"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Klovne opdræt setup - Hvad skal der til?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
S1m0n
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1379
Tilmeldt: lør 28. feb 2009 01:09
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aalborg

Klovne opdræt setup - Hvad skal der til?

Indlæg af S1m0n »

Er igang med at bygge et skab om til et mindre opdræts setup. Jeg tænker at der blir set 5 mindre akvarier op til 5 forskellige par at yngle på.
Nedenunder tænker jeg at have 5-6 akvarier mere af lidt mindre størrelse til at flytte æggene over i inden de klægges.
Nedenunder igen, vil jeg så nok have 2 større akvarier til at udgro ungerne når de er i et stabilt stadie.

Lyder det ikke som en meget fornuftigt måde at sætte det op på?
Det jeg så er lidt i tvivl om er hvordan jeg skal koble det hele sammen? Umiddelbart tænker jeg at de 5 øverste akvarier med yngle parrene i, skal kobles på sumpen som står aller nederst. De 2 udgro akvarier ville jeg koble på samme sump. I sumpen en passende skummer og varmelegeme.
De 5-6 mindre akvarier som æggene klækkes i, tænker jeg skal køre helt selvstændigt med kun varme og luftsten koblet på for vandbevægelse og iltning, da der jo her skal fodres flere gange dagligt med phytoplankton og rotifers osv. Her vil der så dagligt blive skiftet noget mere vand end på det andet system som køre på sump.

Lyder det helt tosset, eller er det nogenlunde sådan man sætter sådan et system op ? :biggrin:


Livet er simpelt - Man træffer beslutninger og ser sig ikke tilbage!
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Klovne opdræt setup - Hvad skal der til?

Indlæg af Jones »

Jep, det er en fornuftig måde at gribe det an på. Husk at larveakvarierne skal kunne mørklægges på siderne.


o_O
Brugeravatar
S1m0n
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1379
Tilmeldt: lør 28. feb 2009 01:09
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aalborg

Re: Klovne opdræt setup - Hvad skal der til?

Indlæg af S1m0n »

Jones skrev:Jep, det er en fornuftig måde at gribe det an på. Husk at larveakvarierne skal kunne mørklægges på siderne.
Tak for tip. Det var jeg ikke klar over. Hvordan kan det være ?


Livet er simpelt - Man træffer beslutninger og ser sig ikke tilbage!
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Klovne opdræt setup - Hvad skal der til?

Indlæg af ttkthomsen »

Hvis du søger på Luis Perez på youtube kommer der en hel serie frem han har lavet om klovne opdræt. De er rigtig gode og informative.


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Klovne opdræt setup - Hvad skal der til?

Indlæg af Jones »

Fordi ungerne så har nemmere ved at finde foder. Det er ikke en absolut nødvendighed, men blot et godt råd. Jeg har haft succes med det. Mine unger døde dog efter meta her i sommerferien. Jeg var ikke hjemme og havde ikke tiden til at passe dem ordentligt. Jeg har nye æg klar og bruger samme metode igen. Er dog low på rotifers, så der skal lige skaffes nye.


o_O
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"