"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Udfordringer med skummer

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Jonathan93
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 19. jan 2018 10:13
6
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2018

Udfordringer med skummer

Indlæg af Jonathan93 »

Hej alle!

Jeg har en powercone 200is til mit 325 L akvarie plus sump, I know, lidt overkill men vil gerne have en som jeg kan bruge til et større akvarie senere!

Jeg har lidt problemer med den, fordi jeg har den på laveste blus men de sidste ugers tid er den begyndt at fyldes med vand oppe i skummerkoppen som slet ikke er beskidt hvilket går mig lidt på!

Jeg ved ikke hvad der er galt, den står ca. i midten af hvor skummeren burde fungere optimalt, den står dog lidt skævt, men det har ikke været et problem de første par måneder (dog skal jeg have fundet en løsning på en bedre stander)!

Nogen der ved hvad det kan skyldes at det simpelthen skummer for meget således at både (MEGET) rent og (lidt) beskidt skum ender i koppen??

Vedhæftet er billedet af hvordan det ser ud efter et par timer, det stopper oftest når koppen er halvt fyldt med at komme mere vand i, det er meget mærkeligt!

Pt er min skummer ret udueligt pga det, da jeg ikke lige synes det er sjovt med så meget vandskifte hele tiden! Heldigvis er mine værdier ok for tiden så det gør ikke det store men vil gerne have en fungerende skummer i længden!
Vedhæftede filer
39213625_408565502881423_8751874624498696192_n.jpg


Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
6
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: Udfordringer med skummer

Indlæg af kalmar »

Jeg har en Elegance 200 Pro Skimmer, hvor man kan justere vandmængden som skubbes op mod koppen. Denne bruger jeg til at justere netop dette (for meget/hurtig eller for lidt/langsom skumning), så den kører perfekt. Har du ikke også mulighed for dette på din?
Derudover er pumpehastigheden på min også justerbar, hvilket den også må være på din. Min står på 4 ud af 6, som gør det ret lydløs, men stadig kan justeres ind til at være super effektiv.


Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Brugeravatar
JJ
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 821
Tilmeldt: fre 22. dec 2006 21:21
17
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 2007

Re: Udfordringer med skummer

Indlæg af JJ »

Hvad er vandstanden inde i skummeren?

Har du åbnet helt for udløbet så vandstanden forbliver lavest?

Det lyder mest som om den vådskummer helt vildt. Dog stemmer det ikke helt overens med billedet med en ret beskidt overdel. Der ligner det nærmest mere at den har kørt for tørt....

Du ligger ikke og roder rundt i baljen med hænderne i tide og utide?

To komponent koral klæber kan også få den til at overskumme.

Jeg har selv haft den i min balje. Og den kunne godt finde på at gå amok hvis vandstanden blev for høj eller der kom noget kemisk i vandet.

Prøv at tænk over om der er en sammenhæng med tingene.

Udover det så er det en ganske fin skummer i mine øjne!


576 lt. Mixed reef - 110 lt. sump
Giesemann Stellar 4x80 watt + 2 stk. Hydra 52 HD
Skimz leopard sl203 skummer
Octo Calreact 140 kalkreaktor med Kamoer doseringspumpe
2 stk. vortech mp40 & Ecotech vectra
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Udfordringer med skummer

Indlæg af MortenL »

Det kunne godt lyde som om den står for dybt, har lidt samme problem med min Nyos 220, som også går amok nogle gange. Powercone 200is må åbenbart kun stå i 20cm vand, kan ikke se på billedet hvor dybt den står.
Senest rettet af MortenL tors 16. aug 2018 14:54, rettet i alt 1 gang.


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Udfordringer med skummer

Indlæg af Carsten »

Sker det lige når skummer koppen er blevet renset? Det ses nemlig ofte. Og så snart der er kommet en bakteriehinde i koppen igen, plejer det at gå i sig selv.
Men som de andre skriver, kan det være den interne vandstand der er for høj.


Jonathan93
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 19. jan 2018 10:13
6
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2018

Re: Udfordringer med skummer

Indlæg af Jonathan93 »

Prøver så vidt som muligt at rode for lidt rundt, men da det er en ny balje er det lidt udfordrende!
Har ikke gjort slummeren rent, kun koppen et par gange.
Jeg har en open/close valve, som jeg kan styre på den står på open helt, men tror ikke det er nok da vandstanden stadig er for høj, men prøver at leje lidt med vandstanden og se om jeg kan optimere det lidt mere, finde en god højde hvor jeg kan styre det hele med hvor meget vand der må strømme ud!

Nu har jeg gjort det hele rent og starter med en bedre / nemmere stander til skummeren, som står mere lige og nemmere at justere! så må vi se hvad der sker!

Tak for input alle sammen, jeg vil lave disse ændringer og krydser fingre for at det hjælper!


Hoigaard
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 32
Tilmeldt: fre 24. jun 2016 07:12
7
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: Udfordringer med skummer

Indlæg af Hoigaard »

Jeg har ati powercone 250IS på 440L INKL sump.
Min skummer er der mærket på hvor optimal højde er, og det passer perfekt når min skummer står helt åben. Jeg køre dog næsten med fuld styrke på pumpen. Så tænker ikke det er din skummer som er for stor.

Tror det må være vandhøjden du skal kigge på.. Max vandhøjde er 20cm på din model.
Jeg har haft Nyos skummer efter koppen er renset den, at den også bare fyldte koppen lige efter. Måtte tænde og slukke nogle gange for det startede ordentligt :-)


Vh Dannie.
Jonathan93
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 19. jan 2018 10:13
6
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2018

Re: Udfordringer med skummer

Indlæg af Jonathan93 »

Har lavet en helt ny stander og har sat den på 15 cm nu, passer perfekt med halv power og helt åben!
So far so good, men gjorde den helt ren for at starte på en frisk, så skal lige køres helt ind før jeg er sikker, men det ser meeeget bedre ud, og jeg har virkelig mulighed for at justere, ift. før!


Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"