bund og føre rør inde i den jeg vil sku prøve og lave en skummer af den he he en skummer på over 2 meter så er der kontakt med vandet i lang tid men jeg har nogle problemer med stigrøret og overløbet JA jeg må skaffe et camera ses saltvenner
Brugeravatar
BatLuder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 508
Tilmeldt: tirs 4. jan 2005 19:16
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af BatLuder »

Har de arbejslamper da fatninger som HQI-lamper? For arbejdslampens normale brændere fra meget lav kelvin...
Rasmus Berlin aka BatLuder

- 54L nano, indbygget "sump", 72W lys (nedlagt pga flytning)
- 12L pico, 12L sump m. skummer, 36W lys (på vej)
- 9L pico (nedlagt)
- 5,5L pico (på vej)
opelastra
Reactions:

Indlæg af opelastra »

aner det ikke men man ku jo undersøge det så sku man kun give 800 for pære og 150 kroner for lampen he he ja jeg er arbejdsløs he he he
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det kan du ikke! Opbygningen er helt anderledes i en HQI lampe.
Den fatning der sidder i en arbejdslampe er en hel anden type end den som bruges til de pærer som vi bruger til saltvand, og det uanset størrelse.
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1453
Tilmeldt: tirs 26. okt 2004 19:40
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Det med arbejdslampen kan ikke lade sig gøre. Den slags arbejds lamper med dobbelt fatning har intet med HQI at gøre. Det er bare en kraftig halogen lampe.

Den har hverken spole eller tænder, så det eneste man kan bruge fra den er reflektoren. Du kan heller ikke bruge fatningen, og du skal også ud og finde UV glas...
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
opelastra
Reactions:

Indlæg af opelastra »

ja der er noget om snakken det er sjovere og bygge selv

he he moske ses vi i rene ord for pengene :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

De priser de vil have for HDI pærene er da extrem, og så kun med 6000 kelvin, er det da ikke noget vi kan bruge til noget.
glatte snog±Ep±
Reactions:

Indlæg af glatte snog±Ep± »

hej obel.
hvad bruger du som strømforsyning vi snakker jo om ca 120-130 watt
eller ca 11 amp

mvh glatte
opelastra
Reactions:

Indlæg af opelastra »

:G DÅRLIGT NYT :G

pærerne jeg grugte var alt for dårlige har brugt dagen i dag på og læse osram og philips pærer katalog igennem og de bedste bil pærer har et max kelvin på 7000 så jeg vil nok ikke anbefale og bruge den slags
" hvis man har koraller og lyskrevende ting " til alt andet er det stadig et flot meget lyst lys og effekten af bølger i akvariet er der stadig og skiveanemoner og andet ikke lyskrevende kan de bruges
opelastra
Reactions:

Indlæg af opelastra »

bil batteri med en ensretterbro og en strømforsyning
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"