"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Skummer, hvornår skal den implementeres

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Skummer, hvornår skal den implementeres

Indlæg af jakobvillien »

Hejsa

Jeg har spurgt i en anden tråd, men spørger lige i en seperat tråd, hvornår skal en skummer implementeres.

Jeg har et nystartet (nano?)akvarie på 112 liter, med 9 kilo levende sten, med mange organismer, men der er ikke dannet noget "film" på overfladen. Jeg har en lille skummer (pico, sander) som når jeg sætter den i ikke producere andet en luftbobler. Jeg har haft den kørende i 48 timer straight. Tænkte på om det er fordi der ikke er noget protein i vandet?

Og til Kim, jeg kan ikke sende et billlede af opsætningen lige nu, desværre. Men tak for hjælpen.

Håber der er nogen der kan hjælpe, men jeg forestiller mig at løsningen er at jeg venter med at bruge skummer til et stykke henne i forløbet

vh Jakob


Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Skummeren skal være med fra starten, så den jo kan afskumme når der er noget at skumme af. Når den ikke skummer noget over 48 timer, er det muligvis osse et spørgsmål om den er rigtig indstillet.


mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

okay jeg vil sætte den i sving. Men så vidt jeg kan se er der vel ikke så mange måder hvorpå den kan indstilles anderledes. Det eneste der skal reguleres er vel højden på vandet inde i røret. Og her har jeg den cirka 3 centimeter under indsnævringen i røret. Så højt så hvis den bliver højere skummer den over i koppen, og koppen fyldes med vand.... Er det ikke korrekt?


Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Jo, det er fint så. Du vil nok opleve at den lige pludselig begynder at skumme. Derfor skal den osse være klar.


mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

okay herligt.
Jeg undrede mig bare over at der ikke skete noget som helst. Men jeg har heller ikke set det i aktion. Men jeg kan forstå at dette skum så er lettere end vand og vil lægge sig oven på vandskummet, for derefter at flyde op i koppen og blive til vand igen....

Tak for svaret, jeg vil sætte skummeren i sving


Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Hej igen. Jeg må indrømme jeg har lidt svært ved denne her skummer. Det er som om det er umuligt at indstille den, enten er vandstanden lidt for lav, og så når boblerne aldrig op i skålen, eller også er den alt for høj, og så skummer skålen over og fyldes med vandfyldt skum. Det sker lige pludseleligt, og er umuligt at foudse, kan være god i mange timer og pludselig boble over. Vandet der havner i skålen er meget svagt misfarvet, men ikke sønderligt, og da slet ikke så meget som de billeder jeg har set. Kan min skummer være for lille? Kan min luftpumpe være for kraftig? Kan det være jeg bare er for utålmodig at jeg venter for kort tid på at proteinholdigt skum transporteres op i skålen?


Brugeravatar
Henrik S.
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 152
Tilmeldt: søn 30. jan 2005 01:01
19
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: Viborg

Indlæg af Henrik S. »

Det "plejer" ikke at være et problem med en skummer. Det betyder selvfølgelig ikke, at dit problem bliver mindre.
Prøv at sænke vandstanden lidt i røret, hvis der er noget at skumme af skal skummet nok nå overkanten.
Der er mange ting man skal lære at kende igennem at finjustere og prøve sig lidt ad i starten - skummeren er en af disse ting!

Held og lykke!


Mvh.

Henrik S.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

okay... det vil sige at selvom skummet ikke når overfladen nu, så vil det ske når der kommer lidt slam at skumme af? Herligt. Ja der er i sandhed meget at lære at kende, men det går tror jeg. Jeg er emget indstillet på at det skal lykkes ihvertfald:)


Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"