"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Afstand fra vand til Hqi

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
draco
Reactions:

Afstand fra vand til Hqi

Indlæg af draco »

Der er mange spørgsmål der melder sig når man skal starte sådan et saltvandsakvarie. Jeg er lidt nervøs for om min Hqi lampe sidder for tæt på vandet. ( omkring 7 cm) Synes jeg har hørt at det skal være 20 cm men det har jo tilsyneladende virket fint førhen selvom lampen var så tæt på vandet. Hvad vil i sige er det bedste??
Brugeravatar
Casper
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 294
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 21:08
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederikssund

Indlæg af Casper »

7cm. er lige tæt nok. 30cm. anbefaler de fleste HQI producenter.
draco
Reactions:

Indlæg af draco »

Ja det er bare sært den altid har været sådan. Kan det have noget at gøre med hvor kraftig den er? det er en 150 watt til et 320 liters. Resten af belysningen kommer fra t5.
Heldigvis er hqi-armaturet under alle omstændigheder lavet til at man kan hænge det op.
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

20-30 cm er nok passende.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
BatLuder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 508
Tilmeldt: tirs 4. jan 2005 19:16
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af BatLuder »

På min 150W står der 20 cm....
Rasmus Berlin aka BatLuder

- 54L nano, indbygget "sump", 72W lys (nedlagt pga flytning)
- 12L pico, 12L sump m. skummer, 36W lys (på vej)
- 9L pico (nedlagt)
- 5,5L pico (på vej)
Brugeravatar
hepatus
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 44
Tilmeldt: lør 22. jan 2005 18:38
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: esbjerg

Indlæg af hepatus »

det bliver nok for varmt i akv. med en afstand på 7 cm.
draco
Reactions:

Indlæg af draco »

For at det ikke skal være løgn, tog det mig faktisk ret lang tid at få temperaturen hævet til de rette 25 grader. Også selvom jeg havde Hqi lyset tændt. Måske fordi varmelegemet kun er beregnet til et 300 l højst. Jeg indsatte endda et ekstra fra mit gamle ferskvandsakvarium. Jeg har ventet i 2 en halv dag og har ikke kunne hæve temperaturen op til mere end 22-23 grader. I dag har jeg så prøvet at lægge låg på for at få temperaturen op, og den er i øjeblikket på 29 grader. Det var nu ikke varmen der var min største bekymring. Mere, måske, for intens uv stråling eller noget i den retning. Men det er måske kun pga varmen at man sætter HQIen så højt over akvariet?
Brugeravatar
BatLuder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 508
Tilmeldt: tirs 4. jan 2005 19:16
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af BatLuder »

Jeg tror muligvis også at det kan give noget ekstra fordampning, når man varmer så intenst på overfladen af vandet. Prøv at sætte hånden hen foran lampen på ca 30cm, ryk den så ind til 20cm fra glasset, og så indtil 7. Mit gæt er at det første vil føles som stuetemperatur, ved 20 cm kan du nok mærke at det begyndes at føles lidt lunt, og ved 7cm føles det som en stikkende sommerdag i solen.
Rasmus Berlin aka BatLuder

- 54L nano, indbygget "sump", 72W lys (nedlagt pga flytning)
- 12L pico, 12L sump m. skummer, 36W lys (på vej)
- 9L pico (nedlagt)
- 5,5L pico (på vej)
Gedemeister
Reactions:

Indlæg af Gedemeister »

producenterne giver jo deres anbefaling, hovedsaglig for at undgå at lampen tager skade af vandsprøjt og salt...

så længe du kan styre temperaturen, fordampingen og lampen ikke får vandsprøjt og salt, så er der imo intet belæg for at hænge lampe i en given højde, for intens uv stråling skal ihvertfald ikke være nervøs for...
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Lamperne er også tit specificeret efter et vis overflade areal, og bør derfor hænges i den rette højde for at opnå den rette spredning af lyset via lampens reflektorer.
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Gedemeister
Reactions:

Indlæg af Gedemeister »

Brian skrev:Lamperne er også tit specificeret efter et vis overflade areal, og bør derfor hænges i den rette højde for at opnå den rette spredning af lyset via lampens reflektorer.
det lyder som et validt argument brian :D

men det er jo temmelig relativt iforhold til baljens mål mv, og det ville man hurtgt kunne se i baljen om lyset bliver fordelt ordenligt..
draco
Reactions:

Indlæg af draco »

Tak for alle rådene. Den kommer vist op at hænge under alle omstændigheder.
S.N.S.T
Reactions:

Indlæg af S.N.S.T »

jeg har hørt et sted at HQI også udsender UV-lys dette skulle kunne dræbe koraller + div hvis den ikke er i den rigtige højde
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det er derfor at lamperne er udstyret med beskyttelses glas for at forhindre UV strålerne i at komme gennem glasset.
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

HQI lamper med E40 fatning skal ikke bruge beskyttelsglas, dette er indbygget i pæren.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"